Marantz 6300 tips ønskes

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Har et sterkt ønske om å eie en Marantz 6300, synes de er så utrolig vakre.
Men hvordan spiller noe slikt tro? Har en Rega RP40 m/elys jubile utg., vil Marantzen matche den med en god pu tro? Har en på hånda, men må sikkert betale 4 laken, og så kommer pu i tillegg. Er den verdt det tro?
Noen som har en formening, takknemlig for svar.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
804
Sted
Bergen
Hei den vil matche Regaen fint men en litt annen type lyd vil du nok få.prisen var muligens litt stiv men er den pen og ikke slitt er den nok verd det.Selv har jeg en gammel Akai 206 og den spiller meget fint den.Vil ikke bytte med Rega selv om også Rega er gode ting.
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Hei den vil matche Regaen fint men en litt annen type lyd vil du nok få.prisen var muligens litt stiv men er den pen og ikke slitt er den nok verd det.Selv har jeg en gammel Akai 206 og den spiller meget fint den.Vil ikke bytte med Rega selv om også Rega er gode ting.
Takk for svar.
Hva mener du med annen lyd?
Gjør ikke pu mest utslag? Eller tar jeg feil der?
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
804
Sted
Bergen
Hei.Har hatt en Rega rp3 tidligere og med en Ortofon om Blue pickup var Regalyden mer spretten og frampå kanskje litt lettere i lyden.Akai spilleren som er mer lik Marantzen det er snakk om har dypere bass mer mørk i lyden.om blue pickup på denne også.Mye pu for pengene.
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Hei.Har hatt en Rega rp3 tidligere og med en Ortofon om Blue pickup var Regalyden mer spretten og frampå kanskje litt lettere i lyden.Akai spilleren som er mer lik Marantzen det er snakk om har dypere bass mer mørk i lyden.om blue pickup på denne også.Mye pu for pengene.
Det er ikke meg i mot med dypere bass, og mørkere lyd. Mange 70 og 80 talls innspllinger som ikke akkurat lider av for mye bass :)
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Tror Marantz har mye av det samme som Pioneer PL-71 DD spilleren som var fra tidlig 70 tall. Begge har vel servostyrt DC motor, samme platetallerken/matte, støvdeksel, betjeningsknapper. Armen er mere automatisk på marantz 6300. Kan ha vært et sammarbeid med pioneer her? Har ikke sammenlignet data.Min PL-71 spillte veldig bra med ortofon element, da det var et sammarbeid med pioneer og ortofon på den tiden, sammen med avspilling av qudrafoniske plater. ortofon hadde en spesiell nålsliping for avspilling av CD4 diskre qudrafoni LP's.
 
Sist redigert:

nissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
107
Antall liker
15
Torget vurderinger
1
Hei Syntes 4k uten pickup virker som noe høy pris.
Du kan jo vurdere Marantz 6320 også, samme spiller men med arm av annet fabrikat.
De ble levert med sme arm men også andre lette armer. Har 6320 med sme arm og en denon 160 pickup som låter veldig bra. Du er velkommen til lytting hvis du bor i Oslo/Akershus. Eldre shure pickuper er jo også bankers har også god erfaring med shure m97xe.
Men som sagt tidligere for 3,5k - 4k syntes jeg det bør sitte en litt over middels bra pickup på.
Nils
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Hei Syntes 4k uten pickup virker som noe høy pris.
Du kan jo vurdere Marantz 6320 også, samme spiller men med arm av annet fabrikat.
De ble levert med sme arm men også andre lette armer. Har 6320 med sme arm og en denon 160 pickup som låter veldig bra. Du er velkommen til lytting hvis du bor i Oslo/Akershus. Eldre shure pickuper er jo også bankers har også god erfaring med shure m97xe.
Men som sagt tidligere for 3,5k - 4k syntes jeg det bør sitte en litt over middels bra pickup på.
Nils
Jeg hang med til 3900,- men da jeg ble overbydd der lot jeg den gå.
Jeg synes modellen er så flott å se på, men vil jo gjerne ha god lyd også.
Tenkte å kjøpe en sånn, få på en god pickup og sammenligne med min RP40, og så kvitte meg den om Marantzen machet.
Venter litt og ser om det dukker opp noe som er rimeligere.
Skal også sjekke Regan med andre pickuper tror jeg. Det skal vist være noe å hente der.
Er ikke helt fornøyd med at Regan "brummer" litt når armen kommer inn mot slutten platen.
Har lest at det kan ha noe med dårlig skjerming pickupene til Rega.
Er vel dette som har gjort at jeg har lyst til å bytte.
Takker for tips nissen :)
 

nissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
107
Antall liker
15
Torget vurderinger
1
Hei.
Solgte en 6300 til en kompis for en tid tilbake. Den satt det en adc xlm pickup på. Det låt veldig bra.
Ps. Har sendt deg en pm.
Nils
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Hei.

Regaen RP-40 (pimpa RP-3) er et bedre drivverk og har en langt bedre arm enn Marantzen.
Legg heller penger i en bedre pickup (og eventuelt en bedre RIAA (hva har du nå?))!

Fornuftige pickuper kan være Audio Technica AT-150MLX (3,0k) eller SoundSmith Carmen
(7,0k (?)) som vil spille godt med spilleren og et bredt utvalg RIAAer. Andre alternativer
kan være MM pickuper fra Ortofon (2M Bronze/Black), Dynavector (DV-10X5) og
Nagaoka (MP-350/500)...

- Audio Technica AT-150MLX MM - Mala Audio
- Soundsmith Carmen

Har Regaen din stramme armlager og RIAAen din kan takle MC pickuper med lavt utgangssignal,
vurder en Ortofon Quintet Bronce (5,5k) eller Audio Technica AT-33EV / Sa (5,0k / 8,5k)...
Også her finnes det mange alternativer som f.ex. Dynavector (DV-20X-L Mk. II) osv...

- ORTOFON QUINTET BRONZE - Oslo Hifi Center
- Audio Technica AT33EV MC - Mala Audio
- Audio Technica AT33SA - Mala Audio

mvh
Gunnar Brekke
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Takk for svar, og tips Gunnar :)
Jeg har et RIAA som jeg har bygd selv, en Mufsy, funnet her på sentralen.
Dette takler kun MM, om ikke jeg bruker Step UP
Jeg har som tidligere skrevet her jeg ikke vært helt fornøyd med Regan mhht til at det brummer en del når pick-up kommer inn mot senter.
Jeg har i dag gjort en test med en AT95 for å se om dette skyldes PU, og jaggu ble det borte når jeg byttet PU.
Men AT'en hadde mer støy generelt enn Elysen, men ingen forskjel om det var ytterst på tallerken eller innerst.
Konkluderer da med at dette er relatert til PU.
En kompiss av meg har en RP6 m/Rega Exact, og har også dette fenomenet. Også på den tidligere RP3 m/Elys han hadde var dette merkbart.
Jeg hadde egentlig konkludert med at det måtte være motor som var for dårlig skjermet, men det kan altså høres ut som PU.
Jeg tenker meg litt om, i mens leter jeg etter noe brukt som jeg kan gjøre et forsøk med.

Jeg spilte inn en film som demostrerer brummen jeg snakker om.
Her står volum på klokka 12, så det skal litt volum til.
Kun telefonopptak, så det må nok litt lyd på før det høres her på youtube:
https://youtu.be/WaVtZ2-KSnE
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Hadde noen år en 6300. En utrolig god spiller!
 

softail

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2009
Innlegg
64
Antall liker
51
Sted
Det blide sørland
Torget vurderinger
3
Jeg har vært veldig fornøyd og er fortsatt med min Ortofon 2M Blue på min Planar 2. Blir 2M Bronze på meg ved neste oppgradering. Du er velkommen til en lytting om du er i tvil. Mvh softail.
Takk for svar, og tips Gunnar :)
Jeg har et RIAA som jeg har bygd selv, en Mufsy, funnet her på sentralen.
Dette takler kun MM, om ikke jeg bruker Step UP
Jeg har som tidligere skrevet her jeg ikke vært helt fornøyd med Regan mhht til at det brummer en del når pick-up kommer inn mot senter.
Jeg har i dag gjort en test med en AT95 for å se om dette skyldes PU, og jaggu ble det borte når jeg byttet PU.
Men AT'en hadde mer støy generelt enn Elysen, men ingen forskjel om det var ytterst på tallerken eller innerst.
Konkluderer da med at dette er relatert til PU.
En kompiss av meg har en RP6 m/Rega Exact, og har også dette fenomenet. Også på den tidligere RP3 m/Elys han hadde var dette merkbart.
Jeg hadde egentlig konkludert med at det måtte være motor som var for dårlig skjermet, men det kan altså høres ut som PU.
Jeg tenker meg litt om, i mens leter jeg etter noe brukt som jeg kan gjøre et forsøk med.

Jeg spilte inn en film som demostrerer brummen jeg snakker om.
Her står volum på klokka 12, så det skal litt volum til.
Kun telefonopptak, så det må nok litt lyd på før det høres her på youtube:
https://youtu.be/WaVtZ2-KSnE
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Da ble det oppgradering av pickup i denne omgang, kom over en 2M Black her på sentralen. Damfaz leverte superaskt, og jeg monterte den nå i kveld. Og for en forskjell! Det ble herved slått fast at Regaen blir værende. Men ser ikke bort fra at der kommer en Marantz også etter hvert, men først må jeg bli kvitt et par andre.
Stor takk til Gunnar Brekke som satte meg på Black ideen ☺
 
Topp Bunn