En Bjørn som jukser med masteroppgaver og HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    1
    Jeg betalte vel 513,50 via PayPal.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.164
    Torget vurderinger
    1
    Jeg betalte en snau tusenlapp fra Platekompaniet som hadde tilbud på det, differansen utgjør en god plate.
    Her er dens like, med tykkeste slekta montert. Jeg ser at DL110 bygger dypere i huset og gir langt større frigang mellom headshell og platen, til meg snakker vi bokstavelig talt om en millimeter frigang. Og som vi vet, er av og til én millimeter nok. Nevrosen burde kanskje ha slått inn, dog er den rimelig fraværende, så lenge jeg ikke har ujevne plater.

     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    1
    Flott bilde. Det er en skikkelig "low-rider" du har der, Lancaster. Jeg liker det headshellet, men ser at prisdifferansen mellom rimeligste internasjonale leverandør og nasjonalt er høy. Da er det for min del en no-brainer hvor jeg kjøper det fra.

    Mitt foretrukne headshell er Ortofon SH-4, som jeg prøver på DL-110 nå:

    IMG_20200118_142946.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    1
    ...det forrige forsøket varte ikke lenge. Nytt forsøk i kveld.

    IMG_20200129_205239.jpg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Du må vel snart oppdatere signaturen din... Ampene er på plass.. Men dine nye monitor audio kan ikke ha imponert stort siden de ikke har fått plass? ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.920
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, litt å gå på i høyttalerplassering der :D :D :D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, litt å gå på i høyttalerplassering der :D :D :D
    Nja, i forhold til rommet så ble det ikke så verst. Godt dempet, og så står høyttalerne lengre ut fra bakveggen enn det ser ut til på bildet.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte meg remaster utgaven av Blue i 180 gram PFRLP14 den første var kraftig konveks , byttet den inn fikk en som var noe mindre konveks / konkav alt etter som hvilken vei den ligger .

    Mvh
    Kvalitetskontroll hva er det ?
    Jeg har ikke det problemet, heldigvis. Men man skulle vel ha ventet seg at en slik utgivelse burde være strøken. Jeg hadde litt støy og skipping på side D, på første låt. Litt vask av plate ser ut til å ha fikset dette.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte meg remaster utgaven av Blue i 180 gram PFRLP14 den første var kraftig konveks , byttet den inn fikk en som var noe mindre konveks / konkav alt etter som hvilken vei den ligger .

    Mvh
    Kvalitetskontroll hva er det ?
    Jeg har ikke det problemet, heldigvis. Men man skulle vel ha ventet seg at en slik utgivelse burde være strøken. Jeg hadde litt støy og skipping på side D, på første låt. Litt vask av plate ser ut til å ha fikset dette.
    Tenkte meg ikke godt nok om ved kjøp :( (180g skive gir ingen fordeler bare bakdeler tenker da på VTA )
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    1
    Der var H90'en solgt, og den får et nytt liv nede i Trondheim. Håper kjøperen blir fornøyd.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.920
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    TDAI 2170 funker bedre enn Hegelen?
    Hva vil du si er forskjellene?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    1
    Tja, Hegel H90 er en forsterker jeg liker. Den er ganske kraftig i forhold til spec's og driver f.eks. MA Gold 200 G5 helt fint i en stue på 30 m2. Lyden er veldig bra, detaljert og nøytral. TDAI 2170 har PWM-forsterkning og ikke kl. A/B og har litt av den samme karakteristikken man finner i kl. D med klokkeklar lydgjengivelse med god kontroll på bassen.

    Men det er når RoomPerfect tas i bruk at man begynner å få betalt for "investeringen". Jeg har nå skjøvet høyttalerne helt inn mot bakveggen så langt det går, i stedet for de 35 cm med klaring bak med H90 eller PrimaLuna'en som i grunnen var så langt frem jeg kunne dra dem. I tillegg korrigerer TDAI'en for romklang og bassproblemer. Det er ganske befriende å lytte på, der det er ganske merkbart at lyden framstår som mer nøytral og uten "boom" og "dip" noe sted.

    Jeg synes TDAI 2170 er verdt investeringen, men krever at man setter seg inn i hvordan den fungerer. Så må man avlære seg selv noen ting man kanskje har lært seg om rom og høyttalerplassering, men på samme tid er mye av den samme kunnskapen verdifull når det kommer til ting som toe-in og demping.

    Uansett, så er Hegel H90 fortsatt sett mitt perspektiv et aldri så lite kupp av en forsterker. Det blir lett mye dyrere uten at man oppnår så veldig mye mer.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Høytaler inn mot vegg grøss Bjørn :D har du hørt om 1/5 dels reglen ? den funker gull alltid hvis man har plass å mulighet beste er du slipper bruke DSP jævelskap eller annen faensoldemor som akustikkremedier som kun hører hjemme i industrien / kjøpesentre :D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    1
    Greia med RoomPerfect er at den demper sannsynligvis effekten til bassen som følge av at høyttalerne står nært bakveggen. Jeg bruker toe-in, og med de målingene jeg har gjort så er lyden faktisk utrolig godt balansert og tredimensjonal.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Greia med RoomPerfect er at den demper sannsynligvis effekten til bassen som følge av at høyttalerne står nært bakveggen. Jeg bruker toe-in, og med de målingene jeg har gjort så er lyden faktisk utrolig godt balansert og tredimensjonal.
    Ingen ting er bedre en at en selv er fornøyd :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    1
    Greia med RoomPerfect er at den demper sannsynligvis effekten til bassen som følge av at høyttalerne står nært bakveggen. Jeg bruker toe-in, og med de målingene jeg har gjort så er lyden faktisk utrolig godt balansert og tredimensjonal.
    Ingen ting er bedre en at en selv er fornøyd :)
    TDAI'ene er kanskje ikke for alle, og det er mer å leke seg med enn jeg har fått oversikt over. Men jeg synes det hele fungerer svært bra. Detaljering og perspektiv er meget bra.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt noen fæle opplevelser i kveld. Det er derfor må jeg ha litt terapi i tråden her slik at verden fremstår mer riktig igjen slik den var.


    Å se på TV en fredagskveld kan få en hver audiofil til å oppleve spasmer over det man blir vitne til..!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer ny RIAA. Digital kanskje.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    1
    Stereofix var innom. Spørs om ikke han også drømmer om en TDAI nå..!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    1
    Ja, da er man nede i Sør-Afrika og erfarer nye ting. Kontrastene kan være store mellom fattig og rik. Det lille man har innom av elektronikk-forretninger likner Coop-Obs, eller forretninger som Power ol. Dukker opp merker her jeg aldri har sett eller hørt om. Det skal også sies at noe av musikken her som spilles er catchy og rytmisk, og ikke det du finner hos NRK P3 eller Mpe3. Det er mange som liker senkesett på bilene sine også. Litt av hvert å se mao.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    1
    Noen dyr ikke så store, slik som en gul vever jeg fikk med meg hadde reiret sitt like bortforklare hytta jeg overnattet i. Vortesvin så jeg mange av. Og vi fikk besøk av en diger bøffel på kvelden.

    16F3F1A5-48C6-4679-BCB2-E0014AEAF231.jpg


    BA1E5254-FA34-46A2-9593-FA410999DD5F.jpg


    D233B850-60C1-4A6F-BCBF-EA8C685FCE91.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn