Politikk, religion og samfunn Mens vi venter på Brexit

Forlater de EU


  • Totalt antall stemmer
    23
  • Avstemningen er stengt .

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det «andre pisset» er sånt som felles regler for produktgodkjenning, arbeidstidsregler, etc etc etc.
    Som utslipp av urenset kloakk og gifter i natur, elver og hav. Toryene har jo i lang tid nå vært flittig opptatt med å fjerne alt dette fra britisk lov og bygge ned sikkerhetsnettene for natur, miljø og de svakeste i samfunnet. Har sagt det før, men det aller smarteste jeg noen gang har gjort var å flytte hjem på berget når jeg gjorde.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.707
    Sted
    London
    Som utslipp av urenset kloakk og gifter i natur, elver og hav. Toryene har jo i lang tid nå vært flittig opptatt med å fjerne alt dette fra britisk lov og bygge ned sikkerhetsnettene for natur, miljø og de svakeste i samfunnet. Har sagt det før, men det aller smarteste jeg noen gang har gjort var å flytte hjem på berget når jeg gjorde.
    Mye kloakk i vannet her. Er advarsler mot å bade rundt meste av sørkysten, og Welsh Water har akkurat innrømmet å ha pumpet ut mye mer enn de har rapportert
    En av Thatchers mange bomskudd. Privatisering av vann og kloakk uten sjanse for konkurranse eller mulighet for kundevalg…
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Og alt overskudd kanalisert til investorer, null til vedlikehold. Bare sorgen over hele linja dessverre, noe som gjør ganske vondt for en som ble født anglofil.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mye kloakk i vannet her. Er advarsler mot å bade rundt meste av sørkysten, og Welsh Water har akkurat innrømmet å ha pumpet ut mye mer enn de har rapportert
    En av Thatchers mange bomskudd. Privatisering av vann og kloakk uten sjanse for konkurranse eller mulighet for kundevalg…
    Omtrent som jernbanen i Norge altså. Selskapene konkurrerer om å ha monopol, og hvor er konkurransen og valgfriheten for passasjerene? Typisk ideologi fremfor fornuft. I et jernbanenett som i Europa kan det fungere. Men i et nett med overbelastede enkeltspor er det idioti.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Serverer en slenger her... Jernbanedirekterotet er jo kronisk motstander av NN-banen... det er vel ikke så rart når man heller ikke får det til å fungere der hvor "kundegrunnlaget" er i orden ? Skjønt det er det vel heller ikke? Hvor mye subsidier brukes til drift i Sør-Norge??
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.707
    Sted
    London
    Vel her bygger de høyhastighetsbane fra et eller annet sted ingen kan finne i vest-London til Birmingham. De som trenger bedre tilknytning i nord-england får visstnok et litt bedre tilbud seg imellom, men elendig kommunikasjon til sør…
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Ny bok om Brexit. Hvordan det kunne skje, kan det fikses?

    «I spoke with one of the negotiators of the EU, and asked whether they would let us back in.”

    Svaret: det kan dere glemme. Vi ble så banket opp av prosessen Frost og Johnson tvang oss gjennom at ingen vil ta i saken.

    Solid .og informativ podcast:


    What went wrong with Brexit, and what can we do about it?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Heldigvis har Toryene maks litt over et år igjen før de nesten uvegerlig ryker ut, men innen den tid kan jo veldig mye rart skje. Kanskje får vi en statsminister eller to til hvis fascistdelen av partiet blir sure nok på Cruellas vegne og det dukker opp en haug med hemmelige klagebrev på Sunak hos 1922-kommitteen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Toryene får den laveste oppslutningen man har målt på 46 år. Partiet straffes av velgerne, som føler seg forrådt av de konservatives ville politiske utskeielser.

    Først Austerity - med Cameron/Osborne. Målet var at ved å strupe offentlige utgifter ville man oppnå et overskudd i statskassen. At dette gikk på bekostning av samfunnets svakeste måtte man tåle. "Man up!" ble det meldt.
    Samtidig selvsagt store kapitaloverføringer til næringslivet, samt deregulering og nulling av straffeavgifter som det var blitt pålagt for brudd på lover om forurensning og andre negative eksternaliteter det kjøpte seg fri fra, ved å støtte torypartiets kandidater i valg.

    Deretter kom marsjen mot Brexit, som førte til at partiets mangeårige seniorer ble skjøvet ut i kulden. De var for medlemskap og nå var det Rule Britannia som gjaldt. Øyriket skulle bli selvstendig igjen, og rikt påny. Mange lot seg lure til å støtte påfunnet, som fra oppfinnernes side handlet om å skape et Singapore by the Channel, en frihavn utenfor EUs regelverk, men det snakket man ikke høyt om.

    Brexit er blitt en katastrofe, og Boris Johnsons lederskap under pandemien var så horribelt dårlig at britene fortsatt koker av raseri. Over 200 tusen briter døde av Covid (ikke med, den propagandaen kjøper ikke nære familiemedlemmer). Dette skjedde mens britene ble pålagt strenge restriksjoner på bevegelsesfrihet, som toryledelsen selv ga faen i.

    Brexithøringen har levert meldinger man må overvære for å tro, om hva Boris Johnson & Co presterte å si og mene under krisen, forakten for "the others" var utrolig.

    Så kom Liz Truss. Og hun forsvant. Og nå har de Rishi Sunak, som toryene selv ønsker å drukne.

    14 år med Tory-Rule, tusener av brutte løfter og påstander om hva konservativ politikk kan føre til, i et land der Councils (kommunestyrer) lukker ned alt av offentlige tjenester fordi statskassen er blitt plyndret og fordelt til partiets støttespillere.

    Man høster som man sår. Om noe, burde dette sette et skudd for baugen for tilsvarende idioti i andre land, men lite tyder på det.

    Skjermbilde 2024-03-04 kl. 16.29.51.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det de likevel fortsatt ikke ønsker å snakke høyt om er i hvilken grad alt det ble drevet av korrupte oligark-penger og andre påvirkningsoperasjoner fra muskovia. En ting er å bli kvitt besværlige EU-regler mot hvitvasking av oligarkpenger tenkt å gå i egne lommer, noe annet er å begå direkte landsforræderi i putins ærend.
    1709567715190.png
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Erna blir nok altfor tam for toryene. Listhaug kunne nok slått an på nylige PopCon og kanskje også tangert Truss' tale på CPAC.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Det er sjølvsagt ei glede å sjå tory-ane steikja i eige feitt, til og med Rees-Mogg, som trass sjarmerande retrogardisme og “dobbelt-spend pyjamas” har veldig usjarmerande politikk (og mesteparten av pengane i Euro)

    Men er Keir Starmer så veldig mykje meir enn ikkje-tory, eigentleg? Han har ikkje slått meg som ein veldig spanande og inspirerande politikar?

    @t-roten ?
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.707
    Sted
    London
    ^ Det er sjølvsagt ei glede å sjå tory-ane steikja i eige feitt, til og med Rees-Mogg, som trass sjarmerande retrogardisme og “dobbelt-spend pyjamas” har veldig usjarmerande politikk (og mesteparten av pengane i Euro)

    Men er Keir Starmer så veldig mykje meir enn ikkje-tory, eigentleg? Han har ikkje slått meg som ein veldig spanande og inspirerande politikar?

    @t-roten ?
    Det ser ut til at Keir vinner kun fordi han ikke er Tory
    Synes også det er "interessant" at George Galloway vant i Rochdale, at Sunak holdt en tale hvor han snakket kun om faren ved protester mot Israels aksjon i Gaza og faren MPs er i pga av motstanden mot Isreal - og at Liz Truss var i USA og var med på å hylle Tommy Robinson some en helt, sammen med Bannon...

    Det kjennes litt som om alt har gått av skaftet her nå, og alle venter bare på at valg skal bli annonsert.
    Da tror jeg all galskapen kommer frem i lyset. Blir også spennende å se hva som skjer med Lib-Dem og SNP fremover mot valget
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det meste hadde vel begynt å gå av skaftet før Boris kom til makten og tok av for alvor derfra. At Starmer ikke er fryktelig karismatisk eller en stor taler er definitivt sant, men er det ikke nettopp en stødig og ikke altfor "spennende" statsminister Storbritannia trenger i årene fremover etter det gjøglershowet de har har hatt de siste 5+ årene?

    Leser man seg litt opp på Starmer så ser man også at han i stor grad har brukt karrieren sin på å jobbe for menneskerettigheter og for at det skal være likhet for loven, med mye Pro Bono arbeid for ubemidlede klienter som har hatt problemer med store selskap, som f.eks "McLibel" saken. Alt i alt synes jeg Starmer fremstår som "hel ved" og en fyr som er prinsippfast og definitivt på "den lille manns" side vs bedrifter og stat. Nettopp det Storbritannia trenger etter 14 år med synkende levestandard for vanlige folk.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.707
    Sted
    London
    Det meste hadde vel begynt å gå av skaftet før Boris kom til makten og tok av for alvor derfra. At Starmer ikke er fryktelig karismatisk eller en stor taler er definitivt sant, men er det ikke nettopp en stødig og ikke altfor "spennende" statsminister Storbritannia trenger i årene fremover etter det gjøglershowet de har har hatt de siste 5+ årene?

    Leser man seg litt opp på Starmer så ser man også at han i stor grad har brukt karrieren sin på å jobbe for menneskerettigheter og for at det skal være likhet for loven, med mye Pro Bono arbeid for ubemidlede klienter som har hatt problemer med store selskap, som f.eks "McLibel" saken. Alt i alt synes jeg Starmer fremstår som "hel ved" og en fyr som er prinsippfast og definitivt på "den lille manns" side vs bedrifter og stat. Nettopp det Storbritannia trenger etter 14 år med synkende levestandard for vanlige folk.
    Helt enig i at ham er det som trengs, men han vinner dessverre ikke stemmer på det. I dagens populistiske verden er det den som roper mest og høyest som vinner. Sannhet og likhet må gi tapt når alle er redde for de islamske fundamentalistene som styrer London, f.eks...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For all del, han vinner ikke på det, men jeg er rimelig sikker på at toryene er så langt nede i gjørma uten noen vei ut av den at de ikke kan vinne ved neste valg. Så spørs det hva Labour kan få til i løpet av fire år for å gjøre folks hverdag litt bedre og økonomipilene til å peke oppover. Det blir en jævlig tøff jobb, men om han klarer det kan det bli både åtte og tolv år med Labour i førersetet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Toryene burde kanskje kreve at Canada igjen ble lagt under "The Crown" som en provins i UK. Da kunne de kanskje få drahjelp fra
    Pierre Poilievre. Han har jo talegaver som ikke står tilbake for saling Sir Winston.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.707
    Sted
    London
    Toryene burde kanskje kreve at Canada igjen ble lagt under "The Crown" som en provins i UK. Da kunne de kanskje få drahjelp fra
    Pierre Poilievre. Han har jo talegaver som ikke står tilbake for saling Sir Winston.
    Dette er jo tankegangen til mange på høyresiden. Rees-Mogg kunne ikke skjønne hvorfor Irland ikke kom ut av EU sammen med UK, da det var det som var forventet av et land med så mye delt historie. Snakker om å være totalt uvitende om hva den «delte» historien faktisk innebar for folket i Irland…
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Rees-Mogg.... Jeg har knapt ord eller uttrykk for hva jeg tenker om ham og om folk som faktisk stemmer på en slik fremtoning.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.707
    Sted
    London
    Rees-Mogg.... Jeg har knapt ord eller uttrykk for hva jeg tenker om ham og om folk som faktisk stemmer på en slik fremtoning.
    Hvis du har mye penger og lite interesse i å betale skatt, da er han perfekt kandidat...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du har mye penger og lite interesse i å betale skatt, da er han perfekt kandidat...

    Joa, ser den, men er alle i North Somerset virkelig så rike at fyren fremstår som bankers, heller enn bonkers?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og her er et spørsmål til alle i Norge. Hva om regjerende parti hadde sin egen nyhetskanal, hvor alt av innhold er massert for å passe med partiprogrammet? Velkommen til GB News...
    Hvor han får 29.000 GBP i måneden for å prate bullshit i en bijobb.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Da blir det vel heller en lønningspose på 29.000 rubler i måneden, hvis du yter godt.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.014
    Torget vurderinger
    10
    Tenkte mer på å prate bullshit jeg da....

    Mvh.
    SAL
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vel, hvis du mener Støre og Erna er i nærheten av Rees-Mogg når det gjelder å prate bullshit og fortelle rene løgner så stiller jeg store spørsmål om virkelighetsoppfattelsen din.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Vel, hvis du mener Støre og Erna er i nærheten av Rees-Mogg når det gjelder å prate bullshit og fortelle rene løgner så stiller jeg store spørsmål om virkelighetsoppfattelsen din.
    For meg verkar det som om både Boris og Rees-Mogg er ein slags rollefigurar, teikna opp for å treffa nokre "typar" som har djup appell i Storbritannia.

    Dei som kjem over denne 80-talsklassikaren til betalbar pris, bør slå til:


    (Det ligg ein slags ironisk snert i at eg betalte 150 kr for denne boka for ti-tolv år sidan).
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.014
    Torget vurderinger
    10
    Vel, hvis du mener Støre og Erna er i nærheten av Rees-Mogg når det gjelder å prate bullshit og fortelle rene løgner så stiller jeg store spørsmål om virkelighetsoppfattelsen din.
    Hvis du tror at Erna og Støre ikke forteller rene løgner skjønner jeg at heisen ikke går helt opp.... :)
    PS. Skjønner at REES-Mogg også kan juge så det holder!

    Mvh.
    SAL
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Og hvis du tror det var det jeg skrev så tenker jeg at et begynnerkurs i leseforståelse er på sin plass, pronto.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn