MARK System Prelude RS-2002/2003/2004

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • St.Ereo

    Fersking
    Ble medlem
    06.12.2020
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Hei folkens, jeg er ny her på forumet og er en (vintage) stereo-entusiast, men har lite peiling på hva jeg driver med. Nesten alt jeg kjøper er fra finn.no og fra folk som oppdaterer til mer moderne løsninger og selger vintage stereo billig. De fleste jeg kjøper fra har også lite eller ingen peiling på hva de selger, og det hjelper lite. Derfor valgte jeg å bli medlem her på gruppen og prøve å få svar / råd fra ekspert-entusiaster. Jeg bør nevne at jeg baserer mine kjøp kun på "feeling" og design - uten å vite om tekniske detaljer. Jeg forstår godt om noen velger å le litt av meg, men så lenge de kommer med informasjon jeg kan bruke, så er jeg glad.
    Som vanlig finner jeg alt på nettet og lærer om produktet etter kjøp, men forrige uke jeg kjøpte noe som jeg fant lite informasjon da jeg googlet. Det er en vintage stereoanlegg med rare inganger bak, men veldig kul design. Anlegget er tuner + kassettspiller + forsterker (+ platespiller og - men den valgte jeg å ikke kjøpe = var det dumt?), alt i original stereo-rack, og alt i bra stand.
    Alt ser ut til å være der, men vil gjerne vite mer om anlegget, om den er sjelden eller om den er verdt noe.
    Tusen takk til alle som vil bidra med kommentarer.
    IMG_20201211_020357.jpg
    IMG_20201211_020441.jpg
    IMG_20201211_020510.jpg
    IMG_20201211_020528.jpg
    IMG_20201211_020550.jpg
    IMG_20201211_020953.jpg
    IMG_20201211_021027.jpg
    IMG_20201211_021152.jpg
    IMG_20201211_021232.jpg
    IMG_20201211_021300.jpg
    IMG_20201211_021606.jpg
    IMG_20201211_021634.jpg
    IMG_20201211_021903.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    St.Ereo: Disse ble markedsført bl.a. av Ellos i sin tid ;) Mark var ett av deres to elektronikkmerker, sammen med Catron. Lite skal forundre meg om Prelude-settet ditt er produsert i Sverige- rundt Motala, vel- seint 70-tall.. Sjekk med moderator Kjell her..han burde vite mer. Ellers kan de delene her minne farlig mye om Technics/Matsushita fra samme tid..
     

    St.Ereo

    Fersking
    Ble medlem
    06.12.2020
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    St.Ereo: Disse ble markedsført bl.a. av Ellos i sin tid ;) Mark var ett av deres to elektronikkmerker, sammen med Catron. Lite skal forundre meg om Prelude-settet ditt er produsert i Sverige- rundt Motala, vel- seint 70-tall.. Sjekk med moderator Kjell her..han burde vite mer. Ellers kan de delene her minne farlig mye om Technics/Matsushita fra samme tid..
    Tusen takk for tilbakemelding! Tror du det er noe jeg skal ta vare på, eller vet du noe om hvor mye er de verdt? Jeg liker de, men vet ikke om jeg kan koble en CD-spiller til systemet, det holder ikke bare med kasett-spiller for min del.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.986
    Antall liker
    20.050
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Spil på det og se, om du synes det spiller godt. Gør det det, da behold det. Da er det sandsynligvis mye mere værd for dig :)
    Du bli´r nok veldig skuffet, om du prøver at selge :)
     

    St.Ereo

    Fersking
    Ble medlem
    06.12.2020
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Spil på det og se, om du synes det spiller godt. Gør det det, da behold det. Da er det sandsynligvis mye mere værd for dig :)
    Du bli´r nok veldig skuffet, om du prøver at selge :)
    Jeg vil selge pga rare innganger - kan ikke koble CD-spiller og har kun et par Frigo høyttalere som passer til systemet. Vet ikke hvordan kan jeg koble mine B&W til anlegget :/. Men den ser veldig kult ut da, skikkelig retro.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.986
    Antall liker
    20.050
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.384
    Antall liker
    3.400
    Torget vurderinger
    0
    MARK såldes i Sverige huvudsakligen via postorder; t ex Clas Ohlson. Man sålde budget elektronik, transistorradio, klockradio, kassettspelare m m. Även lågbudget stereo-hifi. Just de där modellerna känner jag inte igen. Tillverkningen skedde hos någon OEM-tillverkare i Asien. Detta är inget som tillverkades i Sverige.
    Jag GISSAR att utstyret också såldes i t ex Tyskland; men då med ett annat namn.
     

    St.Ereo

    Fersking
    Ble medlem
    06.12.2020
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    MARK såldes i Sverige huvudsakligen via postorder; t ex Clas Ohlson. Man sålde budget elektronik, transistorradio, klockradio, kassettspelare m m. Även lågbudget stereo-hifi. Just de där modellerna känner jag inte igen. Tillverkningen skedde hos någon OEM-tillverkare i Asien. Detta är inget som tillverkades i Sverige.
    Jag GISSAR att utstyret också såldes i t ex Tyskland; men då med ett annat namn.
    Tusen takk for svar, kjære Kjell! :D
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    St.Ereo, Kjell: Se der1 Tipper det var Matsushita, jeg. Den der bør kunne kobles en CD-spiller til sålenge den kobles til tunerinngangen med en passende overgang. 2x RCA i CD-enden (ut) og..er det fempins DIN jeg ser der?- i den andre ( inn på forsterkeren). Phonotrinnet er til LP ;) Forresten, om det er vits i å legge mer i dette anlegget er vel mer tvilsomt, all den tid at det idag finnes musikkbomber som Rega Io og Audiolab 6000A til mer enn betalbare penger. Og da får man også LANGT mer enn det som i grunnen betales for...Reint lydkvalitetsmessig er tilogmed et Denon microsystem bedre- MYE bedre. Og de er solide også. Jeg skal gi bort et til jul...til ei meget god venninne.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.102
    Antall liker
    9.407
    Siden trådstarter er "ny i gamet" anbefaler jeg at du skaffer noen overganger DIN-Phono og går til innkjøp av noen DIN-høyttalerplugger. Det er mye morro i å snuse opp gammelt "ræl" og teste det mot diverse kilder og høyttalere. Du burde absolutt koble til en CD-spiller og teste.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det kan fort beløpe seg til en tusenlapp eller mer, Pink..Og da er man glatt oppe i Denon DM-land...som altså gir langt bedre. mer holdbare resultater..Dog, det kommer jo an på hva TS vil, det...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn