Manleys venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Du har sikkert rett i at Stereofil solgte litt Manley i vår. Men hvis vi antar at kun et fåtall eiere er gale nok til å delta aktivt på Nettet blir det kanskje ikke så mange tilbakemeldinger allikevel..

    Hos meg går ting litt tregt, så jeg spiller fortsatt på fabrikkrørene. Men Chinooken spiller i alle fall ikke noe dårligere nå enn da den var ny. Highend er kompliserte greier synes jeg. Jeg har for tida en rør-DAC på hjemlån (LM Audio som har blitt ganske kjent her i Norge den senere tiden), og det er ganske utrolig hvor totalt forskjellig to rør-komponenter i ca. samme prisklasse spiller i samme oppsett, kabler(!) og rom. Riktignok får jeg ikke testet hvor mye vinyl vs. cd spiller inn på lyden her (blir jo litt vanskelig å koble cd-drevet på Chinooken og omvendt :). Uansett blir LM Audio DAC-en, som jeg antar har nye kinesiske rør, litt for skarp i lyden for mine følsomme ører - jeg får nesten en følelse av at kineserne "boomer" lyden litt på rør-utgangen for at den skal bli ekstra kraftig. Med Chinooken er det motsatt - den låter til å ha lavt volum på utgangen, men hvis jeg skrur opp volumkontrollen på pre er det masse musikalitet, dynamikk og liv nesten uansett lp. Og jeg kan spille lp-er en hel dag uten å bli sliten. Det gir mersmak:).
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja, det er i hvert fall ikke slik at alle rørprodukter låter mykere enn transistor. Enkelte produkter låter skarpt uansett hva slags rør du setter i dem.

    Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt en rør-dac, og tenker kanskje litt tradisjonelt at rør ikke passer sammen med "digitalisert lyd". Sikkert noe tøv, men slike følelser er vanskelig å bli kvitt.

    Beskrivelsen din av Manley-lyd låter velkjent: Mye bass, trøkk og musikalitet. Det jeg "sliter" med, er at enkelte klassiske innspillinger kan bli for mye dynamiske. Jeg vil gjerne ha lyden ut av høyttalerne, men helst ikke midt i fleisen når jeg hører på klassisk.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Nå spiller jeg lite klassisk, men jeg kan forstå at det kan bli litt mye møllers tran enkelte gangen. Mulig Manley er litt rocka. I alle utseende på produktene må vel kunne sies å være litt røfft:).
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ja, det er i hvert fall ikke slik at alle rørprodukter låter mykere enn transistor. Enkelte produkter låter skarpt uansett hva slags rør du setter i dem.

    Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt en rør-dac, og tenker kanskje litt tradisjonelt at rør ikke passer sammen med "digitalisert lyd". Sikkert noe tøv, men slike følelser er vanskelig å bli kvitt.

    Beskrivelsen din av Manley-lyd låter velkjent: Mye bass, trøkk og musikalitet. Det jeg "sliter" med, er at enkelte klassiske innspillinger kan bli for mye dynamiske. Jeg vil gjerne ha lyden ut av høyttalerne, men helst ikke midt i fleisen når jeg hører på klassisk.
    Jeg må bare pirke litt.
    Rør dac er ikke-eksiterende. Det er vel egentlig en umulighet.
    De aller fleste som har satt rør i en "dac" har gjort det ved å sette inn en rørbuffer på utgangen. De fleste nøyer seg med et enkelt rør med to trioder i hver glasskolbe.
    En triode i hver kanal.
    Noen få koster på det dobbelte.
    Det gjør ingen veldig stor forskjell, men det gir mulighet til å tune lyden en smule.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Takk for info Audiomix. Bra med litt voksenopplæring. Da er altså følelsene ikke helt på jordet. Så langt har jeg ingen annen dac enn den som vel sitter i CD-spilleren samt lydkortet på PC'n.
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Hehe hei!
    Vet ikke HVOR aktive forum medlemmer disse Turtles gutta er. Men 2 tomler opp for denne typen snik reklame :)
    20141209_201819.jpg
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Helt klart den ultimate løsning for bilstereo dette ja.
    Unnskyld min uvitenhet, men Finns denne modellen på ekte? Eller er dette en One off for Ninja Turtles bil rigg?
    AD
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Helt klart den ultimate løsning for bilstereo dette ja.
    Unnskyld min uvitenhet, men Finns denne modellen på ekte? Eller er dette en One off for Ninja Turtles bil rigg?
    AD
    Jeg tror bildet viser en Manley Mastering Stereo; som er fra prolyd porteføljen deres. Dette er dette Manley primært tjener penger på, hifi produktene springer ut i fra Manleys historikk og EveAnnas lidenskap for god lyd og musikk.

    Manley Pro Studio Gear
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Trenger meg på som nytt medlem, med en nyinnkjøpt lite brukt Chinook.
    Skal vel teste ut litt rør etterhvert også.
    Amperex 7308 står på lista, noen som har prøvd de?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Trenger meg på som nytt medlem, med en nyinnkjøpt lite brukt Chinook.
    Skal vel teste ut litt rør etterhvert også.
    Amperex 7308 står på lista, noen som har prøvd de?
    Jeg har prøvd Amperex ECC88 (ekvivalent med 6922) Bugle Boy. De var briljante.
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Tester ut noen for meg ukjente 6922 NOS rør: United.
    Har ikke brukt de mer enn 5 timer, men de er svært lovende.
    Står made in Holland på de, uten at det betyr all verden.

    Skal gi de noen timer til før jeg avgir noen dom.
    Verdt å teste ut for de som trenger noe nytt.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja, United har jeg prøvd. Mener å huske at jeg likte dem godt. I alle fall ikke noe negativt å si om dem. Usikker på om det egentlig var Philips som lagde dem eller om det var egen fabrikk. Brynjar i Motron vet alt om dette.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kom visst en Manley i huset her også.
    Jumbo Shrimp
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ja, United har jeg prøvd. Mener å huske at jeg likte dem godt. I alle fall ikke noe negativt å si om dem. Usikker på om det egentlig var Philips som lagde dem eller om det var egen fabrikk. Brynjar i Motron vet alt om dette.
    Akkurat her er det et lite hull i Brynjars viten.
    Vet om et til:
    Hvem som har produsert EL34 rørene i min forsterker.
    To hull av en million mulige?
    Ikke så dårlig:)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Trenger meg på som nytt medlem, med en nyinnkjøpt lite brukt Chinook.
    Skal vel teste ut litt rør etterhvert også.
    Amperex 7308 står på lista, noen som har prøvd de?

    har hatt de , ikke i Manley, men andre produkter og de er topp tre av alle jeg har testet av ecc88, mener å huske at du skal kikke etter de amerikansk produserte med hvit skrift, 60 tallet.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Jeg kjører fortsatt fabrikkrørene på min Chinook et knapt år etter at den ble kjøpt. Problemet mitt er at jeg har null peiling på rør, og jeg vet ikke hvor jeg skal starte. Men hvis de United-rørene fungerer kan jeg sikkert starte der. Det blir i så fall første gangen jeg noensinne bytter rør(!), så det er spennende i seg selv.

    Pga. småproblemer med vakuumsystemet til SOTA-platespilleren min har jeg lyttet lite til vinyl det siste halvåret. Men jeg rigget opp "reserveplatespilleren" her forleden som er en billigere SOTA-utgave (uten vakuum) med Rega-arm og Ortofon 2M Bronze PU, og det fungerer knall på Chinook selv uten justering av PU. Kan tippe meg til at det kan fungerer bra også på Rega-spillere. Det er noe spesielt med lyden fra vinyl som cd/digitalt aldri kan erstatte helt i mitt hode.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Da har jeg handlet inn 4 stk Amperex 7308 som mange anbefaler til Chinook.
    Etter bare 4 timer virker dette svært lovende.
    Skal holde klanen underrettet om hva som skjer etter 40-50 timers bruk.
     

    Fredrik B.K.

