Maks SPL / vandring

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.384
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg driver og planlegger en liten sub med ett eller to 8" elementer som skal bygges inn i en tvbenkt. Siden dette bare er 8" er det fort gjort å be dem om å gjøre mer enn hva de er i stand til. Derfor tenkte jeg det var lurt å legge inn en kompressor i subkanalen i miniDSP 2x4HD så jeg ikke ødelegger dem med en gang.
Høres det fornuftig ut å bruke subkalibreringen i tonegeneratoren i REW som testsignal (pink noise 30-80Hz) og måle SPL med RTA og gradvis øke volumet i 2dB steg til suben begynner å komprimere?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Jeg tror du bør tenke litt annerledes her.

For det første vil slaglengden være ganske avhengig av frekvens. Er det en bassrefleks eller slave-variant vil slaglengden være annerledes enn på en lukket sub. Uansett, en simulering gir deg svaret på hvor slaglengden "stikker av" mest.

Videre vil en subwoofer typisk komprimere før den når x-max. Du kan lese x-max ut av databladet, så kan du montere en liten hvit eller gul klistrelapp på støvhetta og observere slaglengden mens du tester med sinustoner. Da vil du se når suben nærmer seg maks slaglengde.

Men den største utfordringen er at disse kompressorene og limiterene ikke er frekvensavhengige. Et signal på et antall dB gir langt mer slaglengde ved lave frekvenser enn ved høye. Programmerer man i Sigma Studio kan man håndtere dette ved at man EQ-er opp de "skumle" frekvensene før limiter, og drar dem ned igjen etter limiter.

Ellers anbefaler jeg at du setter attack og release så korte som mulig. Alt som skal begrense maksimal slaglengde bør jobbe raskt. I motsatt fall, når man skal begrense termisk overbelastning, kan man sette attack og release ekstremt lange. Gjerne flere minutter. Jeg har selv satt attack på 30 sekunder og release gradvis på 5 minutter for termisk beskyttelse. Jeg begrenset da effekten til 6dB under den effekten som ga feil på produktet i løpet av 5-10 minutter. Denne jobbet sammen med limiter som jobbet lynraskt, spesielt med frekvensene ca en halv oktav over bassreflekstuningen. Det var svært vanskelig å høre at noen av dem jobbet.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.384
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Takk for svar. Jeg har dessverre ikke data på elementene siden dette er elementer fra en Argon SUB8 og SUB850. Det er vel også en mulighet å lage et bandpass filter siden det er lite å hente under 35Hz trenger de jo ikke å prøve å spille feks 20Hz. Vil pluss eq på inngangen og minus på utgangen av miniDSP'n gjøre det samme som du nevner?

Edit:
Ser nå at det naturligvis ikke går med miniDSP'n Det er jo bare to innganger og da må jeg gjøre det samme på satellittene, dessuten tror jeg kompressoren sitter rett før utgangen og etter eq på utgangen.

2x4HD skjema.jpg
 
Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Jeg ser ingen kompressorer i flow-chart der heller. Da ligger de neppe mellom.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.384
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Liten oppdatering. Kompressoren sitter på utgangen, men det ser dessverre ut til at den bruker det ufiltrerte inngangssignalet som referanse.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Hva mener du med det? Hva får deg til å tenke at den bruker innsignalet som referanse?
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.384
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Det er nivåmetere på alle kanalene så jeg kan se hva som skjer i alle kanalene. Hvis jeg feks setter kompressoren til å starte på -20dB begynner den å komprimere når de to ufiltrerte kanalene når -20dB selv om sub kanalen bare er på -40dB. Det beste jeg har klart så langt er å redusere gain på alle kanalene slik at det ikke er så lett å dra på langt utenfor komfortsonen til elementet. Litt dum løsning egentlig, det finnes en del basstunge låter som lett får subelementet ut på ukontrolert vandring selv på relativt moderate nivåer.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.384
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Der tok jeg feil. Testet med 40Hz og 200Hz på -10dB generert fra REW og da ser det sånn ut:

40Hz
comp 40Hz -10dB input.jpg


200Hz
comp 200Hz -10dB input.jpg


Dette betyr at den virker etter hensikten:) Nå er det bare å finne en passende innstilling.
 
Topp Bunn