Politikk, religion og samfunn MDG Tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Som nevnt over så vil fossilbiler bli vanskelige å bruke i storbyene i løpet av noen år. Et lite tips, Dacia, Skoda m.fl. kommer med ekstremt billige elbiler. Vi snakker om priser mellom 140.000 til 200.000. Disse er jo perfekte til å svirre rundt i Oslo med.
    Jeg vil nå helst bare få beholde den bilen jeg har til den er brukt opp, uten å bli flådd på drivstoff og bompengepriser. Jeg er ikke så veldig avhengig av å kjøre i Oslo, bare jeg kan få kommet meg gjennom og til andre siden.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.790
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fint for hvem? Og når ?

    Det er lett for meg å støtte forbud mot fossilt i Oslo. Men, hvor enkelt er det for de som er avhengig av bilen sin - og som ikke kan bytte de neste 2-3 årene? Er det fint for disse også mener du?
    Velg mellom et ønske om å endre noe til det bedre eller å la humla suse.
    Folk var avhengige av å røyke overalt også.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Velg mellom et ønske om å endre noe til det bedre eller å la humla suse.
    Folk var avhengige av å røyke overalt også.
    Jeg støtter målet, og for meg kunne Oslo gjerne ha vært fossiltfritt i morgen. Jeg mener derimot at et slikt skifte må sees i sammenheng med osloborgernes økonomi og tid til å anskaffe seg elbil, eventuelt at man bygger ut kollektiven enda mer for å dekke disse behovene. Jeg ser ikke helt behovsanalysen fra MDG her, men stramme mål som kan ha stor negativ effekt.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Tja. Hva er din behovsanalyse?
    Jeg fronter ikke en politikk der en rekke mennesker risikerer å miste muligheten til å bruke bilen sin, enten ved forbud eller høye kostnader knyttet til bomringen.

    MDG klager på at andre politikere setter de svake foran seg når de argumenterer, og hevder på samme tid at det er kun rike, hvite og gamle gubber som vil lide av deres politikk. Akkurat det er jeg svært tvilende til. Bilparken i Oslo inneholder mye mer enn dyre bensinbiler fra vestkanten, og jeg savner en behovsanalyse som kan begrunne at Oslos innbyggere i tidsklemma kan klare seg med sykkel og kollektivt.

    Min tilrådning til MDG ville ha vært å tilpasse politikken sin til en behovsanalyse, og vurdere når de kan sette inn strengere tiltak i takt med en nedjustering av priser på kollektivt, og sikre bedre dekning på kollektivt for å dekke folks behov.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjeld leksefri skule, har eg sterke meiningar. Dei får vi ta ein annan stad. Undervisning er det viktigaste vi driv med for tida. Kanskje nest etter helsearbeidet no for tida.
    Jeg og. Uten å kunne følge med på barnas leksearbeid hjemme mister foreldrene det siste som gir dem følelse med barnes læring og kunnskapsnivå. Å prøve seg seg selv på lekser hjemme med litt støtte fra foreldrene er avgjørende for barnas læring .mener jeg.

    Hvordan disse dustemiklene som hverken vil ha lekser eller karakter får ture fram mot en hver fornuft er helt ubegripelig. Vi blir bare dummer og dummere her i landet...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Ikke alle mener at lekser er bra heller.

     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg og. Uten å kunne følge med på barnas leksearbeid hjemme mister foreldrene det siste som gir dem følelse med barnes læring og kunnskapsnivå. Å prøve seg seg selv på lekser hjemme med litt støtte fra foreldrene er avgjørende for barnas læring .mener jeg.

