Med rør og stativhøyttalere skal Bjørns Hi-Fi land bygges

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.406
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært en krevende tid, jula og nyåret. Min mor har gått bort, 86 år gammel etter mange års kamp med lungekreft den 12. januar. Hun fikk oppleve 2. verdenskrig, Cuba-krisen, månelandingen, oljealderen, den digitale revolusjonen og en verden i en utrolig forandring. Hun bidro til at den velferdsstaten Norge har, ivaretok sine eldre. Hun gikk aldri av med pensjon: Hun ble oppsagt av det offentlige i en alder av 74 år fordi det eneste hun ville var gå på jobb for å ta vare på andre. Hun tenkte alltid på sin familie, var kjærlig og generøs. Hun ønsket aldri at at sykdommen skulle komme foran henne. Jeg vil derfor dele en av sangene til hennes gravferd jeg og mine søsken har valgt ut med dere alle her på Hifisentralen, en sang som hun syntes var veldig vakker.

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.406
    Torget vurderinger
    1
    Oi, det var fine ord - din mor har tydelig satt sine spor i livet til mange. Kondolerer. Og en nydelig sang dere har valgt, en av de fineste!
    Takk. Og hun har satt spor hos mange. Helt til det siste.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.406
    Torget vurderinger
    1
    Det er rart med det, til tross for at jeg har lyttet til LS60 både i Tyskland og her i gamlelandet, så vil jeg stadig huske høyttaleren Kef LS60 som fysisk større enn den er. Kanskje var det lyden som gjorde det, eller bare dårlig hukommelse...

1000010939.jpg

Jeg besøkte HiFi im Hinterhof sommeren 2022, der jeg fikk høre hva Jeg LS60 var gode for, og jeg husker jeg litt imponert over hva man fikk for pengene. Plug'n play av det meste du trenger, det kan man like. Det eneste jeg vil sette fingeren på, er at det kan bli litt kabel spaghetti dersom man også vil koble til HDMI, et par digitalkabler, og en analog tilkobling til en LP-spiller. Man slipper altså ikke helt unna kabler allikevel..!

1000010942.jpg

Uansett, så er Kef LS60 mye høyttaler for pengene, for her slipper man å kjøpe forsterkere og man kan klare seg med mobiltelefonen med apper til Spotify, eller Tidal om man foretrekker det.

1000010940.jpg

1000010941.jpg

Hvis man vil ha en nærmere beskrivelse og mine lytteintrykk, så kan man om det fra mitt besøk hos HiFi im Hinterhof her: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/med-rør-og-stativhøyttalere-skal-bjørns-hi-fi-land-bygges.60045/post-3601161

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.406
    Torget vurderinger
    1
    Farga vinyl? Dårligere lyd jo mindre svart platene er..? Og aller verst er platene med bilder på..?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.406
    Torget vurderinger
    1
    Har du du hatt den følelsen, å ønske å komme hjem igjen? Hvor er hjemme? Jeg vil hjem tilbake til en tid der framtiden var mystisk, eventyrlig og spennende. Men, som jeg proklamerer til min familie, mine venner og mine kolleger: Vi er de voksne nå..! Men likevel, er det et sted jeg stadig kommer tilbake til, tilbakelagt men et likevel sted jeg drømmer om. Fullt av skrubbsår, lek og entusiasme.

Jeg har forresten hørt at det kalles nostalgi...

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.406
    Torget vurderinger
    1
    Da var det aften på Kulturhuset her i Tromsø God forestilling med mye artigheter og latter.

1740773799361.png

1740773845491.png

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.406
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke for vane å resirkulere spillelistene mine, men etter "episoden i Det Hvite Hus" nylig tror jeg likevel HFS-moderator Bjørns spilleliste Nr. 13 American Election Edition tåler "et nytt opplag" her på sentralen.

1740861386897.png

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.406
    Torget vurderinger
    1
    Husfruen lurte på hva jeg ønsker meg til bursdagen som er nært forestående. Noe veldig romantisk svarte jeg. Hun lurte jo selvsagt på hva det var, og da kom det kontant fra meg at Moving Coil i form en av disse to pickup'ene til platespilleren ville være veldig romantisk:

1741022114864.png

Audio-Technica AT-OC9XEB, eller:

1741020842640.png

Denon DL-103R. Så nå gjenstår det jo å se om hun er like romantisk anlagt som meg..!

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.406
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha besøkt det lokale Hifi-klubben utsalget ble det igjen en liten lytt til Radient Acoustic, nå med de nye originale stativene.

1742640674236.png

Stativene er i pulverlakkert metallutførelse, og skrudd i festepunkter i høyttalerne. De virker solide og passer godt til høyttalernes øvrige design synes jeg.

1742640840502.png

1742640977232.png

Jeg synes fortsatt lyden er bra, og nå har Lyngdorf sluppet en ny oppdatering til TDAI-3400, 3.5.0 som skal optimalisere frekvensresponsen til Clarity 6.2, og ut fra mitt egent oppsett burde de skli rett inn i oppsettet. Jeg overvåker den videre utviklingen til Radient Acoustics og de kan stå på menyen ved neste oppgradering.

1742641343077.png

Deres egne reklamebilder gir et litt mer "sofistikert bilde" av Clarity 6.2.

1742641704700.png

Nå skal Hifi-klubben "flytte over gangen" på Jekta der de ligger her, og de skal selge ut en del varer med rabatt. Her kan noen gjøre et lite kupp. sjekk ut selv: https://www.hifiklubben.no/finn-butikk/tromso/

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.825
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hørte dem igjen i dag jeg også, på messa i Asker. Liker dem godt! :) (y)
    mvh

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Er en morro høytaler ja.. hørte den i Tromsø for en stund siden. Men de hadde lite å stille opp med som en erstatter for de stativsakene som står her. :) der kom de for kort.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    På hvilke områder da?
    Den kom for kort på samtlige parameter egentlig. Eneste den subjektivt kunne vunnet på er en noe mer beskjeden størrelse.

Men rent lydmessig så er eggleston framfor. Mer balansert, mer oppløst, bedre kropp og fundament.

Det som kan være eggleston sin hemsko er også det som egentlig gjør dem bra.. det er en dønn ærlig sak som har kirurgisk presisjon.
    Noe som såklart ligger litt i kortene når det er en favoritt i studio og ikke minst til mastering.

Eggleston holder jo på å utvikle en ny flaggskipmodell nå som skal ta over for Ivy som Jorwed har. Ivy var utviklet sammen med bob ludwig. Utvilsomt en av de beste mastering engineers der ute.

De nye utvikles med Leonard ett eller annet som mastrer for Sing. Han som nå har tittelen verdens mest streamede mastering engineer. Han bruker jo Ivy og diverse annet fra eggleston i dag.

Så det er der det vil være enten homerun eller miss om man liker eggleston eller ikke.
    Og for meg med min preferanse så kom radiant til kort.. ikke en dårlig høytaler.. men etter å ha hatt nico så blir det meste i prisområdet litt mindre fristende :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.406
    Torget vurderinger
    1
    Det handler i stor grad om personlige preferanser, egentlig. Jeg la imidlertid merke til at klubbens ansatte hadde gjort en "betydelig feil": TDAI-3400-forsterkeren de hadde koblet opp, sto på innstillingen "Global". Dette er en innstilling designet for å spre lyden jevnt i et rom, slik at høyttalerne optimaliserer lyden uavhengig av hvor lytteren befinner seg. På den andre siden har vi "Focus"-innstillingen, som retter lyden spesifikt mot lytteposisjonen og skaper den ettertraktede "sweetspot'en" – noe som tross alt er målet når man setter opp et stereoanlegg. Og det er i "Focus" forsterkeren skal stå på når du finlytter.

Hvis du har vært i Tromsø og hørt Radient Acoustics Clarity 6.2, er jeg ganske sikker på at du har hørt anlegget med innstillingen "Global", og forskjellen er merkbar når du aktiverer den innstillingen. "Focus" gir lyden en betydelig høyere presisjon. Jeg mistenker at personalet hos Hifi-klubben enten ikke helt forstår forskjellen, eller at de bevisst velger "Global"-innstillingen for å skape en jevn lydspredning i området eller rommet. Forsterkeren har med andre ord tonekontroller. Hvis du arrangerer en fest, er "Global"-innstillingen ideell for å sikre at lyden sprer seg jevnt i rommet. Men vær klar over at den innstillingen går på bekostning av presisjonen og sweetspot'en.

Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Alt i denne hobbyen går på personlige preferanser :)

Jeg klarte i allefall ikke å se eller høre noenting på de som ga meg en feeling av "verdt penga" :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.406
    Torget vurderinger
    1
    Da har du nok hørt dem i "Global", noe som blir helt feil i en demo.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Vi får ta en en nærmere prat om dette i neste Pride-parade i Narvik ;)
    Haha, nei da sitter jeg hos mine homofile naboer og inviterer min godt gifte lesbiske søster og tar en øl og ler av hele pride styret som de hater :)

Men skal dra innom klubben på neste tromsøtur å høre dem en gang til.. kan jo spørre om de kan spille på en bedre forsterker enn Lyngdorf som må være svært dårlig når den kan stilles inn så galt at den ødelegger lyden så ille 🤣

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.406
    Torget vurderinger
    1
    Haha, nei da sitter jeg hos mine homofile naboer og inviterer min godt gifte lesbiske søster og tar en øl og ler av hele pride styret som de hater :)

Men skal dra innom klubben på neste tromsøtur å høre dem en gang til.. kan jo spørre om de kan spille på en bedre forsterker enn Lyngdorf som må være svært dårlig når den kan stilles inn så galt at den ødelegger lyden så ille 🤣
    Høres ut som at du foretrekker å skrive på skrivemaskin og sende brev i stedet for å bruke EDB. Alt moderne styres på EDB i dag, det har du vel fått med deg. Verre er det ikke med Lyngdorf'en sine innstillinger, nesten som å bruke tonekontroller eller equalizere som du helt sikkert har hatt. Ja, selv i bilen din har du helt sikkert tuklet med innstillingene på bilradioen for å få et bestemt lydbilde. Og, lydbildet på Lyngdorf'en er jo ikke dårlig, men stilt inn på gitt modus for å fylle rommet med lyd.

Men bli med på pride-toget du også, vi trenger sikkert trimmen begge to. Det blir jo kjedelig i lengden å sitte å glo på de endeløse malmvognene fra Kiruna.

standard_Progress_Pride_flagg.jpg

Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Høres ut som at du foretrekker å skrive på skrivemaskin og sende brev i stedet for å bruke EDB. Alt moderne styres på EDB i dag, det har du vel fått med deg. Verre er det ikke med Lyngdorf'en sine innstillinger, nesten som å bruke tonekontroller eller equalizere som du helt sikkert har hatt. Ja, selv i bilen din har du helt sikkert tuklet med innstillingene på bilradioen for å få et bestemt lydbilde. Og, lydbildet på Lyngdorf'en er jo ikke dårlig, men stilt inn på gitt modus for å fylle rommet med lyd.

Men bli med på pride-toget du også, vi trenger sikkert trimmen begge to. Det blir jo kjedelig i lengden å sitte å glo på de endeløse malmvognene fra Kiruna.

Vis vedlegget 1108755
    Neida, har moderne nok både det ene og det andre uten problem :)

Trimmen trenger man nok, men den biten fikser jeg også selv og vel så det med over 40kg borte på under et år :)

Når det kommer til Pride.. vel den lar jeg ligge :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.406
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det blir en noe mer aktiv sommer på meg i år, kondisen er ikke mye å skryte av for tida. Nå flytter HFK over gangen, så det skal bli spannede å se om de er oppe og går i løpet av neste uke (i følge dem selv). Jeg vet at ungguttene der ikke alltid har så mye peiling at det gjør noe, men slik har det vært med oss alle en gang. Lyngdorf er ikke for amatører.

Men fram med smøroljen, glinsende kropper har stor appell.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ja, det blir en noe mer aktiv sommer på meg i år, kondisen er ikke mye å skryte av for tida. Nå flytter HFK over gangen, så det skal bli spannede å se om de er oppe og går i løpet av neste uke (i følge dem selv). Jeg vet at ungguttene der ikke alltid har så mye peiling at det gjør noe, men slik har det vært med oss alle en gang. Lyngdorf er ikke for amatører.

Men fram med smøroljen, glinsende kropper har stor appell.
    Nei oftener vel ikke akkurat kompetansenivået det råeste desverre på butikker i dag.. men opplevde det noe bedre enn tidligere sist jeg var innom der.
    Det er heldigvis ikke på det lave nivået til elkjøp og power 🤣

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ikke si det...
    Jo med de ufattelige opplevelsene man har hatt for noen år siden på klubben i Tromsø så var det positivt sist jeg var innom :)

Opplevelsen jeg hadde på Elkjøp her i byen når jeg måtte ha ny oppvaskmaskin gjorde at jeg i en lang periode ikke følte det var mye håp for verdens framtid :p

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.406
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, ja vi hadde ei eldre dame her som sa hun eide alt, uansett hva det var snakk om på Elkjøp. Hvitevarer vel å merke.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn