MEH - Full range horn i stuevennlig størrelse

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.478
Dette hornprosjektet av Scott Hinson fikk meg litt nyskjerrig da det ser ut som ferdig resultat muligens kan snikes inn i en stue med kone.
Trolig et prosjekt som passer best for litt viderekommende med en god bordsag. Eller kontakt med et CNC verksted.
Total kost for 6 stk drivere ca 2600 USD ++ fra Parts Express

Hoveddriver B&C DCX464-8 1.4" Neodymium Coaxial Compression Driver 8 Ohm 4-Bolt Time-aligned coaxial driver with two ring radiators produces response from 300 to 18 kHz
TLHP --https://en.toutlehautparleur.com/compression-driver-coaxial-b-c-dcx464-8-8-ohm-1-4-inch-exit.html

2 stk 10" bass B&C 10NW76 10" Neodymium Subwoofer 8 Ohm
TLHP --https://en.toutlehautparleur.com/speaker-b-c-speakers-10nw76-8-ohm-10-inch.html

Diskusjon med lenker https://www.diyaudio.com/community/...eh-based-on-scott-hinson-diyrm-design.398649/
Komplett PDF byggeveiledning: https://drive.google.com/file/d/1nEYlXJosnRQvl0WQ-OPHkClRPTad3WSk/view
1720739625837.png

Langdryg men omfattene presentasjon som er publisert slik at man må se den via YouTube

Teardown av coax driver

Sist redigert:

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
727
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Jeg har sett på det samme (og alle variantene av Syntripp på diyaudio), og vurderer det samme for å gjenvinne litt gulvareal. Det er mulig å spare vesentlige summer ved å handle elementer fra TLHP. Det kommer totalen på ca 17400++ vs ca 28000++ fra partsexpress.

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Antall liker
166
Kult at noen i Norge bygger denne høyttaleren. Jeg har vært nysgjerrig på den en stund.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.011
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
It is a truth universally acknowledged, that a single person in possession of a good fortune, must be in want of amazing loudspeakers.

Begynner bra den PDFen. Takk skal du ha, @PeriodeLytter.

❤ The correct way to do this is to take advantage, over at least a portion of the drivers bandwidth that the horn is performing an impedance match to the driver...and you are getting a very large increase in sensitivity as WELL as the benefit that out of band distortion elements are reduced because those distortion elements won't get the impedance match. I've seen this in well designed bass horns where the driver is being pushed way too hard but the distortion is filtered out and the system operator has no idea the woofers are crying for help internally. The subwoofer sounds great...and then it doesn’t sound like anything at all.
❤

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.011
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Meeen: Dette er en treveiskonstruksjon med bassrefleks for enhver pris og brukbar output ned til ca. 40 Hz. Det kan være en idé å bruke lukket kasse for bassene og pøse på med EQ slik at man slipper det heftige group delayet bassrefleks gir.

Subwoofere i tillegg selvfølgelig. Vi må ha med 16 Hz orgelbassen når Zarathustra sprekker her:
1721239663009.png

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.478
Det kan være en idé å bruke lukket kasse for bassene og pøse på med EQ slik at man slipper det heftige group delayet bassrefleks gir.
(y) Samme jeg tenkte om det blir forsøkt et bygge. Da mest for å gjøre dem mer plasseringsvennelig ved å slippe ta hensyn til porter på baksiden.

Sist redigert:

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
399
Torget vurderinger
24
Så denne da den kom og tenkte først at jeg skulle bygge de. Har kjøpt elementer over snart ti år som jeg skal eksperimentere med i forskjellige egendesignet MEH. Nå har jeg til og med materialer og godt verktøy...

Men jeg har etterlyst off-aksis målinger for denne konstruksjonen før jeg gjør det. Et konisk horn har konstant direktivitet så i utgangspunktet vil off-aksis frekvensgang bli som on-aksis bare litt fallende oppover. Ettersom vi lager hull i sidene og munningen er veldig brått avsluttet så er det nok av muligheter for uheldige utslag på off-aksis frekvensgang.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.478
Ettersom vi lager hull i sidene og munningen er veldig brått avsluttet så er det nok av muligheter for uheldige utslag på off-aksis frekvensgang.
Det sammenfaller forsåvidt godt med anbefaling om tå-inn plassering. Selv om forklaring for dette var plausibel nok i seg selv ved å redusere tidlige refleksjoner.

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
399
Torget vurderinger
24
Synes nesten alle høyttalere låter best i rom med hard toe-in, typ krysse foran nesa på deg. BBC style. Med constant directivity høyttalere vil du få et bredt og stabilt lydbilde. Deilig hvis det ikke endrer seg så mye om man skulle bikke horisontalt under en lyttedrikke sesjon.

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
399
Torget vurderinger
24
Kommer du til å bygge disse?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.478
Fristet til å bygge ja. Har startet forsiktig å forberede kona på at nye høyttalere er på ønskelisten. Klok av skade må slikt få tid til å synke inn over tid :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.096
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
@schlager her på sentralen (om jeg husker riktig) har jo mekket noe som ligner.
Riktignok i Danmark, men jeg tror både Roald og The Shy var innom,
og kunne bekrefte et potensial for grusk, slem, og svært vellydende saker.

Har selv ikke hørt unity/synergi horn, men har mere teft for denslags enn
svære trau med dritdyre 2" TAD's i alt for stort virkeområde. 5-600-20.000 Hz.

Dette er kun drodle tanker, og vil gjerne høre LMC, emokid trau pluss trådens tema for å kunne komme
til noe konkluderende greier.

Vel, noen konklusjon er vel umulig komme til.
Det er så mye annet som spiller inn.

Sist redigert:

schlager

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2016
Antall liker
544
Jo da, du husker rigtigt Bergfinn, jeg har mekket noget DIY MEH horn sammen. Tor og Roald hørte en lille 3d printet version (47x33 cm) med sprednings kontrol ned til ca 700 hz. Efterfølgende har jeg lavet et sæt noget større MEH horn (140x90 cm). Coax enheder er pr design et godt udgangspunkt, smid spredningskontrol ind i mixet og det bliver interessant.

Topp Bunn