MC trinnet på Electrocompaniet EC3

BBoogie

Medlem
Ble medlem
28.06.2010
Antall liker
3
Har hentet frem min EC 3 som ble anskaffet for 20 år siden. Hvordan er MC trinnet i forhold til hva som er på markedet i dag, feks Project Tube Box S eller Creek OBH 15 mk2? Har noen forøvrig en anbefaling på anbefalt load på en Audio Technica OC30?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.111
Sted
Ute i skauen i Våler i Østfold.
Torget vurderinger
39
Riaa'en i EC3MC var slettes ikke så værst lydmessig, desverre ødelegger linjedelen i denne preampen en del slik at det lydmessig kan lønne seg og bruke EC3 som riaa og ta signalet ut fra tape out.

AT OC30 liker vel rundt 200 ohm om jeg ikke husker helt gæli.

presten

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2009
Antall liker
113
Sted
Stryken
Torget vurderinger
14
Det er av meget god kvalitet. Dette er info som jeg har fått av Thomas Abrahamsen ansikt til ansikt. Det kan man sikkert flire av, men, han sa mer: "det er også det eneste som er bra med EC 3, resten er av middelmådig kvalitet". Ettersom jeg har hatt samme modell, så kan jeg også si at den desverre ikke egner seg til Low Output MC, da må du i så fall ha en step-up. Nå kjenner ikke jeg AT OC30 som du har, men Denon DL 304 var den ikke glad i.

jarlerik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
266
Sted
Tromsø
Sitter akkurat å prøvespiller en slik en med MM. Har hatt den demontert og loddet over en del dårlige loddinger. Høres riktig fint ut nå, men jeg lurer på en ting; Ble noen av disse EC3 levert med både MM og MC riaa ?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.111
Sted
Ute i skauen i Våler i Østfold.
Torget vurderinger
39
Husker en gang jeg satt og skravla med Per om en ny riaa, hvorpå han fortalte at han hadde noen tegninger på en ny riaa hvor han tok utgangspunkt i MC riaa delen i fra EC3, selvfølgelig med noen oppdateringer og ny strømforsyning, men han mente at grunnkonstruksjonen var bra nok til og bygge videre på.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.601
Sted
Hus
AT OC30 hadde vel ~0,4mV ut tror jeg. Har samme element som reserve hjemme :)

Sist redigert:

BBoogie

Medlem
Ble medlem
28.06.2010
Antall liker
3
Stemmer det, kan justeres i 15 trinn fra 6,1 til 100 ohm, men altså ikke 200 som det anbeales her.

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Husker en gang jeg satt og skravla med Per om en ny riaa, hvorpå han fortalte at han hadde noen tegninger på en ny riaa hvor han tok utgangspunkt i MC riaa delen i fra EC3, selvfølgelig med noen oppdateringer og ny strømforsyning, men han mente at grunnkonstruksjonen var bra nok til og bygge videre på.
Købte en EC3 med MM i senhøsten af Thomas Abrahamsen, og spurgte jo hvad der var af planer. Først ude var 2 riaa, den dyreste (ca 10k) med diverse justeringsmuligheder der gik over hovedet på mig, den billigste ca 5k. Måske Per Abrahamsens tegninger der er trukket frem i lyset :)

Abrahamsen har nyligt renoveret deres hjemmeside big time. Lov at håbe på ny hardware.

BBoogie

Medlem
Ble medlem
28.06.2010
Antall liker
3
Manualen viser to tabeller, en for load (6.1-100), og en for gain (112-750). Er ikke så bevandret i disse begrepene.

Topp Bunn