McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Solo skrev:
    Om litt er jeg endelig klar for dette noble selskap :D
    I bilen utenfor kontoret står det nå ett sett MC501 og gleder seg til å komme hjem til sine nye kamerater. Jeg er veldig spent på hvordan dette vil være i forhold til mine AW400. Prismessig er de jo egentlig på samme nivå, hvis vi tar snittprisen av norsk og amerikansk for begge. Aw400 har til nå vært den effektforsterkeren som har imponert meg mest og det er jo reell risiko for at nykjøpet blir nedtur, men så var det dette med å prøve noe nytt - og de turkise VU-metrene selvfølgelig ;D
    Gratulerer!
    Jeg har også Mc501, og lydmessig er jeg svært fornøyd. Hvor fornøyd du blir vil henge sammen med matchingen med andre komponenter. Jeg slet en stund med å finne riktig forforsterker, men endte opp med kanskje den mest opplagte løsningen, C220. Og den forsterkerrekka blir stående så lenge jeg holder meg til 2 kanaler.
    Det vil neppe være effektforsterkerene det står på om du ikke blir fornøyd. Lykke til!
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    Takk, forsterkerne står til tining nå. Jeg bruker dCS p8i som pre og det skal være en meget god match (har jeg hørt). I kveld skal det spilles 8)
     

    Signature

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    374
    Antall liker
    29
    Sted
    Trøndelag
    Å til ArtDeco.
    ang.rør til din pre så kan jeg trykt anbefale siemens halske å telefunken rør. :)

    kjell
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk Kjell, trodde man måtte ha sladd på for å vise slikt i Norge!
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    ArtDeco, hva spiller du på ellers?
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    I all hovedsak benytter jeg foobar på PC til å spille av flac. ASIO drivere. Har noen billige DACer og venter en til, CA Dacmagic for å benytte USB. VirgoIII høyttalere.
    Har en Shanling CD T100 og en moddet Arcam, men foretrekker PC.
    Virgoene spiller faltisk bass brukbart i dette oppsettet. :)
     

    REX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Innlegg
    516
    Antall liker
    6
    Solo skrev:
    Om litt er jeg endelig klar for dette noble selskap :D
    I bilen utenfor kontoret står det nå ett sett MC501 og gleder seg til å komme hjem til sine nye kamerater. Jeg er veldig spent på hvordan dette vil være i forhold til mine AW400. Prismessig er de jo egentlig på samme nivå, hvis vi tar snittprisen av norsk og amerikansk for begge. Aw400 har til nå vært den effektforsterkeren som har imponert meg mest og det er jo reell risiko for at nykjøpet blir nedtur, men så var det dette med å prøve noe nytt - og de turkise VU-metrene selvfølgelig ;D
    Grattis med nye monoblokker Solo.
    Jeg har også vurdert MC 501 en stund nå, men de er aldri å se på bruktmarkedet. Ihverfall ikke i Norge. Ser Soundgarden selger ut noen demosett av disse til en ganske kurant pris. Tør jeg spørre hvor du skaffet dine?

    Mvh
    Rune
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    Takk Rex, du skrev svaret på spørsmålet ditt selv ;)
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    noen som har hørt/testet/lest tester på den nye mc500 sacd-spilleren?
     

    REX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Innlegg
    516
    Antall liker
    6
    Ja nå er vi spent, Solo!! Noen lytteinntrykk så langt?
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    Ok, skal prøve å beskrive noen førsteinntrykk. Først noen premisser, jeg vet at mc501 er svært anerkjent og blant mange rated som noe av det absolutt beste som finnes- jeg føler meg således ganske trygg på kvaliteten til disse blokkene så spørsmålet er mer om de passer meg og mitt anlegg. Min referanse er EC aw400, men jeg har hatt disse på service i 2 mnd så lyttereferansen er ikke helt fersk, men jeg føler at jeg kjenner dem ganske så godt etter nærmere tre års samliv. Første reaksjon var faktisk at det ikke var så stor forskjell på de to og jeg tror egentlig de etterstreber et nokså likt lydideal, men det ble også ganske fort klart at mc501 er bedre på absolutt alt (eneste tvilstilfellet er på mannlige vokalsiter i akustiske lydbilder som Bonnie Prince Billy, der er aw400 litt feitere og det kan være kult – selv om mc501 nok er nærmere sannheten).
    Min største overraskelse med MC501 er hvor vanvittig naturlig den låter. Mange omtaler den som varm, røraktig, larger than life etc.. – Jeg er helt uenig. Jeg har hørt krellmonstre som definitivt er larger than life med feit mellomtone og sinnsykt basstrøkk og jeg har hørt ting fra Bladelius som blir så detaljert og Hi-Fi at det fort blir for mye. MC501 er ikke feit i lyden, bob dylan fremstår som akkurat den kyllingen på ca 65kg som jeg mistenker han er.
    Bassen er kontant, den går dypt og den er vesentlig strammere enn på aw400.
    Mellomtonen har et vanvittig attack samtidig som den er fullstendig avslappet og dette gjelder også diskanten som bare er der – som en fønvind. MC501 spiller Keith don’t og på en måte så man hører låta og ikke henger seg fullstendig opp i gitarfiklingen- det er ganske enestående! Diskanten er absolutt detaljert, men den har masse luft og en ro i utklingingen som gjør den veldig lyttevennlig og naturtro. Samtidig har den all den snert som en hihatt produserer.
    Mc501 har nok krefter til å styre B&W801D uten anstrengelser og den gir god (om en ikke fantastisk) kanalseperasjon. Det hele fremstår som mer Live enn jeg har hørt i de fleste anlegg (her hjelper nok resten av anlegget til også da både B&W og dCS har et veldig live-driv.) Det er morsomt å lytte til og det er et behagelig lydbilde som samtidig unngår å være kjedelig- Dette er en forsterker man kan leve godt med og jeg har på følelsen at den er en god match for veldig mye ulikt utstyr pga særdeles liten egenlyd og farging.
    ;D 8) ;D
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Veldig enig i mye av det du skriver. Likte spesielt godt den om at diskanten bare er der - som en føhnvind.
    Dog jeg er litt usikker på hvordan monoblokker kan ha mindre kanalseparasjon. Det er i alle fall ikke crossover i selve forsterkerene, jeg kan ikke skjønne annet enn at det i tilfelle må skyldes at diskanten ikke nyanseres godt nok.
    Jeg opplever ikke dette som noe problem, men nå har ikke jeg hørt så veldig mange oppsett heller.

    AD
     

    Signature

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    374
    Antall liker
    29
    Sted
    Trøndelag
    Det høres ut som det ble en god match det :)
    Det er det med roen å kontrollen som gjør jeg å kan sitte i timevis hver dag å nyte.
    Er klar får en demo jeg!

    kjell
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    ArtDeco skrev:
    Dog jeg er litt usikker på hvordan monoblokker kan ha mindre kanalseparasjon. Det er i alle fall ikke crossover i selve forsterkerene, jeg kan ikke skjønne annet enn at det i tilfelle må skyldes at diskanten ikke nyanseres godt nok.
    Jeg opplever ikke dette som noe problem, men nå har ikke jeg hørt så veldig mange oppsett heller.

    AD
    mulig jeg uttrykte meg klønete, det jeg mente var at stereoperspektivet var godt, men ikke det aller beste jeg har hørt. dette kan likevel godt være at har med høytalerplasseringen å gjøre, jeg har ikke fintunet dette i det siste.
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    Signature skrev:
    Det høres ut som det ble en god match det :)
    Det er det med roen å kontrollen som gjør jeg å kan sitte i timevis hver dag å nyte.
    Er klar får en demo jeg!

    kjell
    har planer om å invitere engang på nyåret, du er i tilfellet hjertelig velkommen!
     

    REX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Innlegg
    516
    Antall liker
    6
    Hmm, spennende lesing Solo. Har selv AW 180. De spiller vel omtrent som AW 400, dog med mindre strømreserver. Har hørt anlegget til Signature mange ganger, og opplever en helt annen kontroll i bassen hos han.
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    REX skrev:
    Har selv AW 180. De spiller vel omtrent som AW 400, dog med mindre strømreserver.
    aw400 er ganske ulik aw180. den er tightere og raskere og har en mer oppløst diskant i tillegg til at den selvfølgelig styrer høytaleren bedre. Jeg vil tro at det er ganske stor forskjell på mc501 og aw180 og at aw400 plasserer seg midt i mellom.
     

    REX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Innlegg
    516
    Antall liker
    6
    Solo skrev:
    REX skrev:
    Har selv AW 180. De spiller vel omtrent som AW 400, dog med mindre strømreserver.
    aw400 er ganske ulik aw180. den er tightere og raskere og har en mer oppløst diskant i tillegg til at den selvfølgelig styrer høytaleren bedre. Jeg vil tro at det er ganske stor forskjell på mc501 og aw180 og at aw400 plasserer seg midt i mellom.
    Har aldri hørt AW 400, så det var bare en antagelse. MC 501 derimot regner jeg med å få høre snart :)
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    Jasså, har du kjøpt deg et par du og?
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    gratulerer så mye! Trodde jeg fikk det eneste paret, men du får dem kanskje tilsendt fra en annen lydgård?
     

    REX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Innlegg
    516
    Antall liker
    6
    Takk så mye. Mine kommer fra Tønsberg ;)
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    REX skrev:
    Takk så mye. Mine kommer fra Tønsberg ;)
    hehe, du får noen ventedager først da, men har noe stort i vente. Du må gi oss en rapport når de har kommet hjem.
    Bestilte du noe mer, jeg var veldig fristet av en c2300 også, men så lenge jeg har min dCS så blir det overkill.
     

    REX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Innlegg
    516
    Antall liker
    6
    Hehe, det fikk klare seg med blokkene for denne gang. Hadde opprinnelig tenkt å investere i vinylsnurre til jul, men det er nå lagt på is gitt ;)
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    REX skrev:
    Hehe, det fikk klare seg med blokkene for denne gang. Hadde opprinnelig tenkt å investere i vinylsnurre til jul, men det er nå lagt på is gitt ;)
    hvordan er forresten forkjellen på innebygget pre i mcd201 kontra c2200?
     

    REX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Innlegg
    516
    Antall liker
    6
    Stor!!! Pre'en i Mcd201 låter tynt og spinkelt i forhold til C2200'en, nesten litt kjedelig.
     

    luthic

    Medlem
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    Hei,

    Noen her som har noen tanker om forskjell i lyden mellom 501 og 1.2kw i lyden ? Hva mer kan man vente seg av 1.2kw'en utover at den er mye kraftigere ?
     

    REX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Innlegg
    516
    Antall liker
    6
    Jeg ser Soundgarden har solgt sine 1.2Kilowattere. Her har vi nok en lykkelig ny eier som har gjort et røverkjøp ;)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.742
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    heisann mc-folk. Jeg må nok melde meg inn her da jeg har blitt eier av en MA 7000 i dag! Sitter og soler meg i glansen av de store VU-meterne. Hehe. Dette låter helt fantastisk. Overgangen fra ECI-3 og til McIntosh er gigantisk og enda bedre blir det vel etter noen flere timer innspilling. I morgen er det freddan og helg med ungefri og da skal det spilles enda mer. Gleder meg. I kveld er det julaften, bursdag og 17. mai på en gang (attpå til lønningsdag og halv skatt) feirer kvelden med musikk og et glass øl (Smooth jazz og Tuborg selvfølgelig). Hilsen Mc TTmania
     

    REX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Innlegg
    516
    Antall liker
    6
    Gratulerer.
    Et meget godt valg. Blir enda bedre når kablene fra meg dukker opp da ;)

    Mvh
    Rune
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.742
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Heisann REX. Takker så mye og kablene regner jeg med ankommer i morgen, så her blir det bare velstand og vellyd fremover.
    REX skrev:
    Gratulerer.
    Et meget godt valg. Blir enda bedre når kablene fra meg dukker opp da ;)

    Mvh
    Rune
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.742
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Er det ekte glass i fronten på Ma 7000, det står iallefall "glass" i den amerikanske bruksanvisningen. Noen som kan bekrefte dette? Greit å vite når man skal tørke støv og fingermerker osv.
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    Vil tro det er glass, det ser du vel? Mine 501 har ekte glassplate bak, mens vu-meteret er beskyttet med en plexiglassfront, trolig fordi denne kan være endel tynnere enn glasset som er bak og det ville blitt veldig tykt om alt var glass.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn