Bil, båt og motorsykkel (Manglende vilje til) å bruke blinklys

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Daglig ser jeg bilister som ikke bruker blinklys. Og idag var det nær ved å skje en ulykke. Ved avkjøringen fra E18 ved Sandvika, i retning Oslo, var det en som lå i venstre kjørefelt, som plutselig skar over høyre felt - uten å gi tegn selvfølgelig - og direkte over i avkjøringsfeltet. Det var en del trafikk inn mot Oslo, og denne manøveren avstedkom naturlig nok en del tuting fra bilister i høyre felt som måtte bråbremse for å gi plass til denne hersens sjåføren, for unngå sammenstøt.
Det fikk meg som så ofte før til å tenke: Hva er det som gjør at folk ikke gidder å bruke blinklys? Er det for mye forlangt å forvente at de orker å strekke ut en finger for å bevege den dertil egnede hendelen opp eller ned? Er det virkelig så ille å la andre få vite hvor du har tenkt deg hen?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.028
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Audi og BMV leveres uten blinklys. Dette går under ekstrautstyr på disse merkene. Tydeligvis.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Audi og BMV leveres uten blinklys. Dette går under ekstrautstyr på disse merkene. Tydeligvis.
Hehe. Ja jeg har hørt om det. I det aktuelle tilfelle rakk jeg ikke å se hva slags merke det var, så jeg skal ikke begi meg ut på spekulasjoner. Dessuten er det generelt (sic!) farlig å generalisere; det finnes brodne kar i alle land:)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.517
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Etter et tilsvarende ublidt møte for noen dager siden

image.jpg

Jeg kjørte mc .. Litt tungt å puste nå. Sjøføren til bilen fikk lappen i mars.. Blinklys er et ikke tema

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
460
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Årsaken er åpenbar, de mangler respekt for denne trafikkregelen om å gi tegn. Det har ingenting med latskap eller uvitenhet å gjøre. Hadde jeg vært politi i sivil politibil hadde jeg stoppet disse hver gang jeg hadde mulighet. Disse sjåførene finnes i alle aldersgrupper og blant begge kjønn. Det er veldig trist!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Kommer du hit, er uvant med venstrekjøring, og er litt på en snurr, kan det lett gå surr. Også med blinklys.

swindon.jpg

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har gått over fra SAAB (de er jo konkurs) til BMW, og - surprise, surprise! - blinklys er standard. Ikke vanskelige å bruke heller - og de virker aldeles utmerket. I begge retninger. M.h.t. Audi er jeg mer usikker - men også her skal det, etter sigende, leveres blinklys som standard.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.028
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Jeg har gått over fra SAAB (de er jo konkurs) til BMW, og - surprise, surprise! - blinklys er standard. Ikke vanskelige å bruke heller - og de virker aldeles utmerket. I begge retninger. M.h.t. Audi er jeg mer usikker - men også her skal det, etter sigende, leveres blinklys som standard.
Da kan man kanskje forstå det slik at ikke alle eiere av disse merkene vet hvordan og når denne merkelige anordningen skal brukes :rolleyes:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.447
Sted
Sølvbyen
På Audi kan det muligens være snakk om en svært utbredt produksjonsfeil på det elektriske anlegget, som gjør at blinklysene slutter å virke omtrent samtidig som bilen første gang forlater forhandler som ny. Mange av disse bilene er også utstyrt med et eget kjøreprogram som heter "Douchebag Extreme".

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.447
Sted
Sølvbyen
Kommer du hit, er uvant med venstrekjøring, og er litt på en snurr, kan det lett gå surr. Også med blinklys.

Vis vedlegget 263578
Altså. En rundkjøring, omkranset av fem rundkjøringer, med streker og trafikkøyer som gjør at den ligner en femarmet swastika. Nazikryss!
Jeg tror heller det er Djevelen som står bak. Trekker man en linje fra hver av de små rundkjøringene som på bildet under ender man opp med et pentagram.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kan det være i dette veikrysset Robert Johnson byttet sjela si mot gitarferdigheter ut over det vanlige?

Ellers kunne folk gjerne brukt blinklys. Ut av rundkjøringer, for eksempel, hvor man har vikeplikt på vei inn.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Oj. Meningen var at dette skulle handle om blinklys. Men bare kjør på, folkens, moro dette.

Når det gjelder rundkjøringer, finnes det vel nesten like mange meninger som det finnes førerkort, men en gang var det et vesen fra et eller annet vesen som sa noe sånt som "bruk blinklyset sånn at folk ser hvor du skal". Greit prinsipp, i grunnen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Da kan man kanskje forstå det slik at ikke alle eiere av disse merkene vet hvordan og når denne merkelige anordningen skal brukes :rolleyes:
Det kan være en forklaring, ja....

T

TT.

Gjest
Det er ikke manglende vilje til å bruke blinklys, det er manglende evne og det gjelder samtlige merker!
edit: skulle være bil m blinklys, men gifen funket ikke

Vedlegg

Topp Bunn