Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Har smakt ekte Waguy, Kobe og blandings Waguy flere ganger og har også grillet og stekt det for venner ved flere anledninger. Blandingskjøttet fra Røhr gård er meget, meget bra! Kobe er så marmorert at det nærmest forsvinner ned ganen sammen med en vidunderlig smak som bare må oppleves!

    Mvh
    -BB-
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Fantastisk at illusjonene lever videre.

    Leser at Voss of Norway (luxusvann) har tapt 1.1 milliarder kroner de siste 20 årene.
    Voss startet jo i 2000, og det med reklamefilmer med bilder fra rennene krystallklare fosser fra de høye fjell på vestlandet. Men vannet tappes fra en kommunal vannkilde nær Kristiansand.

    I 2017 åpnet en ny vannfabrikk i Kina (!) og etter det har tapene økt voldsomt.

    Latterlig konsept spør du meg. Men nye investorer skal være villig å kaste mer penger inn i konseptet.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    jeg har erfart at mat kan være en nytelse, men er det en nytelse å se andre åpne kjeften for det hele? bør vi spise alene, eller kanskje via zoom? men åpen munn til munn, uten egen tunge ned i svelget på nesten? jeg finner ikke svar og fortviles.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    jeg har erfart at mat kan være en nytelse, men er det en nytelse å se andre åpne kjeften for det hele? bør vi spise alene, eller kanskje via zoom? men åpen munn til munn, uten egen tunge ned i svelget på nesten? jeg finner ikke svar og fortviles.
    min tannlege fortalte meg her om dagen at over- og undertennene er i kontakt med hverandre ca 30 sekunder om dagen med mindre man gnisser tenner, biter negler eller har andre uvaner hun dypt forakter. Så sleve akten ved å kløyve maten i to og tygge den er særdeles flyktig. Det er nok det andre som betyr mest.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    På en ellers traurig torsdag med pissregn passer det med finske rug medaljonger fylt med rømme/rødløk blanding toppet med Beluga!

    Siste boksen Beluga åpnet nå! Og det ser ut til å bli lenge før jeg får ny forsyning. Grensen til Russlandet er stengt og vil nok fobli så i laaang tid.

    De har noen groteske smittetall der borte i Murmansk fylke.

    Beluga med rømme og rødløk.jpg
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Må jeg velge så tar jeg gås selv om jeg ikke er noen rødbetfornekter.:)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Kudos for å ha startet håndtverksbakeri på Aukra - ser det er en "helgegreie" - har du en annen jobb ved siden av på hverdagene?
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Kudos for å ha startet håndtverksbakeri på Aukra - ser det er en "helgegreie" - har du en annen jobb ved siden av på hverdagene?
    Jepp- baking er “terapien“ ved siden av den andre jobben. 😉
    Driver et brakkehotell med 700 rom ellers.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.579
    Torget vurderinger
    2
    Dette ser glitrende ut, akkurat hva jeg trenger for tiden. Jeg lever i selvpålagt isolasjon og jeg er avhengig av at alle ting blir levert på døra. Utvalget hos Meny og Kolonial er en smule begrenset når det gjelder spesialiteter. Dette gleder jeg meg til å prøve.
    Nå er utvalget butikker blitt større på Amoi. Beta-testperioden er over og opplegget fungerer veldig godt.



    Skjermbilde 2020-11-30 kl. 10.31.38.png
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Meny har som regel, hvis ikke kan det skaffes gås fra Holte gård på meny
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    Spis mens dere kan!!

    2020-12-01 00_03_42-MDG vil halvere kjøttforbruket.png
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Nå er utvalget butikker blitt større på Amoi. Beta-testperioden er over og opplegget fungerer veldig godt.
    Ja, jeg har sett meg ut noen ting jeg må ha etter hvert. Særlig er jeg glad for å finne gåselever som jeg har lett forgjeves etter alle andre steder.:)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Lagde ostefondue i dag. Brukte til en forandring comté som hovedost. Funket sånn passe, blir retur til Sveits og Gruyère neste gang. Det skal vel i teorien være stort sett samme ost, bare fra ulike regioner, men synes det var påfallende stor forskjell. Eller så var det noe annet som var annerledes, men med en rett som kun består av hvitvin, ost, pepper, maizennamel og muskatnøtt så er det ikke allverdens variabler involvert og jeg brukte samme hvitvin som jeg alltid bruker.

    Jeg lager av 50/50 gruyère og jarlsberg stort sett, eller 50/50 gruyère og emmentaler om jeg er ekstra fin på det, denne gangen var det da 50/50 comté og jarlsberg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Veldig imponert over et nytt(?) bakeri/bakeriutsalg i Bergen. Backstube. Som navnet tilsier er det nok av Tysk opprinnelse, og mye av bakverket er tydeligvis tysk, men det er også innslag av Tyrkisk og litt fra andre europeiske land også.

    Super kvalitet, og de baker gjennom hele dagen for at ting skal være ferske. Bretzel, søte bakverk av alla slag, Pastel de Nata, simit, påsmurte lekre baguetter og kringler, gode croisanter .. og mye annet. På denne type bakverk vil jeg hevde at de er best i Bergen, og mye av det de selger er de alene om.

    Prisene deres er også virkelig rimelige, spesielt om man sammenligner med tradisjonelle konditorier.

    Ser de finnes i andre byer også, så jeg regner med de er like bra der også. Der er en hel del av dem østpå så oslværingene har helt sikkert vært borti dem. Om man ikke har prøvd dem så anbefales de på det aller varmeste. I Bergen finner du dem helt i begynnelsen av Gågaten, ved siden av Brilleland og vis a vis Dressmann.

     
    Sist redigert av en moderator:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Vi får håpe at ikke Backstube også blir kjøpt opp av Umoe slik Fattigmann ble. Da går kvaliteten ut bakdøra.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Klasker denne i bordet.
    Eneste ribba som er bra, marmorert i kjøttet som Kobe biff.
    Hva tester sier er knekkene likegyldig. God jul:=)
    Prima-Jæren-Ribbe-pakke-894x1024.jpg
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Klasker denne i bordet.
    Eneste ribba som er bra, marmorert i kjøttet som Kobe biff.
    Hva tester sier er knekkene likegyldig. God jul:=)
    Du har helt rett og problemet er selvfølgelig at industrigris blir slått i hjel før de rekker å bli feite. Hysteriet omkring mager mat har dessverre også nådd ribba.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Jeg skulle ha en ribbe her om dagen og de pakkene som lå der fra Jæren Smak på min lokale Meny hadde lite fett. All pappemballasjen bar preg av å ha vært brettet på for inspeksjon så det lønner seg fortsatt å ha øynene med seg og ikke bare ta en pakke fordi den har fin logo og fin innpakning.

    Det er her, som andre steder, fullt mulig å få ganske triste eksemplarer til høy(ere) pris og å finne gull i de rimeligere seriene. Var en fyr fra Nortura som snakket om det i avisen her om dagen - ribbe er en av de stykningsdelene hvor det er minst samsvar mellom pris og kvalitet da det ikke er allverdens sortering og utvelging der så det er høyst tilfeldig hva som havner i hvilken pakke.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja alle de jeg har kjøpt stemmer ikke dette, men fettet er mer marmorert inn. Så det er ikke så lett å se det.
    Det viktigste er jo att det er som en Kobe biff, det er da du får dette fantastiske møre saftige kjøttet.
    Har blitt noen av disse de siste åra, men ja det finnes sikkert noen av disse å som ikke er som de beste.
    Disse grisene fra Jæren lever et helt annet liv en de som går i den store masseproduksjonen.
    Stoler heller ikke på DB eller VG sine tester, men når de tunge testpanelene kommer med sitt er jeg litt mer sikker.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Varmet opp jordskokksuppe til de voksne mens jeg stekte pannekaker til barna i går. I et øyeblikks total sløvhet tok jeg - det jeg tenkte var pannekakerøre - fra kjelen med jordskokksuppe. Til mitt forsvar er fargen nesten identisk.

    I tilfelle noen lurer så er stekt jordskokksuppe ikke en rett man trenger å prøve seg på.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Plutselig dukket det opp norsk gås i alle mulige butikker... husker ikke så lenge siden at det var nesten umulig å få tak i unntatt gjennom spesialgrossister.
    Kjøpte min på Coop Extra, har sett de tom. på Rema...
    Blir vel ikke solgt så mye av har jeg mistanke om. Folk flest vet ja ikke engang hva de skal gjøre med den...
    Det finns heldigvis en del tyskere og polakker på berget som setter pris på en julegås. ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ikke sett gås i noen butikker her, men her lyst til å prøve å lage en en gang. Selv and har vært vanskelig å få tak i her og butikkene klager over utsolgte leverandører. Fikk heldigvis tak i tilslutt på Rema av alle steder (Stange til -50% sogar... ikke ille når alle andre er tom). Kommer til å lage dansk juleand i romjulen en gang, med rødkål og karamelliserte poteter osv. Det er riktig godt og hadde det vært opp til meg skulle jeg gjerne byttet ut pinnekjøttet med en slik på julaften også.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    tips: lag en stuffing av epler, løk, merian og kastanjer hvis du får tak i de.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn