Malen for alle gode hifi-krangler

K

knutinh

Gjest
Utgangspunkt:
Jeg påstår at... "Røde kabler er bedre enn blå", "sølv er en dobbelt så bra leder som kobber", "B&W er bedre enn Jamo", "alle som ikke hører forskjell på kabler er ingeniør-gjøker"

1. Utsagnet er:
a) Mer eller mindre allmengyldig (dvs de fleste med god hørsel og godt utstyr vil høre det)

b) Personlig. Jeg hører det garantert, jeg aner ikke om andre gjør det.

c) Subjektivt. Det er bare en følelse jeg sitter igjen med etter lytting, eller overbevisning etter å ha lest om stoffet.

2. Jeg baserer utsagnet mitt på:
a) Uformell lytting (subjektiv). Etter å ha jobbet med utstyret over en tid, og samlet meg erfaring har jeg gjort opp regnskap.

b) Blindtesting. Jeg, jeg og venner, eller en test jeg leste om har gjennomført blindtesting og bekreftet påstanden min med god sikkerhet.

c) Måling. Jeg /en teknisk anlagt kamerat/en fyr på tech-hjørnet har koblet opp følgende utstyr og foretatt følgende målinger. Dette beviser i mine øyne at påstanden min er korrekt.

d) Teori. Jeg har lest meg opp på fysikk/akustikk/audiologi/elektronikk, og så lenge følgende formler/regler er gyldige, så kan jeg ikke se at jeg tar feil.

3.Diskusjon
a) Uformell lytting er en veldig godt egnet/håpløs metode fordi...

b) Blind lytting er en veldig godt egnet/håpløs metode fordi... Blind lytting kan/kunne ha vært en veldig god metode men følgende praktiske hensyn gjør den uegnet...

c)Måling er en veldig godt egnet/håpløs metode fordi... Mer eller mindre nøyaktig enn hørselen vår.... God/dårlig mapping til subjektiv opplevelse...

d) Teori er en veldig godt egnet/håpløs metode fordi... Basisen for all kunnskap vi har i dag... Uegnet til beskrivelse av kunst og andre subjektive grener... Reproduksjon av lyd er kunst/vitenskap...

4.Samsvar
Jeg er inneforstått med at 2a)-2d) skjelden eller aldri er helt i samsvar med hverandre. Jeg baserer meg på 2x) fordi ..... 2y) er i mine øyne irrelevant for akkurat denne problemstillingen, eller generelt en håpløs metode.

5. Konklusjon
Hvis mine grunnleggende forutsetninger godtas, så mener jeg at påstanden min holder. Hvis man ikke godtar mine grunnleggende forutsetninger, så er ikke dette stedet å debattere dem til døde, det holder lenge om du nevner at du er uenig, og så tar den grunnleggeende debatten her:
*link til debatt om blind vs ikke-blind testing
*link til debatt om måling vs lytting
*link til debatt om statistiske metoder i lytting
...

mvh
Knut

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Ser at du har energi til overs, det er bra, men bruk det i Tech hjørnet du Knutinh. Dette er for saklig her i off topic ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Blir du aldri lei av disse debattene??
Jeg foretrekker blå kabler.

K

knutinh

Gjest
Hehe.

Poenget mitt var egentlig å lage 2-3 tråder om de temaene som genererer 80% av postene her inne til tider. De som ikke ønsker å involvere seg i slike diskusjoner kan så henvise til disse for de som liker oppakkumulert 50 sider med argumenter og krangling.

De som ikke ønsker å repetere seg selv en gang i uka kan henvise til et fast sted hvor argumentasjonsrekka er ramset opp, og alle mulige kritikker av samme rekke er samlet på ett sted.

-k

K

knutinh

Gjest
F.eks:
Uformell/ublind ("normal") lytting
Argumenter for:
-Det er nært opp til den vanlige lyttesituasjonen
-Det er lett å gjennomføre uten krav til utstyr
-Lytteren føler seg komfortabel, ingen prestasjonsangst

Argumenter mot:
-Selv om opplevelsen er "sann" pr def, så er det vanskelig å si hva denne skyldes: lyd, synsinntrykk eller forventning
-Det er vanskelig å repetere forsøket og dermed sjekke almenngyldigheten
-Det er vanskelig å sette mål på størrelsen av forskjellen. Dvs noen kan uttale seg med strålende superlativer selv om de mener at forskjellen er liten i forhold til f.eks flytting av høyttaler

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Jeg synes hvite kabler er mest nøytralt....
hvite og sorte vil vel være det optimale, med hensyn til farging..

K

kbwh

Gjest
Det er ikke litt mørke, men svært mørke kabler.

Hvite kabler bringer fram hele den tonale paletten.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
denne må da låte jålete??

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
296
Tror blå kabler passer best til Blues...
Skal visst ha noen blå kabler liggende, skal huske på de neste gang jeg skal spille gamle Øystein Sunde-plater... ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Skal visst ha noen blå kabler liggende, skal huske på de neste gang jeg skal spille gamle Øystein Sunde-plater... ;D
Hvis du skal spille "kjekt å ha" er det viktigste at du har et kabelsett ekstra (identisk med det du bruker) liggende i en skuff.

;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Mine har blå lysdioder. Jeg skjønner ikke hvordan andre kan klare seg uten. ;D

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Svart! Enkelt og greit pgr. av at man bruker...... bah.. husker ikke argumentasjonen lengre. Men det holder vel bare å vite at det var en svenske som hevdet dette?:p

MVH

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Åhhh...de der er bare nyyyydelige !!!
De pluggene er så trange at lydbildet går over i mono uansett kilde. ;)
Lag deg Biltemark-kabler istedet! ;)  (Biltemark er en ad-hoc-kabel jeg lagde etter topografien til Dikemarken, men utelukkende med Biltema-deler.  Låt faktisk ikke så galt.  Kan være en kime til heftig diskusjon, siden lederne var hentet fra en lampettledning :O Og som alle vet skal jo lampettledning låte dårlig).

Bilde av Biltemark:

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
De pluggene er så trange at lydbildet går over i mono uansett kilde. ;)
Lag deg Biltemark-kabler istedet! ;)  (Biltemark er en ad-hoc-kabel jeg lagde etter topografien til Dikemarken, men utelukkende med Biltema-deler.  Låt faktisk ikke så galt.  Kan være en kime til heftig diskusjon, siden lederne var hentet fra en lampettledning :O Og som alle vet skal jo lampettledning låte dårlig).

Bilde av Biltemark:
Jeg har tidligere ønsket med kabler i gull og blått, disse er jo perfekte, disse må kabelministeren få se...
Nyyydelige var de!! Litt sånn gardinsnor kanskje..?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Jeg fikk håndtvinnet litt navlestreng og satt på kontakter og lysdioder, og vips! ble det glimrende kabler.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg fikk håndtvinnet litt navlestreng og satt på kontakter og lysdioder, og vips! ble det glimrende kabler.

Fine de der blå lysene, men hva er de godt for..??

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
er vel en diode eller noe slikt for å vise at den aktive skjermen er på, eller??

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
er  vel en diode eller noe slikt for å vise at den aktive skjermen er på, eller??
Jepp. De lyser bra opp hvis det er mørkt. Deilig høy Harry-faktor. :D

Topp Bunn