Daglig ser jeg bilister som ikke bruker blinklys. Og idag var det nær ved å skje en ulykke. Ved avkjøringen fra E18 ved Sandvika, i retning Oslo, var det en som lå i venstre kjørefelt, som plutselig skar over høyre felt - uten å gi tegn selvfølgelig - og direkte over i avkjøringsfeltet. Det var en del trafikk inn mot Oslo, og denne manøveren avstedkom naturlig nok en del tuting fra bilister i høyre felt som måtte bråbremse for å gi plass til denne hersens sjåføren, for unngå sammenstøt.
Det fikk meg som så ofte før til å tenke: Hva er det som gjør at folk ikke gidder å bruke blinklys? Er det for mye forlangt å forvente at de orker å strekke ut en finger for å bevege den dertil egnede hendelen opp eller ned? Er det virkelig så ille å la andre få vite hvor du har tenkt deg hen?
Det fikk meg som så ofte før til å tenke: Hva er det som gjør at folk ikke gidder å bruke blinklys? Er det for mye forlangt å forvente at de orker å strekke ut en finger for å bevege den dertil egnede hendelen opp eller ned? Er det virkelig så ille å la andre få vite hvor du har tenkt deg hen?