Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • I

    Ikke33206

    Gjest
    Å bytte fra trådløst til kablet, kan faktisk gi en enorm forbedring. Dette grunnet dårlig utviklet nettverks dongle hos leverandører og mange naboer som lager støy på nettverket (mange kjører default samme kanal fra sin GET, ngt eller Telenor Router, samt mikrobølgeovn som går på samme frekvens. Men nettverk har en ting som heter bufre som motviker dette med pakketap etc, så om man har 54mbit eller mer så går det helt fint og man merker neppe noe forskjell. Pakkene blir sendt på nytt og brukeren merker ingenting når det kommer til dette. Dagens nettverksutstyr på kablete enheter har som regel 0 pakketap selv på 10GB og mer.
    Hvis man klarer å høre forskjell på CAT5 og CAT8 på en streamer som streamer på hele 10mbit, så er det ren placebo. Her holder det faktisk fint med CAT3 kabel også, vet ikke om man får kjøpt det lengre engang. Om man har jitter og faseproblemer pga. nettverkskabel så ville jeg ha byttet ut den enheten som er koblet til med en gang etter å ha testa med en lik kabel man vet fungerer, om mulig hivd den i e-avfallet for å være miljøvennlig.
    Prøvde å lese i starten av tråden. Post 10 fra 2018, og du holder koken bra syns jeg😆
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Det ble vel nevnt for 50 sider siden også. :ROFLMAO:
    Best practice mao.
    Har du felles jord for alt som henger sammen med kobber? Har du testet med skjermet nettverkskabel vs. Uskjermet etter du har jordet sammen boksene?
    Jeg har en jordkabel pr boks vis jeg bruker u skjermet kabeler. Bruker jeg skjermede kabler jorder jeg den mest hensigsmessige boksen og den har jeg strømjord på også, dei andre er ujordet strømjord på. Er det bokser som har strømjord/chassisjord sammen kuter jeg skjermjord på kabelen i den ene enden. Ja det er liten forskjell på cat6 utp og cat6 ftp/stp nå, hadde ikke tatt det i blindtest nei, då hadde vært mest gjetting. :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Prøvde å lese i starten av tråden. Post 10 fra 2018, og du holder koken bra syns jeg😆
    Tar tid å banke kunnskap inn i ufrivillige hoder! ;)

    Edit: Men ikke nødvendigvis mye verre enn man er vant til i arbeidslivet.. Ting tar utrolig lang tid der også.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en jordkabel pr boks vis jeg bruker u skjermet kabeler. Bruker jeg skjermede kabler jorder jeg den mest hensigsmessige boksen og den har jeg strømjord på også, dei andre er ujordet strømjord på. Er det bokser som har strømjord/chassisjord sammen kuter jeg skjermjord på kabelen i den ene enden. Ja det er liten forskjell på cat6 utp og cat6 ftp/stp nå, hadde ikke tatt det i blindtest nei, då hadde vært mest gjetting. :)
    Da starter vi å få en liten felles forståelse igjen, det betyr at du også bruker noe best practice i forhold til nettverkskabel. Best practice er bedre enn best effort. :) Var litt det jeg tenkte for 50 sider siden, om noen ville teste med å jorde bokser sammen og bruke uskjermet kabel og teste imot skjermet kabel uten at boksene er jordet. Med jording og utp så har du nå jordingen frakoblet nettverket, og det er nok en bedre practice enn å ha jord via en nettverkskabel (da den ikke er designet for det sånn direkte).
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Den quad switchen. Nysjerrig på hvordan den omgår jordsløyfer? Gitt at jordplan til enkeltkortene normalt er koblet til chassis. Er kortene isolert fra hverandre internt i boksen?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Den quad switchen. Nysjerrig på hvordan den omgår jordsløyfer? Gitt at jordplan til enkeltkortene normalt er koblet til chassis. Er kortene isolert fra hverandre internt i boksen?
    Regner med det står godt dokumentert i databladet til den.. :ROFLMAO:
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Tar tid å banke kunnskap inn i ufrivillige hoder! ;)

    Edit: Men ikke nødvendigvis mye verre enn man er vant til i arbeidslivet.. Ting tar utrolig lang tid der også.
    Neida. Det er klart for meg at man ikke klarer å måle at nettverkskabler har noe for seg.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Audio science review
    Det er noen ting som er litt viktig å skille imellom, slikt som jord og data-trafikk.
    Testen på ASR tok for seg var kun data-trafikk i form av bits. Jord som er problemet, går ikke nødvendigvis via nettverkskabel men via skjerm og chassi og forplanter seg videre til forsterkere. Dataoverføringen blir ikke berørt av dette problemet med jord, det er derfor det skal brukes galvanisk skille så nettverket ikke blir berørt av andre problemer som kan komme via kobber. Man kan måle på bits og pakketap, veldig enkelt også men det kan være relativt dyrt utstyr og der finner man feil med datatrafikken.
    Men man bruker ikke samme måleapperat for jord, her er det frem med Ohm-meteret og finne ut hvordan ting faktisk henger sammen fysisk.
    Jord og datatrafikk er ikke samme greie, selv om man kan få jord igjennom skjerm på nettverkskabel.
    Hifi-utstyr kan være følsomt for støy via jord eller spenningsforskjell på jordplan, kommer denne til forforsterker eller effektforsterker så kommer også dette ut i form av (uønsket) lyd.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det er noen ting som er litt viktig å skille imellom, slikt som jord og data-trafikk.
    Testen på ASR tok for seg var kun data-trafikk i form av bits. Jord som er problemet, går ikke nødvendigvis via nettverkskabel men via skjerm og chassi og forplanter seg videre til forsterkere. Dataoverføringen blir ikke berørt av dette problemet med jord, det er derfor det skal brukes galvanisk skille så nettverket ikke blir berørt av andre problemer som kan komme via kobber. Man kan måle på bits og pakketap, veldig enkelt også men det kan være relativt dyrt utstyr og der finner man feil med datatrafikken.
    Men man bruker ikke samme måleapperat for jord, her er det frem med Ohm-meteret og finne ut hvordan ting faktisk henger sammen fysisk.
    Jord og datatrafikk er ikke samme greie, selv om man kan få jord igjennom skjerm på nettverkskabel.
    Hifi-utstyr kan være følsomt for støy via jord eller spenningsforskjell på jordplan, kommer denne til forforsterker eller effektforsterker så kommer også dette ut i form av (uønsket) lyd.
    Ok, en ting jeg ikke skjønner. Hvis man bruker galvanisk skille ved input til streamer og opplever forskjell i lyd med ulike nettverkskabel allikevel.
    Hva kan det være da? (Utenom placebo)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Ok, en ting jeg ikke skjønner. Hvis man bruker galvanisk skille ved input, og opplever forskjell i lyd med nettverkskabel allikevel.
    Hva kan det være da? (Utenom placebo)
    Dårlig galvanisk skille på streamer og/eller switch. Enkelt og greit.

    Om man bruker skjermet kabel, såklart blir det forskjell da det galvaniske skillet bryter opp skjermen og det tilsvarer da en uskjermet kabel. En skjerm anbefales å termineres i begge ender imot enheten den skal brukes imot for å slippe antenne-effekt (denne effekten plukker opp og sender støy).
    De som snakker veldig mye om analoge signaler på digitale kabler burde både forstå og forklare dette med skjerm i detalj.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ok, en ting jeg ikke skjønner. Hvis man bruker galvanisk skille ved input til streamer og opplever forskjell i lyd med ulike nettverkskabel allikevel.
    Hva kan det være da? (Utenom placebo)
    Ethernettstandarden over twisted pair er basert på at det er galvanisk skille innebygget i nettverksinterfacet i begge ender av kabelen.

    Bruker du uskjermet kabel, så funker det etter hensikten. Bruker du skjermet kabel med jordforbindelse i apparatene i begge ender av kabelen kan du overføre støy. Denne støyen kan, avhengig av streamerens konstruksjon, medføre et annet forvrengningsspekter, som igjen gir en liten endring i lyden - mao en forskjell. Om en foretrekker det ene eller det andre vil da være individuelt.

    Johan-Kr
     

    HansPB

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.01.2021
    Innlegg
    77
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Det er noen ting som er litt viktig å skille imellom, slikt som jord og data-trafikk.
    Testen på ASR tok for seg var kun data-trafikk i form av bits. Jord som er problemet, går ikke nødvendigvis via nettverkskabel men via skjerm og chassi og forplanter seg videre til forsterkere. Dataoverføringen blir ikke berørt av dette problemet med jord, det er derfor det skal brukes galvanisk skille så nettverket ikke blir berørt av andre problemer som kan komme via kobber. Man kan måle på bits og pakketap, veldig enkelt også men det kan være relativt dyrt utstyr og der finner man feil med datatrafikken.
    Men man bruker ikke samme måleapperat for jord, her er det frem med Ohm-meteret og finne ut hvordan ting faktisk henger sammen fysisk.
    Jord og datatrafikk er ikke samme greie, selv om man kan få jord igjennom skjerm på nettverkskabel.
    Hifi-utstyr kan være følsomt for støy via jord eller spenningsforskjell på jordplan, kommer denne til forforsterker eller effektforsterker så kommer også dette ut i form av (uønsket) lyd.
    Hva med den delen der han koblet nettverkskabelen fra og til igjen uten noe som helst utslag eller hørbare forskjeller?
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Den quad switchen. Nysjerrig på hvordan den omgår jordsløyfer? Gitt at jordplan til enkeltkortene normalt er koblet til chassis. Er kortene isolert fra hverandre internt i boksen?
    Den hører vel til en annen tråd. Det vet jeg ikke, den er ikke min, så å rote med slikt da blir ikke helt rett.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hva med den delen der han koblet nettverkskabelen fra og til igjen uten noe som helst utslag eller hørbare forskjeller?
    Du tenker på ASR testen? Om det ikke er forskjell med og uten kabel så har vel den streameren grei nok galvanisk skille i utgangspunktet.


    Faktisk, om de isolatorene hadde hatt kontakt imot jord for skjerm så kunne de faktisk ha gjort endel nytte for skjermede kabler også. For å unngå at skjerm blir antenne så må skjermen kobles til jord i begge ender, det er et krav/best practice. Jo lengre kabelen er, jo bedre antenne er den.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Den hører vel til en annen tråd. Det vet jeg ikke, den er ikke min, så å rote med slikt da blir ikke helt rett.
    Takker for svar. Jeg tok den her siden lesere i den andre tråden foretrekker ikke ha årsakssammenheng utover prislapp med i sine vurderinger av utstyr.

    Vi har jo tidligere stilt spørsmål hva man teknisk oppnår ved å seriekoble 4 switcher og har vel egentlig ikke sett noen kommentere lyden fra 1, 2, 3 eller alle 4 koblet i serie. Vi har jo tidligere diskutert om støygulvet akkumulerer, eller om det kun er siste switchen mot transport som påvirker eventuelle lydforskjeller.

    Hadde derfor vært intressant om noen som mener de hører forskjell med denne switchen kobler den opp i serie som manualen sier, men kobler transport til switch #1 og sammenligner med normal oppkobling fra #4.

    Om det ikke er forskjell mellom disse to oppkoblingene kan man forsøke koble ifra en og en fra seriekoblingen for å høre om lyden forandrere seg mens transport er koblet til switch #1. Gitt at kortene er isolert internt burde en slik test bekrefte om det er strømforsyningene man lytter til.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Vi har jo diskutert om common noise er fenomenet til hvorfor enkelte mener det er mer å hente ved bruk av ulike switcher og kabler. I den anledning kom jeg over en intressant påstand i white paper for Leedh processing (lossless volumekontroll).
    As exposed in Section 3, the key principle of the alternative volume control is to trade coefficient precision against minimized truncation noise. Nevertheless, truncation can still happen with the alternative approach. Let’s consider the example analysed in Section 4 but with N = 20. We observe that truncation noise is now present at the output as shown on Figure 7. As an improvement, we therefor propose to add a TPDF dithering stage at the Nth bit level before final truncation. Apart from eliminating quantization noise related distortion, this would provide a constant noise floor, which may be of benefit in terms of perceived audio quality.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn