Ønsker anbefaling Mcintosh MA6600 med D100 eller MA5200?

Kupoflupo

Medlem
Ble medlem
19.12.2012
Antall liker
0
hei!

har for tiden en MA6600, og ønsker en bedre dac enn den jeg har nå (dacmagic fra camebridge) - jeg har veldig lyst på en D100, men jeg har ikke bruk for all kraften fra MA6600 - nå hører jeg på max 30%. Derfor vurderer jeg å "nedgradere" til en MA5200, som egentlig har alt jeg trenger, phono trinn, hjemmekinofunksjon og dac.
Hva er deres mening om dette? Noen som kan tenke på ulemper med å gjøre dette annet enn å miste kraft?
på forhånd takk :)

U

Utgatt24668

Gjest
Argument for MA5200:

+ De nye MAC er mer oppløst i lyden enn de eldre modellene
+ Innebygget DAC er helt OK/bra
+ EN Boks - mye penere og ryddigere

Argument mot MA5200:

- Bør ikke brukes på høyttalere som har store impedansesvigninger (Elektrostater) - eller som har lav stabil impedans på f.eks 4 ohms. (Den er kun oppført med å støtte 8 ohm).
- Den er kaldere og mer analytisk i lyden enn MA6600 (som på sine side er varmere, men mindre oppløst i lyden).
- MA5200 er egentlig en litt liten/slapp forsterker (som ikke er et problem for ditt bruk nå - men muligens senere?). Den er ikke like tøff som MA6600 - fordi den er tøff.

Pros MA6600 + D100:

+ Bedre DAC!
+ Mye mer krefter for senere bruk
+ Mer varm og en mer tradisjonell Mcintosh "sound".
+ Kan brukes på de meste av høyttalere som finnes ut der.

Kupoflupo

Medlem
Ble medlem
19.12.2012
Antall liker
0
Takk for godt svar :)
Er litt i de baner jeg har tenkt og.. regner med at det ender opp med at jeg selger MA6600,, er litt sucker for oppløsning og "enkle" løsninger ;) men ofrer jeg mye i lydkvalitet så må jeg revurdere. Har et par B&W CM9 for tiden som jeg tror jeg kommer til å ha en god stund fremover, så kraft kommer ikke til å være et problem før jeg skal oppgradere hele anlegget.
Rett meg gjerne om jeg tar feil!

U

Utgatt24668

Gjest
Bare hyggelig :)

Jeg ser at B&W CM9 er oppført med:
Nominell impedanse på 8ohm - men at de den går ned til minimum 3 ohm. Jeg ville ha spurt Mcintosh direkte om dette egentlig er en god match - da jeg vil tro og mene at MA5200 bør ha en stabil last på 8 ohm. Ellers enig i at det er flott med én løsning og mer oppløsning i lyden. Du kan jo se om det ikke finnes noen demobrukte i klassen over MA5200 - selv om de er litt for store å ha i stuen.

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
28.408
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Jeg har ikke hørt noen av dem, men utifra magefølelsen ville jeg helt klart beholdt MA6600....

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Jeg selv vurderte MA5200. Endte opp med en brukt MA6900. Denne har jeg sammen med Hegel HD20 dac. Syns ikke det mangler noe.
Kjører dette med Sonus Faber Cremona Auditor. Til det passer det knall. Kan du ikke beholde MA6600 og få prøvd en dac opp mot før
du gjør en "forhastet" beslutning?

Mvh Øyvind

Topp Bunn