Digitale avspillere Maks 96KHz med Node2 til TDAI 2170?

vegar_m

Medlem
Ble medlem
03.06.2015
Antall liker
6
Jeg synes det ser ut som jeg kun får avspilt opptil 96 KHz lyd på filer som er opptil 192 KHz hos Tidal. Jeg bruker da Bluesound Node 2 med Coax fra denne inn til TDAI2170, deretter Coax til 2400-forsterker.

Har prøvd flere remastrede album på TIDAL Premium som skal ha 192KHz, men når jeg trykker info på 2170, står det Samplerate 96KHz.

Skal det være slik? Eventuelt, hva kan være feil? Systemet mitt skal vel klare 192 KHz i følge specs på både Node 2 og 2170…?

NB: Systemet er relativt nytt i hus, så kan ikke huske å ha testet og sett noe ha blitt vist som over 96KHz på forsterkeren tidligere heller.

Sist redigert:

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Antall liker
60
Jeg synes det ser ut som jeg kun får avspilt opptil 96 KHz lyd på filer som er opptil 192 KHz hos Tidal. Jeg bruker da Bluesound Node 2 med Coax fra denne inn til TDAI2170, deretter Coax til 2400-forsterker.

Har prøvd flere remastrede album på TIDAL Premium som skal ha 192KHz, men når jeg trykker info på 2170, står det Samplerate 96KHz.

Skal det være slik? Eventuelt, hva kan være feil? Systemet mitt skal vel klare 192 KHz i følge specs på både Node 2 og 2170…?

NB: Systemet er relativt nytt i hus, så kan ikke huske å ha testet og sett noe ha blitt vist som over 96KHz på forsterkeren tidligere heller.
Hvis tdai2170 ikke er MQA godkjent får den nok bare første foldout fra node 2 så 96KHz, du kan få full ut fra node 2 sine analoge utganger så sjekk hva du synes høres best ut.

vegar_m

Medlem
Ble medlem
03.06.2015
Antall liker
6
Takk for svar! Om TDAI 2170 er MQA-godkjent vet jeg ikke.
Når det gjelder analogt signal, så må jeg nok eventuelt oppgradere 2170 for å kunne få analog inn...Tror jeg.
Så da jeg vel stuck med maks 96KHz med mitt system....hvis jeg ikke oppgraderer 2170 til å kunne få analogt signal inn fra Node 2. Forstår jeg det rett? Noen med 2170 som klarer å kjøre opptil 192 KHz med Node 2 og har tips?

Sist redigert:

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Antall liker
60
Du kan sjekke om node 2 er satt til mqa godkjent dac og evt prøve å se men det er mye mulig lyden blir bedre hos deg med "bare" 96KHz digitalt inn så ikke sikkert det er noe å bruke ekstra penger på nå

vegar_m

Medlem
Ble medlem
03.06.2015
Antall liker
6
Har testet på Node 2 settings å både sette MQA External DAC On/Off.
Får eksempelvis kun 96 KHz på 192KHZ-materiale fra Node 2 på begge disse valgene.

Det står i manualen til 2170 at Digital Inputs Coaxial støtter: 32 kHz, 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz, 176.4 kHz, 192 kHz
Betyr ikke dette at den da skal klare å hente 192 KHz materiale fra Node 2 med Coax?

Hva er alternativet for meg egentlig? Er det å kjøre analogt? Synes det er litt merkelig når det står at både Node 2 og 2170 skal kjøre 192 KHz Digitalt.

Takk for alle svar og hjelp! Er ikke noen HIFI-ekspert, så ha tålmodighet med meg... :)

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.310
Sted
.
Torget vurderinger
24
Node 2 med optisk til min Rotel RDD-1580 DAC gir det som det skal være når jeg spiller fra Tidal Masters, også 192KHz.:)

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Antall liker
60
Maks 96KHz med Node2?

Det stemmer at node 2 kan sende 192 og ampen sin dac jobbe med 192KHz men MQA krever at alle digitale ledd er MQA godkjent/lisensiert så en ikke MQA dac vil bare få et 96KHz signal fra en MQA godkjent kilde som node 2 og 48KHz (tror jeg) fra en ikke godkjent kilde.

Edit: usikker på om du vil få noe særlig ut av full mqa via node 2 analogt, kommer nok an på hvor god dac det er i den integrerte forsterkeren din.
Er sikkert noen på forumet her som har testet ut dette og vet mer enn meg.

Sist redigert:

vegar_m

Medlem
Ble medlem
03.06.2015
Antall liker
6
Terje-A: Da regner jeg med at din forsterker er godkjent for MQA?

Leenix: Takk! Nå begynner jeg å skjønne. Da gjenstår det for meg å få svar fra noen som kjenner til 2170 når det kommer til MQA-støtte. Om det finnes planer for godkjennelse på denne, og eventuelt hvordan dette gjøres?

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.310
Sted
.
Torget vurderinger
24

Leenix: Takk! Nå begynner jeg å skjønne. Da gjenstår det for meg å få svar fra noen som kjenner til 2170 når det kommer til MQA-støtte. Om det finnes planer for godkjennelse på denne, og eventuelt hvordan dette gjøres?
Du mener sikkert Rotel DACen. Og jeg aner ikke om den er godkjent. Men det fungerer aldeles glimrende.

vegar_m

Medlem
Ble medlem
03.06.2015
Antall liker
6

Du mener sikkert Rotel DACen. Og jeg aner ikke om den er godkjent. Men det fungerer aldeles glimrende.
Ja, mente det! :)

Hva bør være DAC på 48 KHz-materiale, og hva bør være DAC på 96 KHz-materiale med mitt system? Node 2 eller 2170? På 48 KHz er det vel 2170 som uansett bør være det siden jeg ikke får ut mer enn 48 KHz allikevel. Og DAC i 2170 er vel å foretrekke foran Node 2 hvis man kan?

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Antall liker
60
Hva bør være DAC på 48 KHz-materiale, og hva bør være DAC på 96 KHz-materiale med mitt system? Node 2 eller 2170? På 48 KHz er det vel 2170 som uansett bør være det siden jeg ikke får ut mer enn 48 KHz allikevel. Og DAC i 2170 er vel å foretrekke foran Node 2 hvis man kan?

Kobl opp med både digital og analog samtidig og test litt, kan være du liker å variere etter humør/materiale/sjanger eller annet

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.453
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jeg er også svært interessert i hvordan Node 2 står seg med Tidal Masters/MQA ut på analogutgangene da dette er eneste mulighet også for meg. Altså, jeg får heller ikke MQA gjennom hele kjeden.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
4.045
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7

Ja, mente det! :)

Jeg ville kjørt digitalt inn i 2170 og ikke brydd med om den kjører 96khz eller 192khz. Det er ingen grunn til å pådra seg hifi-nevroser av den grunn. Spill musikk og ikke la det tekniske hysteriet ta overhånd. MQA er ikke introdusert for å høyne kvaliteten for lytteren - mange filformater kan allerede gi deg 192khz/24bit eller dsd for den saks skyld. MQA er et desperat kommersielt forsøk på å tyne mer ut av forbrukerne. La det dø i stillhet...

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Antall liker
60
Jeg ville kjørt digitalt inn i 2170 og ikke brydd med om den kjører 96khz eller 192khz. Det er ingen grunn til å pådra seg hifi-nevroser av den grunn. Spill musikk og ikke la det tekniske hysteriet ta overhånd. MQA er ikke introdusert for å høyne kvaliteten for lytteren - mange filformater kan allerede gi deg 192khz/24bit eller dsd for den saks skyld. MQA er et desperat kommersielt forsøk på å tyne mer ut av forbrukerne. La det dø i stillhet...
Er enig i dette, MQA er også et lossy format i motsetning til feks flac med samme bitrate. Et spørsmål er om Tidal og andre faktisk vil kunne få lov av de store selskapene å streame ekte høyoppløselige formater uten de stramme tøylene MQA holdes med.

vegar_m

Medlem
Ble medlem
03.06.2015
Antall liker
6
Ok. Hvis jeg fortsetter å kjøre digitalt inn i 2170. Ville du latt 2170 gjøre konverteringen i stedet for Node 2?
Hvis jeg lar 2170 ta jobben (Node 2 settings: MQA External DAC = YES), så får jeg aldri over 48 KHz.
Men hvis jeg lar Node 2 konvertere, så oppnår jeg opptil 96 KHz og ikke maks 48 KHz.

Vil lydkvaliteten være merkbart bedre hvis 2170 får konvertere? I så fall er det vel et dilemma siden den kan maks gi 48 KHz mot 96 KHz hvis Node 2 konverterer.

Er ikke så bevandret på dette feltet ennå, men håper dere forstår spørsmålet mitt. Altså, for filer over 48 KHz, skal Node 2 eller 2170 fungere som DAC? Takk for alle tips!

Sist redigert:

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Antall liker
60
Ok. Hvis jeg fortsetter å kjøre digitalt inn i 2170. Ville du latt 2170 gjøre konverteringen i stedet for Node 2?
Hvis jeg lar 2170 ta jobben (Node 2 settings: MQA External DAC = YES), så får jeg aldri over 48 KHz.
Men hvis jeg lar Node 2 konvertere, så oppnår jeg opptil 96 KHz og ikke maks 48 KHz.

Vil lydkvaliteten være merkbart bedre hvis 2170 får konvertere? I så fall er det vel et dilemma siden den kan maks gi 48 KHz mot 96 KHz hvis Node 2 konverterer.

Er ikke så bevandret på dette feltet ennå, men håper dere forstår spørsmålet mitt. Altså, for filer over 48 KHz, skal Node 2 eller 2170 fungere som DAC? Takk for alle tips!
Sett node 2 mqa external dac = NO så gjør node2 første unfold og sender 96KHz ut via coax/optisk og DAC i 2170 vil få et "bedre" signal på den måten.
Via digital utgang på node2 vil aldri DAC i den konvertere, det er kun via analog ut på node2 den gjør det, MQA unfold er ikke en digital til analog konvertering men mer en "utpakking" av komprimert data.

vegar_m

Medlem
Ble medlem
03.06.2015
Antall liker
6
Ah, skjønner! Det vil også si at det er hipp som happ hva den DAC-innstillingen i Node er satt til ved materiale som ikke er MQA, ikke sant?
Da er det antageligvis at jeg har valgt audio FIXED i Node 2 som har gjort den ekstra forskjellen jeg har merket på vanlig 44.1 og 48KHz-materiale.
Det gjorde tydeligvis en del 👍

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Antall liker
60
Ah, skjønner! Det vil også si at det er hipp som happ hva den DAC-innstillingen i Node er satt til ved materiale som ikke er MQA, ikke sant?
Da er det antageligvis at jeg har valgt audio FIXED i Node 2 som har gjort den ekstra forskjellen jeg har merket på vanlig 44.1 og 48KHz-materiale.
Det gjorde tydeligvis en del [emoji106]
Ja den gjelder bare MQA.
FIXED settingen hvis jeg husker rett gjelder alt og unngår volumkontroll og eq settings etc. så det er riktig å la lyngdorfen ta seg av alt det.
Ser ut som alt er satt riktig nå så da er det bare å nyte musikken [emoji344][emoji3][emoji344]

vegar_m

Medlem
Ble medlem
03.06.2015
Antall liker
6
Fantastisk! Setter veldig pris på at du tok deg tid for å veilede og svare på alle spørsmålene. Nå skal det bli mange flotte opplevelser fremover! 😄🎶

Topp Bunn