MC pu, step up og tuning

E

espenj2005

Gjest
Hei,
har nettop bestillt en AT OC9 pu som følge av blant annet annbefalinger her på forumet. For at den skal integreres så godt som mulig trenger jeg litt mere hjelp:
Output er 0,4mv (pu)
anbefalt "load impedance 20ohm(pu)

Har et riia trinn med 47khom og 40db gain

har en Ortofon T20 step-up som jeg mangler papirer på men har funnet ut at den har gain på 32 db, x factor 39,8(1:39,8?) og annbefalt pu imp på 2-4 ohm

Spørsmålene er:
Har T-20 for mye gain slik at jeg kan skade phonotrinnet?

Er det mulig å "tune" step-up slik at det passer bedre med pu(gain og impedance)?

Hvis T-20 er helt bak mål, hva anbefales istedet?

Glad for svar!
Espen
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har en Ortofon T-30 stepuptrafo som samler støv. Den har variabel lastimpedans. Send PM om du er interressert i den.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Så vidt jeg kan se har T20MKII en forsterkning på 25 ganger (28dB). Da skulle ditt riaa-trinn se et signal på 10mV. Det er mulig dette vil overstyre, men det skader ikke å prøve. Du kan tilpasse impedansen ved å introdusere motstander parallelt med riaatrinnet, på sekundærsiden av trafoen.
 
E

espenj2005

Gjest
Hei,
T-20(ikke mk2) har enda litt mere gain(32db). Om jeg plasserer motstander på sekundærsiden vil man redusere gain samtidig som man øker impedansen? Har svært lite greie på en del av teorien:)
Mvh
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Hei,
har nettop bestillt en AT OC9 pu som følge av blant annet annbefalinger her på forumet. For at den skal integreres så godt som mulig trenger jeg litt mere hjelp:
Output er 0,4mv (pu)
anbefalt "load impedance 20ohm(pu)

Har et riia trinn med 47khom og 40db gain

har en Ortofon T20 step-up som jeg mangler papirer på men har funnet ut at den har gain på 32 db, x factor 39,8(1:39,8?) og annbefalt pu imp på 2-4 ohm

Spørsmålene er:
Har T-20 for mye gain slik at jeg kan skade phonotrinnet?

Er det mulig å "tune" step-up slik at det passer bedre med pu(gain og impedance)?

Hvis T-20 er helt bak mål, hva anbefales istedet?

Glad for svar!
Espen
Load impedance og pickup impedance/resistance er ikke det samme. Du kan nok trygt benytte denne kombinasjonen i forhold til gain, men hvor god lydkvalitet og hvilken klangbalanse denne kombinasjonen vil gi, finner du ikke ut før du har forsøkt. Du kan risikere et vel lyst og tynt lydbilde med 47kOhms belastning. T20 er nok mer ideel til Ortofon pickuper med belastningsimpedanse rundt 100 ohm.

Det beste er et separat MC-trinn med flere alternative innstillinger for belastningsimpedanse.
 
E

espenj2005

Gjest
Jeg ønsker å beholde phonotrinnet og forsterke signalet gjennom trafo. Har prøvd egen mc forsterker men syntes ikke det låt så bra som potensialet var og prisen blir for stor med dedikert og bra mctrinn.
Fant ikke internimpedansen til OC9, noen som har det?
Mvh
Load impedance og pickup impedance/resistance er ikke det samme. Du kan nok trygt benytte denne kombinasjonen i forhold til gain, men hvor god lydkvalitet og hvilken klangbalanse denne kombinasjonen vil gi, finner du ikke ut før du har forsøkt. Du kan risikere et vel lyst og tynt lydbilde med 47kOhms belastning. T20 er nok mer ideel til Ortofon pickuper med belastningsimpedanse rundt 100 ohm.

Det beste er et separat MC-trinn med flere alternative innstillinger for belastningsimpedanse.
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Lastmotstand er litt forvirrende oppgitt for ATOC9. I spesifikasjonane står det 20 ohm. Men i monteringsinstruksjonen står det at det er ved bruk av trafo. Med pruk av headamp er det 100 ohm som er oppgitt (pkt 6 i instruksjonen). Det må bety at det er 100 ohm som er lastmotstand slik det vanlegvis blir oppgitt. Det har eg brukt fram til no. Ved bruk av trafo må ein jo halde seg til den last som PU samla "ser".

Sigurd

Sigurd
 
E

espenj2005

Gjest
Fant en tråd på Audioasylum hvor det nevnes at OC9 har en coil resistans på 12ohm, noe som høres greit ut.
Espen
 
Topp Bunn