MC Pick up til Pro ject rpm5

overland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.12.2007
Innlegg
57
Antall liker
6
Hei
vurderer en mc pickup på min Pro ject rpm5.Pick up som jeg bruker nå er Ortofon 2M Red.
Er ikke helt fornøyd med lyden og har lyst til å prøve en annen Pick up.Riaa jeg bruker er Pro-Ject Phono Box SE II . Ortofon Rondo Red mc har jeg lest gode tester om(koster ca 3000kr og kan kjøpes bla hos stranberg i Skien,de kan også montere pick up på platspilleren noe jeg ikke kan) Hvem Pick up burde jeg velge til musikken jeg spiller?ifra 3-5000kr. Spiller bla Pink Floyd,Springsteen,Dylan,Cash.Takk for alle svar!
Mvh
Overland
link til mitt anlegg-http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/overland

Høyttalere
Klipsch RF-83
Klipsch RC-64
Klipsch RS-62
klipsch RS-52
2 stk SVS PB12-plus/2

Elektronikk
2 stk Doxa mod73
Pro-Ject RPM 5/ Pro-Ject Speed Box/
Pro-Ject Phono Box SE II
Sony BDP-S550
PS3
Denon AVR 3808
Denon DVD 3930
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.984
Antall liker
1.057
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg ville nok byttet riaa før pickup...

Arne K
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Bruker selv en Dynavector DV20 low mc pr i dag.
Koster vel rundt 5000,-kr ny i butikk her hjemme.
http://www.planetsnapa.com/Pickup.htm Står nede på siden der.

Har tidligere brukt en DV10x4 (nå heter den vel DV10x5) med stort hell i en god gammel Luxman spiller.
DV10x5 (high output mc) ligger vel på ca. 3000,-kr ny i butikk.
Ser vi har samme musikk smak :) Går absolutt god for DV20 (finns i low og high MC)

Min erfaring, ikke noen mal bare så det er sagt :)
Mye pu for pengene syns jeg.

/jan
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.928
Antall liker
719
Siden du har samme musikksmak som meg: musikk fra 60-70 tallet, vil jeg anbefale Shure konstruksjoner fra samme tidsepoke. Dessuten er det billig å prøve. Finn en brukt spiller på loppis, dynga eller bruktbutikken. Sjekk om det sitter en Shure M 75, 91 eller 95 på. Hvis det gjør det kjøper du spilleren billig. Pass på at det er 1/2-tomsfeste (standardfeste med to skruer) på elementet.

Ellers har jo A-Arve skrevet mye pent om Denon mc-puèr fra Hifiklubben. Det er sikker et godt valg, bare armen din ikke er for lett.
 

overland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.12.2007
Innlegg
57
Antall liker
6
Hei og takk for alle svar!
Hva slags riaa burde jeg evt velge?hvis jeg velger et annet riaatrinn vil jeg da få bedre lyd med Pick up i lavere prisklasse?det jeg har kjøpte jeg pga at det kunne ta mm og mc.(og en grei pris og samme merke som platspilleren)er helt grønn på dette området...
Mvh
Overland
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
RIAA'n din er da ikke helt håpløs den da. Hadde MK1-versjonen og syns den var helt grei. Fikk flott kritikk i Fidelity, så da vil jeg tro MKII-versjonen er ytterligere forbedra. Klart, du finner bedre, men da må du også opp i pris!

Jeg har en Pro-Ject RPM6.1 SB. Denne har samme armen som din og jeg har prøvd en Ortofon 2M Blue i den. Jeg blir heller ikke helt kompis med den, selv om den skal være hakket bedre enn 2M Red. Blir for krass/spiss i lyden i mine ører.

Idag bruker jeg en Denon DL-160. Dette er en high output MC som passer godt i disse armene. "Skriften" sier jo at man skal koble disse til MM-inngang, men selv kjører jeg den på MC med bedre resultat. MC-inngang har du og du har mulighet til å velge last med små jumpere under boksen din.

Jeg lurer på en ny pickup etterhvert selv, og har vel egentlig sett meg ut 2 stk; AT OC9/II eller Dynavector DV10x5. Ligger vel på rundt 3000,- disse, men det er selvsagt annet å velge i også....

