mc pickup på mm inngang?

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
5.853
Sted
oslo
heisann, bare lurte på om det er noen forskjell på mm og mc innganger bortsett fra gain.
har en denon dl 103 koblet til mc inngangen på en sumo electra+ pre, og volumet er alt for høyt; allerede på andre hakk blir volumet øredøvende.

MM har vel lavere gain enn MC, så kan jeg koble den til MM inngangen uten at det går ut over lyden?

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
6
bjarnetv skrev:
heisann, bare lurte på om det er noen forskjell på mm og mc innganger bortsett fra gain.
har en denon dl 103 koblet til mc inngangen på en sumo electra+ pre, og volumet er alt for høyt; allerede på andre hakk blir volumet øredøvende.

MM har vel lavere gain enn MC, så kan jeg koble den til MM inngangen uten at det går ut over lyden?

Vist du har en MM pu så kobl den til MM inngangen. Det skal ikkje gå lyden, iallefall ikkje negativt...

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
5.853
Sted
oslo
Psychonaut skrev:
Vist du har en MM pu så kobl den til MM inngangen. Det skal ikkje gå lyden, iallefall ikkje negativt...
har MC pu (dl 103), men volumet blir for høy på MC inngangen, så jeg lurte på om det var noen lydmessige forskjeller med å koble den til MM inngangen.

når jeg tenker meg om er det jo bare å prøve, og se hva som skjer :p

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
6
aaaaa.. då missforstod eg litt ja;=) Du kan ikkje endre på gain'en i RIAA'en din då??

Prøv deg fram, det er ofte det smarteste...

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Det er ingen problem egentlig,PU ser 47Kohm ved MM-inngang,går ikkje andre veien dvs MM på MC-inngang,det takle MM dårlig,blir hardt med f.eks 100ohm(som e det vanligste) Men lurer på en sak her,hvilken RIIA har du? Og hvor høyt signal har din 103,min 103R har kun 0,29mV. Trudde ikkje det fantes high output-103,men det gjør kanskje det likevel ::)
mvh Filip

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
5.853
Sted
oslo
bruker den innebygde riaa´en på en SUMO electra pluss preamp (som ifølge ryktene skal være ganske bra).
forsterkeren er en SUMO andromeda 1 og høytalere er jbl E100.
hadde forsåvidt det samme problemt når jeg brukte den på en nad pp2 og music angel kt88, dvs at lyden fra platespilleren var mye høyere enn f.eks lyden fra DAC.
stiften fulgte med når jeg kjøpte platespilleren (brukt) så jeg vet ikke så mye om den, bortsett fra at det er en dl 103, så jeg har alltid synes det var litt merkelig at den spillte så høyt :p

tror ikke det går å skifte gain på riaa´en; har i alle fall ikke funnet ut hvordan.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Mulig et jævla dumt spørsmål men;det e ikkje innebygd RIIA i spilleren,du sa ikkje ka det va slags spiller?
mvh Filip

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
5.853
Sted
oslo
oppdatering: koblet den til MM inngangen og det satt som hånd i hanske: nå er volumet fra platespilleren ganske likt som fra DAC´en.

Topp Bunn