MC pick up og statisk elektrisitet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg lever ikke alltid etter egne regler......
    Jeg har imidlertid koblet alle chassis sammen med jord ledning. Trenger ikke start kabel dimensjon.
    Ved å gjøre dette elimineres mange problemer.
    Denne sammenkoblingen kan med fordel finne veien til nettjord.
    Statisk opplading er hyppigst om vinteren med tørr luft.
    Planter hjelper. Barbent også.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I miljøet jeg jobber, steller vi med mye rart.... deriblant "sprengstoff"..... en god praksis er å berøre et jordingspunkt før man tar i et arbeidsstykke...
    Kan jo være en ide også for hifi-folket... et metallpunkt som er jordet som man berører først.... et jordet forsterkerchassis bør være nok, sånn sett...
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Trasig med PU'n @Frikken

    Er ikke plaget med statisk elektrisitet, bortsett fra når jeg bruker en kullhårsbørste. Da er plata oppladet når jeg tar den av tallerken. Så børste er fy fy hos meg, vasker hetter platene med Degritter ved behov.
    God ide å være barbeint når man berører plata.
    Det er vel flere som har opplevd kraftig utlading ved uheldig kombinasjon av klær når man setter seg i bilen.

    Min Clear Audio Veritas (MC) ble pensjonert for 2-3 år siden, Da var den over 30 år gammel. Det sier vel kanskje litt om hvor mye plater som er spilt. Den ble solgt lokalt etter at kjøper hadde hørt den hos meg.
    Den ble erstattet med CharismaV2 som er MM toppmodellen til Clearaudio. I følge fabrikanten har den en spilletid på 8000 timer. Den har en prislapp på 12-15K. Ang. ambisjonsnivå så er mitt inntrykk at man får mer igjen for en MM PU enn en MC til samme pris. Forutsetter at man har et phonotrinn som takler begge.
    Har senere byttet til MC, da "alle" sier at MC er bedre.
    Joda, det er ikke tvil om at min MC til 3x prisen av MM er bedre, men i forhold til å bytte fra ASR Mini Exclusive High Voltage til Mola Mola Makua er den ikke såå stor.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Såler kontra underlag er det som lader strøm. Så får man bare eksperimentere litt. Rart at kullbørste skaper strøm. Skulle ikke tro dét.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Kull er til en viss grad ledende og vil i9kke bygge opp statiske spenninger.
    Enten er det ikke kull eller årsaken er noe annet.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    I følge Clearaudio er det en antistatisk kullfiberbørste. Hvorfor vinylen blir oppladet har jeg ingen forklaring på.
    Har tidligere etterlyst børste med jordingstråd.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Kullbørsten er nok ment å lades ut via opperatøren. Om da vedkommende står med klamme sokker eller tørre isolerende tøffler vil nok på virke funksjon.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    I følge Clearaudio er det en antistatisk kullfiberbørste. Hvorfor vinylen blir oppladet har jeg ingen forklaring på.
    Har tidligere etterlyst børste med jordingstråd.
    Jeg oplever mine LP'er bliver statisc opladet, når jeg bruger min Ortofon Rohmann. Når jeg bruger min ART-9, er der ingen problem. Jeg har heller ingen svar på, hvorfor det sker.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nærmere deg nå.
    Antistatisk og ESD sikker.
    Siden dette er smått må det fire hender til for å holde og måle.
    IMG_20210311_162137536.jpg
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Da har @Audiomix målt og sjekket pu som fikk statisk sjokk for en uke siden. Som fryktet var det dødt i venstre kanal.
    Takk til Audiomix for super service , som plaster på såret ble det med et par Ecc83 rør hjem ;) Hvor veien går videre med Art9 pu , vet jeg ikke.
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Har mailet med Soundsmith i første omgang , de kunne ikke hjelpe med en sånn rep. Mulig VdH kan?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jan Allaerts har advart mot riaaer som kan sende ut DC og brenne spoler, fordi tråden i MC2 Finish Gold er så tynn. Jeg skrur derfor, om jeg bruker Gryphone The Head, alltid på headampen, før jeg kobler til. Digresjon, jeg vet.

    Jeg ville forhørt meg rundt om. Har AT innbytteordning? Det har f.eks Dynavector. Bare så du ikke går glipp av hele verdien.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    A-T har innbytteordning, men jeg tror dessverre ikke den gjelder defekte pickuper. En fungerende ART9, med kvittering, kunne imidlertid blitt byttet inn mot reduksjon i pris på ny pickup.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jepp, redd for det. Jeg spurte A-T om innbytteordningen deres for en tid tilbake og er 99% sikker på at det stod at pickupen måtte være i fungerende stand.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Jan Allaerts har advart mot riaaer som kan sende ut DC og brenne spoler, fordi tråden i MC2 Finish Gold er så tynn. Jeg skrur derfor, om jeg bruker Gryphone The Head, alltid på headampen, før jeg kobler til. Digresjon, jeg vet.

    Jeg ville forhørt meg rundt om. Har AT innbytteordning? Det har f.eks Dynavector. Bare så du ikke går glipp av hele verdien.
    Er derfor jeg er litt redd disse tesla lighterene som er blitt så populær. De fyrer 3000V mellom elektrodene og lader ut ladning i umiddelbar nærhet. Om høyvolten plutselig skulle finne på å gå annen vei fordi man er litt uvøren.

    Jeg frykten mest at høyvolten går via jordledning inn i RIAA trinnet som ikke har noe som helst vern mot høyspenning som del av sitt design med avstand mellom komponenter og printbaner.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, redd for det. Jeg spurte A-T om innbytteordningen deres for en tid tilbake og er 99% sikker på at det stod at pickupen måtte være i fungerende stand.

    Hvor stort avslag er det snakk om på ny pick-up ved innbytte?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Vi ble skuffet begge to da vi så resultatet.
    Jeg skjønner ikke at det er mulig å svi av en slik spole med statisk elektrisitet så lenge den er montert og koblet til et forsterker trinn.
    Japanere vil neppe forklare. Ikke dansker heller. Det må være produsenter som har noe erfaring.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvor stort avslag er det snakk om på ny pick-up ved innbytte?
    Ikke mer enn det du klarer å prutte på ny.
    Flere gir ikke muligheten til å bytte inn i det hele tatt.
    Egentlig ikke så merkelig når en ser litt på hva en PU består av.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvor stort avslag er det snakk om på ny pick-up ved innbytte?

    For de to nye ART9 modellene ble prisen 10K inkl. MVA ved innbytte av ART9. De koster vel rundt 15K nå om jeg husker rett.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ikke mer enn det du klarer å prutte på ny.
    Flere gir ikke muligheten til å bytte inn i det hele tatt.
    Egentlig ikke så merkelig når en ser litt på hva en PU består av.
    Ikke nødvendigvis korrekt i alle settinger.

    Jeg byttet inn min Dynavector XV-1S for åtte år siden. Kunne da få en ny for halv pris, ved innbytte, eller bygge om pu for 1/3 av nyprisen. Jeg hadde aldri fått en slik rabatt ved nykjøp.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ikke nødvendigvis korrekt i alle settinger.

    Jeg byttet inn min Dynavector XV-1S for åtte år siden. Kunne da få en ny for halv pris, ved innbytte, eller bygge om pu for 1/3 av nyprisen. Jeg hadde aldri fått en slik rabatt ved nykjøp.
    Det stemte sikkert for 8 år siden. Og i tilfellet Dynavector.
    I tilfellet her i denne tråden er en av spolene defekt. Altså veldig defekt PU og mest sannsynlig ikke reparerbar.
    Ikke noe produsenten er tjent med å ta tilbake.
    Men...........
    De kunne selvsagt sagt at dette ikke skal skje. Hvis den returneres importøren gis det noen % avslag på ny.
    Kjenner ingen som er så greie.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg vet ikke hva som gjelder nå for ulike merker. Men jeg fikk tilbud om halv prisen ved innbytte mot ny. Ingen spurte om tilstand, men det lå i kortene at den ikke var perfekt siden jeg ville bytte inn.

    Jeg er bare ute etter å si at svaret han kan få kan sprike, avhengig av produsent.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg byttet inn en Benz wood-body og fikk min nåværende Ebony TR til halv pris.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jo, men med mindre noen med sikkerhet kan informere om reglene som gjelder for Audio Technica så er andre produsenters praksis relevant. I ditt innlegg #103 så snakker du om «flere» er det forhandlere du da refererer til?

    Jeg klarer ikke å se at dette er mer off topic enn det som er å forvente i tråder her inne.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jo, men med mindre noen med sikkerhet kan informere om reglene som gjelder for Audio Technica så er andre produsenters praksis relevant. I ditt innlegg #103 så snakker du om «flere» er det forhandlere du da refererer til?

    Jeg klarer ikke å se at dette er mer off topic enn det som er å forvente i tråder her inne.
    Ok.
    Må bare komme i mål med AT.
    Om det blir noe positivt får tiden vise.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har skrevet til AT. Fant dette og håpet er nok ned mot null:

    Trade-in Programme Terms and Conditions
    • The customer must return the old Audio-Technica moving coil cartridge to an Authorised Moving Coil Cartridge Service Centre along with proof of purchase.
    • The MC cartridge returned under the programme must be outside of its warranty period, and be in working order (with the exception of a worn stylus) with no mechanical damage on the cantilever.
    • This programme is available exclusively for customers in Europe. (For customers with damaged or broken cartridges, please contact your local Authorised Moving Coil Cartridge Service Centre for assistance)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men med mindre noen med sikkerhet kan informere om reglene som gjelder for Audio Technica så er andre produsenters praksis relevant. I ditt innlegg #103 så snakker du om «flere» er det forhandlere du da refererer til?

    Jeg klarer ikke å se at dette er mer off topic enn det som er å forvente i tråder her inne.

    Jeg byttet inn en Lyra "Argo i" med knekt nål i sin tid i en Lyra Delos. Husker ikke hvor stor rabatten var. Det var hos Oslo Hifisenter.....
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Jeg har skrevet til AT. Fant dette og håpet er nok ned mot null:

    Trade-in Programme Terms and Conditions
    • The customer must return the old Audio-Technica moving coil cartridge to an Authorised Moving Coil Cartridge Service Centre along with proof of purchase.
    • The MC cartridge returned under the programme must be outside of its warranty period, and be in working order (with the exception of a worn stylus) with no mechanical damage on the cantilever.
    • This programme is available exclusively for customers in Europe. (For customers with damaged or broken cartridges, please contact your local Authorised Moving Coil Cartridge Service Centre for assistance)
    Da kan en spør seg hvordan gjenbruker AT dissen PU? Selges de som retiped med gammelt oppheng siden armen må være hel?
     
    • Liker
    Reaksjoner: FZ

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Da kan en spør seg hvordan gjenbruker AT dissen PU? Selges de som retiped med gammelt oppheng siden armen må være hel?
    Godt spørsmål. Kan man få gamle deler fra en brukt PU når man betaler blodpris for en ny PU?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    De går i bøtta sammen med mye annet.
    Ingen sortering på MM / MC en gang :)
    Jeg tenker du har rett. Trolig er tilbud om redusert pris alene ment for å friste kunder til å ta steget fra MM til MC. Og kravet om hel PU er ment å gjøre kostnaden for bedriften lavere.

    Og igjen, vi er jo mange som undrer oss hvorfor det kun er hundrelapper som skiller ny nål vs helt ny PU innen MM segmentet.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Lyric, for en god del år tilbake.
    Har lurt litt på hva avansen var på Benz den gang. Ble tilbudt både Benz LP og andre Benz PU’er 40-50% under villedende. Og det uten innbytte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn