MC PU til Thorens TD-318 Mk II

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Heisann, trenger et råd ang PU til ovennevnte.
Har fått i hus en slik spiller, overhalt og justert av Audiomix, mao i ypperlig stand :) Tanken var å ha denne som en nr. 2 spiller ved siden av min PT Anniversary med TriPlanar og Lyra Titan. Har så mange gamle dårlige skiver som ikke "fortjener" å slite på Titan pick-up'en min.........

Har et Pass Labs XOno RIAA trinn med inngang for både MM og MC.
Oppdaget imidlertid igår kveld at det å bytte fra MC til MM krever at jeg må inn på hovedkortet, sjalte over en switch fra MC til MM, samt nullstille alle DIP-switchene som er brukt for å få riktig last på Titan'en.
Mao litt for tungvint til at dette kan bli en varig løsning.
Så, derfor undres jeg på om jeg skal koste på meg en rimelig MC PU i stedet.

Hva vil passe i denne armen (TP28 tror jeg den heter)?
Hvor mye vil det være verdt å legge ned i penger for en MC PU til en slik spiller?

Takk :)

Mvh OP

PS
Mye rock-musikk på de gamle platene mine.........
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
olaps skrev:
Heisann, trenger et råd ang PU til ovennevnte.
Har fått i hus en slik spiller, overhalt og justert av Audiomix, mao i ypperlig stand :) Tanken var å ha denne som en nr. 2 spiller ved siden av min PT Anniversary med TriPlanar og Lyra Titan. Har så mange gamle dårlige skiver som ikke "fortjener" å slite på Titan pick-up'en min.........

Har et Pass Labs XOno RIAA trinn med inngang for både MM og MC.
Oppdaget imidlertid igår kveld at det å bytte fra MC til MM krever at jeg må inn på hovedkortet, sjalte over en switch fra MC til MM, samt nullstille alle DIP-switchene som er brukt for å få riktig last på Titan'en.
Mao litt for tungvint til at dette kan bli en varig løsning.
Så, derfor undres jeg på om jeg skal koste på meg en rimelig MC PU i stedet.

Hva vil passe i denne armen (TP28 tror jeg den heter)?
Hvor mye vil det være verdt å legge ned i penger for en MC PU til en slik spiller?
Det er riktig at det er TP28 som sitter på denne spilleren, det er ikke akkurat en fantastisk arm. Den egner seg best til ikke alt for krevende MM-pickuper. Likevel bør det være mulig å få til et greit resultat med en rimelig MC-pickup som ikke er alt for stiv, det finnes flere alternativer i prisklassen 1.500 - 2.000 kroner, noe særlig mer enn det er det ikke noen vits i å koste på i kombinasjon med denne armen
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hadde en Denon 103 i min TP28 tidligere, men den ble utslitt, og den langt dyrere arvtakeren funket desverre ikke noe bedre i den armen... Men 103'n funka veldig bra syns jeg til prisen :)
mvh
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
kaap skrev:
Hadde en Denon 103 i min TP28 tidligere, men den ble utslitt, og den langt dyrere arvtakeren funket desverre ikke noe bedre i den armen... Men 103'n funka veldig bra syns jeg til prisen :)
mvh
Denon 103 er jo noe av det stiveste å oppdrive.....men mulig den armen (som jeg ikke kjenner til) takler det bra :)
DL-103 koster latterlige kr 1298,- på Hifi-Klubben.
 
K

kbwh

Gjest
OM-serien til Ortofon låter jo bra og er myk nok, så hvorfor MC?
 
P

Parelius

Gjest
Valentino skrev:
OM-serien til Ortofon låter jo bra og er myk nok, så hvorfor MC?
Skal vi se....

Har et Pass Labs XOno RIAA trinn med inngang for både MM og MC.
Oppdaget imidlertid igår kveld at det å bytte fra MC til MM krever at jeg må inn på hovedkortet, sjalte over en switch fra MC til MM, samt nullstille alle DIP-switchene som er brukt for å få riktig last på Titan'en.
Mao litt for tungvint til at dette kan bli en varig løsning.
Så, derfor undres jeg på om jeg skal koste på meg en rimelig MC PU i stedet.
Travelt nå under innspurten til 40-årsdagen? ;)
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
CBA skrev:
...
Det er riktig at det er TP28 som sitter på denne spilleren, det er ikke akkurat en fantastisk arm. Den egner seg best til ikke alt for krevende MM-pickuper. Likevel bør det være mulig å få til et greit resultat med en rimelig MC-pickup som ikke er alt for stiv, det finnes flere alternativer i prisklassen 1.500 - 2.000 kroner, noe særlig mer enn det er det ikke noen vits i å koste på i kombinasjon med denne armen
...
Håper ikke trådstarter har noe i mot at jeg også stiller noen spørsmål..
Jeg har overtatt to stk. TD-318. Dene ene en mk.II, den andre er en mk.I utgave. Begge mangler pickup, er litt defekte og trenger litt restaurering. Det jeg lurer på, i tillegg til pickup-valg, er hvilken av disse jeg skal satse på. Jeg synes at armen på mk.I (TP21) ser mer velkonstruert ut enn den som sitter på mk.II (TP28). Stemmer dette?
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
coolbiz skrev:
Håper ikke trådstarter har noe i mot at jeg også stiller noen spørsmål..
Jeg har overtatt to stk. TD-318. Dene ene en mk.II, den andre er en mk.I utgave. Begge mangler pickup, er litt defekte og trenger litt restaurering. Det jeg lurer på, i tillegg til pickup-valg, er hvilken av disse jeg skal satse på. Jeg synes at armen på mk.I (TP21) ser mer velkonstruert ut enn den som sitter på mk.II (TP28). Stemmer dette?
Ja, si dét, jeg har ikke peiling, dessverre. Men kanskje andre som kan bidra?
Mvh
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Kanskje det kan finnes noe informasjon og linker under vennetråden for Thorens ?
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Valentino skrev:
OM-serien til Ortofon låter jo bra og er myk nok, så hvorfor MC?
Se tekst i første innlegg:
min primærspiller har MC, og det er for tungvint å måtte inn på hovedkortet på RIAA'en for å stille på DIP-switsjene hver gang jeg skal bruke sekundærspilleren (og tilbake etterpå).
Skjønt, jeg vet jo ingen ting om hvor mye jeg kommer til å bruke den........ Men jo bedre den er, jo mer blir den vel brukt ;)

Mvh
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
coolbiz skrev:
CBA skrev:
...
Det er riktig at det er TP28 som sitter på denne spilleren, det er ikke akkurat en fantastisk arm. Den egner seg best til ikke alt for krevende MM-pickuper. Likevel bør det være mulig å få til et greit resultat med en rimelig MC-pickup som ikke er alt for stiv, det finnes flere alternativer i prisklassen 1.500 - 2.000 kroner, noe særlig mer enn det er det ikke noen vits i å koste på i kombinasjon med denne armen
...
Håper ikke trådstarter har noe i mot at jeg også stiller noen spørsmål..
Jeg har overtatt to stk. TD-318. Dene ene en mk.II, den andre er en mk.I utgave. Begge mangler pickup, er litt defekte og trenger litt restaurering. Det jeg lurer på, i tillegg til pickup-valg, er hvilken av disse jeg skal satse på. Jeg synes at armen på mk.I (TP21) ser mer velkonstruert ut enn den som sitter på mk.II (TP28). Stemmer dette?
Forskjellen på TD318 og TS318mkII er kun kosmetiske bortsett fra armen. TP21 armen har jo litt mindre plastikk enn TP28, men jeg tipper at ytelsen ikke er veldig forskjellig. Thorens' egne armer er gjennomgående middelmådige ytelsesmessig sammenlignet med kvaliteten på drivverkene. Det beste er å restaurere spilleren som har motor og mekanikk som virker, det er vanskelig og dyrt å skaffe mekaniske deler til Thorens. Det er jo fullt mulig å bygge om spillerne med andre armer også.

3-serien fra Thorens fungerer best i kombinasjon med MM-pickuper, likevel ble mange av disse spillere på 80-tallet solgt i kombinasjon med Ortofon MC-pickuper, en løsning som ikke var helt ideell lydmessig, da Ortofonene den gangen var krevende og enda stivere enn dagens og krevde relativt tunge armer av svært god kvalitet. Enda verre ble resultatet med spillerne fra Thorens som ble solgt originalt med SME3009-armer og f.eks Ortofon MC20 og MC30, en fryktelig kombinasjon som overhode ikke passet sammen. Rega, Systemdek, Linn osv fikk mange nye kunder den gangen pga dette.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
CBA skrev:
Forskjellen på TD318 og TS318mkII er kun kosmetiske bortsett fra armen. TP21 armen har jo litt mindre plastikk enn TP28, men jeg tipper at ytelsen ikke er veldig forskjellig.
[...klipp...]
Takk til CBA og olaps for nyttige svar!
 
K

kbwh

Gjest
olaps skrev:
Valentino skrev:
OM-serien til Ortofon låter jo bra og er myk nok, så hvorfor MC?
Se tekst i første innlegg:
min primærspiller har MC, og det er for tungvint å måtte inn på hovedkortet på RIAA'en for å stille på DIP-switsjene hver gang jeg skal bruke sekundærspilleren (og tilbake etterpå).
Skjønt, jeg vet jo ingen ting om hvor mye jeg kommer til å bruke den........ Men jo bedre den er, jo mer blir den vel brukt ;)

Mvh
Huff, jeg leste ikke godt nok nei. Beklager. Hva men en slik Ortofon allikevel og en av disse enkle, men kurant låtende CambridgeRIAAene inn i en ledig linjeinngang? Er det no no?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
Hva men en slik Ortofon allikevel og en av disse enkle, men kurant låtende CambridgeRIAAene inn i en ledig linjeinngang? Er det no no?
Noe slikt ja :)
Et RIAA trinn som passer koster ikke allverdens. Det er alt som skal til for å kunne mimre til dine gamle plater med brukbart resultat. Ellers kan du jo spille "hornmusikk" i stua ;)
Når alt er på plass, kommer jeg opp med en pose 45 rpm som jeg kom over sist helg.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Topp Bunn