Men et spørsmål: hva er det du ikke liker med 2M Red og hva slags lydkarakter er du ute etter?
 

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Innlegg
265
Antall liker
6
Om du oppgraderer p.u en til Blue vil du nærmest fordoble den lydmessige kvaliteten. På ortofon red kan du oppgradere med bedre nål på samme p.u , blue,bronse og black. Blue er et skikkelig løft opp fra Red. Fåes hos Hi-fiklubben,Big Dipper m.flere. Mvh Erlend.
 

overland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.12.2007
Innlegg
57
Antall liker
6
Takk for svar!
Synes lydkarakteren i 2M Red er litt "gromsete", er ute etter klarere og varmere lyd.
Mvh
Overland
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Jeg har ikke hørt Red, men government har sikkert rett i det han sier.

Men skal du har en noe mer "fløyelsmyk" lyd, så tror jeg du må over på MC (uten at jeg sitter på noen veldig bred erfaring med pickuper).

Hvor lenge har du spillt på den pickupen forresten? Har du gjort noen justeringer eller er den som fra fabrikk(om den kom med 2M Red derifra)?

Edit: kan hende du kan snappe opp litt tips her: http://www.norskhififorum.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=330
 

overland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.12.2007
Innlegg
57
Antall liker
6
Hvor lenge jeg har spilt med 2m red er ca 40-50 timer.Innstillingene av pu er gjordt av Stranberg i Skien(dyktige folk)
Mvh
Overland
 

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Innlegg
265
Antall liker
6
Gromsete har jeg aldrig opplevd Red. Er du sikker på justeringene dine? I den armen skal den ha gode arbeidsforhold med ca.2 grams trykk og ellers noenlunde korrekte parametre. Det er en allrounder som takler det meste. Hva bruker du som Pre?
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
40-50 timer skulle tilsi at den er innspillt. Kan kanskje være lurt å gå over innstillingene igjen ja....
 

overland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.12.2007
Innlegg
57
Antall liker
6
Armen står på ca 2 grams trykk.bruker denon 3808.kanskje sette opp trykket litt?
Mvh
Overland
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Anbefalt er 1,8 gram/18mN, men tror ikke det gjør noe å gå opp til 2 gram. Uansett, er du sikker på at det er 2 gram du har? Har du prøvd å utbalansere armen (om du ikke har nåletryksvekt da)?
 

overland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.12.2007
Innlegg
57
Antall liker
6
Armen står på 2gram.S`ene er på en del sanger er veldig fremtredene.Mer trykk? Skal prøve litt forskjellig trykk og litt innstillinger.Nåletryksvekt har jeg ikke.
Kommer med tilbake mld senere i kveld.
Mvh
Overland
 
S

Slorbak

Gjest
Gjest skrev:
Siden du har samme musikksmak som meg: musikk fra 60-70 tallet, vil jeg anbefale Shure konstruksjoner fra samme tidsepoke. Dessuten er det billig å prøve. Finn en brukt spiller på loppis, dynga eller bruktbutikken. Sjekk om det sitter en Shure M 75, 91 eller 95 på. Hvis det gjør det kjøper du spilleren billig. Pass på at det er 1/2-tomsfeste (standardfeste med to skruer) på elementet.

Ellers har jo A-Arve skrevet mye pent om Denon mc-puèr fra Hifiklubben. Det er sikker et godt valg, bare armen din ikke er for lett.

Helt enig med deg Gjest. I disse lavere klasser er Shure/Dual et meget godt kjøp. På meg så virker det ut som disse pickupene en får kjøpt under 10 lapper så er min mening at det låter mye likt. Kjører med en Benz til 8 lapper og Shure er pokker meg ikke mye dårligere på en Dual spiller.(1219) Det er når Koetsuen spiller en forstår hvor godt vinyl kan spille.

Mvh Roar
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.928
Antall liker
719
Slorbak skrev:
Gjest skrev:
Siden du har samme musikksmak som meg: musikk fra 60-70 tallet, vil jeg anbefale Shure konstruksjoner fra samme tidsepoke. Dessuten er det billig å prøve. Finn en brukt spiller på loppis, dynga eller bruktbutikken. Sjekk om det sitter en Shure M 75, 91 eller 95 på. Hvis det gjør det kjøper du spilleren billig. Pass på at det er 1/2-tomsfeste (standardfeste med to skruer) på elementet.

Ellers har jo A-Arve skrevet mye pent om Denon mc-puèr fra Hifiklubben. Det er sikker et godt valg, bare armen din ikke er for lett.

Helt enig med deg Gjest. I disse lavere klasser er Shure/Dual et meget godt kjøp. På meg så virker det ut som disse pickupene en får kjøpt under 10 lapper så er min mening at det låter mye likt. Kjører med en Benz til 8 lapper og Shure er pokker meg ikke mye dårligere på en Dual spiller.(1219) Det er når Koetsuen spiller en forstår hvor godt vinyl kan spille.

Mvh Roar
Ja, nå er du noen divisjoner over meg og trådstarter. Koetsu er vel feil side av 10000?
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
overland skrev:
Armen står på 2gram.S`ene er på en del sanger er veldig fremtredene.Mer trykk? Skal prøve litt forskjellig trykk og litt innstillinger.Nåletryksvekt har jeg ikke.
Kommer med tilbake mld senere i kveld.
Mvh
Overland
Ok, men fordi om den står på 2, så må ikke det bety at det er 2 gram :)
Prøv først å balansere ut armen slik det står i manualen din...
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
At elementer under ti tusen kroner låter "mye likt" er en virkelighet jeg i alle fall ikke kjenner meg igjen i, for å si det høyst diplomatisk. En annen ting er at projectarmene er litt kilne mht pickup. Sjekk ut en Dynavector dv 20x om du kan strekke deg til den prisen. Men sørg for all del for å få den skikkelig oppmontert og justert! Det kan rett og slett ikke sies for ofte....
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Har også inntrykk av man ikke kan sette hva som helst i en Pro-Jectarm. Har du flere gode forslag til passende PU'er si mellom 3-5k, impulse?
 

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Innlegg
265
Antall liker
6
nå la jeg akkurat inn en bestilling på en Nagaoka mp 110 fra Svalander. Satt og hørte på en slik tidligere og ble litt betatt. Drøyt 1300 kr og forhåpentigvis valuta for de kronene. Om noen har vært borti disse P.Uene,så kom gjerne med inntrykk. Erlend.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
JH skrev:
Har også inntrykk av man ikke kan sette hva som helst i en Pro-Jectarm. Har du flere gode forslag til passende PU'er si mellom 3-5k, impulse?
Du har jo hørt litt på DV20 her JH :)
Få's i både high og low MC.

/jan
 
S

Slorbak

Gjest
Gjest skrev:
Slorbak skrev:
Gjest skrev:
Siden du har samme musikksmak som meg: musikk fra 60-70 tallet, vil jeg anbefale Shure konstruksjoner fra samme tidsepoke. Dessuten er det billig å prøve. Finn en brukt spiller på loppis, dynga eller bruktbutikken. Sjekk om det sitter en Shure M 75, 91 eller 95 på. Hvis det gjør det kjøper du spilleren billig. Pass på at det er 1/2-tomsfeste (standardfeste med to skruer) på elementet.

Ellers har jo A-Arve skrevet mye pent om Denon mc-puèr fra Hifiklubben. Det er sikker et godt valg, bare armen din ikke er for lett.

Helt enig med deg Gjest. I disse lavere klasser er Shure/Dual et meget godt kjøp. På meg så virker det ut som disse pickupene en får kjøpt under 10 lapper så er min mening at det låter mye likt. Kjører med en Benz til 8 lapper og Shure er pokker meg ikke mye dårligere på en Dual spiller.(1219) Det er når Koetsuen spiller en forstår hvor godt vinyl kan spille.

Mvh Roar
Ja, nå er du noen divisjoner over meg og trådstarter. Koetsu er vel feil side av 10000?
:)

Ja det er jeg nok Gjest,men har du hørt en koetsu over tid så vil du pokker meg ikke høre på noen andre pickuper. ;) Synes det var galskap før i tiden og bruke mye penger på pickup og drivverk og arm. Det synes jeg ikke nå. ;D

Mvh Roar
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
JanR skrev:
JH skrev:
Har også inntrykk av man ikke kan sette hva som helst i en Pro-Jectarm. Har du flere gode forslag til passende PU'er si mellom 3-5k, impulse?
Du har jo hørt litt på DV20 her JH :)
Få's i både high og low MC.

/jan
Stemmer det Jan, men usikker på jeg vil legge såpass mye i en PU pdd. Brukt PU er jo også ofte litt "risky business"...Da heller det liksom mer mot DV10X5 isåfall. Er jo alltid endel annet stæsj som behøvs også :) Kabelen funker fint forresten ;)
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
JH skrev:
Stemmer det Jan, men usikker på jeg vil legge såpass mye i en PU pdd. Brukt PU er jo også ofte litt "risky business"...Da heller det liksom mer mot DV10X5 isåfall. Er jo alltid endel annet stæsj som behøvs også :) Kabelen funker fint forresten ;)
Trår ikke feil med DV, lydmessig :)
10x5 er ingen sinke i trafikken heller. koster ikke skjorta, rundt 3000,-

Godt godt, bra kabel ;)

/jan
 

overland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.12.2007
Innlegg
57
Antall liker
6
Har prøvd div innstillinger.men lydbildet ble ikke noe bedre i mine ører.
Leste dette om Dynavector DV20 low mc."følsom og derfor kresen på riaa".
DV10X5 high output MC passer den til den type musikk som jeg nevnte i første innlegg? Har hørt jeg burde velge low output?
Mvh
Overland
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
overland skrev:
Har prøvd div innstillinger.men lydbildet ble ikke noe bedre i mine ører.
DV10X5 high output MC passer den til den type musikk som jeg nevnte i første innlegg? Har hørt jeg burde velge low output?
Mvh
Overland
DV10x5/DV20 passer absolutt til din musikk smak, hører på mye av det samme sjøl på vinyl med en DV20 low :)

Hørt DV20 high hos en kompis på flere driverk/armer og den fungerer ikke dårlig den heller.

/jan
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
overland skrev:
Takk takk ;D
Mvh
Overland
Ikke rart å takke for.

Men som Impulse nevner lengre opp her, å få det justert "riktig" er alfa og omega.
Lykke til :)

/jan
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
JH skrev:
Har også inntrykk av man ikke kan sette hva som helst i en Pro-Jectarm. Har du flere gode forslag til passende PU'er si mellom 3-5k, impulse?

Jeg synes jo i grunnen Dynavector 10x5 er et superkupp til prisen. Den er dynamisk, låter stort, har glimrende trøkk nedover og låter i det hele tatt mye dyrere enn prisen skulle tilsi. Dessuten er den slett ikke særlig følsom for slitte plater eller rillestøy, noe som er en kjempefordel om du kjøper endel vinyl brukt. En annen favoritt er jo Audio Technicas AT-OC 9, men det begynner å bli en stund siden jeg hørte den i en project-arm.
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
impulse skrev:
JH skrev:
Har også inntrykk av man ikke kan sette hva som helst i en Pro-Jectarm. Har du flere gode forslag til passende PU'er si mellom 3-5k, impulse?

Jeg synes jo i grunnen Dynavector 10x5 er et superkupp til prisen. Den er dynamisk, låter stort, har glimrende trøkk nedover og låter i det hele tatt mye dyrere enn prisen skulle tilsi. Dessuten er den slett ikke særlig følsom for slitte plater eller rillestøy, noe som er en kjempefordel om du kjøper endel vinyl brukt. En annen favoritt er jo Audio Technicas AT-OC 9, men det begynner å bli en stund siden jeg hørte den i en project-arm.
Takk for info'n Impulse! Er igrunn de to du nevner som står høyest på lista mi sålangt..
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.357
Antall liker
11.339
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg syns kanskje du kan legge til Denon DL304 på listen din, når du først er i den prisklassen. Den fungerer veldig godt med Project arm hos meg. Den har lav output og krever selvfølgelig RIAA til det.
http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehoer/platespillertilbehoer/denon_dl-304_pickup.htm

Denon er fremdeles relativt billig hos oss, en rask sammenlikning i diverse nettbutikker viser DL304 til 600$ mens en Dynavector DV10X5 går for 400$.
DV10X5 er fremdeles et godt kjøp, bevares , jeg har hatt forgjengeren selv og likte den godt, og den klarer seg med enklere RIAA.
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Takk for tipset,Jøgga!

Mener dog å erindre at DL-304 går for å være meget skjør? Om jeg ikke husker feil, så sa vel Vipar P. noe om dette ettersom han hadde hatt flere av dem. Tror vel ikke han er direkte uforsiktig :)

Og det kan vel også sies at jeg har en ganske så enkel riaa - Clearaudio Nanophono (jeg har tenkt å beholde den en stund).

Får beklage til trådstarter om det oppleves som jeg kaprer tråden hans. Prøver å unngå det, og håper informasjonen som kommer fram her er til hjelp for begge (og flere til).
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Har vært innom en del Ortofon PU de siste årene og har slått meg til ro med en Rondo Bronze nå.
Synes den spiller mere luftig og veloppløst en de rimligere i nevnte serien. De rimligere Rondoene kan ha en litt over fyldig bass, mens noen kan jo mene at de heller mot det varme i bassen.
Bronzen bruker en bedre sliping på nålen og det høres veldig. Stereophile bl.a likte den veldig godt: http://www.stereophile.com/phonocartridges/508ort/
 

overland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.12.2007
Innlegg
57
Antall liker
6
Hei
Tusen takk for alle svar og innspill! Dette er gøy!
Jeg kommer til å gå for Dynavector DV10X5.
Mvh
Overland
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Det meste tyder på at du gjør et klokt valg der!

Kom tilbake med en tilbakemelding når den sitter i armen da ;)
 

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Innlegg
150
Antall liker
28
Sted
Vestfold
Jeg har selv en RPM 5 og jeg bruker Shelter 201 og er fornøyd med den.

Noen har snakket om at armen kan være litt kresen på pickup'er.
Det er fordi den har lav masse og passer best til pickuper med relativt blødt oppheng. (Compliance)
Stivt oppheng (lav compliance) flytter resonansen oppover, mykt oppheng flytter den nedover.
Denon ser ut til å ha relativt stivt oppheng og uten at jeg har prøvd det, vil jeg tro at disse er litt for stive for armen til RPM 5.

Jeg vurderte i sin tid også å prøve en Grado-pickup til denne platespilleren.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.357
Antall liker
11.339
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Arcturus skrev:
..............
Noen har snakket om at armen kan være litt kresen på pickup'er.
Det er fordi den har lav masse og passer best til pickuper med relativt blødt oppheng. (Compliance)
Stivt oppheng (lav compliance) flytter resonansen oppover, mykt oppheng flytter den nedover.
Denon ser ut til å ha relativt stivt oppheng og uten at jeg har prøvd det, vil jeg tro at disse er litt for stive for armen til RPM 5.
.............................
Sist jeg sjekket hadde Project 9cc effektiv armmasse på 8,5g. Kombinert med PU på 7g og compliance på 14x10-6 cm/dyne (Denon DL304) skulle det gi resonans rundt 10Hz. Mulig det gikk litt fort, men det virker helt fint for meg.
 

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Innlegg
150
Antall liker
28
Sted
Vestfold
Jøgga skrev:
Sist jeg sjekket hadde Project 9cc effektiv armmasse på 8,5g. Kombinert med PU på 7g og compliance på 14x10-6 cm/dyne (Denon DL304) skulle det gi resonans rundt 10Hz. Mulig det gikk litt fort, men det virker helt fint for meg.
Morsomt, jeg har en oversikt over noen Denon-pickuper og compliance og akkurat DL304 står ikke på den listen.
Og når jeg nå på grunn av ditt svar måtte dobbeltsjekke litt rundt omkring, fant denne kommentaren: Denon publishes their dynamic compliance specifications relative to 100Hz . The actual compliance at 10Hz will be higher., og et annet sted fant dette: Japansk compliance skal ganges med 1,5 til 2.

Ser det ut til at jeg denne gangen var litt rask på labben om Denon.
DL103R ser fortsatt ut til å være litt for stiv for armen. Jeg ville være forsiktig med å bruke mange penger på en for stiv pickup til denne armen.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Helt korrekt vurdert! Denons 103-serie er en katastrofe i Project-armene, som de også er i Rega RB 250/300. De trenger litt tyngre armer for å funke optimalt, men synger virkelg både i Fr 64, SME 2012 og noe såpass beskjedent som armen på en Technics 1210.
 
Topp Bunn