Forsterkere Martin Logan og Hegel

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
13
Noen som har erfaring med et par av de minste Martin Logan og Hegel H 200 ? Gode ev mindre gode tips settes pris på

Amund

Zissou

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2012
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Så lenge forsterkeren takler litt lave impedanser burde det bli rimelig grei lyd av det, har inntrykk av att ML spiller bra på det meste.

Ville personlig styrt unna Hegel som jeg ikke synes noe særlig om, men mulig andre vil være godt fornøyd med matchen. Tror jeg ville kikket på Marantz først i prisklasse fra rundt 10.000, og derfra ganske mye rart som ville passe bedre i mine ører.

shesmovedon

Medlem
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
6
Sted
Halden
Torget vurderinger
2
Jeg har gode erfaringer med Hegel/Martin Logan-kombo
Har spilt på H200/Clarity. Litt for kort tid med denne da forsterkeren måtte returneres.
Byttet da til H4se/Clarity med diverse pre til jeg landet på Cary SLP03. Denne kombo hadde jeg i flere år. Clarityene er avhenging av rom, musikksmak og ikke minst innspillingene, men er dette på plass er det en kjempekombo.
De siste månedene H4se på CLS II. Disse høyttalerene blir! Mulig jeg tester ut rør effekt en dag men absolutt ingen behov pr. i dag.
Kjør på!;D

M

mfufu

Gjest
Jeg tror nok at ift den komboen med Cary pre med Hegel effekt, så er det Cary som setter størst preg på lydbildet og egentlig den som er en "kjempekombo" med ML, ikke effektforsterkeren? Bare nevner så ikke trådstarter skal bli "villedet", forforsterker påvirker normalt lydbildet mer enn en effekt :)

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
13
Takker for innspill , dette gjelder om den integrerte Hegel er en bra partner til Martin Logan. Tror at elektrostater trenger mye power og kan av den grunn være aktuell.
En kjenning dro like godt inn EC med følg. Hegel er som en syltynn modell mens EC er som en moden kvinne med full pupp og bred midje. Ikke vet jeg , har liten erfaring med begge merkene.

Amund

Zissou

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2012
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Så du har ikke Hegel fra før om jeg forstår deg rett? Så lenge det er en stabil forsterker trenger du ikke så enormt med watt for å få bra lyd ut av de høyttalerne, selv om det hjelper. Mange som er godt fornøyd med en grei surround-receiver har jeg hørt.
EC har forresten rykte på seg for å ikke like de lave impedansene så godt, usikker på om det gjelder spesifikke modeller, men kan være greit å sjekke.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.239
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Så du har ikke Hegel fra før om jeg forstår deg rett? Så lenge det er en stabil forsterker trenger du ikke så enormt med watt for å få bra lyd ut av de høyttalerne, selv om det hjelper. Mange som er godt fornøyd med en grei surround-receiver har jeg hørt.
EC har forresten rykte på seg for å ikke like de lave impedansene så godt, usikker på om det gjelder spesifikke modeller, men kan være greit å sjekke.
Det stemmer ML trenger ikke nødvendigvis kraftig forsterker, men den må tåle dipp i impedans den under 2 ohm, og det er det ikke alle som takler.

M

mfufu

Gjest
En kjenning dro like godt inn EC med følg. Hegel er som en syltynn modell mens EC er som en moden kvinne med full pupp og bred midje. Ikke vet jeg , har liten erfaring med begge merkene.
Interessant lesing, siden jeg har spurt litt rundt EC og ML selv :)
Jeg sendte en mail til electrocompaniet og spurte om mine egne AW180 ville klare ned mot 1 ohm last, og nevnte spesifikt ML høyttalere, og fikk svar at det skulle være problemfritt.

Jeg har dessverre ikke ett svar på det du konkret spør om siden jeg ikke har hørt Hegel og ML sammen, så dette blir kanskje litt OT. Men det ligger ett par EC 4.8 på brukten her til en "rimelig sum" og hvis du venter litt så dukker det stadig opp AW180 på brukten enten her eller på finn.no. Nevner det siden du likte lyden av EC og ML (hvis jeg forstod deg rett?), men det blir nok litt dyrere enn ny H200 da.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.341
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har høyrt ML-hybridar (dei billegaste, på den tida) på messe, der dei vart dregne av Per Abrahamsen-forsterkar med utmerka resultat. Så du greier deg med både EC, Hegel og Abrahamsen sine integrerte. Det vert meir eit spørsmål om den klangmessige smaken. Hegel har kanskje ørlite større evne til å understreke pinpointing av gode opptak, medan klangbalansen til dei to andre er lettare å "verte glad i" (sjølv om Hegel kanskje er hakket meir dynamisk - har ikkje gjort direkte samanlikning, så her må det mange klyper salt opp i- og kanskje den som spelar mest nøytralt, når alt kjem til alt?)

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
13
Takker for svar , mye interessant her. Flere som kan si noe om de klangmessige forskjellene på integrert Hegel, EC og Abrahamsen. Gjerne også Doxa hvis det finnes noe.

Amund

magne_jg

Medlem
Ble medlem
03.01.2014
Antall liker
1
Har Martin Logan Aeon og akkurat fått Hegel h200 i hus. Hadde Primare i30 tidligere, og hører stor forskjell. Spesielt i bunnfrekvenser, noe eg syntest Primare og ML komboen manglet.

Walker75

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har hatt vantage og spire fra martin logan. Har forsøkt flere forsterkere, inkludert store electrocompaniet. Men da jeg forsøkte dynamic precision var det knockout seier over alle andre. ML og DP fungerer glimrende!

Topp Bunn