Lykke til!Ingen mat i dag. Legetime. Fastende. Tar igjen senere!
Smaken er som kjent som baken, men jeg synest 56 grader er for høyt for entrecôte av prima kvalitet eller hvilketsomhelst annet biffstyjkke for den saks skyld Jeg pleier å ta mine på 52-53 når jeg lager entrecôte. Bildet av skjeringen av biffene indikerer også en temeratur godt over 56 grader så enten viser termometert feil eller så har det stått plassert på et ugunstig sted - det er også store variasjoner i temperatur gjennom kjøttstykket siden fargen går fra grå til lys rosa så kanskje er det 56 helt i midten med klart høyere lengre ut.Deilig måltid i går. Vi fikk fatt i et 2,5kg stykke med entrecôte fra Horgens. Grasfôra Angus. Fordi disse kun får gress er marmoreringen beskjeden, men det er gode fettstrimer på stykket.
Jeg brukte reverse-sear metoden. Lot kjøttet stå på kjøkkenbenken over natten, satt inn med litt salt og pepper over det hele, etter at blodet i pakken det kom i var samlet opp. Tørket kjøttet og saltet/pepret.
Inn i ovnen om kvelden, med termometer i tykkeste del. 130 grader på ovnen og lot det varmes opp til 50ºC kjernetemperatur. Satte det til å hvile mens grønnsakene ble klare. Litt over én time i ovnen, hviletid 20 minutter, med kjøttstykket under folie. Kjernetemp steg til 56ºC under hviletiden.
Kjøttet hviler etter ovnen.
...
Ein stad går grensa. For meg går ho før kanin.
Hund er synd, men det er helt OK å spise kaniner. Rart.
Ville vært merkelig fusk. Har spist hare flere ganger, i Spania. En av min fars venner var restauranteier og meget stolt av etablissementets liebre con ajo, som var en variant av traveren conejo al ajillo.Lapin, ganske vanlig flere steder, aldri smakt, hverken hare eller kanin. I Spania fusker de og bruker katt i stedet har jeg lest men vet ikke
Det var populært i Norge under krigen. Rask formering og billig foring og en proteinkilde i vanskelige tider.Kanin er veldig godt og helt vanlig her, kan kjøpes i alle matbutikker.
Jeg har hørt at det er nesten ikke hunder igjen i SLUKETS nabolag.
Då er kanskje spørsmålet i kva grad E450/E451 vert brukt for å halda på (naturleg) fuktigheit i skinka, eller føremålet er å halda på salt/sukkerlake som er trykkpressa (eller kva dei no gjer) inn i kjøtet?Skinke meg her og der. Tips: Kolonihagens økologiske skåret skinke hos Rema 1000.
Erik Røed fra Herfra Gård kommer med supplerende opplysninger til Marit Kolbys innlegg.
Fond på havskreps, lök, rotseller, morot, vitlök, dill, fänkål som sedan kommer att toppas med kremflöt.Alling-sås?
av skjebner man kan lide her i livet så er de aller, aller fleste verre enn å "måtte gå for Gruyère".Måtte gå for Gruyère