Matteus Passionen

sleivspark

Medlem
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
1
Jeg har en forkjærlighet for alle korverk med kirkelig fortegn, da fortrinnsvis Bach, og spesielt Matteus Passionen!
Har denne i to versjoner hvorav den ene er Philipe Herreweghes på HM, og den andre er en billigversion fra Naxos. Jeg opplever de to som vidt forskjellige, med Herreweghe sin som den klart mest musikalsk givende av de to. Den har langt mer dybde og variasjon og er etter min mening utrolig bra! Men, min favorittarie "Erbarme Dich" som kommer omtrent midt i verket er så himmelsk vakker på naxos sin version, klokkeklar vokal, dempet akkompanement, og virkelig et "rop til Herren" verdig!
Det blir en kjempenedtur hver gang jeg hører den fra PH/HM.

Jeg lurer på om det er noen som har noen andre innspillinger som kan være verdt å sjekke mht vokalen?
Evnt innspillinger man helst bør styre unna?

Vedlegg

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.458
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
McCreesh sin er strålende. Med en sanger pr stemme får den en intim dramatikk som ingen av de mer tradisjonelle, storslagne, versjonene kan matche. Et intenst kammerdrama mellom mennesker av kjøtt og blod.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Mine favoritter er Herreweghe og McCreesh. Hvis du er interessert i "ikke-autentiske" innspillinger kan jeg foreslå
Peter Schreier. Dessverre kvittet jeg meg med denne for noen år siden, under noe som må vært et mentalt blackout. Men jeg kommer nok til å anskaffe meg den igjen.

sleivspark

Medlem
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
1
erato skrev:
McCreesh sin er strålende. Med en sanger pr stemme får den en intim dramatikk som ingen av de mer tradisjonelle, storslagne, versjonene kan matche. Et intenst kammerdrama mellom mennesker av kjøtt og blod.

Takker så mye, denne hørtes veldig spennende ut! Må definnitivt sjekkes ut :)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.237
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Steinar_Lund skrev:
Mine favoritter er Herreweghe og McCreesh. Hvis du er interessert i "ikke-autentiske" innspillinger kan jeg foreslå
Peter Schreier. Dessverre kvittet jeg meg med denne for noen år siden, under noe som må vært et mentalt blackout. Men jeg kommer nok til å anskaffe meg den igjen.
Kjempemessig innspilling det:

Rettnok i den store tradisjonen, men fortsatt min "go-to" versjon. Hovedsakelig pga Schreiers egen Evangelist, som er den mest gripende jeg har hørt av slagsens.

Bernt K

Vedlegg

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
berxter skrev:
Steinar_Lund skrev:
Kjempemessig innspilling det:

Rettnok i den store tradisjonen, men fortsatt min "go-to" versjon. Hovedsakelig pga Schreiers egen Evangelist, som er den mest gripende jeg har hørt av slagsens.

Bernt K
Enig! Jeg husker spesielt godt hans "und verschied", øyeblikket der Jesus dør. Magisk!

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Denne jeg har hørt på nå i ettermiddag er storslått- om ikke nødvendigvis den jeg liker best:
Berlin Phil and Wiener Singverein - Karajan - Janowitz, Ludwig, Schreier, Fischer-Dieskau, Berry

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har fire innspillinger av Matteuspasjonen: Herreweghe, McCreesh, Harnoncourt pluss Furtwängler (ikke komplett). Jeg hadde også Gardiner, men den fikk jeg liksom aldri "fot" for, så den solgte jeg til en kollega for en krone. Av de innspillingene er jeg har nå, er det Harnoncourts jeg liker minst. Paradoksalt nok, fordi han er en av mine favorittdirigenter. En av grunnene til at jeg ikke er så veldig begeistret, er de kunstpausene han gjør i den utrolig vakre koralen som, første gang den forekommer i verket, begynner med "Erkenne mich, mein Hüter". Etter min mening ødelegger disse pausene hele fremdriften i sangen, og stykker den opp slik at det ikke blir noen flyt.

Tidligere var Gramophone's anbefaling Karl Richter's. Den har jeg ikke hørt. Er det noen som kjenner den og vil kommentere den?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Matteus-Passionen

Jeg søkte litt på MDT og kom over denne innspillingen:

Eric Ericson Chamber Choir, Children’s Choir from the Adolf Fredrik Music Classes and Drottningholm Baroque Ensemble / Eric Ericson.
Soloists: C. Högman, M. Groop, J. Cornwell, K. Hedlund, K-M Fredriksson, P. Salomaa
Recorded live in the Berwald Hall, Stockholm, 1993.

Eric Ericson er jo smått legendarisk, og Proprius pleier jo å borge for god lyd. I utgangspunktet en god kombinasjon, synes nå jeg.

Jeg føler meg litt fristet, men den koster jo sine £36, og før jeg evt våger Det Store Spranget, hadde det vært fint å se om noen hadde en formening om dette albumet, hva både framførelse og lydkvalitet angår.

Topp Bunn