aair skrev:
Takker alle sammen for tips
Peter: Frister veldig med Manger, ja. Har du erfaring med Manger og frekv. korrigering av elementet. I så fall - hva skjer med den den sideveise lydspredningen som visstnok skal være dårlig.
asbjo: Du har PM
Det jeg har hørt av Manger, er OMF's Overkill-høyttalere. De 2 veis, delt og korrigert med DEQX. Og absolutt det beste jeg noen gang har hørt, uten sidestykke! Vannvittig dynamikk, og klangrik, naturlig etc etc.
Etter det jeg vet, har OMF lagret flere delefrekvenser på DEQX'en slik at han har flere valg. Tror han kan velge 280 og 350 Hz. Dette er noe konstruktøren Derek Wilson, har satt opp. Foreslår at du PM'er OMF for bedre redegjørelse for dette.
I utgangspunktet bør du ikke dele Mangerelementet for lavt, da mister du muligheten for å dra på litt (lydtrykk), og tror noe rundt 300 Hz er ideelt. Problemet er vel å finne et basselement som integreres med Mangerelementet. Overkill/Derek har en helt spesiell løsning på dette, som sikrer dynamikken til basselementet, har diskutert dette med Derek, som virket svært overbevisende i sin bevisførsel.
Har tenkt litt selv på å gå løs på et DIY prosjekt med Manger, men har dessverre ikke muligheten til dette på en stund enda. Lykke til med ditt prosjekt, du får lage en god og lang tråd om det!
Mvh