Alt til hus og bolig Malingssprøyte

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.723
Vi skal male gjerdet rundt tomta vår, det er helt standard stakittgjerde. Jeg har skjønt det så at spøryte er tingen for en slik jobb. Er det noen modell som ikke koster en middels formue som duger eller bør jeg leie en profesjonell modell fra byggevarhandelen eller lignende. Kompressor har jeg.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.736
En kompis har en liten Bosch til en tusenlapp eller to og er meget fornøyd. De har egen kompressor, den minste har du kompressoren med deg i en sele, den litt større har en lang slange fra kompressoren.
Husk at støvet fra malingen/beisen kan komme et stykke før den treffer en bil og herder

Bosch PFS 5000 E malersprøyte | Clas Ohlson

Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.043
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Hvor stor / hvilken kapasitet har kompressor'n (?)
Har aldri sprøytet maling, så hvor mye den må tynnes ut det vet jeg ikke.

Husk vannavskiller på slangen eller skrudd i sprøyta.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.344
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
husk å parkere bilen i garasjen. Malingsstøv kommer overalt

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.723
Hvor stor / hvilken kapasitet har kompressor'n (?)
Har aldri sprøytet maling, så hvor mye den må tynnes ut det vet jeg ikke.

Husk vannavskiller på slangen eller skrudd i sprøyta.
For vannbasert maling tror jeg det er vanlig å tynne 10%. Kompressoren min er neppe av de hissigste, dnt er arvegods så jeg vet faktisk ikke hvor kraftig den er. Men om det er der det kniper så har svigers en større en jeg kan låne.

husk å parkere bilen i garasjen. Malingsstøv kommer overalt
Jepp, fullt klar over det. Skal også male en dag det er vindstille og det som er over asfalten skal jeg male for hånd.

Det er litt for å ha fleks med når jeg maler og kunne fordele det utover jeg vurderer å kjøpe en sprøyte om det finnes noe som ikke er altfor dyrt. Blir fort en tusing for å leie for en helg uansett og om noe skjærer seg osv så er man fort like langt og kan sikkert også brukte spøryte til andre malejobber. Huset er riktig nok nymalt og blir 10 år til neste gang men, men.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.899
Torget vurderinger
1
En kompis har en liten Bosch til en tusenlapp eller to og er meget fornøyd. De har egen kompressor, den minste har du kompressoren med deg i en sele, den litt større har en lang slange fra kompressoren.
Husk at støvet fra malingen/beisen kan komme et stykke før den treffer en bil og herder

Bosch PFS 5000 E malersprøyte | Clas Ohlson
Denne har jeg. Er en lavtrykksprøye og kan også brukes til andre væsker. Akkurat brukt den til å sprøyte på såpe for terassevask. Tipper den vil fungere strålende til stakitt, men vær svært forsiktig med malingsstøv som kan drive i vinden.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.736
Det er nok en fordel å ha en plate eller lignende på baksiden av gjerdet når man sprøyter det.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.723
Det er nok en fordel å ha en plate eller lignende på baksiden av gjerdet når man sprøyter det.
Det er definitvit planen, ja. Ellers blir det møye griseri. Det ville ikke plaget meg nevneverdig å male et gjerde for hånd om det ikke var for alle sidekantene som også skal males, det tar mye tid sammenlignet med å male en husvegg av tilsvarende areal.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.083
Sted
Ytterst i havgapet...
Boschsprøyta med egen kompresor som er omtalt er en såkalt HVLP-sprøyte... High volume- low pressure.. er ikke helt det samme som vanlig sprøyte...HVLP skal liksom gi mindre spredning av overskudd ettersom trykket er lavere... har en slik selv som jeg kjøpte brukt, men har ikke brukt den selv enda.. En kompis malte gjerdet med en slik, men som nevnt er det lurt å ha ei plate av noe slag på baksida. Det går nok også med mer maling...

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.723
Boschsprøyta med egen kompresor som er omtalt er en såkalt HVLP-sprøyte... High volume- low pressure.. er ikke helt det samme som vanlig sprøyte...HVLP skal liksom gi mindre spredning av overskudd ettersom trykket er lavere... har en slik selv som jeg kjøpte brukt, men har ikke brukt den selv enda.. En kompis malte gjerdet med en slik, men som nevnt er det lurt å ha ei plate av noe slag på baksida. Det går nok også med mer maling...
Hvor mye maling som går skiter jeg i, det er mikket som er problemet ikke hva et spann med 10 liter maling koster. Jeg malte hele huset for ca 10k i maling så det er ikke der slaget står akkurat.

Litt malapropos men de to best betalte jobbene jeg har hatt noen gang tror jeg er å male huset og klippe hekken. Sistnevnte ble jeg ferdig med i dag og basert på det ene tilbudet jeg fikk på å få utført jobben så var min timelønn et sted rundt 2500-3000 kroner timen. Nå kunne jeg sikkert funnet noen som var en del rimeligere men det er jammen god timelønn for å gjøre ganske enkle ting selv nå om dagen. Jeg låner bensindrevet hekkesaks av svigers med siden dette er en årlig øvelse så ville innkjøp av en proff hekkesaks til 8-10k ganske fort være nedbetalt også. Jeg klipper fra stillas i en høyde så hekken er ganske voksen.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.083
Sted
Ytterst i havgapet...
Å male eget hus er nok noe av det mest lønnsomme man kan gjøre, - hvis man ellers gidder og huset ikke er for kompliserte og/eller høyt...
Jeg har en standard en-etg enebolig på ca 1m høy ringmur, så ikke så veldighøyt, - vel 4m i røstene... jeg antar at et firma vil beregne 35-40 timer, med rigg og det hele.. det betyr et sted mellom 30- og 40-000... Selv om jeg nå er pensjonist skal jeg da fortsatt glatt male 1-1,5 vegg pr. dag... timelønna mi er også skattefri.. :cool:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.723
Å male eget hus er nok noe av det mest lønnsomme man kan gjøre, - hvis man ellers gidder og huset ikke er for kompliserte og/eller høyt...
Jeg har en standard en-etg enebolig på ca 1m høy ringmur, så ikke så veldighøyt, - vel 4m i røstene... jeg antar at et firma vil beregne 35-40 timer, med rigg og det hele.. det betyr et sted mellom 30- og 40-000... Selv om jeg nå er pensjonist skal jeg da fortsatt glatt male 1-1,5 vegg pr. dag... timelønna mi er også skattefri.. :cool:
Jepp. Jeg maler fra stillas (eier en huspakke 1 fra jamax så har kun en bredde med 7 meters arbeidshøyde, altså 5 meter høyt stillas. Kan selvsagt leie men da kan man ikke ta det over langen.

En ting er pengene men jeg synes også det er en slags nedre grense for hva som skal settes ut som man liksom ikke kan fikse selv fordi det er så mange bra serier på Netflix og man skal kjøre unger hit og dit. Der lekker også litt fra hovedinntaket til huset, det får rørlegger ta seg av. Nedsiden er for stor om det får galt. Sprut med fem bars trykk fra det kommunale nettet er jeg ikke veldig hypp på.

Vi har en lett kinkig situasjon hjemme siden jeg eier 75% av huset og betaler deretter så min motivasjon for å outsource er lavere enn hva den er for min bedre halvdel. Så jeg «sparer» 150k på å male huset og hun sparer 50k mens jeg gjør jobben. Ikke noe drama altså, men det er som det er. Hun har fått malt hele huset og byttet noen råtne bord for ca 5000 kroner som er 1/4 av materialkostnader. arbeidskraften er gratis.

Topp Bunn