Materiale bak høyttalere

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
57
Antall liker
0
Hei.

Jeg skal plassere lerretet mitt foran en vegg med vinduer. Hele veggen består av vinduer. Det betyr at også fronthøyttalerne kommer til å være plassert foran vinduene.

Jeg regner med at det er lite heldig å kun ha vinduer plassert bak fronthøyttalerne mine. Er det ok å bruke tunge gardiner som demping mellom vindu og høyttalere, eller burde jeg få til noe annet?

Det er umulig å sette opp en vegg, da den ene delen av veggen er en verandadør.

Hilsen
Rune
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Du kan prøve med trepersienner som lukkes når du skal lytte. Svært positiv erfaring med dette hos meg i ett stort karnapp.

Gardiner kan bli litt for mye demping.
 

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
57
Antall liker
0
Takk for svar.

Jeg har også tenk på dette, med noen litt tynne, men lystette gardiner foran - siden jeg også skal bruke rommet til film.

Ingen andre innspill?
 
O

omholt

Gjest
Min erfaring tilsier at det fungerer best å bruke et par tykke absorbenter i førsterefleksjonen foran vinduene. Vinduer kan gi hard reflekterende lyd. Gardiner fungerer dårlig alene da de bare demper noe i toppen. Vil anbefale Rockwool akustikk plater eller kjøpe noe fra f.eks GIK Acoustics. Lamell gardinene som nevnes er ikke dumme, men de gir samme resultat som skikkelig absorbenter. Noen sverger til å bare å diffusere frontveggen, men det kommer mye ann på frekvensresponsen. Jeg ville ha begynt med absorbenter, spesielt med tanke på at du har vinduer. Det er ikke sikkert at du trenger mer enn to stykker. Har selv prøvd å absorbere nesten hele veggen bak høyttalerne, men synes det ble for dødt.

Du kan se hva jeg har gjort på bildet. Har masse vinduer bak høyttalerne. Bruker både absorbenter og diffusorer, men absorbentene er viktigst. De strammer også opp bassen.
 

Vedlegg

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
57
Antall liker
0
Takk for flere gode forslag.

Er det ok å kle inn disse akustikk-platene i et stoff og thats it?

Vil det være ok å trekke lystette gardiner foran hele vindusveggen og deretter akustikkplater mellom gardinene og høyttalerne?

Lamellgardiner er skikkelig kult og tydeligvis bra, men tror ikke jeg skal bruke så mye penger på det.

Rune
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
vanlig isolerglass har vel kun 4 mm tykkelse ganger to ruter. Jeg antar at disse svinger villige med og ikke bare bidrar til refleksjon med også svingninger. Kan det være en idee å gå for lydvindu? Disse reduserer lydtransmisjon betydelig bedre (ca 40 dB mot ca 28 dB for vanlige isolerglass som er langt over subjektiv fordobling av lydtransmisjon). Glass tykkelsen er 6 mm og derfor betydelig tyngre og dyrere. Vurderer å bytte fra isolerglass til lydvindu i mitt muligens nye rom. Mest pga at jeg ønsker rommet helt stille men antar at reduserte svingninger kommer godt med. Synspunkter?
 
Topp Bunn