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2009
    Innlegg
    27
    Antall liker
    49
    Sted
    Vestfold
    Det er veldig mye om Riaa og Preamp'er her tenkte bare jeg ville si at Herr David Manley har laget en fantastisk monoblokk som heter 120 watt Monoblock. Spiller meget bra sammen med Audionote L2 preamp og Merlin VSM. De originale KT90 rørene er byttet ut med Svetlana 6550 B rør en vanvittig oppgradering. 7044 rørene er bestykket med Mullard og 12AT7'ene er Philips det var også et kjempeløft fra de originale Maley og GE rørene som satt der.

    Mvh Fredrik.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det er veldig mye om Riaa og Preamp'er her tenkte bare jeg ville si at Herr David Manley har laget en fantastisk monoblokk som heter 120 watt Monoblock. Spiller meget bra sammen med Audionote L2 preamp og Merlin VSM. De originale KT90 rørene er byttet ut med Svetlana 6550 B rør en vanvittig oppgradering. 7044 rørene er bestykket med Mullard og 12AT7'ene er Philips det var også et kjempeløft fra de originale Maley og GE rørene som satt der.

    Mvh Fredrik.
    Et smart valg.
    Hvis du skal ta den helt ut vil et bytte til Tung Sol 6550 være løsningen.
    Originale altså. Hvis de fortsatt finnes der ute.
    GE 6550A er heller ikke noe dårlig valg.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Noen som kjenner Snapper? Evt i samrøre med Tannoy DC10A?
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Noen som kjenner Snapper? Evt i samrøre med Tannoy DC10A?
    Jeg levde i flere år med Tannoy Kensington SE drevet av Snapper. Og nå har en god kamerat Kensington GR sammen med Snapper. Dette er en killer-kombo som det, for meg, er uforståelig at ikke flere går for: det spiller utrolig engasjerende musikk!

    DC10A har samme elementet som Kensington, men tunet litt annerledes i bassen. Kan ikke tenke meg annet enn at det er helt rått sammen, slik som med Kensington. En utrolig flott høyttaler utseendemessig er DC10A også.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Skal vi springe bomben, oct, om at din Steelhead faktisk har vært til reparasjon hos Audiomix, eller er dette konfidensielt? Baksiden av medaljen er at en Steelhead faktisk kan trenge service. Framsiden er at vi har en utmerket reparatør i Audiomix. Så vidt jeg vet funker alt nå utmerket, og det hele gikk vel på garantien.... :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Skal vi springe bomben, oct, om at din Steelhead faktisk har vært til reparasjon hos Audiomix, eller er dette konfidensielt? Baksiden av medaljen er at en Steelhead faktisk kan trenge service. Framsiden er at vi har en utmerket reparatør i Audiomix. Så vidt jeg vet funker alt nå utmerket, og det hele gikk vel på garantien.... :)
    Steelheaden har vært på service, x 2, om jeg må be. Begge ganger superbt utført av Audiomix:). Alt seff. på garanti. Utmerket service fra Stereofil & Oslo2 óg. Har vel ennu over ett år igjen på garanti.


    mvh
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Da rekker du kanskje en reparasjon til før garantien løper ut. 8)
    Men kjenner jeg deg rett, kommer du da til å forlange en ny en.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Ikke akkurat slitsomt mye aktivitet i denne vennetråden for tida, så da kan jeg kanskje legge ut noen dårlige mobilbilder av rørbytte i min Chinook :)

    Nå er jeg en ekstra treg trønder. Kjøpte 4 NOS-rør 6922 på hifi-messa i Horten høsten 2015 tror jeg det var, men har ikke fått rotet meg å bytte ut org.røra før nå. Litt av årsaken er at vinyldelen av anlegget har ligget litt brakk med en trøblete SOTA-platespiller. Men før jul kjøpte jeg meg likegodt en ny ultramoderne direktedrevet Technics -spiller, og etter at jeg hadde fininnstilt min Soundsmith PU sånn nogen lunde, måtte jeg selvsagt også teste de "nye" røra som jeg hadde liggende. Innser at dette er et svært lite steg for menneskeheten, men dette er altså første gangen jeg skifter rør noen sinne! Og etter lyden å bedømme gikk det bra. Skal ikke gå noe særlig inn på forskjeller siden jeg ikke har drevet å testet fram og tilbake, men kan kanskje si at jeg føler at lydbildet ble enda en del "luftigere", bedre separasjon, og enda tydeligere detaljer med NOS-røra. Muligens NOS-røra har en litt "råere" lyd - litt mindre peiskos kan jeg kanskje si - enn de russiske org.røra.

