Media, islam, ytringsfrihet og tegninger..

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
2.954
Antall liker
316
G

Gjestemedlem

Gjest
Feiger vi ut i kampen mot radikal Islam så taper vi, selv om de får hard støtte fra venstrefløyens identitetspolitikere.

Et bra innlegg i den sammenheng.

Hva slags land vil vi bo i egentlig, og hva skal vi bøye oss for i underdanighet over identitetspolitikkens alter?


----------


Kjetil Rolness

Ikke ville hun vise ørene på passbildet. Ikke ville hun håndhilse på vår neste konge. Men å kjempe - i mediene - for at konservativ islam skal overstyre norske regler, skikker og normer, det vil hun. På vegne av hvem?

Kvinnen med hijab som sto fram på NRK og sa hun blir krenket og gråter når hun må vise ørene på passbildet, er altså samme kvinne som avslo Kronprinsens utstrakte hånd i moskeen i Bærum. En tilfeldig muslimsk kvinne? Nei, hun er styremedlem i Islamsk Råd Norge. Og omtales som "søster Zeliha" av lederen i IslamNet, i en støttende fb-post og YouTube-video. Kanskje var håndhilsenekten var en like bevisst politisk demonstrasjon som øre-saken? Og mediene stiller ingen spørsmål med hvem hun er, eller hvem og hva hun representerer. Men Trond Brækhus har gjort hjemmeleksen og skriver på Facebook:

"Har du høyrt om Zeliha Acar? Det var kvinna som var intervjua av NRK i juni i år, ho som ikkje ville vise øyrene sine i passet sitt. Reportasjen gav uttrykk for at NRK snakka med ei tilfeldig kvinne som dei hadde funne utanfor ein passfoto-automat. Det kom aldri fram at ho jobba i Islamsk råd og blant anna hadde som oppgåve å jobbe for å få flest mogleg til å sende inn høyringsuttalelse mot den nye passlova. Svak journalistikk! NRK var her eit reint mikrofonstativ for islamsk råd. Ingen andre medier påpeikte den svake journalistikken til NRK, sjøl om denne saka var ein av dei mest diskuterte den veka.

No er vi i august og Zeliha Acar er igjen Norges mest omdiskuterte kvinne. Denne gongen fordi ho ikkje vil håndhelse på kronprinsen. Ingen finn nokon grunn til å nevne navn og stilling denne gongen heller.

Dama er utvilsomt dyktig! Her har hun klart å sette dagsorden to gonger, og ingen stiller eit einaste spørsmål om kva agenda ho har og kven som er arbeidsgjevar. Det er akkurat som om kvinner blir uviktiggjort og usynleggjort straks dei dekker seg til i ærbødighet, ingen som bryr seg om å spørre kva dei heiter eller kor dei jobber, vi lar dei være statistar som går i ett med interiøret.

I kommentarfeltet har eg linka til øyresaka og til Fahad Qureshi, leiar i Islam net, som er den einaste som har omtalt Zeliha Acar med navn i håndhelsesaka, så vidt eg har fått med meg. Han er nok litt stolt av å ha ei "søster" i Islamsk råd som hjelper han med å fremme den aller mørkasta, skumlaste, dystraste og mest kvinnefiendtlege versjonen av i islam vi kan finne her til lands.

Tenker at Tormod Strand bør ta å ruske litt opp i NRK-redaksjonen her, ja."

https://www.nrk.no/video/PS*e946813f-3c56-409c-8f55-6a4df4ad4da6
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.284
Antall liker
2.530
Torget vurderinger
1
Ytringsfriheten er på vei inn i dvale, voldtektsforbrytere ender opp med samfunnsstraff og kritikere av utviklingen ender opp med fengselsstraff, er det rart man lurer på hvor vi er på vei.

To år.jpg

Disse gav to års fengsel



 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.675
Antall liker
10.244
Saken med Samuel Melia er prinsipielt interessant; så langt jeg forstår det, har han ikke vært direkte involvert i vold, eller konkret oppfordret til voldelige handlinger. Og dersom hele dommen baserer seg på ufine til ufyselige ytringer, har vi kommet langt i å sensurere ytringer majoriteten ikke liker. Akkurat det bør vi være veldig forsiktige med.
Samtidig er det viktig å se på hvilke effekter splittende agitasjon har i et samfunn, i ytterste konsekvens fører det såpass galt av sted at ytringsfriheten blir det minste problemet samfunnet har. Men jeg må tilstå at jeg ikke har noe fornuftig svar på hvor grensene for ytringer bør gå. Antakelig er det viktigere å stoppe kvantitet enn kvalitet når det gjelder ytringene. Blir det for mange negative ytringer om et eller annet, så vil det til slutt oppfattes som en sannhet.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.493
Antall liker
9.827
Sted
Interiore Simplicitate
Her er gratis tegnetips fra Charlie Hebdo.

Det er ikke ønskelig at HFS skal være en arena hvor slike tegninger ligger på trykk, og bildet er fjernet. Mvh Høvdingen

Brukes på eget ansvar, selvsagt.
 
Sist redigert av en moderator:

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.284
Antall liker
2.530
Torget vurderinger
1
Disse liberalerne skal man passe seg for, man så klare tendenser under koronanedstengingen i Canada og det ser ikke ut til å stoppe. Det er tydeligvis akseptabelt å kombinere, man er liberal så lenge alle holder seg innen for den samme trange korridoren de har bestemt om ikke er man en knallhard autoritær.

 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.675
Antall liker
10.244
^ Uansett hva man kaller seg, er det motsatsen til liberalisme å sette folk i bur for saker de ikke har gjort. Sånn ellers har vi en lignende lov i Norge, da i form av loven om planlegging og forberedelse av terrorhandlinger.

Det er i høyeste grad diskuterbart om det er greit å straffe folk for ting de ikke har gjort, men dette har blitt relativt normalt i mange deler av verden.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.284
Antall liker
2.530
Torget vurderinger
1
Jeg synes det er et hav av forskjell på straff for ytring og straff for forberedelse til terror, så sant man ikke fremsetter trusler eller driver sjikane/falske beskyldninger om straffbare forhold bør det meste være lov å si.

Har du startet forberedelsene for å ta livet av en eller så mange som mulig vil jo ikke dette gi samme straff som utført handling, uansett vi kan ikke komme dit som Sverige der narkosmuglere blir frikjent fordi politiet klarte å bytte ut narko med noe annet.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.675
Antall liker
10.244
Jeg synes det er et hav av forskjell på straff for ytring og straff for forberedelse til terror, så sant man ikke fremsetter trusler eller driver sjikane/falske beskyldninger om straffbare forhold bør det meste være lov å si.
Saken du linket til sier i grunn lite om bakgrunnen for fengslingen. Hatkriminalitet og terror går hånd i hånd, ref pågående rettssak i Oslo.
Det er jo et åpent spørsmål om ikke terroristen fra Oslo burde vært fengslet for planlegging, i stedet for å vente til han ble terrorist.

Men uansett er det en meget vanskelig sti å tråkke opp, det skal noe til å straffe folk for noe de ikke har gjort. Ytrer man at man tenker å drepe homser eller muslimer, så er det vanskelig å vite om det er fylleprat eller en reell fare.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.284
Antall liker
2.530
Torget vurderinger
1
Jeg synes han burde blitt stoppet tidligere, om planen var å ta han i siste liten men dette feilet burde det få konsekvenser for de involverte, man gambler ikke med andres liv.

Trusler er trusler fylla eller ei.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.675
Antall liker
10.244
Jeg synes han burde blitt stoppet tidligere, om planen var å ta han i siste liten men dette feilet burde det få konsekvenser for de involverte, man gambler ikke med andres liv.

Trusler er trusler fylla eller ei.
Han burde ideelt sett vært stoppet, ja.
Og kanskje er det nettopp det som har skjedd i den saken du linket til.

Men det er og blir problematisk å straffe folk for noe de ikke har gjort. Straff for ytringer er nå en ting som er vanskelig nok i seg selv, men straff for at du kanskje kommer til å gjøre noe galt en gang, er veldig utfordrende juridisk sett.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.284
Antall liker
2.530
Torget vurderinger
1
Der skiller vi nok lag, å si at man ikke liker homser, muslimer eller jøder eller at man burde reise tilbake der man kom fra er innenfor da det er meninger og meninger endres ikke av og forby de, derimot å si at du skal slå, drepe osv er trusler og bør straffes.
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.675
Antall liker
10.244
Der skiller vi nok lag, å si at man ikke liker homser, muslimer eller jøder eller at man burde reise tilbake der man kom fra er innenfor da det er meninger og meninger endres ikke av og forby de, derimot å si at du skal slå, drepe osv er trusler og bør straffes.
Nei, vi er faktisk helt enige.
Mitt poeng er at det er problematisk nok å straffe ytringer, da vi tross alt har ytringsfrihet, og den skal vi ta vare på. Og det er enda vanskeligere å straffe noen for noe de ikke har gjort, ettersom det er tilnærmet umulig å bevise at du faktisk kommer til å gjøre det.

Men vi bør straffe folk for trusler, da dette går hardt ut over uskyldige, og er direkte ødeleggende for livskvalitet.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.037
Antall liker
6.285
Like fullt har folk blitt dømt for terrorplanlegging også i Norge. Kan ikke se at det er noe motsats til liberalisme, siden terror ofte har som mål å begrense vår frihet.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
^ Uansett hva man kaller seg, er det motsatsen til liberalisme å sette folk i bur for saker de ikke har gjort. Sånn ellers har vi en lignende lov i Norge, da i form av loven om planlegging og forberedelse av terrorhandlinger.

Det er i høyeste grad diskuterbart om det er greit å straffe folk for ting de ikke har gjort, men dette har blitt relativt normalt i mange deler av verden.
Toll loven her noen tilsvarende bestemmelser. Du kan bli straffet fordi du mistenkes for å ha planlagt å smugle. Det er IKKE nødvendig å passere grenselinjen for å bli straffet for smugling.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.675
Antall liker
10.244
Toll loven her noen tilsvarende bestemmelser. Du kan bli straffet fordi du mistenkes for å ha planlagt å smugle. Det er IKKE nødvendig å passere grenselinjen for å bli straffet for smugling.
Ok, så hvem skal straffe deg for dette, hvordan skal det bevises, og hvem skal anvende norske lover når du står i Sverige med en pall vin, tenker du?
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.675
Antall liker
10.244
Det ville være mer oppsiktsvekkende om politiet oppdaget og avverget alvorlig kriminalitet, men så kunne ingen straffes for det fordi det
bare var i planleggingsfasen?

Ja, men det er uansett en vanskelig juridisk nøtt. Det må være lovlig å "leke med tanken" om å gjennomføre f.eks. et ran, google, sondere og legge planer, men fortsatt inne i hodet tenke at det hele bare er en lek, og at planene aldri skal settes ut i livet. Jeg synes det er kinkig.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.493
Antall liker
9.827
Sted
Interiore Simplicitate
I og med at ingen, heller ikke i PST, kan lese noens tanker så snakker vi vel om et steg eller to lenger enn å «leke med tanken inni hodet».

Når man deler disse tankene på nettet, med andre som leker med lignende tanker, er det sannelig på sin plass med en reaksjon.

Den juridiske nøtta klarer jeg ikke helt å se.
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
Ok, så hvem skal straffe deg for dette, hvordan skal det bevises, og hvem skal anvende norske lover når du står i Sverige med en pall vin, tenker du?
Tollvesenet og Politiet. Jeg ble faktisk en smule overasket selv men min førtse svigerfar var tollinspektør og jeg tror han visste hva han snakket om.
Førsøk på brudd på Toll loven straffes likt med gjennomført brudd på loven. Du MÅ ikke tro meg men slik er det nå likevel.

Tolloven:

"§ 12-8.Forsøk
Forsøk på overtredelser som nevnt i §§ 12-5 til 12-7 er straffbart og straffes på samme måte som fullbyrdet overtredelse."

Men der vel opp til hver enkelt person om man skal bry seg om slikt.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.675
Antall liker
10.244
Tollvesenet og Politiet. Jeg ble faktisk en smule overasket selv men min førtse svigerfar var tollinspektør og jeg tror han visste hva han snakket om.
Førsøk på brudd på Toll loven straffes likt med gjennomført brudd på loven. Du MÅ ikke tro meg men slik er det nå likevel.

Tolloven:

"§ 12-8.Forsøk
Forsøk på overtredelser som nevnt i §§ 12-5 til 12-7 er straffbart og straffes på samme måte som fullbyrdet overtredelse."

Men der vel opp til hver enkelt person om man skal bry seg om slikt.
Tenker det ikke står der at Tollvesenet kan stoppe deg i Strømstad med en pall vin, og så straffe deg for forsøk på smugling. Jeg har f.eks. kvoteappen på min telefon, og benytter den hver gang jeg passerer grensen, og merk deg at den kan ikke benyttes mer enn en time før grensepassering, men må være betalt senest 5 minutter før passering.
Nå blir dette av akademisk interesse, for jeg tror ikke det er dette loven er tenkt for. Jeg tror det dreier seg om import av ulovlige varer, og ikke øl eller vaskemaskiner.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.675
Antall liker
10.244
I og med at ingen, heller ikke i PST, kan lese noens tanker så snakker vi vel om et steg eller to lenger enn å «leke med tanken inni hodet».

Når man deler disse tankene på nettet, med andre som leker med lignende tanker, er det sannelig på sin plass med en reaksjon.

Den juridiske nøtta klarer jeg ikke helt å se.
Nja, den kommer jo til syne i retten i disse dager, der noen mener PST var litt for mye med på leken, og dermed kan ha bidratt til at det gikk så galt som det gjorde.
Det er litt vanskelig å se eksakt hvor grensen mellom en lek med tanken, og en reell plan om gjennomføring er moden for bestraffelse. Glad jeg ikke skal dømme i slike saker, i hvertfall.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
Tenker det ikke står der at Tollvesenet kan stoppe deg i Strømstad med en pall vin, og så straffe deg for forsøk på smugling. Jeg har f.eks. kvoteappen på min telefon, og benytter den hver gang jeg passerer grensen, og merk deg at den kan ikke benyttes mer enn en time før grensepassering, men må være betalt senest 5 minutter før passering.
Nå blir dette av akademisk interesse, for jeg tror ikke det er dette loven er tenkt for. Jeg tror det dreier seg om import av ulovlige varer, og ikke øl eller vaskemaskiner.

Men Herregud da mann, jeg har da ALDRI snakket om paller med vin!!!!!!! Det er det DU som har bragt inn i debatten! Jeg la kun ut dette som et eksempel når du kom med din:

"Uansett hva man kaller seg, er det motsatsen til liberalisme å sette folk i bur for saker de ikke har gjort. Sånn ellers har vi en lignende lov i Norge, da i form av loven om planlegging og forberedelse av terrorhandlinger."
og
"Det er i høyeste grad diskuterbart om det er greit å straffe folk for ting de ikke har gjort, men dette har blitt relativt normalt i mange deler av verden."

Og Toll loven er et eksempel på at også Norge har slike lover. DET var hele poenget fra min side!

Og så kommer du drassende med paller med vin??????

Det er faktisk helt greit at du har bestemt deg for å være prinsippielt uenig i alt jeg poster her, men av hensyn til ditt eget renome vil jeg anbefale at du "lugnar ned lite" og leser nøye hva som blir skrevet FØR du freser avgårde din uenighet! Men ønsker du virkelig å fortsette i dette sporet så vel bekomme, jeg har tykk hus og tar meg ikke nær av det. :giggle:
 
Topp Bunn