Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Egg og kyllinger.

    Ren Mat skriver om duopolet som står for alt som er av egg og kyllinger i industriell produksjon. For det meste fra patenterte hybrider, som storleverandørene har enerett på og som de har "besteforeldrene" til.

    I artikkelen kan man også lese om en andelsbonde som forsøkte seg med en eldre hønserase, Sussex, uten at det ble som ønsket. Han gikk tilbake til en hybrid, men håper å finne en annen eldre hønserase.

    Vi er inspirert av Ferme de la Ruchotte i Bourgogne, men er langtfra på det nivået, enda. Nå prøver vi ut forskjellige eldre hønseraser, både kjøttfugl og eggfugl. Frédéric Ménager, grunnlegger av hønseri og restaurant på Ruchotte, sverger til én sjelden hønserase som han har klart å utvikle gode avlsdyr i, serverer kun lunsj og er en fanatiker når det gjelder høns og hva de kan gi av kulinariske gleder.
    Industrielle produsenter kan ikke holde på som han gjør, men at slike steder finnes er en fryd.


    Engelsk: https://www.lafermedelaruchotte.com/en

    Ménager er også gitarist og LedZep-fan. Det borger godt. Finnes ingen fast meny, han lager det som blir best utfra hva som er tilgjengelig på bestemte dager. Kyllingene henger til mørning i opp til tre uker før de serveres. Og de velges ut for hånd, noe som utgjør en utfordring, siden disse er utegående og bor i trærne om natten.

    Så hva skal man se etter i butikken.

    Frittgående er ikke nok, det skal helst stå at hønene går ute, og aller helst at de er beitehøns (beteshöns her i Sveariget).
    Aller best at de kommer fra en regenerativ gård, der de bor i mobile hønsehus, som flyttes omkring på marken. De beste slike har får eller kyr som går og gresser og driter, tre dager etter kommer hønene inn på området, da har fluer lagt egg og disse er klekket til larver. Hønene sparker i møkka for å komme til godbitene og sprer dermed gjødselet inn i jorden, som de skraper i med klørne.

    Det finnes noen slike gårder i Norge, og mange flere i Sverige og Danmark. Vi har en større mark som vi skal drive slik hos oss.

    Så - be om økologiske egg, men sjekk at hønene ikke har fått soya eller fiskemel (sistnevnte bidrar til dioksiner i egget, det vil man helst ikke ha).
    Sjekk at hønene har fått gå fritt, ute, og helst at det er beitehøns.

    Ferme de la Ruchotte og deres Barbezieux-høner. Og i linken over er det mer enn 100 oppskrifter fra Ménager, som har plass til førti personer til lunsj og som er fullbooket lang tid i forveien, under høysesongen.

     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.750
    Antall liker
    13.240
    Nå er ikke akkurat Trygve Hegnar kjent som norsk landbruks beste venn, men er det noen hold i dette?



    Denne uken skal Stortinget vedta en opptrappingsplan for bøndenes inntekter. Det har det vært snakket om i mange år, og nå skal det skje. Bondens inntekt skal opp på nivå med lønnsmottagernes inntekter.

    Det er ikke til å tro, men regjeringen har tenkt å gjøre dette uten et tall som kan forklare regnestykket. Og en beregning finnes ikke

    Høyres landbrukspolitiske talskvinne, Lene Westgaard-Halle, sier til Nationen at «ikke en sjel i næringskomiteen aner de økonomiske konsekvensene av det vi skal vedta».

    Det høres ikke særlig oppløftende ut, når og hvis skattebetalerne ønsker å vite litt om hva skatter og avgifter går til.

    «Jeg har aldri sett en så tynn stortingsmelding i hele mitt liv. Å skulle ta en beslutning som skal stå seg i tretti, førti, kanskje femti år, basert på en seks siders del, uten beregninger i en stortingsmelding, føles uansvarlig,» sier Westgaard-Halle videre.

    Heldigvis er hun ikke alene. Både Rasmus Hansson fra MDG og Venstres Alfred Bjørlo etterlyser økonomiske beregninger av hva det vil koste å tette inntektsgapet mellom bønder og lønnstagere.

    Likevel kan vi risikere at det denne uken vedtas et slikt vedtak. Utrolig nok

    Regjeringen har arbeidet med saken i 2,5 år, og så har Stortinget fått et par uker til å se på blanke ark.'

    Bøndene, regjeringen og Stortinget klarer ikke en gang å bli enige om antall timer i hvert årsverk, de lurer på om penger plassert i jorden skal ha en avkastning (selvfølgelig skal den det) og hvem skal bøndene sammenlignes med? Og viktig: Skal alle bondens inntekter med (også pensjoner, andre lønnsinntekter og utleie av lokaler) eller bare inntektene fra poteter, melk og kjøtt.

    Stortinget vet ikke. «Koster det en milliard? Ti milliarder? Ikke vet jeg, og det gjør åpenbart ikke regjeringen heller,» sier Westgaard-Halle til Nationen.

    Venstres Bjørlo lister opp alt det tallmaterialet Stortinget burde fått, men ikke får.

    ...

    Ikke en dag går uten at vi diskutere skatt. Særlig formuesskatten. At Stortinget bruker provenyet uten skikkelig behandling er kanskje like ille.

    «Vi lurer fremdeles på hvor mye det vil koste å jamstille bonden,» sier Hansson.

    Senterpartiets Willfred Nordlund mener at «årsaken til at Høyre er så opptatt av å få et tall på bordet er at de skal kunne si at dette blir for dyrt».

    Altså: Bedre uten tall.

    Herrejemini.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.814
    Antall liker
    2.805
    Torget vurderinger
    1
    Sluket: Å jamstille norske bønder med andre vil bli dyrt - anslagsvis 20 milliarder - så det kommer ikke til å skje. Men siden man har lovet å gjøre det så er man inne på fagfeltet Politisk Kreativitet der det handler om å få det til å se ut som om man har gjort det man har lovet - uten å ha gjort det.

    Vi kan ta litt om det her eller i en annen tråd. Personlig så lurer jeg fremdeles på hvorfor noen gidder å produsere mat i dette landet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Kunnskapene til bøndene er omfattende, du skal kunne mye for å drive et gårdsbruk, og den kunnskapen er mer verdt i andre sektorer, betydelig mer verdt. Utjevningskostnaden indikerer i hvilken utstrekning yrket er underbetalt.

    For å komme med noe muntert. Indian Runner Ducks er kjent for å mene at verpekasser er unødvendig, de legger gjerne sine egg rundt omkring. Under et tre, bak en stein, på bakken, eller tett ved vannkanten til en dam. Da kan egget trille ut i dammen, og da stiller jeg med en bred rive og fisker dem opp.

    Dagens fangst. Veldig gode egg. Tilberedt i olivenolje, for å unngå at sukkeret i smør brenner eggehviten brun, i en liten kaldstålspanne fra IKEA.

    IMG_3629.JPG
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Sluket: Å jamstille norske bønder med andre vil bli dyrt - anslagsvis 20 milliarder - så det kommer ikke til å skje. Men siden man har lovet å gjøre det så er man inne på fagfeltet Politisk Kreativitet der det handler om å få det til å se ut som om man har gjort det man har lovet - uten å ha gjort det.

    Vi kan ta litt om det her eller i en annen tråd. Personlig så lurer jeg fremdeles på hvorfor noen gidder å produsere mat i dette landet.
    Når tror du politikerne (og velgerne) våkner?


    Skjermbilde 2024-04-11 kl. 13.02.21.png
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.814
    Antall liker
    2.805
    Torget vurderinger
    1
    Politikerne våkner ikke. Det er surrealistisk å se på hvor høye og mørke de gjør seg når markedsdekningen på egg er på 99% og ikke 100%, tross kjedenes priskampanjer på egg og medieskapt hamstring. Hvordan våger man å la det bli litt for lite egg i påsken! De samme politikerne er fullstendig tonedøve overfor landbrukets gjentatte varsko om elendige økonomiske og sosiale kår, manglende rekruttering og ditto investeringer. En bonde er fremdeles (ifølge antropologene Stavrum og Hegnar m.fl.) en samling neandertalere vi snarest bør få på museum. Kan til nød få lov til å produsere noen skiløpere til, men så bør det være slutt. De litt mildere innstilt sammenligner heller norske bønder med umodne unger som trassig raser opp mot forstandige foreldre som selvsagt vet best. Litt ris, ros og tukt (og masse gjeld, såkalt satsing) så går det nok bra skal du se.

    Velgerne er selvsagt all over the place når det gjelder mat og bønder. Akkurat der politikerne og sveitserne vil ha dem.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Politikerne våkner ikke. Det er surrealistisk å se på hvor høye og mørke de gjør seg når markedsdekningen på egg er på 99% og ikke 100%, tross kjedenes priskampanjer på egg og medieskapt hamstring. Hvordan våger man å la det bli litt for lite egg i påsken! De samme politikerne er fullstendig tonedøve overfor landbrukets gjentatte varsko om elendige økonomiske og sosiale kår, manglende rekruttering og ditto investeringer. En bonde er fremdeles (ifølge antropologene Stavrum og Hegnar m.fl.) en samling neandertalere vi snarest bør få på museum. Kan til nød få lov til å produsere noen skiløpere til, men så bør det være slutt. De litt mildere innstilt sammenligner heller norske bønder med umodne unger som trassig raser opp mot forstandige foreldre som selvsagt vet best. Litt ris, ros og tukt (og masse gjeld, såkalt satsing) så går det nok bra skal du se.

    Velgerne er selvsagt all over the place når det gjelder mat og bønder. Akkurat der politikerne og sveitserne vil ha dem.
    Enda trøst at vi har godt med fisk å leve av.


    Skjermbilde 2024-04-11 kl. 19.55.18.png
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.814
    Antall liker
    2.805
    Torget vurderinger
    1
    Ja, får du ikke lyst på fisk? Det var forresten et veldig beskjedent bilde. Jeg har sett mye, mye verre i min tid i oppdrett. Det er nesten fascinerende hvor mye av en fisk som kan mangle, likefullt svømmer den rundt.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    ^Hvorfor er det slik? Er det for tett i merdene som eneste grunn? Litt lus og parasitter? Bekymrer meg selv om mattilsynet sier det stort sett er ok.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Ja, får du ikke lyst på fisk? Det var forresten et veldig beskjedent bilde. Jeg har sett mye, mye verre i min tid i oppdrett. Det er nesten fascinerende hvor mye av en fisk som kan mangle, likefullt svømmer den rundt.
    Bildet viser vel hva Mowi ønsker å gå godkjent som eksportvare, så dermed altså ikke de stakkars krekene som ellers kroker seg frem nede i merdene.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    9.780
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Mowi som forøvrig trekker staten for retten, da de mener grunnrentebeskatningen rammer de store aktørene urettferdig hardt. Ville
    tro at størrelsen gir noen konkurransefortrinn også, kanskje.

     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.951
    Antall liker
    11.354
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det har da i lang tid vært påpekt at altfor mye fisk i merdene er hovedårsaken til mange av problemene i oppdrettsnæringa. Hva angår tilgangen på villfisk generelt, så bor jeg i det som engang var et av landets største fiskevær, og har stadig større problemer med å få tak i fersk fisk til eget bruk...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.831
    Torget vurderinger
    23
    Lettere budsjettavhengig muligens.... langt sprang fra frosne sommerkoteletter til gr. 5 Wagyu...😋
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.831
    Torget vurderinger
    23
    Ja, det er godt... har fortsatt litt Mangalitza igjen i fryseren 😋
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Ny grill…
    Noen forslag til hva man kan svi til helga?
    Vanskelig i Norge å få tak i det argentinere kaller entraña, transversus abdominis, inside skirt - av god kvalitet (med mye fett).
    Så om jeg skal innvie en grill, ville jeg sett etter nyretapp, hanger steak, som kalles entraña gruesa i Argentina. Se etter en med litt fett på.


    Og tilbered den slik:


    Jeg syns Annies i Bjørvika har bedre kjøtt enn i Mathallen, selv om det kommer fra samme kilde, de skjærer kresnere i Bjørvika.
    Og jeg ville også fått med meg noen gode pølser.

    Hadde nylig stort hell med denne varianten kylling på grill, ikke nødvendig å kunne spansk, men Lauchas motorkjeft er underholdende. Det viktige er hvordan kyllingen forberedes, brekkes og "brettes", for å sikre saftige bryst.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Som nevnt over: Nyretapp! Mørt som en perfekt stekt indrefilet men med mye mer smak. Rimelig er det også.

    En meget bra leverandør av kvalitetskjøtt: https://www.ttmeat.no/
    Ser ut til å være veldig seriøse kjøtthuer, ttmeat, som refererer til chuleton når de skriver om Ribeye (riktignok med baskisk staving) og lar det være godt med fett på stykkene. (Merkelig at mye godt fett skjæres vekk av mange slaktere).
    Hmmm - må innom når jeg er i Oslo neste gang, ser de skal åpne der. (Har åpnet?)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Lettere budsjettavhengig muligens.... langt sprang fra frosne sommerkoteletter til gr. 5 Wagyu...😋
    Grillen ble brent inn med et par sommerkoteletter (ikke frosne) på tirsdag, og de var faktisk gode.
    Ellers er sommerkoteletter ikke en favoritt, egentlig.
    Det blir ikke wagyu, men ellers er det åpent.
    :)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.542
    Sted
    Sørlandet
    Hva er tilbehøret?
    Det ser godt ut.
    Når folk forteller meg at det er tilbehøret som gjør lutefisken,
    så sier jeg at det samme gjelder biff.
    Takker. Hjemmelaget salsa i to varianter og en hjemmelaget salat med mais. Til dette laget jeg en supersticky whiskysaus.

    Kvalitetskjøtt trenger ikke mye tilbehør. Det har så mye smak at det danser fint på tunga alene. Ovnstekte poteter elle pommes og en hjemmelaget bernaise så er man der.

    Dessverre er det en utfordring å finne kvalitetskjøtt og man må belage seg på å måtte gjøre en innsats. TTMeat i Stavanger er bra, Haaland Kjøtt på Klepp har bra kjøtt og dem har tørkeskap. Kristiansand er en katastrofe, men det er ikke lange kjøreturen til Eurospar på Brokelandsheia som har mye bra. Oslo har en del bra og flere har tørkeskap.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Jeg pleier lage en chimichurri-saus til kjøtt, og som beetlebug skriver, er det ofte ikke nødvendig med mer enn noen gode sauser til godt kjøtt.
    En stor bakt potet med smør i, litt gressløk, kanskje. Eller grillstekte potetbåter/grønnsaker tilberedt i en kurv man kan vende på.


    Pitmaster X har også forslag.


    Sylindrisk grillkurv. Ikke nødvendig å kjøpe en rotisseriversjon, vendes som på bildet.

    Skjermbilde 2024-04-19 kl. 08.53.42.png
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.542
    Sted
    Sørlandet
    Alle som har et snev av interesse for god mat og kjøtt spesielt burde ta turen til St.Lars og smake deres klassiker Grilla Cote de boeuf med bordelaise, bearnaise, frites og grønn salat. At dem også har en fanastisk vinkjeller gjør bare hele måltidet til enda bedre opplevelse. Ene og alene verdt en tur til Oslo:

    1713534555389.png

    1713534697704.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.750
    Antall liker
    13.240
    Alle som har et snev av interesse for god mat og kjøtt spesielt burde ta turen til St.Lars og smake deres klassiker Grilla Cote de boeuf med bordelaise, bearnaise, frites og grønn salat. At dem også har en fanastisk vinkjeller gjør bare hele måltidet til enda bedre opplevelse. Ene og alene verdt en tur til Oslo:
    Synes pattegrismenyen deres er hakket kulere, men da må man være 4 px. Uansett er det veldig godt, og jævlig mye mat. De kan sin grill på det stedet - det skal være sikkert og de stiller heldigvis ikke tullespørsmål som hvordan man vil ha det grillet etc. Det kommer som det skal være.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.243
    Antall liker
    5.205
    Helt subjektivt, men beste biffen jeg har spist i Oslo er på Vaaghals, med St.Lars på andreplass. Beste noe sted Peter Luger i Brooklyn. El Capricho står på ønskelista, men er litt avsides.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn