MC i MM RIAA - Funker det?

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
498
Antall liker
77
Hei,

Har en Ortofon MC25 FL på en Project RPM6. pr. i dag er denne tilkoblet en Naim stageline S (MC RIAA). Jeg kommer til å motta en pre med innebygd MM inngang om noen dager og ønsker selvsagt å prøve det innebygde RIAA kortet i denne (MM). Jeg mener å ha lest at det lar seg gjøre å benytte MC med høyt utgangssignal på MM RIAA (min ortofon har et utgangssignal på 0,5V). Stemmer det?

Mvh
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.495
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Du vil jo få lyd........ selvom det blir veldig lavt da, du kommer til og mangle en 25-30 db forsterkning med din pickup.
En MC trafo trengs nok.

En MC med høyt "ut" signal har som regel 4-8 ganger høyere utsignal enn din pickup.
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
498
Antall liker
77
Takk for kjapp tilbakemelding Rudi :) Ser ut til at jeg må beholde stageline'en da...

Eller bytte til MM pick up selvfølgelig :p
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Trafo er løsningen ja.
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
498
Antall liker
77
Er litt blank på det området desverre....please enlighten me :D
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Du har en pickup med utgangsnivå 0,5mV. Dersom du kobler en step-up trafo med f.eks 10X forsterkning inn mellom pickup og MM-riaa vil du fôre riaaen med et signal på 5 mV (omtrent) det en vanlig mm-pickup har. Dessuten vil du senke belastningen til 1% (med mindre du kobler motstander i parallell). 470 Ohm.
 
K

Kaarelars

Gjest
Hei,

Har en Ortofon MC25 FL på en Project RPM6. pr. i dag er denne tilkoblet en Naim stageline S (MC RIAA). Jeg kommer til å motta en pre med innebygd MM inngang om noen dager og ønsker selvsagt å prøve det innebygde RIAA kortet i denne (MM). Jeg mener å ha lest at det lar seg gjøre å benytte MC med høyt utgangssignal på MM RIAA (min ortofon har et utgangssignal på 0,5V). Stemmer det?

Mvh
Hei,

Du kan få tak i kort som passer på din PU.  Finnes rimelig på ebay og pfm, tror det er noen på Hifimagasinet akkurat nå også.  Disse bytter du på 5 minutter.  
RIAA-kortene er i farger.
Har forresten et par 323/K kort liggende hvis det hjelper.
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
498
Antall liker
77
Du har en pickup med utgangsnivå 0,5mV. Dersom du kobler en step-up trafo med f.eks 10X forsterkning inn mellom pickup og MM-riaa vil du fôre riaaen med et signal på 5 mV (omtrent) det en vanlig mm-pickup har. Dessuten vil du senke belastningen til 1% (med mindre du kobler motstander i parallell). 470 Ohm.
Takk for svar! Det vil si at MC trafo er en forsterker før RIAA forsterkeren? Hva er prisen på noe slikt?

Her er tekniske data på pick up i alle fall. Utgangsnivå ser som sagt ut til å være på 0.5V
http://www.expertaudio.co.uk/item--Ortofon-MC25FL-MC-Cartridge--Ortofon_MC25FL.html

Mvh
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Det er helt rett. Step-up er et alternativ til å benytte aktiv forsterkning hele veien. Ofte (eller av og til) leveres MC-riaa-trinn med innebygget step-up trafo. Jeg har f.eks valgt å bruke MM-riaa og ha en separat step-up slik at jeg kan velge denne etter hvilken pickup jeg bruker.

Hva det koster? Ja, hva koster en forsterker eller et par høyttalere? La oss si 2000 - 50000, sånn omtrentlig. Det er relativt enkelt å bygge selv, det har jeg gjort.
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
498
Antall liker
77
Det er helt rett. Step-up er et alternativ til å benytte aktiv forsterkning hele veien. Ofte (eller av og til) leveres MC-riaa-trinn med innebygget step-up trafo. Jeg har f.eks valgt å bruke MM-riaa og ha en separat step-up slik at jeg kan velge denne etter hvilken pickup jeg bruker.

Hva det koster? Ja, hva koster en forsterker eller et par høyttalere? La oss si 2000 - 50000, sånn omtrentlig. Det er relativt enkelt å bygge selv, det har jeg gjort.
Ser at denne løsningen blir veldig fleksibel ift. valg av pickup ja. Men det enkleste for meg blir vel å beholde dagens konfigurasjon antar jeg. Eller benytte seg av Svein's glimrende forslag...
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
498
Antall liker
77
Hei,

Du kan få tak i kort som passer på din PU. Finnes rimelig på ebay og pfm, tror det er noen på Hifimagasinet akkurat nå også. Disse bytter du på 5 minutter.
RIAA-kortene er i farger.
Har forresten et par 323/K kort liggende hvis det hjelper.
Hadde jeg faktisk ikke tenkt på Svein. Dette er jo aldeles glimrende :D Tilsvarer 323/k kortet stageline K? Får gjøre litt research og finne ut hvilke kort som passer min PU. Blir spennende å få testet 72'en i alle fall ;D
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Du har en pickup med utgangsnivå 0,5mV. Dersom du kobler en step-up trafo med f.eks 10X forsterkning inn mellom pickup og MM-riaa vil du fôre riaaen med et signal på 5 mV (omtrent) det en vanlig mm-pickup har. Dessuten vil du senke belastningen til 1% (med mindre du kobler motstander i parallell). 470 Ohm.
Dumt spørsmål? Jeg prøver:
Har Thorens TD280 mkll med ortofon MM(520mkll) og Nordic Ming da mc 34 integr.forsterker + EC-riia trinn.
Lydnivå på platespilling er MYE lavere enn på CD.
Så spør jeg: Kan signalet forsterkes her som du sier MC-signalet kan?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Dette er en MM-pickup, den bør du kjøre i riaa-trinnet ditt med MM-innstilling. Begynner du med trafo her så får du for lav impedanse (divideres med kvadratet av forsterkningen).
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Så da må jeg bare leve med det lave lydnivået kontra CD
Er dette vanlig?
 
K

kbwh

Gjest
Ja. Da CD kom var spesifikasjonen at den skulle gi 2V ut ved fullt signalnivå, 9 dB mer enn det vanlige 0,7V. Årsaken er måten digitalsignalet overstyrer på, det klipper pang uten forvarsel. De første CD-platene var gjerne mastret med peaknivået ut av CDspilleren ble 1V omtrent, og dette tilsvarer typisk utstyrt kassettspiller.

Senere ble det vanlig å utnytte hele cdplatens dynamikområde, med peak på 2V ett eller kanskje fire steder på platen.

Nå har vi The loudness war, hvor CDplatenes gjennomsnittsnivå gir omtrent 0,7V ut av cd-spilleren, og 2V-peaker hele tiden. IKKE RART DET ER HØYT.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Så da må jeg bare leve med det lave lydnivået kontra CD
Er dette vanlig?
Det høres nesten ut som om det er noe galt med ECP1'en din; jeg har hatt en slik, og hadde aldri noe slikt problem, hverken på MM eller MC..
Alternativt at det er noe muffens med inngangen du bruker den på, i forsterkeren altså..

Mvh Vidar P
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Det høres nesten ut som om det er noe galt med ECP1'en din; jeg har hatt en slik, og hadde aldri noe slikt problem, hverken på MM eller MC..
Alternativt at det er noe muffens med inngangen du bruker den på, i forsterkeren altså..

Mvh Vidar P
Var slik(omtrentlig) på gamle forsterkarn uten riia-trinnet også. EC-trinnet er jo 4-5 år gammelt, så kanskje noe bør gjøres?
PS: Var ikke meningen å bryte den gamle tråden, men syntes linkingen var grei nok. Sorry
 
Topp Bunn