Matte på Gyrodec SE?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Hei

Min Gyrodec kommer som standard uten matte. Tallerkenen er ganske hard og også litt glatt. Når jeg starter platespilleren kan platene av og til ligge å spinne litt før de faller til ro i samme hastigheten som platetallerkenen. Jeg skal kjøpe en Michell platestrammer som sikkert hjelper litt, men hva med en platematte? Er dette fulstendig bannlyst på Gyrodec?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hardt underlag bør funke helt greit , og matte3 hadde jeg nok ikke kjøpt( forandrer også VTA....så sjekk om du ev har høydejustering på arm/armbord først....(rega må du ha shims til , tecno vet jeg ikke)

Hvordan arm har du ?

Platestrammer er nok tingen , selv om du blir loppet for noen kroner der..

Vekt/lodd er enkelre , men når det gjelder denne spillern , som trossalt har en fintfølende fjæring , spørs de4t om det er noe særlig å legge på noe vekt på spindelen(i forhold til både fjæring og lager).......førstnevnte er nok værst vil jeg tro...mer vek og fjærene gir fortere etter....de er jo balansert med sin egen vekt som det optimale.

Mvh Espen

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Antall liker
6
Jeg har en slik spiller selv.
Kjøp deg en platestrammer og problemet er løst.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
ssm skrev:
Hardt underlag bør funke helt greit , og matte3 hadde jeg nok ikke kjøpt( forandrer også VTA....så sjekk om du ev har høydejustering på arm/armbord først....(rega må du ha shims til , tecno vet jeg ikke)

Hvordan arm har du ?

Platestrammer er nok tingen , selv om du blir loppet for noen kroner der..
Tecnoarm har mulighet til justering av VTA, så den saken er grei. Platestrammeren fra Michell er sikkert grei den men jeg hadde en variant av denne for noen år siden og mener at den satt litt dårlig. Vanskelig å få noe særlig press på platene. Løsningen til Pro_ject med gjenget senterspindel virker mye bedre. Hva er deres erfaring?

Tanken min er forsåvidt at en platematte kan gjøre at platene ligger mer stabilt under avspilling. Når jeg drar over støvkosten mens plata snurrer vil den også noen ganger begynne å spinne. Kan ikke være bra det der. Friksjonen mellom tallerken og plate må økes og dette kan gjøres ved begge metoder, eventuelt kombinere dem.

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
REX skrev:
Jeg har en slik spiller selv.
Kjøp deg en platestrammer og problemet er løst.
Stemmer! Anbefaler Michell's egen strammer. Fungerer optimalt.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jeg har vært borti denne pucken , syntes den er kitt vrien med chuck prinsippet som du er inne på....hva med pickering tingen ..?

Lett er den også....presser på 3 pungter.....og billigere enn michells... noen som har en link til trådstarter?

Mvh Es

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
ssm skrev:
Jeg har vært borti denne pucken , syntes den er kitt vrien med chuck prinsippet som du er inne på....hva med pickering tingen ..?

Lett er den også....presser på 3 pungter.....og billigere enn michells... noen som har en link til trådstarter?

Mvh Es
Jeg tror faktisk jeg har en slik som du beskriver. Plastikkdings med tre armer som presser mot plata og et senter som omslutter sentertappen. Fant den fram og satte den på Gyrodecen. Fungerer jo greit, men det virker litt voldsomt når den festes. Man må jo legge på litt press. Uheldig for spilleren?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja du får prøve , bør funke ok....det er vel ikke skadelig at spillern vugger litt under denne operasjonen.....det vil den gjøre med ja mitchell clampen også , spindelchuken var så trang på den jeg titta på at spiller "følger med opp" ved avtrekk...gyro SE...en ørliten dråpe med tynn olje i chucken vil nok gjøre underverker , både for strammingens del og gli av på spindel,....

lykke til...Espen

Topp Bunn