karmann
Hi-Fi entusiast
- Ble medlem
- 14.07.2012
- Antall liker
- 1.424
Hmm, siden det var fine bokser til Hypex ampene høres det ut som de gamle ampene mine . Jeg hadde engang 3 slike amper der jeg fikk frest kabinetter til dem.
Godt mulig, god pris for slike amper så da måtte jeg bare handle. Sorte med "rifler" i sidene for lufting.Hmm, siden det var fine bokser til Hypex ampene høres det ut som de gamle ampene mine . Jeg hadde engang 3 slike amper der jeg fikk frest kabinetter til dem.
Skjønner, det er fint å vite. Ser veldig fine ut i alle fall, synes faktisk jeg betalte litt lite for de.Artig . Jeg hadde to av dem et par år, en er et år nyere. Jeg kjøpte dem nye, så vet du det. Du har sannsynligvis kjøpt dem av han som kjøpte dem av meg
Kjøpte de delvis pga at da slapp jeg å lage kassene selv, var i en litt motlaus fase.Hei,
De kassene til hypex ampene var fine. Har noen selv og må bygge meg noen tilsvarende kasser. Du bruker dine kasser regner jeg med?
Hvordan er den andre siden av kassen løst, altså hvordan kobler man elementene til forsterkeren på innsiden av kassa? Er det bare et hull eller terminaler foran kassa?
Ja, speakon på forsterker-kassa og vanlige terminaler på høyttalerne, måtte ut med speakon for å finne ut hvordan det var koblet så jeg ikke fikk diskant på fulltoner for eksempel, det hadde vel gått fint på akkurat linjekildene da det sitter en beskyttelseskondis på de, men uansett greit å vite hva man driver med.Var dårlig formulert av meg bare. Mente hvordan elementene/høyttalerne er koblet til forsterkeren.
Da altså med speakon. Mulig jeg lager tilsvarende løsning.
Skjønner godt at det kan komme litt motløse tider, med all jobb, barn på aktiviteter, dugnader, oppussing av hus etc så er det godt å ta den enkle veien ut noen ganger. Er der selv så hvis du av en eller annen grunn ikke hadde brukt kassene ville jeg prøvd å fått kjøpt de
Ja, det blir veldig spennende (og skummelt), har hatt XTZ Divine 100.49 som hovedhøyttalere de siste 4 årene. God jul til deg og dine også.Mye spennende du har på gang Gøy å følge med. Ha en god jul
Purifi har vel slik jeg forstår minst tre modeller av 6,5", det er PTT6.5W04-NFA-01, PTT6.5X08-NFA-01 og den PTT6.5M08-NFA-01. Alle har jo forholdsvis lik frekvensrespons i dokumentene, de får noe grums rundt 4khz alle sammen også er det forholdsvis flatt nedover. Det ser jo uansett unektelig bra ut (litt for bra i mine øyne), så hvilken versjon av de man velger ved deling på 500hz og for eksempel under 4khz ser ikke ut til å være det avgjørende slik jeg leser kurven.Høres ut som at du har mange fine prosjekter for 2024, sløydarbeid er alltid spennende å følge Mdf og eik høres ut som en god kombo.
Skjønner du holder på å stake ut kursen og håper du tar i mot noen innspill.
For bruk over 500Hz har purifi en dedikert mellomtone (PTT6.5M08-NFA-01) jeg definitivt ville vurdert.
Tar jeg senter-senter avstand mellom en mellomtone og diskant så kan delingen i min eksisterende MTM-høyttaler stemme, da blir det 13550/6,1=2221hz sånn cirka. Det betyr også at jeg kan montere Purifi PTT6.5M08-NFA-01 med Accuton C6 litt tettere ved hverandre (det går) og at jeg kanskje klarer å holde delefrekvensen på 2500hz (som hadde vært det beste i mine øyne).Ikke se deg blind på frekvensrespons da - det gir bare halve svaret. De har laget en dedikert mellomtone som passer bruksområdet du nevner, så ville definitivt valgt den av de tre. Husker ikke specs men den har antakelig litt mindre masse, kortere spole og mindre slaglengde som fører til høyere følsomhet, noe som er gunstig (ikke alt kan kompenseres med mer effekt).
Ta det for det det er - et enkelt innspill. Jeg har selv aldri hørt noe fra Purifi så aner ikke hvordan dette faktisk låter. Det finnes sikkert mye annet spennende der ute også for den saks skyld.
MTM med 6,5" er heldigvis oppnåelig og diskant trenger ikke og monteres offset, men det er viktig å velge en egnet diskant og montere sakene så tett som mulig. Seas DXT er godt egnet da den tåler relativt lav deling (har en liten vaweguide innebygget) og har liten diameter. Offset plassering av diskant er forøvrig gunstig for å spre kantrefleksjonene på et større område, men dette kan løses på mange andre måter også.
Man kan også argumentere for at dette er teoretiske problemer. Se på det forrige systemet til The Shy som var MMTMM, etter omtale å dømme låt dette fenomenalt. Antakelig kom ikke "problemene" frem her pga mye demping dvs hovedsakelig direktelyd, og låst lytteposisjon. Min gjetting iallefall
Til syvende og sist er det jo vertikal symetri som er hovedgevinsten av MTM, så så fort man begynner å designe seg bort fra forutsetningene ville jeg vurdert andre løsninger. Men det finnes jo så mange spennende løsninger
Blir gøy å følge med på dine sprell i 2024. Høres ekstremt ut. God nytt årSiste avgjørelse for 2023 tatt, ser fram til fire basstårn med 16* 18" i kinoen. Senterkanal foreløpig ikke tatt stilling til, AS 1723 THX eller DIY linjekilde, frister mest å beholde AS da den gjør en god jobb.
Stereo blir uten Seas L26ROY, men da erstattes nederste del i bassen med sub-bass fra kinoen (8* pølsebass-18"). MTM-høyttaler planlegges å gjennomføres med Purifi, Accuton og Hypex.
Jeg ser fram til 2024, ønsker alle andre et godt kommende år også.
Nei, har ikke noen konklusjon på dette grunnlaget. Skal det bli noe real fart i lyden må jeg kjøre nytt oppsett, måle litt ift plassering osv, dette var bare en grov test. Lyttet på de i 6-7 timer i strekk uten å slå av, så etter en slik "innvielse" så burde det være mulig å tune lyden ift preferansen min. Hjelper på at bassen sitter såpass bra og at fasen i delepunktet ikke var helt forferdelig, men det er nok en del mer å hente ut av dette. Har mulighet for anaview ams0100 og anaview ams1000 ift forsterkning og deling via Dbx venu360, istedet for Hypex psc2.700d som jeg har brukt på de til nå. Anaview har bedre kontroll på det jeg har brukt de på til nå, holder vel også en liten finger på at dbx'en vil være en bedre kilde for delepunkter også. Dette skal utforskes etterhvert.Kom du til noen konklusjon? Linjer oppfører seg jo litt annerledes enn f.eks. en punktkilde