Marillion Brave 2 disc 24 bit remaster

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Endelig en remaster som ikke har blitt offer for komprimeringsspøkelset?

Jeg snakker om Marillion - Brave i en spesialutgave merket "24 bit digital remaster 2 disc version":

Jeg har riktignok ikke originalen, men under ripping er det tydelig ganske mye dynamikk i de ulike sporene, og man må skru opp ganske mye for å få et jevnt høyt nivå. Dette er jo kjennetegnet på plater med høy dynamikk, nemlig at det er stor SPL-forskjell mellom det "jevne" lydtrykket og peakene.

Det er dessuten en svært god detaljering, noe som spesielt er tydelig i sibilanter og slagverk med symbaler.  Bassen går dypt og er kraftig, uten restriksjonene som er blitt alt for vanlig i dynamisk komprimerte innspillinger.

Musikken er "ny" Marillion (etter Fish) på sitt aller beste, ja etter min mening sannsynligvis den beste de har gitt ut etter at Fish forlot gruppa.  Et polert lydbilde, ja, men med mye variasjon.  Musikken har den kvaliteten som Marillion alltid har hatt, nemlig at selv i komplekse passasjer her hvert instrument en distinkt plass i lydbildet.  På en måte en maksimert minimalisme i den betydning at ingen lyd er overflødig.  

Jeg nyter hvert sekund av denne plata, og anbefaler den herved til dere andre også, for her er både lydkvalitet og musikalske kvaliteter helt i toppskiktet. :)

EDIT: Og for dem med humorgener i behold er det et hyggelig, lite kutt etter 31:45 i siste låt på disc 2 (etter en LAAAANG sekvens av stillhet.... ;) )

A

Aubi

Gjest
Jeg flere av platene fra perioden med Fish men synes egentlig at "Seasons end" er den beste plata jeg har av Marillion.
Kunne egentlig tenkt meg prøve noe mer fra "post Fish" perioden, så takk for tipset!

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg har "Seasons End" liggende på kassett et eller annet sted. Mener å huske den skuffet undertegnede litt, til tross for noen fengende høydepunkter. Sånn sett opplever jeg Brave som bedre, men det er lenge siden jeg lyttet til "Seasons End".

Tror jeg savner den gjennomgående historien som var så viktig i omtrent alt Marillion laget da Fish var med. Nå skal det vel sies at Fish uten Marillion heller ikke lever opp til mine forventninger, men det er mer på det musikalske.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Brave er jo faktisk en ganske så lekker liten godbit i orginal utgave også, dog med litt lav lyd så den må spilles høyt....

Inter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.06.2006
Antall liker
24
Sted
Oslo
Jeg syns nesten at de har puttet bassgitaren til Pete litt for langt frem i remasteren. Den blir rett og slett litt for overskyggende på enkelte steder. Men bevares, Marillion's beste plate (noengang) *dukker*

Topp Bunn