Marsvin ?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Er det noen her som har marsvin-erfaring??
Etter at hamsteren døde for et par uker siden, begravelsen er vel unnagjort og den verste sorgen har lagt seg, er det nå ytret ønske om marsvin i huset…
Men marsvin vet jeg lite om. Synes ikke de er spesielt fine heller. Hamsteren sov jo hele dagen, så den var det ikke noe styr med, ikke bråket den heller, annet enn når den sprang i hjulet. Men hvor mye stell og styr er det med et marsvin? Hvor lenge lever de? Biter de? Er de kjekke å ha med å gjøre og greie å kose med?
Noen her som vet, eller må jeg forville meg inn på et dyreforum hvor jeg risikerer at noen anbefaler meg å heller gå for hest. Og jeg er så lett å lede… ;D
Nå har jeg en annen i huset som ønsker seg kamel for så vidt, men det er det vel neppe noen her som har erfaring med… Eller.. man vet aldri... :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Jeg er glad i vin, men har aldri testet marsvin.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Siden jeg ikke er same, eller annen urbefolkning og derfor sannsynligvis stammer fra mars må vel marsvin være på sin plass?? Dessuten har det visst god effekt å snakke om dette, vant nemlig vin i lunsjen i dag.. :D

Takker for linken Kontrabass, ser ut til å være nærmere fulltidsbeskjeftigelse dette marsvinprosjektet, og gamle blir de og… Klippe klør, lus, dammer på gulvet og bygge hindringer under sofaen, jo dette ser jeg frem til. Hest fortoner seg plutselig ikke som noe dårlig alternativ tross alt. ;)

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Marsovin er en god Maltesisk vinprodusent.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Siden jeg ikke er same, eller annen urbefolkning og derfor sannsynligvis stammer fra mars må vel marsvin være på sin plass??
Får man korrigere kompasset "Lille Frue". De er fra Venus, det er Herr komponenten som er fra Mars ! ;D

Hest fortoner seg plutselig ikke som noe dårlig alternativ tross alt. ;)
Når det gjelder kjæledyr tør jeg anbefale den oppfatning at et kjæledyr som ikke kan begraves i en skoeske er alt for stort ! ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Får man korrigere kompasset "Lille Frue". De er fra Venus, det er Herr komponenten som er fra Mars !  ;D

Når det gjelder kjæledyr tør jeg anbefale den oppfatning at et kjæledyr som ikke kan begraves i en skoeske er alt for stort !  ;D
Da er altså marsvin, vin for menn om jeg forstår det rett?? ;D

Det hele er et spørsmål om skostørrelse da altså..?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
De er usedvalig rask i oppfattelsen frue ! ;) :D

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Er ikke marsvin egentlig ett nattedyr?
Å holde det i bur, og vekke og forstyrre den naturlige søvnen hver gang man ønsker å "kose" litt (på dagtid) er vel egentlig da dyreplageri?? ?

Hva med for eksempel kaniner? Barn liker ofte veldig godt disse dyrene. De formerer seg raskt, og man slipper å stadig kjøpe nye. Dessuten, når de begynner å trekke litt på åra (eller bli for mange) så er de veldig gode i en kaningryte :D
Snadder faktisk ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Skamme seg "lomt" ! :mad: Man spiser da ikke kosedyr !! De begraves under megen sorg og festivitas, i en skoeske !! ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.769
En kjenning av meg hadde to kaniner, Belgisk kjempe. Som alle kjæledyr så hadde de navn. Lunch og Middag.
En annen kjenning hadde to griser på småbruket sitt. De het Flesk og Duppe. ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
De er usedvalig rask i oppfattelsen frue !  ;) :D
Kjekt at du synes det... vet ikke om alle er enige... ;D
Om det er vin for menn, egner det seg nok dårlig for mine barn, jammen bra vi fikk oppklart dette i tide..

Hamster er nattdyr, det har vi erfart, de sover om dagen og løper som gale om natten. Men jeg tror ikke dette gjelder marsvin.

Kaniner, vel de er vel greie de og, men det blir større og størrre nå. Dverghamsteren vi hadde var på størrelse med en mus. Vi nærmer oss hest sakte men sikkert. Nå kommer det nok snart noen og anbefaler sånn søt liten kosegris.

Ellers er det utrolig irriterende at hver gang jeg skal skrive ikke, så blir det ikek... tror snart ikke jeg gidder å rette dette flere ganger, står det ikek så skal det være ikke... Bare som en saksopplysning. Har aldri lært den der touch-metoden, sikkert for sent nå..

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.769
Har aldri lært den der touch-metoden, sikkert for sent nå..
Jeg bruker ørne-metoden. La fingeren sirkle rundt i luften før den angriper. ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg bruker ørne-metoden. La  fingeren sirkle rundt i luften før den angriper. ;D
Jeg tror det er noenlunde det samme jeg gjør, men selv en ørn kan tydeligvis bomme litt i ny og ne. Eller stokke klørene. Eller muligens flodhest-metoden, trampe rundt uten helt å ha kontroll.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
En gang i en ikke alt for fjern fortid fantes det i mitt liv en kanin som gikk under navnet Lille Ragu. Den er bare et minne nå. En stund gikk den igjen som en lett romling i magen. Det jeg vet om hamstere har jeg lest i musikkanmeldelser. "Kompet var tett som en hamsterrumpe"

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
En gang i en ikke alt for fjern fortid fantes det i mitt liv en kanin som gikk under navnet Lille Ragu. Den er bare et minne nå. En stund gikk den igjen som en lett romling i magen. Det jeg vet om hamstere har jeg lest i musikkanmeldelser. "Kompet var tett som en hamsterrumpe"
Du er helt sikker på at den romlingen ikke var noe Roger Waters stod bak? Flyttet den på seg..? ;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Stort sett så syns jeg vel ikke Roger Waters er så spiselig. ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Stort sett så syns jeg vel ikke Roger Waters er så spiselig.  ;)
Sikkert litt gammel og seig etterhvert ja, og definitivt for stor som kosedyr. Får man han ned i en skoeske har man ligget for mye i sovepose i sitt liv... ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Men egentlig så gjaldt vel dette hverken hamstere, kaniner eller Roger Waters, men marsvin. Og de liker jeg ikke. Ekle små illeluktende kryp. Summerwine derimot. Med Lee Hazelwood. Da stiller saken seg helt annerledes.

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
Marsvin er ikke natt-dyr, det er hamster det.

De blir 5-6 år gamle og er greie og ha med å gjøre. Etterhvert når den har lært seg de forskjellige lydene i huset, hyler og skriker de hver gang kjøleskapsdøra blir åpnet.

mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Skamme seg "lomt" !  :mad:  Man spiser da ikke kosedyr !! De begraves under megen sorg og festivitas, i en skoeske !!  ;D
Mistenker Spiralis for heftig Komponentkurtise ;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Det er jo det jeg sier. Ekle små kryp. Kan jo ikke en gang snike seg til litt nattmat uten at hele huset blir vekt opp. Og det er sikkert samme helvete når man går i barskapsdøra. Selv en gullfisk må jo være bedre, den holder ihvertfall kjeft.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Mistenker Spiralis for heftig Komponentkurtise ;D

Sikkert bare barndomsminnene som strømmer på og gjør han litt sentimental... kan skje den beste... ;D

Lager de høye lyder disse dyrene(marsvin snakker jeg om nå), hamsteren sa aldri noe den, ble forundret over det igrunn..

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Marsvin er "smartere" og aktive, de kan oppdras til nærmest å være en uoppdragen hund..

De er veldig glad i å bite på ting... så å få de grilla på lampettledningen er no sweat... De biter rett i den om de kan.
Marsvin er "gnagopsychos" og velig aktive.
De lukter litt mer enn det som først var nevnt og mer avhengig av å
kunne trimme endel mer...

Ellers så kan de være veldig kosete og kontaktsøkende!
Nesten som "virkelig miniatyrhunder"

Man kan gå med dem i bånd!!! Det finnes ting å få kjøpt for dette.

De tålererer at man holder dem en stund, før de plutselig biter... Du lærer fort å lese når den "vil ned å slappe av" .

De er velig sosiale, og jeg ville ikke hatt bare en... FYYY!!!
De trenger flere marsvin hos seg...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Marsvin er "smartere" og aktive, de kan oppdras til nærmest å være en uoppdragen hund..

De er veldig glad i å bite på ting... så å få de grilla på lampettledningen er no sweat... De biter rett i den om de kan.
Marsvin er "gnagopsychos" og velig aktive.
De lukter litt mer enn det som først var nevnt og mer avhengig av å
kunne trimme endel mer...

Ellers så kan de være veldig kosete og kontaktsøkende!
Nesten som "virkelig miniatyrhunder"

Man kan gå med dem i bånd!!! Det finnes ting å få kjøpt for dette.

De tålererer at man holder dem en stund, før de plutselig biter... Du lærer fort å lese når den "vil ned å slappe av" .

De er velig sosiale, og jeg ville ikke hatt bare en... FYYY!!!
De trenger flere marsvin hos seg...

Man bør ha flere, og de biter, dette blir bedre og bedre. Må vel ha et stort bur og da, og droppe feire en del år fremover. Biter de hardt, sånn at man blør og må ta stivkrampesprøyte og kanskje..?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Næh, jeg var 7 år da vi drev med oppdrett av dem, ble bitt, men det var ikke såååå bad da... det begynte å blø lizzm, ikke værre...

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
En ting jeg syns er viktig å påpeke her. Angrepskaninen i Monty Pyton og Ridderne av Det Runde Bord var egentlig en hamster. Jeg sier ikke mer.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
En ting jeg syns er viktig å påpeke her. Angrepskaninen i Monty Pyton og Ridderne av Det Runde Bord var egentlig en hamster. Jeg sier ikke mer.

Det var i alle fall ingen dverghamster..
Nei, det er ikke lenge siden jeg sist så den filmen( som er en av mine favoritter) og det var definitivt en kanin.
Så lett å lure er jeg tross alt ikke.. ;)

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.685
No cage is big enough, er alt jeg vil si.

Marsvin, som mange andre dyr i fangenskap, krever mer enn det de fleste er villig til å gi for å ha ett "verdig" liv.

Hepp.

Topp Bunn