    I disse politiske tider er det kanskje litt gøy at org.røra som stod i fra Manley var russiske, mens mine "nye" rør ser ut til å være "made in USA".


    ror1_small.jpg

    Det russiske røret til venstre på bildet, det am. til høyre. Mulig det er synsbedrag, men det russiske synes jeg ser litt større ut. Det russiske er litt "feitere" i lyden, mens det amerikanske er en liten hissigpropp :)

    ror2_small.jpg

    Her det amerikanske til venstre. PS! Jeg bytter alle 4 rørene, så jeg har m.a.o. ikke prøvd å mikse nye og gamle rør her.

    ror3_small.jpg

    Manley-logoen finnes overalt i elektronikken :)

    ror4_small.jpg

    Jeg har endt opp med å sette min Soundsmith Boheme PU til MM - 100pF. Synes det gir en luftig og klar lyd uten at jeg har vitenskapelige bevis.

    ror5_small.jpg

    Man er aldri i tvil hvor Manley stammer fra. T.o.m. et fax-nummer har fått plass bak på komponenten!
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Kanskje en ide å prøve fax. Nesten like gammeldags som rør:)
    email fungerer i hvert fall. Har testet.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg prøvde "kontakt oss - rubrikken" på hjemmesiden. Det funket ikke. :mad:
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Pussig.
    Jeg har nylig hatt kontakt med selveste EVEANNA og to til.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Pussig.
    Jeg har nylig hatt kontakt med selveste EVEANNA og to til.
    Som vi alle vet, er det forskjell på folk. Jeg sendte først en melding og deretter en "reminder". Tross masse smisking hørte jeg ikke noe - verken fra Eve Anna eller andre.

    Saken gjaldt disse manglende skruene som jeg spurte deg om. Løsningen ble nettbutikk og en god avbitertang. Dog ikke original Manley, og lyden blir jo aldri den samme uten originale Manley skruer. Kan egentlig kaste hele Steelheaden.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Pussig.
    Jeg har nylig hatt kontakt med selveste EVEANNA og to til.
    Som vi alle vet, er det forskjell på folk. Jeg sendte først en melding og deretter en "reminder". Tross masse smisking hørte jeg ikke noe - verken fra Eve Anna eller andre.
    Hvis du nevner at du har en feit Harley stående i garasjen er det kanskje en icebreaker:)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    ^Gi meg en lyd, så kan jeg komme og kjøre den vekk for deg. Gratis.
    PIP. Du må gjette riktig lyd først. :)
    Tror den egentlig er så ødelagt at jeg ikke en gang gidder å kvitte meg med den.
    Med tanke på at en ny Steelhead nå koster 99995 NOK på Stereofil.no, tror jeg selv et ødelagt eksemplar har en verdi. Selv Chinook koster nå pene 32995 NOK (en god del flere lapper enn da jeg kjøpte min).
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    ^Gi meg en lyd, så kan jeg komme og kjøre den vekk for deg. Gratis.
    PIP. Du må gjette riktig lyd først. :)
    Tror den egentlig er så ødelagt at jeg ikke en gang gidder å kvitte meg med den.
    Med tanke på at en ny Steelhead nå koster 99995 NOK på Stereofil.no, tror jeg selv et ødelagt eksemplar har en verdi. Selv Chinook koster nå pene 32995 NOK (en god del flere lapper enn da jeg kjøpte min).

    Oi. Det var voldsomt. Skjønner at jeg gjorde et røverkjøp for mindre enn år siden. Jeg ville aldri hatt råd i dag.
    Hva slags rør er det forresten folk har i phono-ampene sine i dag? Jeg bruker fortsatt en kombi av 4 stk. Tung-Sol 5687 (nå Bronze plate fra tidlig 50-tall) og 2 stk. Mullard.
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Hei

    Trenger noen flere innlegg tydeligvis denne tråden så jeg får vel hjelpe til :)
    IMG_0021.jpg


    Sonicfrontiers
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn