Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel også religion og tro? Smak og behag er også subjektivt. Løgn er vel kanskje også subjektivt også..?
    Det er vel også religion og tro? Smak og behag er også subjektivt. Løgn er vel kanskje også subjektivt også..?
    Du har selvsagt rett. Alle som ikke har dine ører er løgnere 😁 Takk for oppmerksomheten og lykke til videre i deres forsøk på å redde verden 🙏
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi ser dette gang på gang i disse trådene, noen poster at de hører forskjell på noe det ikke skal være forskjell på og istedenfor å prøve å analysere hvorfor det tilsynelatende er forskjell på noe det ikke skal være forskjell på så latterliggjøres disse. Hvorfor greier vi ikke å holde tonen i disse trådene på et ok nivå.
    Det er noen spørsmål som dukker opp:
    Greier vi å måle alt som vi hører med ørene og føler på kroppen?
    Greier noen å oppfatte ekstreme små forskjeller som andre ikke greier?
    Placebo ?
    Forventningsbias?
    La oss diskutere dette som voksne og ikke som barn.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Hvem er "vi"?

    En annen ting: Det henvises stadig til "skeptikerene". Vil anta at dersom det kommer plausible tekniske forklaringer, med rot i virkeligheten på disse utenkelige fenomoenene det skisseres, så vil antageligvis endel skeptikere omvendes. Ikke til troende men til vitende.
    "Vi" som i en liten gjeng entusiaster oppe i skogene her, som holder på masse, dog ikke frekventerer sentralen i særlig grad.

    Utsatt forsøket, men også utvidet til å skulle skje i 3 ulike oppsett.

    Samme for meg hva folk måtte "tro", teknisk forklare eller what ever.... Tilsvaret i utgangspunktet var bare meningen å dele noen subjektive opplevelser, som svar på en konkret etterspørsel om nettopp det fra en jeg jo kjenner fra "miljøet" . De fleste jeg kjenner, som har lyd og musikk som hobby, er ute etter nettopp "opplevelser", særlig gode opplevelser av forbedring i egne system. Så er det i tillegg en sosial, hyggelig aktivitet å treffes med disse mer eller mindre fornuftige forsøkene, eller bare drikke kaffe og ljuge- altså KUN ene og alene for å skape noen gode stunder, fri for livets mas og jag...

    Har absolutt ingenting i mot at det vi hører kan objektivt vitenskapelig forklares. Dog faller jeg ofte kunnskapsløst av, men likevel. Det jeg IKKE gidder er å krangle om det jeg hører er reelt eller ren inbildning- er som sagt bare for gøy dette, nok annet å forbruke energi på...

    Det JEG hører, teller for MEG (og proklameres forhåpentligvis ikke som objektiv sannhet, selv når jeg blir mest begeistret, entusiastisk og overivrig).

    PS! I går lurer jeg på om det også var forskjell/forbedring ved å flytte/ bytte strømkabel til switchmode psu'n til Router til en "audiofil" strømkabel/nettstikk med nettfilter i overdimensjonert kablet skilletrafokurs--kontra standard lakkrissnøre i normal strømkurs😂😂😂 (ikke tenkt å påstå dette som en objektiv sannhet, dog må også dette prøves ut litt mere)

    En liten ting som undrer meg stadig, er hvordan enkelte kan komme med bastante påstander, meninger og synsing rundt andres opplevelser? Gjerne på noe en selv ikke engang har forsøkt?? - bare en undring, i beste mening, ikke rettet til noen helt konkret....

    Så til slutt, jeg regner meg som pragmstikker, med mere tiltro til vitenskap enn til tro. SÅ betyr det IKKE at vi vet ALT- det er maaange gåter som står uløst- masse å ta tak i for de vitebegjærlige, og godt er DET.

    Mvh
    K
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi ser dette gang på gang i disse trådene, noen poster at de hører forskjell på noe det ikke skal være forskjell på og istedenfor å prøve å analysere hvorfor det tilsynelatende er forskjell på noe det ikke skal være forskjell på så latterliggjøres disse. Hvorfor greier vi ikke å holde tonen i disse trådene på et ok nivå.
    Det er noen spørsmål som dukker opp:
    Greier vi å måle alt som vi hører med ørene og føler på kroppen?
    Greier noen å oppfatte ekstreme små forskjeller som andre ikke greier?
    Placebo ?
    Forventningsbias?
    La oss diskutere dette som voksne og ikke som barn.
    Hvis du synes at jeg kunne brukt ordet "jeg" istedenfor "vi" så gjerne for meg. Poenget er det samme. Og for å legge til, jeg har ingen tro på audiofilt nettverksutstyr gir forskjell, men jeg blir nysgjerrig når mine medforumister som deler samme hobbyen mener at de hører tydelig forskjell. Hva kan årsaken være ? Er det noe her som vi ikke fullt ut forstår ? Dette bør kunne diskuteres saklig.

    Dette svaret ble meningsløst, jeg svarer ikke meg selv her, men det var et svar til moderator bambadoo som lurte på hvem "vi" var. Men han slettet sitt innlegg.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg tror mye av skyttergravskrigene her bunner ut i at man snakker forbi hverandre, ikke ikke minst at man tror det er mulig å forklare en subjektiv opplevelse med objektive parametre, og motsatt. Det går jo ikke sånn jeg ser det.

    F.eks - prøv å forklare meg i tekniske termer hvorfor jeg liker røde epler bedre enn grønne? Beviser min subjektive opplevelse av røde vs grønne epler at røde epler er objektivt sett bedre enn grønne? Overhodet ikke naturlig nok. Ingen kan gjøre målinger som beviser at røde epler oppleves subjektivt av meg som bedre enn grønne.

    Det er når man begynner å forklare rent subjektive opplevelser med objektive kriterier at jeg begynner å slite litt.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ser noen skriver at de har kjøpt slik "audiofil switch" og opplevde en så total forandring i lyden.
    Det er selvfølgelig fint at man sitter med den følelsen, og det er sikkert verdt mange penger for noen - men det skumle er da å fronte dette som en total sannhet når det teknisk sett ikke skal være mulig.

    De fleste av oss liker å bruke pengene våre fornuftig, og når man da investerer mange tusen kroner på et produkt man gjentatte ganger har lest salgsprosaen fra produsenten på (og hvor selger i butikken sier de opplever disse forbedringene når de tester på sine oppsett) - så er det vanskelig som kjøper å koble opp utstyret hjemme uten å ha en smule forventning om at lyden skal endre seg - for så å få totalt hakeslepp over forbedringen.

    Når det er sagt så er våre forventninger til utstyret også tilstede når vi kjøper annen elektronikk og høyttalere. De fleste som har gravd dypt i lommeboka vil også ved slike kjøp sitte med en forventning om at lyden MÅ være bedre enn med utstyret man byttet ut. Jeg føler meg ikke sikker på at jeg ved en blindtest hadde valgt den dyreste som best dersom jeg skulle sammenligne forsterker eller høyttalere til 10.000 vs 20.000. Vet det ikke er like stuerent å påstå at placebo på slikt utstyr også kan oppstå, men hjernen vår er en skarp nøtt å knekke..
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror mye av skyttergravskrigene her bunner ut i at man snakker forbi hverandre, ikke ikke minst at man tror det er mulig å forklare en subjektiv opplevelse med objektive parametre, og motsatt. Det går jo ikke sånn jeg ser det.

    F.eks - prøv å forklare meg i tekniske termer hvorfor jeg liker røde epler bedre enn grønne? Beviser min subjektive opplevelse av røde vs grønne epler at røde epler er objektivt sett bedre enn grønne? Overhodet ikke naturlig nok. Ingen kan gjøre målinger som beviser at røde epler oppleves subjektivt av meg som bedre enn grønne.

    Det er når man begynner å forklare rent subjektive opplevelser med objektive kriterier at jeg begynner å slite litt.

    Det er da en objektiv forskjell på røde og grønne epler uavhengig av hva du foretrekker. Folk får dokumentere at reelle forskjeller på lyd finnes ved dertil egnede metoder, før man hevder at disse forskjellene er følger av et objektivt fenomen.
    Det har seg slik at 100% av oss hører forskjeller som ikke eksisterer. Dette faktum må man luke ut som forklaringsmodell før man påstår at forskjellene er reelle....
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Oslo
    Pussig hvordan denne diskusjonen nok en gang gled over fra etterlysning av en teknisk forklaring på et påstått fenomen til en kamp om hvem som har de beste ørene. Manglende svar på spørsmålet gir et inntrykk av at svaret ikke finnes.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    @kwil takk for svar.
    Om ikke den vanlige forbruker kan forklare hvorfor denne type produkter forbedrer lydopplevelsen så kan vi i det minste forvente at hhv. produsent, salgsledd og/eller profesjonelle testere gjør det og kan legge fram uomtvistelig bevis. Vil anta at den skepsisen mange føler de opplever da gjerne vil stilne litt.
    Dersom ingen av disse har utstyr til å faktisk måle forbedringene så rekker det å måle ut i fra en evt. dac før og etter man bruker "normalt utstyr/nettverk kabel/switch/USB kabel etc" mot audiofilt av tilsvarende. Det vil også gi relativt gode svar.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo bare å prøve selv til en billig penge. Denne switchen plukket jeg opp for 160 kroner i en norsk nettbutikk. Den har metallchassis og 5V strømforsyning som lett kan endres til noe bedre hvis strømkvaliteten kan tenkes å bety noe i denne sammenhengen.
    netgear-prosafe-gs105.jpg
     
    X

    X186841

    Gjest
    Nettverk er ingen gåte som er uløst, og det er vel nogenlunde de samme folka her inne som hører alle disse forskjellene på de merkeligste remedier som blir skrytt opp i skyene av produsenter og selgere uten å ha så mye som en lilletå i virkeligheten.


    "Vi" som i en liten gjeng entusiaster oppe i skogene her, som holder på masse, dog ikke frekventerer sentralen i særlig grad.

    Utsatt forsøket, men også utvidet til å skulle skje i 3 ulike oppsett.

    Samme for meg hva folk måtte "tro", teknisk forklare eller what ever.... Tilsvaret i utgangspunktet var bare meningen å dele noen subjektive opplevelser, som svar på en konkret etterspørsel om nettopp det fra en jeg jo kjenner fra "miljøet" . De fleste jeg kjenner, som har lyd og musikk som hobby, er ute etter nettopp "opplevelser", særlig gode opplevelser av forbedring i egne system. Så er det i tillegg en sosial, hyggelig aktivitet å treffes med disse mer eller mindre fornuftige forsøkene, eller bare drikke kaffe og ljuge- altså KUN ene og alene for å skape noen gode stunder, fri for livets mas og jag...

    Har absolutt ingenting i mot at det vi hører kan objektivt vitenskapelig forklares. Dog faller jeg ofte kunnskapsløst av, men likevel. Det jeg IKKE gidder er å krangle om det jeg hører er reelt eller ren inbildning- er som sagt bare for gøy dette, nok annet å forbruke energi på...

    Det JEG hører, teller for MEG (og proklameres forhåpentligvis ikke som objektiv sannhet, selv når jeg blir mest begeistret, entusiastisk og overivrig).

    PS! I går lurer jeg på om det også var forskjell/forbedring ved å flytte/ bytte strømkabel til switchmode psu'n til Router til en "audiofil" strømkabel/nettstikk med nettfilter i overdimensjonert kablet skilletrafokurs--kontra standard lakkrissnøre i normal strømkurs😂😂😂 (ikke tenkt å påstå dette som en objektiv sannhet, dog må også dette prøves ut litt mere)

    En liten ting som undrer meg stadig, er hvordan enkelte kan komme med bastante påstander, meninger og synsing rundt andres opplevelser? Gjerne på noe en selv ikke engang har forsøkt?? - bare en undring, i beste mening, ikke rettet til noen helt konkret....

    Så til slutt, jeg regner meg som pragmstikker, med mere tiltro til vitenskap enn til tro. SÅ betyr det IKKE at vi vet ALT- det er maaange gåter som står uløst- masse å ta tak i for de vitebegjærlige, og godt er DET.

    Mvh
    K
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror mye av skyttergravskrigene her bunner ut i at man snakker forbi hverandre, ikke ikke minst at man tror det er mulig å forklare en subjektiv opplevelse med objektive parametre, og motsatt. Det går jo ikke sånn jeg ser det.

    F.eks - prøv å forklare meg i tekniske termer hvorfor jeg liker røde epler bedre enn grønne? Beviser min subjektive opplevelse av røde vs grønne epler at røde epler er objektivt sett bedre enn grønne? Overhodet ikke naturlig nok. Ingen kan gjøre målinger som beviser at røde epler oppleves subjektivt av meg som bedre enn grønne.

    Det er når man begynner å forklare rent subjektive opplevelser med objektive kriterier at jeg begynner å slite litt.
    Jeg har i årevis interressert meg for/latt meg forvirre av skillet mellom objektivitet og subjektivitet, og er neimen ikke sikker på hva jeg mener om det. Mitt store problem er at objektive fenomener må forstås av subjekter. Da må jo objektive fenomener være subjektive, på en eller annen måte. Det er jo fullt mulig å si at fullfrekvent lydgjengivelse (20-20k) låter bedre enn "halvfrekvent", la oss kalle det det (10k-20k), og at det har med ørets og hjernens oppbygging å gjøre. Det vil være en objektiv påstand som forklarer smak ut fra mer eller mindre tekniske termer. Men de tekniske termene har absolutt ingen mening om vi ikke knytter dem til en subjektiv erfaring. Ingenting kan låte bedre enn noe annet om det ikke er noen der som kan oppleve hvordan det låter.

    Samtidig vet vi jo at opplevelsene våre farges noe enormt av hva vi har lært og hvilket språk vi har for å snakke om opplevelsene. En som bare har spilt tuba men aldri har hørt et hifi-anlegg, har en helt annen oppfatning av hva "blaut bass" er enn en som liker å høre på bassgitar på en dårlig PA. Faktisk er det sånn at alle begreper i alle språk endrer mening over tid. For eksempel betyr "objekt" ikke helt det samme nå som på Aristoteles' tid.

    Når du spør om det går an å beskrive i tekniske termer hvorfor du liker røde epler bedre enn grønne, så er det fullt mulig. Det kommer bare an på hvilken "teknikk" vi vil hente termer fra. Velger vi psykoanalysen, kan du ha hatt gode opplevelser med røde epler i barnommen, og dårlige med grønne. Velger vi kjemien, kan det være noe med spyttsekresjonen din som gjør at syrligheten i røde epler utløser andre reaksjoner enn grønne. Nevrobiologien kan vise at det er forskjell på dopaminutskillelsen. Alle disse kan med ulikt hell generaliseres. Hvis de fleste – eller alle – er som deg, så er røde epler bedre enn grønne, objektivt sett (gitt en viss oppfatning av hva "objektivt" betyr).

    Jeg tror at i hifi-sammenheng er det hvordan det høres ut som er det fundamentale. Jeg tenker altså at det subjektive må ligge til grunn. Uten ører til å høre på anleggene, så tjener anleggene ingen hensikt. Da må produsentene heller lage pacemakere og MR-maskiner. Men når vi legger den subjektive opplevelsen til grunn, så har vi en slags etisk plikt til å kunne forklare objektivt hva det er som påvirker den subjektive opplevelsen. Hvis vi er enige om at den subjektive opplevelsen stammer fra eierglede eller luksusfølelse, så er det mer ærlig at produsenten eller selgeren sier at produktet er et luksusprodukt laget uten tanke på å kutte kostnader (som ei poloskjorte til 8000 kr), enn om de skal finne på et kvasiteknologisk argument som ikke tåler dagens lys.

    All hifi-diskusjon jeg har vært borti har dreid seg om hva som "låter best". Hvorfor snakker vi så lite om de andre erfaringene vi har når vi hører på hifi? Høyttalere er pene, de er imponerende, de er taktile (både når man tar på dem og når de får sofaen til å riste), og de vekker assosiasjoner til luksus og symmetri. De som har laget anleggene selv kan være stolte av det, og de som har kjøpt dyre anlegg kan være fornøyd med at de har kunnet bruke penger på hobbyen sin. Så langt tenker jeg at audiofile switcher og dyre signalkabler hovedsakelig hører hjemme i sistnevnte kategori, og at det er litt merkelig at man skal bruke begreper om hvordan det låter, når det trolig er luksusfølelse eller noe sånt som gjør at man er fornøyd med nyinnkjøpet. Det subjektive trenger en objektiv forklaring (selv om det objektive i bunn og grunn er subjektivt).
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Bra innlegg!

    Men det er to vesentlig forskjellige forklaringsmodeller ute og går her. Audiofil nettverksduppeditt låter bedre fordi:
    a) Den "låter bedre" fordi kjøperen er stolt av å ha brukt 10.000 kr på den, har stor cred i hifimiljøet og ser dessuten sabla kul ut.
    b) Den "låter bedre" fordi produsenten hevder den "renser pakkene" og "reduserer jitter".
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Faktisk så kan switchen "cleane opp signalet", det er vel det som er forskjellen på en hub og en switch. :)
    Takk, veldig lærerikt! Så det er en form for "rensking" på gang, men ikke en rensking som gjør 0-ene og 1-erne tydeligere og mindre støyete, hvis jeg forstod det riktig.

    Bra innlegg!

    Men det er to vesentlig forskjellige forklaringsmodeller ute og går her. Audiofil nettverksduppeditt låter bedre fordi:
    a) Den "låter bedre" fordi kjøperen er stolt av å ha brukt 10.000 kr på den, har stor cred i hifimiljøet og ser dessuten sabla kul ut.
    b) Den "låter bedre" fordi produsenten hevder den "renser pakkene" og "reduserer jitter".
    Nettopp! Det er som om det er en form for etikk inne i bildet: Alle dingser må på død og liv låte bedre for å være verdt noe. Kule kabler og lekre switcher har ikke livets rett. Man kan spørre seg om hvorfor, og få mange interessante svar.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel vår kollektive livsløgn at «låter bedre» er det «eneste» saliggjørende når vi praktiserer avgudsdyrkingen foran husalteret. «Bragging rights», merkevaremytologi, «audiofil selvfølelse», design, funksjonalitet, oppbygging, teknisk ytelse, samvirket med resten av husalteret, markedsføringsbullshit, trimming av sparekontoen etc er alle faktorer som i kjent eller ukjent grad påvirker «opplevelsen». Dersom vi summerer opp alle ting som «låter bedre», selv kjerringa hørte det fra kjøkkenbenken i etagen over, så er det direkte bedrøvelig at husalteret fortsatt høres ut som musikkhermetikk i stereo, stort sett ganske vel-lydende musikkhermetikk, men fortsatt hermetikk.

    mvh
    KJ
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    De beste skussmålene til Melco S100 er jo den uavhengige testen i HFN, der S100 måles ned til 5ps mindre jitter gjennom streamer!
     
    X

    X186841

    Gjest
    5psec jitter er helt uvesentlig liten verdi, og det viser vel i tilfelle bare att Lumin D2 var en dårligere konstruksjon enn Mytek og Arcam.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Når man også tar hensyn til at nettverksjitter (ikke veksle med jitter i DAC) skjer i tidsdomenet så vil effekten utebli alle steder det finnes en buffer i kjeden. Nevn gjerne noen streamere uten buffer.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hm... finnes det link til den testen.... å måle 5 psec er definitivt ingen spøk, så jeg skulle gjerne sett måleutstyret deres......
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Er mye i denne verden...og som saksbehandleren i klagesaken min sa når spørsmålene ble litt vell vriene,
    "jeg er ingen allviter" og "nå beveger vi oss på grensen av hva jeg faglig har nok kunnskap om ".

    Mulig noen svar ligger her.Datapakker...pakken skal vel åpnes,og nuller og enere skal slippes ut i en farlig verden?

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Link i første innlegg i denne tråden.. Mistenker måleusikkerhet men la oss gi kudos for faktisk å prøve å måle
    Direktelink: https://www.melco-audio-masters.com/uploads/1/0/1/5/101505220/hfn_oct_melco_s100_reprint-low.pdf

    Jeg forstår heller ikke hvorfor jitter (tidsvariasjon) på ethernet pakkestrøm skulle ha noen betydning. Det er eksakt ett sted i kjeden hvor jitter har betydning, og det er i det øyeblikket DAC-chipen plasserer målepunktet på den analoge kurven den forsøker å rekonstruere. Akkurat der er tidsvariasjon sideveis like ille som bitfeil vertikalt, selv om feilene sidelengs vanligvis er små. Den tidsvariasjonen kan bli til analog forvrengning, som i verste fall kan bli hørbar som "digital hardhet" eller lignende.

    Men før eventuelle effekter av tidsvariasjon i pakkestrømmen fra router/switch blir til noe hørbart må det passere minst to steg som har til oppgave å fjerne alle slike effekter:
    1. Pakker fra router sendes asynkront til buffer i streamer, mellomlagres der, og settes sammen til en kontinuerlig datastrøm inn til prosessor i streamer. Hvis pakker blir borte på veien eller blir forsinket vil bufferen gå tom, og vi får "rebuffering..."-type dropouts. Eventuell tidsvariasjon i pakkene fra nettverket skal forsvinne der. Hele formålet med en streamer er å ta en asynkron TCP/IP pakkestrøm, bufre og sortere den, og så klokke data ut som en synkron S/PDIF datastrøm styrt av sin egen interne klokkekrystall.
    2. Det første en DAC gjør er å synkronisere seg til klokkesignalet i datastrømmen. Det kan gjøres på flere måter, men billedlig har den et "svinghjul" som glatter ut små tilfeldige tidsvariasjoner i datastrømmen før den slipper data inn på selve D/A-konverteringen (hvor jitter faktisk har en betydning). En god DAC spiser jitter til frokost. Det er formålet med inngangssteget på en DAC, se f eks Benchmark eller RME.
    Jeg vet at min DEQX HDP4 ikke er helt immun mot jitter, siden jeg har vært i stand til å høre forskjell på en mekanisk CD-transport og en solid state streamer gjennom den. Måledata på DEQX fremhever også sårbarhet for jitter som en svakhet. Forskjellen jeg hørte at den "avslørte" var langt større enn +/- 5 ps, og en bedre DAC ville absorbert det ekstra jitteret fra CD-transporten totalt. Men selv med DEQX er det ikke mulig å høre forskjell på f eks Roon via Transporter (18 ps jitter, læreboksmessig AES3id 75 ohm coax med BNC) og Chromecast Audio (langt mer jitter, billig Toslink fra Clas Ohlson). Den beviselige forskjellen mellom signalkildene spises opp av DAC og blir ikke til noen hørbar forskjell som jeg kan fange opp, selv ikke gjennom en DAC som jeg vet er litt sårbar for jitter.

    At jitter-spektrumet fra Lumin D2 streamer/DAC tilsynelatende lar seg påvirke av endringer på nettverkssiden sier ikke noe godt om denne. Det er ikke slik at "avslører jitter" er en god egenskap, tvert imot. Det blir nesten som å si at en forsterker "avslører forvrengning ved høyt volum". Nei, den gjør ikke det. Det er forsterkeren som klipper, og det er ikke en god ting. Det kan godt hende at noen opplever "bedre lyd" ved bruk av en sertifisert "audiofil" nettverkskomponent, men hvis det i det hele tatt er noen forskjell ut av router/switch (noe jeg fortsatt tviler på) så er det langt fra noe kvalitetstegn for etterfølgende streamer og DAC i den signalkjeden.
     
    Sist redigert:

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    @Asbjørn...En forklaringsmodell går på samlet økning av støy(elektrisk, magnetisk, mekanisk og termisk) mellom aktive komponenter koblet på samme Switch (nettverk med kabel)...Som eksempel Tv, TV-tuner, Stereo Receiver, Dac/Streamer, PC/Nas musikk server, Blue Ray avspiller.

    Er det slik at standard SNR måling og sveip med tone frekvens er tilstrekkelig for å avdekke total mengde støy på en kabla Switch ved flere påkoblet enheter eller kan det oppstå økning av støy når flere aktive enheter er koblet opp samtidig i nettverket, kan det være målbart og hørbart?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan nok tenkes at en switch med alle porter i bruk støyer mer enn en som bare står der. Elektromagnetisk støy utstrålt fra boksen (som eventuelt kunne vært skjermet av et metallchassis) bør avta ganske raskt med avstand, omvendt proporsjonalt med kvadratet av avstanden. En enkel test på det er å flytte antatt sender lengre fra antatt mottaker og høre om det gjør en forskjell. Om avstanden dobles burde støyen falle med 12 dB. Hvis den ikke gjør det er det antagelig noe annet man hører.

    I spektrumet vil all slik støy dukke opp som støygulv (bredbåndet hvit støy eller "pink noise"), eller som spikes ved bestemte frekvenser. Det bør man kunne se om man bare tar frekvensspektrumet av tomgangsstøyen uten noe frekvenssveip. Der vil man også se switchefrekvenser av SMPS'er, støy fra lysrør og sparepærer, sveipefrekvensen fra PC-monitorer og mye annet rart, som regel ved ultrasoniske frekvenser som høyttalerne uansett ikke er i stand til å gjengi eller ørene i stand til å høre.

    Fullt målbart, ikke spesielt vanskelig, gjøres som en del av vanlig EMC-sertifisering for dingser som skal CE-merkes, inkludert switcher og routere. Nesten litt påfallende at ingen produsenter av "audiofile switcher" er i stand til å legge frem slike målinger. TÜV eller NEMKO kan hjelpe med å gjennomføre og dokumentere testen om man behøver grafer til brosjyren. Jeg vet ikke eksakt hvilke testbetingelser som gjelder for en switch, men jeg ville nesten gå ut fra at det er med alle porter i bruk ved oppgitt datarate.


    Edit: Data på alle porter, ser det ut til.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Men så er det dette med lab tester, direktiver og virkelighetens verden..
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Takk, veldig lærerikt! Så det er en form for "rensking" på gang, men ikke en rensking som gjør 0-ene og 1-erne tydeligere og mindre støyete, hvis jeg forstod det riktig.
    Det er også noe den gjør, men det er det ikke behov for før man starter å komme over 100 meter med kobberkabel (som er innenfor CAT6 standarden på 1Gb/s) før man får pakketap og andre morsomheter. Man kan kjøre på lengre strekke med lavere hastighet, men uansett ikke lurt å trekke mer enn 100 meter uten switch imellom med kobber. Skal man over 100 meter i et strekk så anbefales det heller å starte med fiber, selv om man kan koble noen switcher etter hverandre.

    De beste skussmålene til Melco S100 er jo den uavhengige testen i HFN, der S100 måles ned til 5ps mindre jitter gjennom streamer!
    5 pS er veldig lite og ganske urelevant i nettverket, med tanke på en switch klarer å levere på aksess-tid nede i nano-sekunder (nano er 1000 ganger mer en pico) så henger ikke dette på greip. Jeg snakker fortsatt om profesjonelt utstyr, da om switcher med en hastighet på 10GB/s+ med størrelse stor på buffer og "litt annen prisklasse enn de fleste har hjemme i stua" (fint til bl.a. lagring på SAN rack med SSD disker pga. aksesstiden de har) og en av grunnene til at de ikke står i stua er at de er i 19" rackstørrelse og ganske dype + overdøvende lyd fra vifter. Forklar hvor jitter kommer inn i bildet på nettverket når man hører på musikk, og hvor stor betydning 5 pS har her.
    Hadde også vært fint å vite hvilket måleutstyr som er brukt, når man snakker om så mange desimaler bak komma så setter det utrolig stor grad til måleutstyr og 5 pS nøyaktighet på jitter er på det mest avanserte når det gjelder måleutstyr.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Og 100base.. Dvs. 100mbit nettverk, virkelig imponerende (på midten av 1990-tallet!)..
    Lurer på aksesstiden på denne, regner med det er snakk om ganske mange millisekunder og denne går fort i metning (= sekund accesstid).. Ganske så ubrukelig til noe annet enn kun lyd nå i 2020, sliter nok fort om man kjører flere kilder med FLAC på samme switchen også. :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Lages audiofile nettverkskabler med max 100mbit spec. Bedre lyd med de sies det.
     
    X

    X186841

    Gjest
    A lot of calculating= Gange opp prisen til ett "troverdig" high end nivå
    Measuring: Måle hvor lang den skulle være
    Listening: Høre om den virket
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Nettverk er ingen gåte som er uløst, og det er vel nogenlunde de samme folka her inne som hører alle disse forskjellene på de merkeligste remedier som blir skrytt opp i skyene av produsenter og selgere uten å ha så mye som en lilletå i virkeligheten.
    .

    Ja, også tenk at de samme folka hører forskjell på sååå merkelige remedier som kabler også da gitt.

    Ja, ja- får stedet positive i at noen lar seg lure, så kanskje det holdes liv i en HiFi produsent til eller to- at noen flere opprettholder jobben sin OG samtidig kan le hele veien til banken.

    Dessuten godt at det ER nogenlunde de samme folka som hører disse forskjellene- DET skal en jo ikke ta for gitt, ettersom hørselen neppe har blitt bedre etter alle disse åra en har ruslet rundt på denne galskapen planet.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Ikigai Audio får en (y) herfra.
    Gidder ikke en gang å late som om det er teknisk fundert,
    men går rett til hjertet hos kjerne-konsumentene;
    ''Jeg syns det høres bedre ut!''

    At profesjonelle (hi-fi)skribenter syns den slags prosa er innenfor sliter på troverdigheten.
    (og - ja; jeg blander Spec-prosaen inn her.)
    Når hi-fi-pressen har ramlet så lang ned i kaninhullet er det bare naturlig at det kommer en reaksjon og at
    konsumentene nå leger større vekt på måleresultater enn på subjektiv synsing fra en eller annen 'ekspert'.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Litt fascinerende at disse «audiofile kabelprodusentene» som Ikigai alle bruker industrielle «field replaceable» ethernet-kontakter. Sikkert nøye utvalgt for at de «låter bedre», men man kunne jo også komme til å tro at de brukes fordi de er store og blanke og ser tøffe ut. Eller at kabelprodusenten opererer i så liten skala at de ikke har råd til å kjøpe en tang for å terminere RJ45-kontakter ordentlig. Eller kanskje det er meningen at sluttbruker selv skal klipse kontakter av og på for å finne ut om Siemens «låter bedre» enn Telegärtner, eller motsatt? I så fall er det litt rart med krympeslange over håndtaket...
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det blir ikke noe greie på dette ethernet-tøvet før man går full SkyFi uten konnektorer i begge ender

    TeleWimsen SkyFi ADHD308A:

    Skjermbilde 2020-10-22 kl. 09.34.30.png
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Nettverk er ingen gåte som er uløst, og det er vel nogenlunde de samme folka her inne som hører alle disse forskjellene på de merkeligste remedier som blir skrytt opp i skyene av produsenter og selgere uten å ha så mye som en lilletå i virkeligheten.
    Det er samme folka som ikke hører forsjell også.:cool:
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Det er samme folka som ikke hører forsjell også.:cool:

    Og de samme folka aviser enhver forklaring på årsakssammenheng, også om det kommer fra det tyngste fagmiljø.
    De kakler som papegøyer det samme som "the leader of the pack" sier istedenfor å lete etter mulige årsaker til at
    erfaringene spriker som de gjør.

    Det er milevide forskjeller på labtester og når utstyrer blir brukt i virkelighetens verden som svært sjelden er ideel,
    og like ens rundt om kring i verden.

    Enkelte innbiller seg at verden "er som hos meg" over alt.
    Er rimelig sikker på at før eller siden kommer det en naturlig forklaring på hvorfor erfaringene spriker som de gjør.
    Er også rimelig sikker på at når dette skjer vil de samme folkene fremdeles fornekte en hver forklaring på fenomenet.
    De flagger sitt syn så høyt at det aldri vil være en vei tilbake.



    We will examine three typical and largely encompassing cases that can be extrapolated to many other applications.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn