Mammutsalget er i gang

T

Thomas_Lutro

Gjest
De har til og med Solums paperbackutgaver av Dostojevskij til 69,- og 79,-.

Jeg plukket med meg 'Hvite netter og andre fortellinger' pluss 'Opptegnelser fra et kjellerdyp'. Så tok jeg med 'Revisoren og utvalgte fortellinger' av Gogol, før jeg kom til å tenke på at jeg har noen tusen uleste sider hjemme og en liten ordre på vent hos Amazon.co.uk.

En liten anbefaling til dere alle: Løp og kjøp 'Forbrytelse og straff' og 'Brødrene Karamasov'. Disse bøkene er verdt litt melkesyre i leggene. Dere blir rikere mennesker av å lese dem, jeg lover på tro og ære!!!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg begynte en gang på Idioten (av godeste Fjodor D.) men klarte ikke å lese den ferdig, den ble for.. tja... dum?

Men burde nok lese disse du nevner, har hørt at de skal være bra.

N

nb

Gjest
Jeg mener å ha lest at den serien som er til salgs på Mammut er oversettelser noe under pari... selv er jeg ikke på langt nær kompetent til å vurdere dette, men kan være verdt å sjekke ut før man gir seg i kast med et par tusen sider tung russisk litteratur.

O

OldBoy

Gjest
En liten anbefaling til dere alle: Løp og kjøp 'Forbrytelse og straff' og 'Brødrene Karamasov'. Disse bøkene er verdt litt melkesyre i leggene. Dere blir rikere mennesker av å lese dem, jeg lover på tro og ære!!!
Min kone har kjøpt, har lest og er blitt, som du sier, et rikere menneske.

Jeg sitter bare og nistirrer på disse mursteinene av papir og vet ikke min arme råd. I min ungdom kunne jeg lese og lytte til musikk samtidig. Det klarer jeg ikke lenger på samme måten. Og da blir det til at musikken vinner. Nesten hver gang.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
38.789
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Forbrytelse og straff og Idioten er obligatorisk lesning folkens....klart anbefalt !

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.412
Torget vurderinger
2
Brødrene K fikk jeg melkesyre i hodet av, men jeg kvernet igjennom likevel. Tidløs, basisproblematikk, helt inn til kjernen av mennesket. Forbrytelse og straff likeså.

Idioten er ikke dum ! Og ikke boka heller.

W

wurst

Gjest
Dostojevski er definitivt en av verdens største forfattere til alle tider, så dette er obligatorisk lesning for alle litteraturinteresserte. De som kaller seg kristne burde ofre litt tid på "Storinkvisitoren", en "bok i boken" i Brødrene Karamasov. Plottet er følgende: Kristus kommer til jorden igjen i 1600-tallets Spania, han blir tatt til fange og fengslet av den kirkelige inkvisisjonen. Storinkvisitoren - en gammel og ærverdig prelat som har sett det meste - kommer til ham i fengselet. Han vet hvem fangen er, og han går i rette med Kristus og forteller ham hvor han har handlet feil . Meget spennende!
Dette var jo nærmest dannelsesmessig pensum for oss som er noe opp i årene, så jeg setter pris på at "ungdommen" kommer etter og ikke lar klassikerne gå i glemmeboka. God lesning!

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Brødrene K fikk jeg melkesyre i hodet av, men jeg kvernet igjennom likevel. Tidløs, basisproblematikk, helt inn til kjernen av mennesket. Forbrytelse og straff likeså.
Dostojevski er min favoritt-forfatter sammen med Murakami og Knausgård. Jeg synes faktisk "Forbrytelse og straff" er ganske lettlest, men samtidig med potensiale til å sette dype spor. "Brødrene Karamasov" er mer krevende og filosofisk, med mange digresjoner og bi-fortellinger. Man kan dvele ved nesten hver setning, og da kan det jo ta litt tid. Absolutt ikke en bok å skumme gjennom.

Er det noen som har leste "De fornedre og krenkede"? Jeg synes jeg har hørt at denne skal være en av høydarene til Fjodor.

T

Thomas_Lutro

Gjest
Dostojevski er min favoritt-forfatter sammen med Murakami og Knausgård. Jeg synes faktisk "Forbrytelse og straff" er ganske lettlest, men samtidig med potensiale til å sette dype spor. "Brødrene Karamasov" er mer krevende og filosofisk, med mange digresjoner og bi-fortellinger. Man kan dvele ved nesten hver setning, og da kan det jo ta litt tid. Absolutt ikke en bok å skumme gjennom.

Er det noen som har leste "De fornedre og krenkede"? Jeg synes jeg har hørt at denne skal være en av høydarene til Fjodor.
Det kanskje mest geniale med 'Forbrytelse og straff', er at den har verdi på så mange "nivåer". Den er en drivende god krimroman, en psykologisk thriller av rang, samtidig som den er en mangfoldig studie av moralske spørsmål.

Enig i at alle kristne lese 'Brødrene Karamasov'.  Jeg synes den dypt religiøse Dostojevskij viser mot nesten ut over alle grenser, når han reiser motforestillingene mot Gud og kristendommen med en sånn kraft som han gjør. Denne boka blir nok en av svært få jeg kommer til  å lese flere ganger. Her er det så mye som foregår at den nærmest er en bunnløs kilde..

'Idioten' fikk heller ikke jeg noe skikkelig tak på. Jeg får følelsen av at han ender opp med å gjøre avmakt og handlingslammelse som personlighetstrekk hos fyrsten, og fremholder dem som idealer verd å strebe etter. Jeg synes også at det var vanskelig å henge med i historien.

'En ung manns historie' ble bare tull for meg, desverre. Kanskje bare min egen feil, litt ukonsentrert lesing i starten, og dermed er det over..

Dette er vel det jeg har lest så langt.....

Det er vanskelig å henge med i de komplekse historiene. Det blir ikke noe lettere av samme person kan hete f. eks. Aljosja, Aleksej, Aleksej Fjodorovitsj,  og endatil få slengt på familienavnet til slutt, alt avhengig av hvilket forhold han har til den personen som  tiltaler ham. :p  :)

P

Parelius

Gjest
Ellers fins jo på salget to artige bøker:

D. M. Friedmann: Etter eget hode (Penisens kulturhistorie)

Kjersti Bale: Om Melankoli

Den ene kanskje mer underholdende enn den andre. ;)

A

Akle

Gjest
Er nett begynt på De fornedrede og krenkede, utrolig gripende fortelling reint episk, noe spesielt dypere har jeg dog ikke kommet, men den har rørt meg til tårenes rand flere ganger allerede.

Husk også å plukke opp Sartres Dødsens fortvilte sjeler, jeg lover at den vil gjøre et varig inntrykk.

Klovnen Shalimar, den siste til Rushdie er tidenes roman i mine øyne, desverre ikke på salg.

Appropos familienavn, Tolstojs Krig og fred tar vel kaka? Fjodor er jo en smågutt i forhold.

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
De fleste dostojevskij bøkene var solgt når jeg var innom et par bokhandlere i stavanger, men tok med med de besatte og tolstojs krig og fred. Får sjekke litt rundt om kring i bergen også. Hadde vært fint å få skaffet et par titler til.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.411
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Min kone har kjøpt, har lest og er blitt, som du sier, et rikere menneske.

Jeg sitter bare og nistirrer på disse mursteinene av papir og vet ikke min arme råd. I min ungdom kunne jeg lese og lytte til musikk samtidig. Det klarer jeg ikke lenger på samme måten. Og da blir det til at musikken vinner. Nesten hver gang.
Skjønar kva du meiner. Kona mi har fått seg lesebriller, men det skal eg IKKJE ha før eg fyller 50!!!

(Ein kan skrive sjølv, så slepp ein å lese....)

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Alle oppgående åndsmennesker har Dostojevskijs samlede verker i bokhyllen. ;D

Jeg kjøpt følgende bøker:

Nikolaj Gogol - Revisoren og utvalgte fortellinger
Mike Marqusee - Muhammad Ali og frigjøringskampen på sekstitallet
Fernando Pessoa - Uroens bok
Dag Solstad - T. Singer

P

Parelius

Gjest
Alle oppgående åndsmennesker har Dostojevskijs samlede verker i bokhyllen. ;D
Det må være før de begynner lesningen; etterpå ligger en nede! ;

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
Krig og fred.
HMS Surprise (lest den allerede på engelsk paperback)
Huset på Bjørnehjørnet og en praktbok om verdensrommet for barn og unge.
Ellers har vi kasser med bøker som ikke får lov å være i vår alt for lille stue så vi prøver å begrense oss. Gleder meg til jeg har et bibliotek (med platespiller og god anlegget) og en hylle til et utvalg med maltwhiskey.

Topp Bunn