    Hvordan disse dustemiklene som hverken vil ha lekser eller karakter får ture fram mot en hver fornuft er helt ubegripelig. Vi blir bare dummer og dummere her i landet...
    Mange har ikke ressurssterke foreldre, ta det med i betraktningen så blir det mindre dumt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Så 95% skal lide for at 5%?har dårlige foreldre??Det må gå an å lage en tilpasset leksehjelp for de som har foreldre som sliter , eller?
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Forby fossilbiler og bygge ut kollektivtrafikken høres jo besnærende ut, - men ute i distriktene kuttes den ene bussruta etter den andre fordi fylker og kommuner har fått reduserte overføringer til fordel for urbane områder..... Det er god MDG politikk, det.....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Utslipp fra privatbilismen utgjør nada i totalen. Noen lokale utslipp men i totalen neglisjerbart. Forurensningen i Osch-schlum var vel høyere i 2020/21 enn ever til tross for alle de nye lekebilene.......rart?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Utenom oljå og utenlandsk flytrafikk er vel den norske totalen rundt 0,17% - eller husker jeg feil? Totalen for norsk privatbilisme var under 0,01% av totalen med 2017/2018-tall.... Det gjør virkelig underverker i den store sammenhengen....
    Nei, - jeg sier ikke at vi ikke skal gjøre noe, men fossilbilene er nok ikke det store problemet. Det hadde vært mer logisk å begynne med et sinnsykt overforbruk med bruk og kast, shoppinghysteriet, storbyhopping, filetering av fisk i Kina, daglige jobbreiser med fly over hele sør-Norge.... nokså nok å ta av...
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg sliter også med den litt autoritære linja til MDG. Jeg heier på dem, men de bør etter mitt syn heller prøve å finne insentiver for å dreie politikken i sin retning enn å kjøre på med forbud. Partiet får gjerne litt ufortjent pepper også fra media og lite endringsvillige politikere fra andre partier. Jeg har noen venner som er aktive i MDG. Utrolig kunnskapsrike folk som ofte nyanserer det bildet som skapes av MDG i media. Jeg tror partiet hadde tjent på å framstå som litt mer utviklingsorienterte og jordnære enn et parti som bare skal forby alt de ikke liker og kjempe gjennom symbolpolitikk for enhver pris.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har også en nokså nær bekjent som er relativt sentral i MDG i nord...han sliter også med partiets Oslo-fokusering på problemene.... Oslo er ikke lik Norge...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.790
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det andre steder enn Oslo hvor MDG har makt? Kan ha noe med saken å gjøre.

    Skal vi se:
    MDG: Vi vil forby privat fossilbilisme innenfor Ring 2 i Oslo
    Mediene: Siterer så noenlunde riktig
    SP&FRP: MDG VIL FORBY BILKJØRING!
    Mediene: Kjør debatt, men hold det nå skikkelig polarisert, så vi får klikk.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Er det andre steder enn Oslo hvor MDG har makt? Kan ha noe med saken å gjøre.
    De har makt i bystyret i Trondheim gjennom et samarbeid med Ap m.fl. Sentrum (Midtbyen) bygges gradvis ned nå.
    I Nordnorge antar jeg de ikke har kommet seg lenger nord enn til Bodø grunnet mangel på jernbane videre nordover. Nåvel, de kunne kanskje ha syklet midtsommers.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nuvel... det kan være en utfordring å sykle her selv om sommeren - i flatregn og 20-25 sekundmeters motvind... men av og til... :cool:
    Det kan være litt vanskelig med lading, så de venter nok enda en god stund..
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.725
    Torget vurderinger
    4
    Etter noe usikkerhet blant befolkningen meldes det også fra MDG sitt landsmøte at de IKKE har vedtatt noe forbud mot sykler.
    Derimot vurderes det forbud mot IKKE å ha sykkel.

    MGD beklager forvirringen dette kan ha skapt.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.725
    Torget vurderinger
    4
    Etter en intern diskusjon meldes videre det fra MDG sitt landsmøte at man IKKE forventer å vedta flere forbud i løpet av kvelden.





    P.S.
    I morgen er en ny dag med nye muligheter !
    "smilefjes"
    LAN
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mange har ikke ressurssterke foreldre, ta det med i betraktningen så blir det mindre dumt.
    Nå må vi slutte bygge samfunnet ned mot minste felles multiplum. Noen har bøker hjemme og leser i de. Synd det gitt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Forby fossilbiler og bygge ut kollektivtrafikken høres jo besnærende ut, - men ute i distriktene kuttes den ene bussruta etter den andre fordi fylker og kommuner har fått reduserte overføringer til fordel for urbane områder..... Det er god MDG politikk, det.....
    Det er ikke snakk om å forby fossilbiler generelt, forbudet gjelder i bestemte områder i sentrum av Norges eneste storby. Å kutte ut salget av nye fossilbiler fra 2025, (enten ved hjelp av forbud, eller avgifter) er det forresten generell enighet om på Stortinget. Unntaket er FrP som har oppdaget at det finnes velgere der ute som ikke liker innvandrere men som elsker diesel.....

    En bil holder i minst 15 år, i distriktene uten salting helt sikkert enda lengre. Da kan fossilelskerne kjøre sin nåværende fossilbil eller kjøpe seg en ny i i løpet av 3-4 år og kjøre fossilt frem til 2040. Det burde holde.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det er snakk om å kutte salget av nye diesel- og bensinbiler om noen år, ingen skal nekte noen å kjøre fossilbil.., med unntak av bykjernene i byene. I Oslo, Paris, Barcelona, m.fl. går nå diskusjonen rundt dette. Å kjøre sin gamle fossibil ned til den er utbrukt er forøvrig god miljøpolitikk. Å reparere og vedlikeholde ting man allerede har er innafor.
    Nettopp, der er en av grunnene til at jeg beholder min gamle Volvo som sikkert holder 20 sommere til.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er ikke snakk om å forby fossilbiler generelt, forbudet gjelder i bestemte områder i sentrum av Norges eneste storby. Å kutte ut salget av nye fossilbiler fra 2025, (enten ved hjelp av forbud, eller avgifter) er det forresten generell enighet om på Stortinget. Unntaket er FrP som har oppdaget at det finnes velgere der ute som ikke liker innvandrere men som elsker diesel.....

    En bil holder i minst 15 år, i distriktene uten salting helt sikkert enda lengre. Da kan fossilelskerne kjøre sin nåværende fossilbil eller kjøpe seg en ny i i løpet av 3-4 år og kjøre fossilt frem til 2040. Det burde holde.
    Visjonen om å gjøre Oslo sentrum fri for eksos er forsåvidt fornuftig, men de har det for travelt. Så har vi problemstillingen med dagens tunge batteribiler som skaper mer veistøv. Å hindre mange å bruke bilene sine i sentrum uten at vi har en enda bedre ordning på plass mht kollektivt, samt å sikre at alle som er avhengig av bil har fått tid til å bytte til el, er kritisk. Man skulle ha trodd at de rødgrønne i Oslo i det aller minste kunne ha senket billettprisene etter at de har innført eiendomsskatt.

    Dagens politikk på elbil er absurd. Vi får rabatt på dyre elbiler, betaler null og nesten ingenting i parkering og kjører forbi alle gamle fossilbiler i kollektivfeltet samt at regningen på bomringen merkes knapt. MDG er partiet for gubber på vekstkanten med god lønn (inkludert meg selv). Jeg synes ikke det er veldig solidarisk.Det er nesten flaut.

    Dessuten finnes det mange velgere der ute som er avhengig av Diesel på distriktene, men som ikke nødvendigvis har problemer med innvandrere. I Nord-Norge ville jeg ikke ha hatt noe annet enn Diesel. Du trenger en bil som tåler å kjøre veldig langt og som er relativt rimelig mht drivstoff. En bytur tar gjerne 6 timer +, ikke 30 min. De har heller ikke noe el infrastruktur å snakke om der, eller veier som tåler sirumpa Teslabiler. Alle nord for Trondheim burde ha fått rabatt på Geländewagen hadde det vært opp til meg mht sikkerhet, rekkevidde og holdbare biler.

    Jeg skulle ha ønsket meg et grønt parti som hadde evnet å sett totalavtrykket av CO2, nasjonalt og internasjonalt, og vurdert kost/nytte effekten av alle tiltak. De kunne ha begynt å sett på f.eks:

    - Kost nytte mht elektrifiseringen av sokkelen,
    - Enda mer satsning på fornybart og stimulert norsk næringsliv på dette omårdet. De fleste skikkelige fornybare oppstartsselskaper i dag får liten oppmerksomhet av etablerte selskaper, og støtten fra innvoasjon Norge monner ikke.
    - Ta et oppgjør med transport på hav og cruise-virksomhet. Her er det mye CO2-utslipp å spare.
    - Se Norge som en del av Europa. MDG støttet kabel til UK, som ved et enkelt regnestykke viste at netto utslipp ville øke med en slik løsning. De må evne å se totaliteten av den politikken de fører.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Now we're talkin' !!! Det er også det som er mitt poeng, - distrikts-Norge er relativt uegnet for elbiler, da både veistandard og infrastruktur for ladestasjoner er enten dårlig eller ikke-eksisterende. Det er lange avstander og mange steder ingen bebyggelse. Saltfjellet, Kvænangsfjellet, Ifjordfjellet, - og mye imellom, er slik at blir du sittende i dårlig vær med en elbil er sannsynligheta for "deep shit" tildels overhengende. Å fjerne fossilbiler ute i dstriktene er bokstavelig talt som å pisse i havet mhp forurensing. De aller fleste ser at dagens galskap bærer galt avsted på sikt, og er ikke motstandere av tiltak, men mulighetene for å få gjort noe der hvor skoen virkelig trykker, er små, og derfor får MDG liten eller ingen støtte i distriktene og stroka utanfor....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Visjonen om å gjøre Oslo sentrum fri for eksos er forsåvidt fornuftig, men de har det for travelt. Så har vi problemstillingen med dagens tunge batteribiler som skaper mer veistøv. Å hindre mange å bruke bilene sine i sentrum uten at vi har en enda bedre ordning på plass mht kollektivt, samt å sikre at alle som er avhengig av bil har fått tid til å bytte til el, er kritisk. Man skulle ha trodd at de rødgrønne i Oslo i det aller minste kunne ha senket billettprisene etter at de har innført eiendomsskatt.

    Dagens politikk på elbil er absurd. Vi får rabatt på dyre elbiler, betaler null og nesten ingenting i parkering og kjører forbi alle gamle fossilbiler i kollektivfeltet samt at regningen på bomringen merkes knapt. MDG er partiet for gubber på vekstkanten med god lønn (inkludert meg selv). Jeg synes ikke det er veldig solidarisk.Det er nesten flaut.

    Dessuten finnes det mange velgere der ute som er avhengig av Diesel på distriktene, men som ikke nødvendigvis har problemer med innvandrere. I Nord-Norge ville jeg ikke ha hatt noe annet enn Diesel. Du trenger en bil som tåler å kjøre veldig langt og som er relativt rimelig mht drivstoff. En bytur tar gjerne 6 timer +, ikke 30 min. De har heller ikke noe el infrastruktur å snakke om der, eller veier som tåler sirumpa Teslabiler. Alle nord for Trondheim burde ha fått rabatt på Geländewagen hadde det vært opp til meg mht sikkerhet, rekkevidde og holdbare biler.

    Jeg skulle ha ønsket meg et grønt parti som hadde evnet å sett totalavtrykket av CO2, nasjonalt og internasjonalt, og vurdert kost/nytte effekten av alle tiltak. De kunne ha begynt å sett på f.eks:

    - Kost nytte mht elektrifiseringen av sokkelen,
    - Enda mer satsning på fornybart og stimulert norsk næringsliv på dette omårdet. De fleste skikkelige fornybare oppstartsselskaper i dag får liten oppmerksomhet av etablerte selskaper, og støtten fra innvoasjon Norge monner ikke.
    - Ta et oppgjør med transport på hav og cruise-virksomhet. Her er det mye CO2-utslipp å spare.
    - Se Norge som en del av Europa. MDG støttet kabel til UK, som ved et enkelt regnestykke viste at netto utslipp ville øke med en slik løsning. De må evne å se totaliteten av den politikken de fører.
    Argumentene her er dessverre feil.
    Alle elbiler er ikke store, tunge og motorsterke som Tesla, i dag selges det mange elbiler med moderat motor og vekt rundt 1500 kilo.
    Gjennomsnittlig kjørelengde er ikke lengre i distriktene enn i områdene rundt byområdene.
    MDG ønsker ikke å elektrifisere sokkelen fra land. Og at strømkabelen til UK øker CO2 utslippene er det uenighet om. Motstanderne av kabelen mener at CO2 øker, tilhengerne mener det motsatte.
    Å eksportere strøm er fornuftig etter min mening, hvorfor i all verden skal vi ikke tjene penger på våre naturressurser ?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Argumentene her er dessverre feil.
    Alle elbiler er ikke store, tunge og motorsterke som Tesla, i dag selges det mange elbiler med moderat motor og vekt rundt 1500 kilo.
    Gjennomsnittlig kjørelengde er ikke lengre i distriktene enn i områdene rundt byområdene.
    MDG ønsker ikke å elektrifisere sokkelen fra land. Og at strømkabelen til UK øker CO2 utslippene er det uenighet om. Motstanderne av kabelen mener at CO2 øker, tilhengerne mener det motsatte.
    Å eksportere strøm er fornuftig etter min mening, hvorfor i all verden skal vi ikke tjene penger på våre naturressurser ?
    Det er nok desverre motargumentene dine som ikke holder vann:

    1: De fleste små elbiler som brukes i byene kjøpes som en bil nr.2 til de som allerede er pengesterke. De er ikke et reelt alternativ til familier som trenger én bil. Alternaitvet til bensin og Diesel, mht rekkevidde og lagriingskapasitet, blir raskt biler på 2 tonn eller mer. Da er vi tilbake til vekt og veistøv. Argumentet om å verne om asmatikere fra MDG faller bort.

    2: Gjennomsnittlig kjørelengde sier fint lite om lengden mellom to ladestasjoner på distriktet. I tillegg er det en reell risiko for havari ved lave tempraturer på langstrekker. I tillegg er det noen elbilprodusenter som sliter med å oppgi riktig rekkevidde og er lite pålitelig. Jeg hadde aldri ville ha anbefalt en slik bil i Nord Norge, spesielt ikke nær familie eller mennesker jeg er glad i.

    3: Verørende kabel til UK er det relativt enkelt å forstå at argumentene for å ikke bygge ut kabelen er det riktige. Vi kan gjerne ta en egen diskusjon om denne, men det er svært mye som tyder på dette. Det betyr ikke at jeg er imot salg av strøm til utlandet, men jeg er opptatt av at vi gjør dette på en bærekraftig måte.

    Dessuten er vel du for gammel til å ha troverdige meninger om MDG sin politikk? Du er har jo diskvalifisert deg selv. De unge vet best, var det ikke noe slikt du nevnte tidligere?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Now we're talkin' !!! Det er også det som er mitt poeng, - distrikts-Norge er relativt uegnet for elbiler, da både veistandard og infrastruktur for ladestasjoner er enten dårlig eller ikke-eksisterende. Det er lange avstander og mange steder ingen bebyggelse. Saltfjellet, Kvænangsfjellet, Ifjordfjellet, - og mye imellom, er slik at blir du sittende i dårlig vær med en elbil er sannsynligheta for "deep shit" tildels overhengende. Å fjerne fossilbiler ute i dstriktene er bokstavelig talt som å pisse i havet mhp forurensing. De aller fleste ser at dagens galskap bærer galt avsted på sikt, og er ikke motstandere av tiltak, men mulighetene for å få gjort noe der hvor skoen virkelig trykker, er små, og derfor får MDG liten eller ingen støtte i distriktene og stroka utanfor....
    En "normal" elbil som koster 300.000 har i hvertfall 20 mil rekkevidde med fullt batteri vinterstid. Hvor lange er disse fjellovergangene ?
    Men det er selvfølgelig vikitg med ladestasjoner langs med europaveiene rundt om i Norge, det kommer.... Dette går seg til.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er nok desverre motargumentene dine som ikke holder vann:

    1: De fleste små elbiler som brukes i byene kjøpes som en bil nr.2 til de som allerede er pengesterke. De er ikke et reelt alternativ til familier som trenger én bil. Alternaitvet til bensin og Diesel, mht rekkevidde og lagriingskapasitet, blir raskt biler på 2 tonn eller mer. Da er vi tilbake til vekt og veistøv. Argumentet om å verne om asmatikere fra MDG faller bort.

    2: Gjennomsnittlig kjørelengde sier fint lite om lengden mellom to ladestasjoner på distriktet. I tillegg er det en reell risiko for havari ved lave tempraturer på langstrekker. I tillegg er det noen elbilprodusenter som sliter med å oppgi riktig rekkevidde og er lite pålitelig. Jeg hadde aldri ville ha anbefalt en slik bil i Nord Norge, spesielt ikke nær familie eller mennesker jeg er glad i.

    3: Verørende kabel til UK er det relativt enkelt å forstå at argumentene for å ikke bygge ut kabelen er det riktige. Vi kan gjerne ta en egen diskusjon om denne, men det er svært mye som tyder på dette. Det betyr ikke at jeg er imot salg av strøm til utlandet, men jeg er opptatt av at vi gjør dette på en bærekraftig måte.

    Dessuten er vel du for gammel til å ha troverdige meninger om MDG sin politikk? Du er har jo diskvalifisert deg selv. De unge vet best, var det ikke noe slikt du nevnte tidligere?
    1.
    Peugeot 2008, Citroen C4, E- Golf, Nissan, Hyundai, Kia im.fl. er familiebiler som veier rundt 1500 kilo, og det finnes mange flere på samme størrelse. Disse kjøpes ikke bare av pengesterke familier. Rundt oss er det flere som har disse som eneste bil. Disse bilene går fint 30 mil om sommeren og 20 mil om vinteren. (Med unntak av E-Golf og første generasjon Nissan)
    2.
    Det selges overraskende mange elbiler i Finnmark for tiden. Varm bil med en gang, og ingen frykt for ikke å få startet dieselpurka er bra.

    Jeg er ung i sinn, det hjelper. God påske. :)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    1.
    Peugeot 2008, Citroen C4, E- Golf, Nissan, Hyundai, Kia im.fl. er familiebiler som veier rundt 1500 kilo, og det finnes mange flere på samme størrelse. Disse kjøpes ikke bare av pengesterke familier. Rundt oss er det flere som har disse som eneste bil. Disse bilene går fint 30 mil om sommeren og 20 mil om vinteren. (Med unntak av E-Golf og første generasjon Nissan)
    2.
    Det selges overraskende mange elbiler i Finnmark for tiden. Varm bil med en gang, og ingen frykt for ikke å få startet dieselpurka er bra.

    Jeg er ung i sinn, det hjelper. God påske. :)
    1: 20 mil rekkevidde holder ikke for mange og kan ikke kalles en helbruksbil. Så lenge bensin har en klart bedre bruksprofil og sogar likt klimaavtrykk gir politikken i dette lite mening.

    2: At det selges noen el biler i Finnmark er ikke et argument for at de skal påtvinges biler som har liten bruksverdi for alle andre der oppe.

    3: Jeg er også ungs til sinns og tillater meg å være kritisk til MDG
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    1: 20 mil rekkevidde holder ikke for mange og kan ikke kalles en helbruksbil. Så lenge bensin har en klart bedre bruksprofil og sogar likt klimaavtrykk gir politikken i dette lite mening.

    2: At det selges noen el biler i Finnmark er ikke et argument for at de skal påtvinges biler som har liten bruksverdi for alle andre der oppe.

    3: Jeg er også ungs til sinns og tillater meg å være kritisk til MDG
    1.
    20 mil på vinterstid holder for de aller fleste. Det finnes ladere de få gangene man skal lenger. De som har større behov (f.eks. hytte på fjellet) havner ofte opp med Tesla, Audi, Mercedes o.l. som har større og tyngre batteri.
    2.
    Ingen påtvinges noe som helst foreløpig, det er ikke snakk om bruksforbud av fossilbil i grisgrendte strøk, og batteriteknologien utvikles stadig, om noen år er kapasitet, vekt og pris enda gunstigere. Elbil er helt fantastisk, jeg er fornøyd med vår DS3 Crowsback og jeg regner med at du er fornøyd med din Mercedes...
    3. Ung til sinns kan også bety at man er redd for endringer. Business as usual fungerer ikke lenger.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    1.
    20 mil på vinterstid holder for de aller fleste.
    Ja, ikke sant... La oss se på noen eksempler på strekninger på typiske hyttefelt:

    - Oslo -> Geilo: 220 km.
    - Oslo - Kvitfjell: 221 km.

    Om vi får mye mer økning av elbiler nå, så kan du tenke deg hvor hyggelig det blir å stå i ladekø + ladetid. I praksis risikerer man raskt 1-2 timer ekstra reisetid hvis man kjører opp på en fredag.

    La oss også se på behov i Nord-Norge. Jeg har en kollega som ofte må inn fra Alta til Tromsø = 300 km, eller Tromsø - Narvik = 230 km.

    Med andre ord, jeg er ganske sikker på at folk flest ikke er enig med deg i store deler av Norge.

    Det finnes ladere de få gangene man skal lenger. De som har større behov (f.eks. hytte på fjellet) havner ofte opp med Tesla, Audi, Mercedes o.l. som har større og tyngre batteri.
    Som nevnt er det få ladere i store deler av Norge. Så er det ikke bare for folk flest å shoppe innom å hente seg en Tesla X eller E-tron. De starter på 600K hvis du skal ha batterier som monner. Om man likevel har råd til disse, så skaper de mye veistøv som også tidligere nevnt - de veier godt over 2 tonn. Da er gevinsten for å tvinge folk over på disse minimal sett fra et miljøperspektiv, både mht CO2 og lokale utslipp.

    2.
    Ingen påtvinges noe som helst foreløpig, det er ikke snakk om bruksforbud av fossilbil i grisgrendte strøk, og batteriteknologien utvikles stadig, om noen år er kapasitet, vekt og pris enda gunstigere. Elbil er helt fantastisk, jeg er fornøyd med vår DS3 Crowsback og jeg regner med at du er fornøyd med din Mercedes...
    3. Ung til sinns kan også bety at man er redd for endringer. Business as usual fungerer ikke lenger.
    EQCen fungerer greit i områdene rundt Oslo, og til nød når man skal krysse innlandet - gitt at man planlegger med å lade på gunstige tidspunkt. 30 mil + i rekkevide på vinteren er et absolutt minimum for praktisk bruk utenfor Oslo.

    Hvis det er noen fordeler med satsningen på elbiler er det å støtte framtidens teknologi og endringer i vaner til folk, men det er usolidarisk å fjerne mobiliteten til de som ikke har råd til å bytte til én bruksbil som har en praktisk funksjon. Ambisjonene til MDG om å innføre forbudssoner i Oslo er for ambisiøs mht. disse brukergruppene etter min mening. Politikerne skal være der for alle innbyggerne, ikke kun kaffe-latte generasjonen på løkka, eller folk på vestkanten med relativt god økonomi.

    Jeg støtter endringer, men er opptatt av at de gjennomføres med en helhetlig politikk og med tiltak der de monner og har størst effekt - og målet helliger ikke middelet. Ellers er jeg tvilende til at en reduksjon i produksjon av rødt kjøtt, innføring av cannabis eller forbud mot diesel i distriktene har noe som helst klimaeffekt. Reduksjon av rødt kjøtt vil derimot ha en god helseeffekt. Innføring av cannabis kan også redusere alkoholforbruket, men kommer med andre herlige bivirkninger.
     
    Sist redigert av en moderator:

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.508
    Antall liker
    862
    Torget vurderinger
    1
    EQCen fungerer greit i områdene rundt Oslo, og til nød når man skal krysse innlandet - gitt at man planlegger med å lade på gunstige tidspunkt. 30 mil + i rekkevide på vinteren er et absolutt minimum for praktisk bruk utenfor Oslo.
    Kva er det eg gjer gale då, sidan eg klarer meg godt med ein e-Golf. Køyrer berre 35-40000 i året men likevel...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kva er det eg gjer gale då, sidan eg klarer meg godt med ein e-Golf. Køyrer berre 35-40000 i året men likevel...
    RRR er full av fordommer, til tross for at han er ung i sinn. Det er det som er gale. :)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Kva er det eg gjer gale då, sidan eg klarer meg godt med ein e-Golf. Køyrer berre 35-40000 i året men likevel...
    Vi har alle ulike kjøremønstre. Problemet oppstår ved langstrekker og på distriktet med dårlig infrastruktur.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    RRR er full av fordommer, til tross for at han er ung i sinn. Det er det som er gale. :)
    Jeg er ikke full av fordommer selv om jeg enkelt plukker argumentene dine fra hverandre. Tvert imot - jeg lytter til folk fra distriktet, er realistisk mht rekkevidde og infrastruktur og ikke minst mht klimapolitikken og kan å stave ordet «bærekraft».

    Du er derimot aldersdiskriminerende mot deg selv (Darwin awards), har helt urealistiske forventninger til folk som bor utenfor byene eller i en annen bydel (du viser null forståelse med hodet godt plassert i ræva) og sliter veldig med å forstå argumenter som ikke kan oppsummeres på forsiden i VG.

    Dine moraliserende meldinger mht corona mens du selv satte på colorline er egentlig beskrivende nok.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn