Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Takker og bukker ærbødig
    Dette er et av de bedre svarene jeg har fått på ett av mine spørsmål :cool:



    Jeg korrigerer meg selv: Har aldri hørt Dynaudio Evidence Platinum, men sikler etter dem .....
    Jeg som skal takke, vi snakker jo om favorittemaet mitt. :giggle:

    Hørte gamle Master rundt årtusenskiftet, siklet i 18 år.... I fjor bød sjansen seg med Platinum, ikke skuffet! (Fortsatt lyst på Master da)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Evidence Master er vel utgått, så da er det vel kun andrehåndsmarkedet, men er de så mye bedre enn platinum?
    (de koster jo skjorta da :eek:)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hele Evidence serien har forsåvidt gått ut, men du får kjøpt Platinum som M5P studiomonitorer i svart eller hvitt

    Njæ, Master er kanskje ikke bedre enn Platinum, men større. :p I følge Dynaudio er Platinum den bedre.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Dynaudio har jo også nylig introdusert core sub med 4 stk 9" basser i hver subwoofer, jeg har sett dem hos prolyd i Oslo, men aldri hørt. Med tanke på hva Dynaudio driver med så må dette være bra saker altså, men denne finnes altså ikke i consumer versjon, kun pro ....

    Du kan få dem i hvilken farge du vil, så lenge det er grå!

    Disse kan enkelt stackes .... TIL TAKET

    dynaudio-core-sub-half-profile.jpg


     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, de er solide de! Fikk du noen pris på dem når du var der?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Ja, de er solide de! Fikk du noen pris på dem når du var der?
    Akkurat nå ser jeg en pris på 40.040,- per stykk, det er 20% under listepris
    Det er jo ikke billige ting, men sammenlignet med hva som ellers er på markedet så tror jeg de er gunstig priset :cool:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Med dine høyttalere og så lav deling som du kan ha til sub så får du vel mere ut av gode 12" sub'er en av noen 9" greier :)
    Hvilke subwoofere har du forresten?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det vil jeg tro. Men jeg ser vel for meg en annen løsning om jeg skal øke arealet under 30Hz. Er ikke fristet av to nye stygge stakker.
    Synes Core-boksene så fine ut. Og de kan jo pakkes inn på ulike vis, slik du har erfaring med. Det er vel et stort pluss om du får subbene til å trekke opp mot 60-80 Hz?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes Core-boksene så fine ut. Og de kan jo pakkes inn på ulike vis, slik du har erfaring med. Det er vel et stort pluss om du får subbene til å trekke opp mot 60-80 Hz?
    Nei, du må huske at jeg ikke deler Evidence og det vil jeg fortsette med å ikke gjøre. Kan trekke eksisterende subber opp til 150Hz om jeg ønsker, men det ønsker jeg altså ikke. :giggle:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er nødt til å holde på min egen tilnærming, som åpenbart fungerer. Er liksom drivkraften for meg.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Vet du hva som er delefrekvens fra bassene opp til mellomtonen? ... veldig mye av det jeg hører mangler dynamikk i mellombass og øvre bass og faller helt sammen her, selv superdyre ting som Sonus Faber Aida mangler tildels dynamikk, da det bare ikke er nok areal oppover, og virker som de går i kompresjon .... Jeg må si jeg liker veldig mye konseptet med Evidence Platinum, tror det er lite av de problemer der ja :cool:

    Jeg hørte på Audiovector R11 til 2 mill, den faller sammen på klassisk musikk pga stor kompresjon, greier ingen crescendo's ..... en høyttaler til 2 mill bør jo kunne spille alt, tror jo absolutt dine greier alt :)
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    ok, lavere enn jeg trodde, men det funker sikkert knallbra :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Jeg er klar over det :)

    Personlig liker jeg veldig 1. ordens filter ... mere musikalsk, i mangel på bedre begrep
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    50" avstand, på diskantens akse, med MLSSA. I følge Atkinson skal 5 grader tilt være det som skal til for å få diskant og mellomtone perfekt i fase.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Dette er forresten step-respons og ikke impulsrespons, bare så det er klart.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    1. ordens filter har med god margin best impulsrespons, men det er ekstremt få drivere som er godt egnet til deling med 1. ordens filter.
    Så hva er ditt inntrykk av Dynaudios drivere? Utenom bilstereo later de ikke å være spesielt populære blant selvbyggerne. Er det kvalitet, tilgang eller pris som er årsaken?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Jeg har jo holdt på med DIY siden 80-tallet, og Dynaudio var kjempepopulære tidligere. Men på slutten av 90/begynnelsen av 2000-tallet ble de veldig vanskelige å få tak i, så tilgangen er nok den viktigste faktoren.

    Ser vi på eldre Dynaudio så er de, ikke overraskende, veldig like Morel. De har jo også tildels felles opphav (sammen med Audiotechnology). Alle disse er jo gode, men de er allikevel litt ulike. Det ingen av dem har vært mestere på er mettede motorer eller drivere med større slaglengde. Dynaudio har gått noe ned på spolediameteren de senere årene og har nok dermed nærmet seg dette noe, mens Morel tviholder på gigantiske spoler som om varme er det eneste som betyr noe. Jeg tror Dynaudio har dette med balanse mellom parametre veldig i fokus, samt at de alltid har laget drivere som er rimelig godt egnet til slakk deling. De tre har også en annen ting til felles, og det er at både membranform, materiale og spolestørrelse gjør at de er alt fra dårlige til totalt ubrukelige uten støvhetta som er en integrert del av strukturen. Harbeth har kritisert dette prinsippet for å være sensitivt for bell-modes, men jeg tror ikke det er noe problem så lenge man ikke har veldig spesielle oppheng (slik som Purifi for eksemepel). Litt av disse ideene, og veien de har valgt, gjør at Dynaudio dermed heller ikke har eksperimentert altfor mye med veldig spesielle og eksotiske membranmaterialer. Mange slike materialer ville kunne gjøre driverne ubrukelige til 1. ordens deling, men enkelte kunne det vært interessant å se på slike drivere. Jeg vet Morel leverer til flere produsenter som bruker helt andre membraner enn de vi er vant til å se på disse konstruksjonene. Det er vanskelig (og kanskje også totalt unødvendig) å gi en slags dom, jeg prøver heller å belyse hva som er produsentens prioriteringer. Det som er spesielt interessant med Dynaudio er at de, i likhet med et ganske begrenset antall merker, konstruerer sine drivere med samme filosofi som legges til grunn for tankesettet gjennom hele høyttaleren. Man ser ofte drivere som er konstruert med noe helt annet i tankene enn den filosofien de som bruker driverne forfekter. For eksempel sitter det bassdrivere fra Tangband i høyttalere fra Burmester. De trenger ikke være dårlige av den grunn men om de har noe særlig til felles når det kommer til lyd-ideologi tviler jeg på.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Takk for godt svar @Snickers-is !

    Jeg ser på meg selv som ren forbruker og specs blir ofte på en måte en ettertanke. Jeg har vurdert forskjellige høyttalere opp gjennom årene med kun det jeg hører som avgjørende for hva jeg liker/ikke liker. Det var en ganske unik opplevelse for meg å høre Master på 33. på Plaza og de skilte seg ganske kraftig fra alt annet på den messa. Det ble på en måte referanse for meg. Årene etter har jeg på en måte brukt messer som lakmus på hvor gode høyttalere faktisk er og det har i ettertid vist seg at de fleste av de jeg likte også målte fornuftig.

    Som ferdigsydde høyttalere i luksussegmentet må jeg si at Evidence serien skilte seg positivt ut både på pris og kvalitet. Når jeg foretok en prisforespørsel for ca to år siden, hadde prisene stått stille siden lanseringen ca 15 år tidligere. Slikt er for meg tillitsvekkende da konkurrentene i den perioden hadde flerdoblet sine priser, både som følge av mikrooppgraderinger og bare fordi de kunne. Utover det liker jeg produsenter som holder på en filosofi og ikke bare pumper ut SE og MKxx i hytt og gevær.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke noe godt comeback, så jeg får begrense meg til takk igjen. :) Jeg er jo veldig heldig som har en stue hvor jeg fritt kan boltre meg og begrensningene fastsettes av egen innsatsvilje og behov.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn