MC step-up!

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei ikke hørt om denne,men har mc forsterkern på bilde fra torhauge i danmark,test kan leses i high fidelity i handelen nå,sammen med mm,trinnet hans...bra finish,300 timer batteridrift gjør at den ikke må lades mellom hvert slag..

Jeg har kjøpt denne via Andre Fosse.og ikke tatt den i bruk enda,men i flg han,er den skikkelig tyst,og meget meget bra til prisen(pris var ikke tema når Andre testet denne,han har jo som kjent utstyr som er langt langt langt dyrere enn en boks i den billige klassen som denne....det var vel heller å finne ut om den var bra,...og jeg fikk beskjed om at han var fornøyd etter test,jeg kjøpte den fordi han skulle flytte,å pakke ned anlegget for en stund,somsatgt gleder jeg meg til å prøve ut denne til mandagen..prisen ligger på 4k Danske på nettsiden...Jeg vurderer å bestille riiaen som hører til på sikt,dersom den er bra(tester først,den har forøvrig rør ;))

lekker skapning,som har stått ubrukt en mnd her hos meg,men til Mandagen skal den til pers,å tjenestegjøre med en dynavector dv-20x her hos meg...da blir det sikkert heaven ;)

uansett lykke til..nå postet jeg ikke denne,for hverken å sverte den du har lagt inn,eller prøve å omvende dine lyster på noe som helst måte ;)

Den må bestilles fra Danmark,noe som skulle gå greit...Mvh Espen Saatvedt

Vedlegg

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
ixos_76 skrev:
Hei ikke hørt om denne,men har mc forsterkern på bilde fra torhauge i danmark,test kan leses i high fidelity i handelen nå,sammen med mm,trinnet hans...bra finish,300 timer batteridrift gjør at den ikke må lades mellom hvert slag..

Jeg har kjøpt denne via Andre Fosse.og ikke tatt den i bruk enda,men i flg han,er den skikkelig tyst,og meget meget bra til prisen(pris var ikke tema når Andre testet denne,han har jo som kjent utstyr som er langt langt langt dyrere enn en boks i den billige klassen som denne....det var vel heller å finne ut om den var bra,...og jeg fikk beskjed om at han var fornøyd etter test,jeg kjøpte den fordi han skulle flytte,å pakke ned anlegget for en stund,somsatgt gleder jeg meg til å prøve ut denne til mandagen..prisen ligger på 4k Danske på nettsiden...Jeg vurderer å bestille riiaen som hører til på sikt,dersom den er bra(tester først,den har forøvrig rør ;))

lekker skapning,som har stått ubrukt en mnd her hos meg,men til Mandagen skal den til pers,å tjenestegjøre med en dynavector dv-20x her hos meg...da blir det sikkert heaven ;)

uansett lykke til..nå postet jeg ikke denne,for hverken å sverte den du har lagt inn,eller prøve å omvende dine lyster på noe som helst måte ;)

Bare fint med innspill! ;)

Jeg har jo forøvrig lest litt om Torhauge, så har tenkt litt på den, men så var det den fra Rothwell da, håpte at noen hadde litt erfaringer, den er jo tross alt litt billigere. :) Selges i Norge av Stereolab!

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
ixos_76 skrev:

Du kommer kanskje med litt info når du får testet den?

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Continuo skrev:
Er det noen som kjenner til denne her?
Erfaringer?

For low output moving coil pick-up (0,3mV - 0,6mV)
Forsterkning: 24dB
Impedanse: 100 Ohm
Er det virkelig ikke mer enn 24dB forsterkning for MC på Rothwell??! Dette høres mer ut som data for MM???

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.739
Torget vurderinger
27
24 dB er helt normale data for en step-up trafo så det stemmer sikkert. Passer også godt med oppgitte data for passende pickup.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.739
Torget vurderinger
27
26dB = 20X forsterkning => 5,2 mV inn i riaa med din pickup. Hva som er nok og passelig avhenger ikke minst av støynivå og gain i riaa. Men dette burde gå greit.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
ixos_76 skrev:

Muligens jeg er litt treg her ixos_76, men du beskriver denne torhauge som en mc forsterker...er ikke det en stepup da?
Ett annet sted skriver du at du vil bruke den sammen med mm riiaen til torhauge...
Du er klar over at din DV-20x er en mc pu ja?

Som sagt, jeg vet ikke helt om jeg henger med her....og du får ha meg unnskyldt om jeg er helt på jordet :)
Takknemmelig for en oppklaring, da jeg muligens må til med stepup eller en annen løsning selv om noen uker.... ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.739
Torget vurderinger
27
Step-up betyr i denne forbindelse at man forsterker opp et MC-signal til MM-nivå. Step-up og mc-forsterker er derfor det samme. Spørsmålet er om man velger aktiv eller passiv forsterkning, og i tilfelle aktiv, hvilken form for aktiv.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Fosse skrev:
26dB = 20X forsterkning => 5,2 mV inn i riaa med din pickup. Hva som er nok og passelig avhenger ikke minst av støynivå og gain i riaa. Men dette burde gå greit.
Takk skal du ha Fosse!
Det må vel holde, hva er vanlig hos en MM?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Sitat:Johna
Muligens jeg er litt treg her ixos_76, men du beskriver denne torhauge som en mc forsterker...er ikke det en stepup da?
Ett annet sted skriver du at du vil bruke den sammen med mm riiaen til torhauge...
Du er klar over at din DV-20x er en mc pu ja?

Som sagt, jeg vet ikke helt om jeg henger med her....og du får ha meg unnskyldt om jeg er helt på jordet :)
Takknemmelig for en oppklaring, da jeg muligens må til med stepup eller en annen løsning selv om noen uker.... ;)

Fosse skrev:
Step-up betyr i denne forbindelse at man forsterker opp et MC-signal til MM-nivå. Step-up og mc-forsterker er derfor det samme. Spørsmålet er om man velger aktiv eller passiv forsterkning, og i tilfelle aktiv, hvilken form for aktiv.
Med Fosse sitt svar så ser du hvorfor Ixos_76 vil ha MM riaaen! ;)

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Fosse skrev:
Bruker du en fomel for og komme fram til dette?, ser jo at 26db * 20 =520
Ser jo at stepup øker med 26db og pickup heter 20x, men dette hørest veldig enkelt ut. kansje du kunne vise dette litt tydligere?

Mvh,
Terje

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Takker Fosse.

Fremdeles litt ute å kjøre her jeg.....i forhold til riia og step-up.....
Men riia må man ha uansett....step-up

Muligens vi snakker om hverandre her. Begrepsforvirring.

Er klar over at step-up forsterker mc signal opp mot mm. men hvorfor ha mm riia?
Er denne torhauge komboen (step-up/mm riia) så mye bedre enn annet som finnes av mc riia der ute?

Dæv...så teite spmål jeg har i dag!! :-[

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
argh skrev:
Fosse skrev:
Bruker du en fomel for og komme fram til dette?, ser jo at 26db * 20 =520
Ser jo at stepup øker med 26db og pickup heter 20x, men dette hørest veldig enkelt ut. kansje du kunne vise dette litt tydligere?

Mvh,
Terje

Hvis du tar 5,2 og deler på 26db så blir det 0,26 som er utnivå på min PU.
Er ikke helt sikker på hvor han tar 26db fra?
Jo, det skulle være 24db som er forsterkningen hos Step-up.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.739
Torget vurderinger
27
Helt rett johna, riaa må du uansett ha. Riaa-trinnet forsterker pu-signalet, og korrigerer det (form for fast equalizer) i forhold til en gitt kurve (riaa-kurve). En mc har normalt langt lavere utgangsnivå enn mm. Man må i tilfelle mc-pu benytte ekstern eller integrert step-up (forsterkning).

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Continuo skrev:
For low output moving coil pick-up (0,3mV - 0,6mV)
Forsterkning: 24dB
Impedanse: 100 Ohm
Dataene sier 0,3mV - 0,6mV!
Ergo kan den ikke brukes på min Karat 17 som har 0,26mV. :'(

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.916
Torget vurderinger
1
Continuo skrev:
...
Hvis du tar 5,2 og deler på 26db så blir det 0,26 som er utnivå på min PU.
Er ikke helt sikker på hvor han tar 26db fra?
Jo, det skulle være 24db som er forsterkningen hos Step-up.
Formel for utregning av forsterkning i dB:
dB=20*log(X) hvor X er forsterkningen; og tilbake igjen X=10^(db/20)

10X er 20 dB, 100X er 40 dB etc.

20X er ca 26 dB
20X 0,26 = 5,2

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.916
Torget vurderinger
1
Continuo skrev:
...
Dataene sier 0,3mV - 0,6mV!
Ergo kan den ikke brukes på min Karat 17 som har 0,26mV. :'(
Jeg tror ikke du skal henge det alt for mye opp i forskjellen mellom 0,26mV og 0,3mV, det er kun en avrunding som skal til før det er det samme, nivåforskjellen er 1,25 dB - dvs. ikke noe å bry seg om i denne sammenhengen.

mvh
KJ

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.739
Torget vurderinger
27
Helt enig med KJ. Dette vil fungere, men om du finner det mangelfullt avhenger som tidligere nevnt av støynivå og gain i riaa og andre steder.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Fosse skrev:
Helt enig med KJ. Dette vil fungere, men om du finner det mangelfullt avhenger som tidligere nevnt av støynivå og gain i riaa og andre steder.
Det er meget mulig du og KJ har rett, men forholder meg til det Pål hos Stereolab skrev i mail til meg.
Det finnes andre varianter. ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.739
Torget vurderinger
27
Jo, men verken jeg eller KJ har sagt at det er nok. Vi har sagt at forskjellen mellom 0,26 og 0,3 er minimal. Det er meget mulig du vil oppleve 24 dB som lite, men da er, etter mitt skjønn, problemet støy eller lite gain andre steder i kjeden. Uten dermed å ha sagt at du ikke kunne nyttegjort deg av mer gain. Thorhaugen har 28dB i standardversjon, den også oppgitt (feilaktig etter mitt skjønn) til å passe 0,3-0,6mV.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Fosse skrev:
Jo, men verken jeg eller KJ har sagt at det er nok. Vi har sagt at forskjellen mellom 0,26 og 0,3 er minimal. Det er meget mulig du vil oppleve 24 dB som lite, men da er, etter mitt skjønn, problemet støy eller lite gain andre steder i kjeden. Uten dermed å ha sagt at du ikke kunne nyttegjort deg av mer gain. Thorhaugen har 28dB i standardversjon, den også oppgitt (feilaktig etter mitt skjønn) til å passe 0,3-0,6mV.
Akkurat, skjønner!
Graham Slee Projects Elevator step-up skal jeg prøve i første omgang så får jeg se hva det blir til.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.916
Torget vurderinger
1
Continuo skrev:
Fosse skrev:
Akkurat, skjønner!
Graham Slee Projects Elevator step-up skal jeg prøve i første omgang så får jeg se hva det blir til.
Elevator har en spec på 22,5 dB forsterkning, dvs. 13X, dvs output til RIAAen på 3,4 mV med en PU på 0,26 mV. Den har en spec for støy på -130 dBV ref. til inngangen, som innebærer et signal støyforhold på ca. 58 dB med en PU på 0,26 mV ut.

mvh
KJ

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Akkurat, skjønner!
Da blir det ikke bare med prøving Continuo:) Du kommer garantert til å like den!! Den gjør en knallbra jobb med min DV 23rs.
Men da må du jo slå til med Era gold V også?? ;D 8)
Lykke til i jakten! ;)
Mvh
Kjetil

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Kjetil_M skrev:
Akkurat, skjønner!
Da blir det ikke bare med prøving Continuo:) Du kommer garantert til å like den!! Den gjør en knallbra jobb med min DV 23rs.
Lykke til i jakten! ;)
Mvh
Kjetil
Det er det jeg frykter, at den er så god at jeg må kjøpe den! :)
Og da følger jo den ene oppgraderingen etter den andre så har vi det gående :D

Kan du si noe om den?
Gjør den noe negativt med lyden?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Da er det store muligheter for at en slik flytter inn i oppsettet mitt:

Er det noen andre som har meninger, synspunkter eller erfaring med den?

Vedlegg

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Continuo skrev:
Kjetil_M skrev:
Akkurat, skjønner!
Lykke til i jakten! ;)
Mvh
Kjetil

Kan du si noe om den?
Jeg har bare positive ting å si om den. Enkel i bruk er den også. Stram og fin i bassen, masse kropp, sort bakgrunn, detaljert, åpen og luftig. Dette er selvsagt sammen med Era V Gold. Har dessverre ikke fått testet den sammen med andre Riaa enda.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kjetil_M:
Vet du (eller noen andre) om The Graham Slee Era Gold V + Elevator EXP finnes i sort?

Har lest om disse gromme boksene i løpet av dagen, og må si at det finnes endel fine ting som blir nevnt og som sammenfaller endel med mine lydpreferanser.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ser ut som flotte saker dette,Gunnar Brekke har jo også gitt de gode skussmål i Fidelity..

De kan sikkert lånes fra stereolab på demo hjem,for å finne ut av tingenes tilstand?

Når det gjelder TorHauge sakene,har lyst på riiaen,fordi den har rør,og fått en god test i nye high fidelity...at boksen er tyst var noe av det som gjorde valget,sammen med en grei tilgjenglighet vis Andre..Nå fikk jeg mail fra Steen Tor Hauge i dag,med at han ønsker å vite om hva jeg velger av forsterker,før han lager riiaen,og for å ev tilpasse med buffer,dette virket jo serdeles interessant,at det er såpass seriøst,for en boks i denne prisklassen,drøye 5k inn i landet her tipper jeg på..

Ellers er jo andre ikke rørbaserte ting ogtså bra som graham slee/elevator...ev asr mini...har jeg hørt..

Kan det gi noen gevinst i form av støyproblematikk å separere enhetene som feks TH og graham sine,fremfor asr...med alt i en boks..?opplever asr som utrolig seriøse saker.. ;D

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
ixos_76 skrev:
Ser ut som flotte saker dette,Gunnar Brekke har jo også gitt de gode skussmål i Fidelity..

De kan sikkert lånes fra stereolab på demo hjem,for å finne ut av tingenes tilstand?

Når det gjelder TorHauge sakene,har lyst på riiaen,fordi den har rør,og fått en god test i nye high fidelity...at boksen er tyst var noe av det som gjorde valget,sammen med en grei tilgjenglighet vis Andre..Nå fikk jeg mail fra Steen Tor Hauge i dag,med at han ønsker å vite om hva jeg velger av forsterker,før han lager riiaen,og for å ev tilpasse med buffer,dette virket jo serdeles interessant,at det er såpass seriøst,for en boks i denne prisklassen,drøye 5k inn i landet her tipper jeg på..

Ellers er jo andre ikke rørbaserte ting ogtså bra som graham slee/elevator...ev asr mini...har jeg hørt..

Kan det gi noen gevinst i form av støyproblematikk å separere enhetene som feks TH og graham sine,fremfor asr...med alt i en boks..?opplever asr som utrolig seriøse saker.. ;D
Jeg får låne av Stereolab, får også en god pris i tilfelle kjøp! ;)

Jeg vil tro at det å ha separat PSU må være en fordel nettopp pga støyproblematikken. Støyen vil bli redusert.

Har opplevd rørriaaer som har støyet en del.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
johna skrev:
Kjetil_M:
Vet du (eller noen andre) om The Graham Slee Era Gold V + Elevator EXP finnes i sort?

Har lest om disse gromme boksene i løpet av dagen, og må si at det finnes endel fine ting som blir nevnt og som sammenfaller endel med mine lydpreferanser.
Kommer ikke inn på siden til GSP, men du kan jo høre med Pål hos Stereolab.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Kjetil_M skrev:
Continuo skrev:
Kjetil_M skrev:
Akkurat, skjønner!
Lykke til i jakten! ;)
Mvh
Kjetil

Kan du si noe om den?
Jeg har bare positive ting å si om den. Enkel i bruk er den også. Stram og fin i bassen, masse kropp, sort bakgrunn, detaljert, åpen og luftig. Dette er selvsagt sammen med Era V Gold. Har dessverre ikke fått testet den sammen med andre Riaa enda.
Hvis våre preferanser sammenfaller så er den komboen akkurat noe for meg.
Jeg kommer til å bruke den innebygde riaaen i Graafen min, den er ikke til å skimse av, den parkerte glatt Primare R 20 (samme som Johna har), som jeg hadde før, men vet jo ikke hvordan Era V Gold er i forhold.
Bra saker er det, fetteren min har Gram Amp 2 SE som også er helt utrolig stram, detaljert og luftig.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
ixos_76 skrev:

Betyr dette at han bygger riian tilpasset din forsterker, i såfall betyr at man kan få sin egne preferanser som.

EKS.
* Støydemping
* Gain
* Load

Mvh,
Terje

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.739
Torget vurderinger
27
Støydempingen er vel noe man ønsker å holde lavest mulig uansett preferanser. Belastingen settes nok i mc-forsterkeren i og med at man normalt bruker 47 kohm på mm (med noen unntak). Gain kan bestilles i mc-forsterkeren, men muligens da også i selve riaa-trinnet. Personlig ville jeg vel tilpasset mc-forsterkeren da det jevnt over er større forskjell mcer imellom enn mmer imellom.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Fosse skrev:
Støydempingen er vel noe man ønsker å holde lavest mulig uansett preferanser. Belastingen settes nok i mc-forsterkeren i og med at man normalt bruker 47 kohm på mm (med noen unntak). Gain kan bestilles i mc-forsterkeren, men muligens da også i selve riaa-trinnet. Personlig ville jeg vel tilpasset mc-forsterkeren da det jevnt over er større forskjell mcer imellom enn mmer imellom.
Det er noen som bruker MM PU og må ha alt i riia, før man hopper over til stepup
og MC PU.

;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.739
Torget vurderinger
27
Den må du forklare nærmere argh.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Leste innlegget litt vel kapt, det jeg mente er at det er en fordel med justerbar gain i mm riian. Det er klart at når man bruker mc-forsterkeren vil man bruke
den til og justere forsterkning.

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
johna skrev:
Kjetil_M:

Tror at disse bare kommer i grå, men det spiller vel ingen rolle. Mine ligger godt skjult under reolen/stereobenken. De er så små at det er ingen problem å gjemme disse vekk.Jeg orker ikke å ha alle bokser og dingser liggende synlig. Minimalistisk er bra 8)

Mvh
Kjetil

Topp Bunn