MC eller MM?

R

Roysen

Gjest
Jeg har blitt nødt til å drive litt detektiv arbeid for å klare å finne ut at impedansen på phono inngangen på min Lyra Connoisseur 3.0 forforsterker er 47K Ohm. Samtidig er jeg overbevist om at dette er en inngang ment for en MC PU. Jeg trodde imidlertid at såvidt høye impedanser var ment for MM PUer. Hva har jeg misforstått her og hvilke PUer vil matche denne impedansen bortsett fra Lyras egne som jeg regner som bankers?

Mvh
Roysen

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Kanskje ment å tilpasses manuelt til pick-up enten ved bruk av motstandere eller RC-ledd?

R

Roysen

Gjest
frans skrev:
Kanskje ment å tilpasses manuelt til pick-up enten ved bruk av motstandere eller RC-ledd?
Jeg er litt tvilende til dette også fordi kabinettet er skrudd sammen med spesialskruer så de kan ikke åpnes med vanlig verktøy.

Mvh
Roysen

P

Parelius

Gjest
Du har vel gitt svaret selv, Roysen. Jeg kjenner ikke til at Lyra/Connoisseur har laget noe RIAA-trinn for MM, så dette er nok for MC. Det er videre å anta at de sikkert har testet komponenten med sine egne PU-er, som jo er MC, og kommet til - som du sier - at det er bankers. De mener vel da at det låter best slik. Mange som kjører 47K på MC-inngangen, og som mener at det låter best slik. Trenger ikke være så mye å misforstå her. At meningene om hvor stor lasten skal være på forskjellige PU-er varierer, er en annen sak.

Stoler en på produsentens avgjørelser når det gjelder det ene, så kan en vel stole på dem når det gjelder det andre også. Som en tommelfingerregel.

R

Roysen

Gjest
Parelius skrev:
Du har vel gitt svaret selv, Roysen. Jeg kjenner ikke til at Lyra/Connoisseur har laget noe RIAA-trinn for MM, så dette er nok for MC. Det er videre å anta at de sikkert har testet komponenten med sine egne PU-er, som jo er MC, og kommet til - som du sier - at det er bankers. De mener vel da at det låter best slik. Mange som kjører 47K på MC-inngangen, og som mener at det låter best slik. Trenger ikke være så mye å misforstå her. At meningene om hvor stor lasten skal være på forskjellige PU-er varierer, er en annen sak.

Stoler en på produsentens avgjørelser når det gjelder det ene, så kan en vel stole på dem når det gjelder det andre også. Som en tommelfingerregel.
Hjertelig takk Parelius :)

Jeg trodde et øyeblikk at siden den er omtrent 10 år gammel at den var laget for MM siden impedansen var såpass høyt. I min uvitenhet var jeg ikke klar over at det fantes RIAA-trinn med 47K Ohms impedanse som var laget for MC.

Mvh
Roysen

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.169
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg synes at det er rart at Lyra lager en RIAA hvor det ikke går an å impedanstilpasse.
Det kan jo godt hende at det er slik, men det vil i så fall kanskje begrense ditt valg av PU.
mvh

P

Parelius

Gjest
Ja, det kan du si, tkr, men min gamle Herron var også levert med 47K. Skulle en endre lasten så måtte en lodde på motstander ved RCA-inntaket. Må vel la seg gjøre på Lyraen også?

R

Roysen

Gjest
Parelius skrev:
Ja, det kan du si, tkr, men min gamle Herron var også levert med 47K. Skulle en endre lasten så måtte en lodde på motstander ved RCA-inntaket. Må vel la seg gjøre på Lyraen også?
Jeg har fått beskjed om at dersom lasten skal endres bør jeg lodde på motstand på kabelen. Legg også merke til at dette ikke er en stand-alone RIAA, men en forforsterker med en phono-inngang.

Mvh
Roysen

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.169
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Roysen skrev:
Parelius skrev:
Jeg har fått beskjed om at dersom lasten skal endres bør jeg lodde på motstand på kabelen. Legg også merke til at dette ikke er en stand-alone RIAA, men en forforsterker med en phono-inngang.

Mvh
Roysen
Mulig at jeg er litt treg av meg, men hvilken glede kan man ha av å lodde på ekstra motstander når impedansen allerede er 47 kOhm?

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.851
Torget vurderinger
27
Senke den til den verdien du ønsker tkr. Du kan alltid senke impedansen ved å lodde en mindre motsand i parallell, du kan derimot ikke heve den (uten å gjøre den om i riaa-trinnet).

Jeg benyttet denne metoden når jeg testet Lyra Erodion med mitt riaatrinn som den gang hadde 1 megahom, men nå har 47kohm.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Fosse skrev:
Senke den til den verdien du ønsker tkr. Du kan alltid senke impedansen ved å lodde en mindre motsand i parallell, du kan derimot ikke heve den (uten å gjøre den om i riaa-trinnet).
.............
Fosse: Kanke man bare lodde en motstand i serie?

Interessant tråd, viser kanskje at man ikke behøver å være så nøye, på en måte.
Men 47k! Til noen MC pickkupper anbefales jo en inngangs-impedans som er 1000 ganger lavere, eller der omkring. Den bokstavtro kunne geråde ut i store anfektelser: Hvem av produsentene skal man stole på? No

PS
I praksis vil vel frekvenskurven påvirkes en smule? Personlig merker jeg en svak tendens inne i meg til å helst ville følge pickup-produsentenes anvisninger.

R

Roysen

Gjest
Dr.No skrev:
Fosse skrev:
.............

Men 47k! Til de fleste MC pickkupper anbefales jo en inngangs-impedans som er 1000 ganger lavere, eller der omkring. Den bokstavtro kunne geråde ut i store anfektelser: Hvem av produsentene skal man stole på? No

PS
I praksis vil vel frekvenskurven påvirkes en smule? Personlig merker jeg en svak tendens inne i meg til å helst ville følge pickup-produsentenes anvisninger.
Ikke i serie, men i paralell.

Mvh
Roysen

J

JPMi

Gjest
Min ClearAudio Nano Phono har i utgangspunktet en inngangsimpedans på 47kOhm, men har mulighet for å plugge i motstander for å senke impedansen. Jeg bruker nå 220 Ohm motstander, men klarer ikke å høre forskjell med den pickupen jeg bruker.

R

Roysen

Gjest
I og med at din Clearaudio RIAA også har en inngangsimpedanse på 47K Ohm, regner jeg med at det er en god match for Clearaudios MC PUer også? Jeg lurer litt på en Goldfinger v2.

Mvh
Roysen

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Roysen skrev:
Dr.No skrev:
Fosse skrev:
.............

Men 47k! Til de fleste MC pickkupper anbefales jo en inngangs-impedans som er 1000 ganger lavere, eller der omkring. Den bokstavtro kunne geråde ut i store anfektelser: Hvem av produsentene skal man stole på? No

PS
Ikke i serie, men i paralell.

Mvh
Roysen

Det ble kanskje ikke tydelig nok, men jeg mente for å heve inngangsimpedansen.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
I og med at din Clearaudio RIAA også har en inngangsimpedanse på 47K Ohm, regner jeg med at det er en god match for Clearaudios MC PUer også? Jeg lurer litt på en Goldfinger v2.

Mvh
Roysen
Så lenge vi ikke snakker om trafo-step-up, så er belastningsimpedans på PU kanskje vel så mye et spørsmål om smak og behag som et spørsmål om «match». Ganske mange produsenter av MC-PUer anbefaler en belastningsimpedans på typisk 100-47K ohm (f.eks. Benz og Lyra), som i realiteten ikke er noen anbefaling om noe annet enn å bruke det du har evt det du synes passer best. ClearAudio anbefaler 200 ohm på sine MC-PUer - men husk det er en anbefaling ikke en befaling!

mvh
KJ

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.928
Sted
Kongsberg
Hei :)

Det finnes en del RIAAer der ute som har gain nok til MC-pickuper men
som har fast 47 kOhm inngangsimpedans. Jeg lurer på om ikke phono-
inngangene på ARC SP-10 (Arve?) og SP-11 blant annet faller i denne
kategorien. At dette i det hele tatt eksisterer kan vi skylde på Harry
Pearson i TAS. Han gikk ut å anbefalte at alle PUer, også MCer, skulle
belastes på denne måten. Helt feil, etter min mening, men er RIAAen
designet for det (tunet frekvensmessig?) kan det godt hende at du får
et godt resultat.

Ellers er det selvfølgelig ikke noe problem å kjøre et par eksterne paralell-
motstander i phonopluggene som noen har foreslått. Husk at disse paralell-
kobles med den eksisterende impedansen på 47 kOhm så;
R tot = (R e x 47 kOhm) / (R e + 47 kOhm)

mvh :)

R

Roysen

Gjest
Gunnar_Brekke skrev:
Hei :)

kategorien. At dette i det hele tatt eksisterer kan vi skylde på Harry
Pearson i TAS. Han gikk ut å anbefalte at alle PUer, også MCer, skulle
belastes på denne måten. Helt feil, etter min mening, men er RIAAen
designet for det (tunet frekvensmessig?) kan det godt hende at du får
et godt resultat.

Ellers er det selvfølgelig ikke noe problem å kjøre et par eksterne paralell-
motstander i phonopluggene som noen har foreslått. Husk at disse paralell-
kobles med den eksisterende impedansen på 47 kOhm så;
R tot = (R e x 47 kOhm) / (R e + 47 kOhm)

mvh :)
Takk for det Gunnar. Jeg skal følge din anbefaling om parelellkobling.

Mvh
Roysen

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Gunnar_Brekke skrev:
kategorien.
Nei, stemmer nok ikke det. SP-11 har 5 valg for impedans, hvorav 47k er det ene. Mener å huske at SP-10 også har det samme.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
JPMi skrev:
Min ClearAudio Nano Phono har i utgangspunktet en inngangsimpedans på 47kOhm, men har mulighet for å plugge i motstander for å senke impedansen. Jeg bruker nå 220 Ohm motstander, men klarer ikke å høre forskjell med den pickupen jeg bruker.
Hmm,merkelig ::) Her høres det lett.Bruker 103R.Driver enda å tester ulike laster på min Nano,spiller nu på 500ohm,det funker veldig bra.Har planer om å lage en svitsjboks førr å kunne lettere og kjappere endre last.Min oppfattelse av "rett" last er når det "puster" best,dvs når en smule komprimering forsvinner i lydbildet.Da har man truffet rett 8) Hørte ikkje fenomenet før det va vekk :eek: Men man må våge å teste litt.Har kjørt på 47K,1K,100,165,330,400,660 og nu 500.Her e uten tvil det rette fra 400 till 660.Men kor e det 100% rett? ??? Det blir vel snakk om nyanser vil æ tru :) Min erfaring med last gjør at æ stusse veldig over at ikkje alle RIIAer har noen form førr valg mht dette.Det gjør store endringer tør æ påstå.

mvh Filip

J

JPMi

Gjest
Jeg har aldri hørt 103R, men etter det jeg har lest er den mer kresen på omgivelsene enn min AT OC9 ML/II. Jeg kjøpte flere par med motstander i verdier fra 40 Ohm til 1kOhm, men hørte ingen signifikant forskjell i mitt anlegg.
Jeg tar kanskje en ny runde med tester nå som jeg har fått i hus et bra hodetelefonanlegg.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Hei Roysen,fant dette skjema hos Whest Audio.Spørsmål til de meir tekniske,er det virkelig så simpelt?

nvh Filip

Vedlegg

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
JPMi skrev:
Jeg har aldri hørt 103R, men etter det jeg har lest er den mer kresen på omgivelsene enn min AT OC9 ML/II. Jeg kjøpte flere par med motstander i verdier fra 40 Ohm til 1kOhm, men hørte ingen signifikant forskjell i mitt anlegg.
Jeg tar kanskje en ny runde med tester nå som jeg har fått i hus et bra hodetelefonanlegg.
Det var pussig. Jeg kjørte lenge med 100ohm på min AT, fordi det var det som var anbefalt. Jeg lekte meg litt med impedanser her for noen uker siden, og opplevde tildels store forskjeller. Endte til slutt opp med 400ohm,og det resulterte i mye strammere bass, men fortsatt svært god dypbass. Jeg går ikke tilbake til 100ohm på denne pickupen. Jeg har pickupen montert i VPI Classic. Det kan jo godt hende at dette er litt avhengig av hvilken spiller pickupen sitter i også.
Mvh Roger

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Hmm,samme erfaring som æ har,blir aldri å gå under 400ohm,spiller med 500ohm her,det fungerer veldig bra,alt "puster" liksom lettere.400 var helt annerledes enn 330 her ::) Rare greier ka? Skal ta en dag å sjekke hele spektret fra 400 til 600,så får man se..eller høre ;D

mvh Filip

Topp Bunn