Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Funker ikke sånn. Er det snerk på det som er fylt opp i buffer så kommer det snerk i lyden.
    Det må ryddes opp før det helles i buffer. Ikke data dette, men musikk.
    Buffer er fortsatt det som kommer fra nettverket, nettverksdelen har også en buffer og ikke bare DAC. På nettverkslaget så forkastes pakkene istedet for å fylle opp buffer med snerk. Tror det er veldig mange misforståelser her hvordan faktisk en Streamer fungerer. Den har flere deler integrert, dvs. flere i en løsning og alt i en boks løsning...
     
    • Liker
    Reaksjoner: ufo

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.483
    Forskjell på alt, og fullstendig tullball.
    ...men SOM jeg var bombesikker, helt til det ble blindtestet :D :D :D

    f...k er det så lenge siden o_O Det som var med skriptet var at TT default innstillingene som installsjonen satte ødela godlyden. Slik lærer man at en mans god lyd er en annen mans "huffda".
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    For meg er dette litt som å diskutere kvaliteten på slangen til bensinpumpen - om dette gir bedre ytelse på bilen. Eller kanskje ladekablene i disse dager, jeg sliter med å forstå argumentene.

    Men kanskje de som har Jaguar kan svare bedre, jeg kjører Ford :p
    Ja og du har for dårlig bil til å merke forskjell 🤣
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.190
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Amen!!! Men noen tror tydeligvis i fullt alvor at bare noe er merket "Audiophile" så er det automatisk myyye bedre enn alt annet, som bare bermen bruker....Audiophile låter selvsagt myyye bedre...
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Buffer er fortsatt det som kommer fra nettverket, nettverksdelen har også en buffer og ikke bare DAC. På nettverkslaget så forkastes pakkene istedet for å fylle opp buffer med snerk. Tror det er veldig mange misforståelser her hvordan faktisk en Streamer fungerer. Den har flere deler integrert, dvs. flere i en løsning og alt i en boks løsning...
    Burde slengt på noe smileys, bare tullball det jeg kom med. Var ment som humor. 😊😊😊
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Er det ikke en smule underlig at når lydfiler kommer fra server via jæ****g mange mil kabel i standard kvalitet, på samme måte som strøm, så skal den siste meteren med designkabel, som koster det enkelte er villig til å betale for den, 'fikse opp' i alt grumset disse milene med standardkabel evt har medført?
    Dette er jo det første man lærer på GK elektro. Frem til designkabelen er signalet f.eks «1.0.0.1». Inne i designkabelen blir det tilført desimaler, som oppleves som klang, fylde, bredde osv... «1,0.0,01.0,1.1,1»
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    f...k er det så lenge siden o_O Det som var med skriptet var at TT default innstillingene som installsjonen satte ødela godlyden. Slik lærer man at en mans god lyd er en annen mans "huffda".
    Jeg og Baard blindtestet senere. Nå vet jeg at jeg foretrekker original via WiFi.
    Fant ut at det var forskjell på PSU også 👍😊
    Legger dette i samme skuffen som kabler. Lett å konstruere ting som ikke påvirker signalet, men det må audiofile greier til for å gjøre så mye ugang at det låter «bedre» 😅
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Den påstanden er ikke korrekt! 🖖
    Jeg skal forklare deg jeg, MrSpock, ettersom du ikke ser greia med kabler, bensinslanger og biler/hifi.
    La meg fortelle.
    Altså; jeg lader elbilen min med strømrenser foran ladestasjonen og med en kabel som tåler 32A, ikke en billigkabel som tåler kun 16A.
    Dette gir meg en langt mer dynamisk elbil. Den starter raskere, stopper raskere, nyansene av bilens kjøreegenskaper kommer tydeligere frem, og de siste 2-3 mnd med strømrens og tykk kabel siden september/oktober har jeg helt klart fått en svartere bakgrunn og fremsikt/horisont, spesielt etter kl 18 når også folk er ferdig med å bruke komfyren sin til matlaging.
    En oppnår noe av det samme med tykkere bensinslanger og ved å tilsette bensinbooster på en Lada. Da oppleves den som en chippet 3.0 L TDI, dersom en virkelig VIL det. :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.190
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er jo absolutt et "springenede" punkt... nettverkskabler til side, - mye kan låte forskjellig og annerledes, - men det virker unektelig som at annerledes alltid er ensbetydende med bedre....
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Dette er jo det første man lærer på GK elektro. Frem til designkabelen er signalet f.eks «1.0.0.1». Inne i designkabelen blir det tilført desimaler, som oppleves som klang, fylde, bredde osv... «1,0.0,01.0,1.1,1»
    Aha! Så designkabel inneholder- og gir tilmålte doseringer med krydder, sødme og fylde, altså?
    Dét forklarer jo prisen. Krydder, sødme og fylde koster pæng.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forholder meg til det faktum jeg opplever som best i mitt system (...) om andre igjen opplever det samme som meg, er meg likegyldig, det er hva jeg selv trives med som skal gjelde (...) dette er en subjektiv opplevelseshobby
    Jeg tror du egentlig er klar over det, men det er ikke noe faktum du presenterer her. Det er en mening. Det er for øvrig ikke noe i veien med det, for det er ingen som er ute etter å frata noen sin subjektive opplevelseshobby.

    Problemet er bare at man presenterer subjektive inntrykk fra erfaringer med audiofile nettverkskabler og switcher som fakta, altså som at det ikke er noen tvil om at det er en lydmessig forbedring med slike remedier. Når man da får presentert vitenskapelige fakta om at dette ikke er mulig, er man ikke interessert i å undersøke dette nærmere. I stedet gjentar man bare det subjektive inntrykket om at det ikke er noen tvil om at det er en lydmessig forbedring med slike remedier og kommer gjerne med nye eksempler på subjektive inntrykk (ikke bare ble lyden bedre, tv-en fikk også skarpere bilde). Til slutt blir man gjerne indignert og melder seg ut av diskusjonen.

    Jeg har jo selv tidligere vært en kabeltroende, men jeg hadde likevel en interesse av å finne ut av hvorfor jeg opplevde at det var hørbare forskjeller, også på digitalkabler. Nå ser jeg jo at det var denne interessen av å finne ut av hvorfor som førte til at jeg falt fra hele kabeltroen, men det overrasker meg at det ikke er flere kabeltroende med denne innstillingen.

    "Det er hva jeg selv trives med som skal gjelde". Joda, men det måtte jo ha vært godt for alle å finne ut av ting. Eller kanskje det ikke er så interessant? Kanskje det er det mystiske i tanken om at "det er ikke alt vi vet" som holder oppe kabeltroen?
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Aha! Så designkabel inneholder- og gir tilmålte doseringer med krydder, sødme og fylde, altså?
    Dét forklarer jo prisen. Krydder, sødme og fylde koster pæng.
    De er rett å slett feilkonstruerte mot det som et standard. OBS.. Standard er mer brannsikkert.

    Cardas kabel jeg har en av, rca var loddinger forferdelig. Var delvis brudd, derfor jeg åpnet den. Lodder de slik på strøm og? Herregud.. Da...
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Det var en her som ymtet frempå om at cisco switch'n var "utdatert".
    Vel, må bare få takke,ellers hadde den stått til den avgikk med døden.
    I dag kom en zyxel.
    Startet med den først, og gikk så tilbake til cisco. Når blåserekken på Tony Bennett,
    "My favourit things" ble det brått stopp.
    Cisco'n låt tynnt når blåserekken kom.
    Den zyxel'n er god på flere andre områder også
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.483
    Du bruker skjermet kabel ikke sant? Artig om du kunne tatt fram Peak meteret og målt kapitansen mellom negativ pinn på strømkontakten og jordplan til RJ-45 kontaktene på Cisco'n. Som referanse fikk Geiren nesten 2.7nF på sin Zyxel.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Du bruker skjermet kabel ikke sant? Artig om du kunne tatt fram Peak meteret og målt kapitansen mellom negativ pinn på strømkontakten og jordplan til RJ-45 kontaktene på Cisco'n. Som referanse fikk Geiren nesten 2.7nF på sin Zyxel.
    WiFi, lenge siden jeg har brukt kabel.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    AHA...Da har jeg et utrolig middel til luft-behandling, som gjør underverker på WiFi-overføringen. Det koster litt...(en dose = ca 5000,-), og har en egen lukt...men lyden...!
    :cool:
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    De er rett å slett feilkonstruerte mot det som et standard. OBS.. Standard er mer brannsikkert.

    Cardas kabel jeg har en av, rca var loddinger forferdelig. Var delvis brudd, derfor jeg åpnet den. Lodder de slik på strøm og? Herregud.. Da...
    Er det ikke Cardas-høyttalerkabler som har kapasitans på godt over 1000 pF eller mer? De har vel sikkert oppnådd superlav induktans, men så høy kapasitans er jo merkelig høy.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Er det ikke Cardas-høyttalerkabler som har kapasitans på godt over 1000 pF eller mer? De har vel sikkert oppnådd superlav induktans, men så høy kapasitans er jo merkelig høy.
    Aner ikke. Kjenner ikke til det.
    Fikk denne rca med noe jeg kjøpte en gang.
    Får vel fikse den med nye skikkelige plugger å legge det ut på finn i lag med annet jeg har.
    Nå er det ingen forskjeller på anlegget mitt lengre.. Så..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke Cardas-høyttalerkabler som har kapasitans på godt over 1000 pF eller mer? De har vel sikkert oppnådd superlav induktans, men så høy kapasitans er jo merkelig høy.
    Ikke som jeg vet. Goertz flatkabler er derimot som en utrullet kondensator å regne. Styr unna.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Aner ikke. Kjenner ikke til det.
    Fikk denne rca med noe jeg kjøpte en gang.
    Får vel fikse den med nye skikkelige plugger å legge det ut på finn i lag med annet jeg har.
    Nå er det ingen forskjeller på anlegget mitt lengre.. Så..
    Ikke som jeg vet. Goertz flatkabler er derimot som en utrullet kondensator å regne. Styr unna.

    278 pF per fot / 911,8 pF per meter. Ikke så mye som jeg «husket», men fremdeles høyt. Men kapasitans i høyttalerkabler er kanskje ikke noe å bry seg med? R og L som er viktigere, er det ikke så?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    R og L påvirker frekvensgangen (bittelitt), mens C først får betydning når den er så høy at utgangstrinnet på forsterkeren blir ustabilt, oscillerer og brenner opp. Problemet er at man ikke vet hvor stor den sikkerhetsmarginen er før man har passert den. Jeg blir skeptisk et sted rundt Kimbers ~300 pF/m. Goertz er oppe i 1500 pF/fot (4500 pF/m), og da utfordrer man definitivt skjæbnen.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    R og L påvirker frekvensgangen (bittelitt), mens C først får betydning når den er så høy at utgangstrinnet på forsterkeren blir ustabilt, oscillerer og brenner opp. Problemet er at man ikke vet hvor stor den sikkerhetsmarginen er før man har passert den. Jeg blir skeptisk et sted rundt Kimbers ~300 pF/m. Goertz er oppe i 1500 pF/fot (4500 pF/m), og da utfordrer man definitivt skjæbnen.
    Merkelig at f.eks. Cardas velger en konstruksjon som gir så høy C-verdi. Og det er jo kabler til over 40 tusen for 2 x 2 m.

    Selv bruker jeg noe som minner om Klotz proffhøyttalerkabel. C er på 180 pF per meter.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Lurer på om jeg skal kontakte Biltema og høre hva kapasitansen i høyttalerkablene deres er ... hehe :cool:
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Jeg tror du egentlig er klar over det, men det er ikke noe faktum du presenterer her. Det er en mening. Det er for øvrig ikke noe i veien med det, for det er ingen som er ute etter å frata noen sin subjektive opplevelseshobby.

    Problemet er bare at man presenterer subjektive inntrykk fra erfaringer med audiofile nettverkskabler og switcher som fakta, altså som at det ikke er noen tvil om at det er en lydmessig forbedring med slike remedier. Når man da får presentert vitenskapelige fakta om at dette ikke er mulig, er man ikke interessert i å undersøke dette nærmere. I stedet gjentar man bare det subjektive inntrykket om at det ikke er noen tvil om at det er en lydmessig forbedring med slike remedier og kommer gjerne med nye eksempler på subjektive inntrykk (ikke bare ble lyden bedre, tv-en fikk også skarpere bilde). Til slutt blir man gjerne indignert og melder seg ut av diskusjonen.

    Jeg har jo selv tidligere vært en kabeltroende, men jeg hadde likevel en interesse av å finne ut av hvorfor jeg opplevde at det var hørbare forskjeller, også på digitalkabler. Nå ser jeg jo at det var denne interessen av å finne ut av hvorfor som førte til at jeg falt fra hele kabeltroen, men det overrasker meg at det ikke er flere kabeltroende med denne innstillingen.

    "Det er hva jeg selv trives med som skal gjelde". Joda, men det måtte jo ha vært godt for alle å finne ut av ting. Eller kanskje det ikke er så interessant? Kanskje det er det mystiske i tanken om at "det er ikke alt vi vet" som holder oppe kabeltroen?
    Jeg er nok mer pragmatisk enn det, derimot har jeg vel ikke hevdet att det som er rett for meg er rett for andre/alle? ikke har jeg presentert det som noen vitenskapelig fakta heller?, kabeltroende? jo i den grad jeg vet jeg må ha dem for å sende signal, eller datapakker, mellom A og B om du vil, at de gjør noe magisk på noen måte, näh...
    Derimot er IKKE prisen på disse audiofile kablene alltid värt pengene, der er vi enige og det er dessverre mye mumbo jumbo og letttjente penger for bransjen. Jeg er mer interessert i om det er en forskjell enn evnt hvorfor, jeg tar den jeg trives med og prøver ikke falle inn i den fållan som jeg ser mange gjør, det kan synes som om det er viktigere hva som er riktigere på papiret og hva visse ”guruer” sier...enn hva man selv faktisk trives med (regner med en edruelig priset kabel her) låter det bedre, er det bedre, for meg!!
    Og jeg tror mange hadde fått mer ro og sjelefred om det ble mer lytting og mindre diskusjon om hva som er ”rett” om de klarte slå seg til ro med egne opplevelser! De som er ute etter tech biten alene er en annen femmer.

    Andre får gjøre sine erfaringer og opplevelser, vi er alle underlagt de samme fysiske lovene og prinsippene....men at vi kommer dit hvor ”det ville värt godt for alle å finne ut av ting” tror jeg ikke så mye på, det er for mange forskjellige variabler, hörsel, rom, smak og preferanser, utstyr, dagsform osv osv, alt det der klarer man ikke samle i en og samme regel/formel! og her kommer det subjektive og selvtilliten til det man hører inn, det har ikke så mye med mystikk eller kabeltro å gjøre, ett idiotisk uttrykk forresten...jeg vil jo tro du vet at du behöver en kabel eller to du også...så da er du jo egentlig litt kabeltroende du med...så får man väre ärlig med hva man vil med dette.
    Jeg vil ha opplevelser!, gode opplevelser, jeg tar en cherry picking av produkter inkl kabler...som gir meg det jeg vil ha og innser selvsagt att dette ikke nødvendigvis vil gi andre den samme opplevelsen som jeg får....heldigvis...

    I beste mening!

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Derimot er IKKE prisen på disse audiofile kablene alltid värt pengene, der er vi enige og det er dessverre mye mumbo jumbo og letttjente penger for bransjen. Jeg er mer interessert i om det er en forskjell enn evnt hvorfor, jeg tar den jeg trives med og prøver ikke falle inn i den fållan som jeg ser mange gjør, det kan synes som om det er viktigere hva som er riktigere på papiret og hva visse ”guruer” sier...enn hva man selv faktisk trives med (regner med en edruelig priset kabel her) låter det bedre, er det bedre, for meg!!
    Og jeg tror mange hadde fått mer ro og sjelefred om det ble mer lytting og mindre diskusjon om hva som er ”rett” om de klarte slå seg til ro med egne opplevelser! De som er ute etter tech biten alene er en annen femmer.
    mvh
    Problemet med bransjen som selger "audiofilt" utstyr, og bruker den brandingen. De mener at de kan bare gi det den brandingen og selge hva som helst, UTEN noen som helst dokumentasjon. Det virker som at jo dyrere produktet er, jo mer uvesentlig er dokumentasjonen. Den eneste dokumentasjonen de har, er noe reklame-flyveblader på "hvordan dette fantastiske produktet virker". Det er knapt nok tenkt på CE-merking og bare få produktet ut på markedet for å tjene penger, og her kan det fort bli forbrukeren som sitter igjen med alt ansvar plutselig om noe skjer.
    Da blir disse audiofile produktene i mine øyne mer og mer et garasje-produkt, som like gjerne kunne ha vært lagd av naboen på gutterommet som har det som en hobby (noe det kanskje mest sannsynlig er også).
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Problemet med bransjen som selger "audiofilt" utstyr, og bruker den brandingen. De mener at de kan bare gi det den brandingen og selge hva som helst, UTEN noen som helst dokumentasjon. Det virker som at jo dyrere produktet er, jo mer uvesentlig er dokumentasjonen. Den eneste dokumentasjonen de har, er noe reklame-flyveblader på "hvordan dette fantastiske produktet virker". Det er knapt nok tenkt på CE-merking og bare få produktet ut på markedet for å tjene penger, og her kan det fort bli forbrukeren som sitter igjen med alt ansvar plutselig om noe skjer.
    Da blir disse audiofile produktene i mine øyne mer og mer et garasje-produkt, som like gjerne kunne ha vært lagd av naboen på gutterommet som har det som en hobby (noe det kanskje mest sannsynlig er også).
    Nå synes jo de fleste väre klar over dette, det er bare la väre å handle!, verre er det ikke...men det synes mer som om det er sutringen over tingenes tilstand som er det interessante, tror ikke bransjen som ett hele bryr seg så mye om hva det måtte menes på hfs, det de forstår er...ikke salg, no profit!
    Så er det noen hederlige unntak, viktig å ikke dra alt og alle over samme kammen.

    mvh
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    låter det bedre, er det bedre, for meg!! Og jeg tror mange hadde fått mer ro og sjelefred om det ble mer lytting og mindre diskusjon om hva som er ”rett” om de klarte slå seg til ro med egne opplevelser!
    Vel, dette er jo et diskusjonsforum – altså et sted der man diskuterer – og når noen kommer med en såpass kontroversiell påstand som at bytte av nettverkskabler og switcher har betydning for lyden må man forvente at det blir en heftig diskusjon. Det er lite som tyder på at de som er kritiske til nettverkskablers og switchers betydning for lyden ikke slår seg til ro med sine egne opplevelser. Men påstanden om at bytte av nettverkskabler og switcher har betydning for lyden er såpass kontroversiell at man ikke klarer å la være å reagere – omtrent som når noen hevder at jorden er flat.

    Andre får gjøre sine erfaringer og opplevelser, vi er alle underlagt de samme fysiske lovene og prinsippene....men at vi kommer dit hvor ”det ville värt godt for alle å finne ut av ting” tror jeg ikke så mye på, det er for mange forskjellige variabler, hörsel, rom, smak og preferanser, utstyr, dagsform osv. osv., alt det der klarer man ikke samle i en og samme regel/formel! og her kommer det subjektive og selvtilliten til det man hører inn,
    Du har nok rett i det, det var naivt av meg å tro at noen tydelige avklaringer ville ha ført til en endring. Om noen hadde hatt ressurser til det så burde det ha blitt gjennomført et ordentlig vitenskapelig forsøk der man tok høyde for de ulike faktorene som du nevner. Men det er vel ingen seriøse aktører som ser poenget i noe sånt i og med at det kun er noen få hifi-entusiaster som mener at nettverkskabler og switcher har betydning for lyden. Vi blir jo allerede sett på som noen særinger av samfunnet for øvrig, og om vi hadde blitt kobla til noe sånt så hadde vi for alvor blitt likestilt med flat-earthers.

    det har ikke så mye med mystikk eller kabeltro å gjøre, ett idiotisk uttrykk forresten...jeg vil jo tro du vet at du behöver en kabel eller to du også...så da er du jo egentlig litt kabeltroende du med...så får man väre ärlig med hva man vil med dette.
    Jo, det har faktisk ganske tydelige likhetstrekk med mystikk og tro, så jeg synes kabeltro er et veldig treffende uttrykk. Kabeltroen tar utgangspunkt i et ønske om bedre lyd og tyr til kabler som et verktøy for å oppnå bedre lyd. Selv om all teori tilsier at en riktig konstruert standardisert kabel ikke har noen som helst påvirkning for lyden, mener man likevel at man oppnår bedre lyd med en audiofil kabel. Det finnes ingen dokumentasjon på at det er mulig, i stedet henvises det til at "det er ikke alt vi vet" og man er heller ikke interessert i å gå inn i blindtesting for å prøve å komme til bunns i om det virkelig er en faktisk hørbar forskjell. Jeg var en kabeltroende og brukte da kabler som et verktøy for å oppnå bedre lyd. Men i dag bruker jeg ikke kabler som et verktøy for å oppnå bedre lyd. Det er vel der den store forskjellen ligger.
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Vel, dette er jo et diskusjonsforum – altså et sted der man diskuterer – og når noen kommer med en såpass kontroversiell påstand som at bytte av nettverkskabler og switcher har betydning for lyden må man forvente at det blir en heftig diskusjon. Det er lite som tyder på at de som er kritiske til nettverkskablers og switchers betydning for lyden ikke slår seg til ro med sine egne opplevelser. Men påstanden om at bytte av nettverkskabler og switcher har betydning for lyden er såpass kontroversiell at man ikke klarer å la være å reagere – omtrent som når noen hevder at jorden er flat.


    Du har nok rett i det, det var naivt av meg å tro at noen tydelige avklaringer ville ha ført til en endring. Om noen hadde hatt ressurser til det så burde det ha blitt gjennomført et ordentlig vitenskapelig forsøk der man tok høyde for de ulike faktorene som du nevner. Men det er vel ingen seriøse aktører som ser poenget i noe sånt i og med at det kun er noen få hifi-entusiaster som mener at nettverkskabler og switcher har betydning for lyden. Vi blir jo allerede sett på som noen særinger av samfunnet for øvrig, og om vi hadde blitt kobla til noe sånt så hadde vi for alvor blitt likestilt med flat-earthers.


    Jo, det har faktisk ganske tydelige likhetstrekk med mystikk og tro, så jeg synes kabeltro er et veldig treffende uttrykk. Kabeltroen tar utgangspunkt i et ønske om bedre lyd og tyr til kabler som et verktøy for å oppnå bedre lyd. Selv om all teori tilsier at en riktig konstruert standardisert kabel ikke har noen som helst påvirkning for lyden, mener man likevel at man oppnår bedre lyd med en audiofil kabel. Det finnes ingen dokumentasjon på at det er mulig og man er heller ikke interessert i å gå inn i blindtesting for å prøve å komme til bunns i om det virkelig er en faktisk hørbar forskjell. Jeg var en kabeltroende og brukte da kabler som et verktøy for å oppnå bedre lyd. Men i dag bruker jeg ikke kabler som et verktøy for å oppnå bedre lyd. Det er vel der den store forskjellen ligger.
    Takk for gode svar, selv om ikke jeg er enig i alt.
    Å diskutere kan jo väre opplysende, men etterhvert på dette forumet synes jeg det ofte ries mer kjepphester enn diskuteres, fra begge leire, selv finner jeg det lite opplysende og interessant så det gidder jeg vel helt enkelt ikke så mye mer, å diskutere bare for å diskutere mener jeg...

    Jo noen säringer er vi nok og deilig er det, trives med det jeg, i min verden 😏
    At en kabel kan endre lyden i ett oppsett er vel mer eller mindre anerkjent, kanskje ikke like mye hvorfor, det er vel der mye av uenigheten kommer, jeg bryr meg egentlig ikke, jeg har relativt, god oversikt over de som lager kabler som jeg liker og trives med, ingen mystikk idet...det bunner vel i kabelens konstruksjon og elektriske egenskaper hvilket er gitt i seg, men resultatet endres og ikke er like gitt når den skal fungere sammen med andre komponenter igjen med andre elektriske egenskaper, og dermed oppstår en endring som noen oppfatter...og andre igjen ikke!
    Blindtesting for min del er dödfødt, jeg vil ha alle sansene med på laget når jeg evaluerer, det er en total opplevelse...og blindtest utfört på en seriös måte er visst så krevende att de mest ihuga ikke gidder/mekter med å arrangere en slik en og iaf ikke jeg som ikke bryr meg...
    Feil kabel gir deg ikke bedre lyd, så der er vi vel enige, men å si att en kabel ikke kan ta ett oppsett fra bra til meget bra, det er jeg sterkt uenig i, det snakkes forøvrig ofte som om det er bare kabelen som er den eneste saliggjørende synderen, det er urettferdig mot resten av ens oppsett, det er ett samspill, hvor kabelen er viktig (kanskje ikke den viktigste) medspiller, eller komponent...ikke tror jeg de fleste spiller på feilkonstruert elektronikk heller....og ja, jeg har testet kabler fra både Clas og Biltema, jeg kom ikke i mål med de, retter sagt så havnet jeg på feil bane, det var rett ut sagt, skit! og det i ett oppsett som hadde flere korrekte målinger per enhet enn jeg gadd bry meg om...

    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Virker på meg som att de her inne som bytter og prøver litt forskjellige kabler er de samme som gjerne deler av sin musikk smak og siste ervervelse , mens derimot en del personer med høy puls over ett måleapperat egentlig ikke bryr seg så mye om musikk,få fot etc....men mer glad i mekke siden av hobbyen......så får det heller låte ............
     
    Sist redigert:

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Virker på meg som att de her inne som bytter og prøver litt forskjellige kabler er de samme som gjerne deler av sin musikk smak og siste ervervelse , mens derimot en del personer med høy puls over ett måleapperat egentlig ikke bryr seg så mye musikk,få fot etc....men mer glad i mekke siden av hobbyen......så får det heller låte ............
    Tror faktisk det er akkurat motsatt for mange. Har selv innsett at den mystiske siden av hifi er.. mystisk.. Måler det ok, så låter det ok merkelig nok.
    Dermed har jeg funnet komponenter som ser ok ut og som får innpass i stuen. Eksotiske kabler og duppeditter er solgt, og pengene er brukt på musikk.
    Har faktisk aldri kjøpt og hørt så mye på musikk som nå. Må vel kanskje bli flinkere på å dele hva en hører på :giggle:

    Synes det er helt topp at så mange deler sine oppleveser rundt denne hobbyen. Men må si at jeg er veldig glad for at fakta og etterprøvbarhet har fått fokus. For min egen del så har jeg brukt alt for mye tid og penger på ting som har null etterprøvbar virkning.
    Men nå tilbake til Beethoven - Piano Trio - No 7 - Op 97 - "Archduke". God kveld.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.483
    Det er også betrakninger som man gjerne må kalle filosofiske eller prinisppilelle. Som eksempel for tema i denne tråden.

    Når er ser bit-korrekt signal i enden er det uintressant om det låter anderledes med en annen ethernet-kabel eller switch siden musikken er kommet helskinnet fram. Oppgaven man kjøpte switchen og kabelen for å gjøre er utført i henhold til kontrakt.

    Eventuelle lydforandringer kan derfor ikke tilregnes switchen eller kabelen. Da stiller man heller spørsmål om hva er det man lytter til?
    Litt som når man stiger ut av bilen for så oppdage at man satt foten i diger vanndam. Vi sier ikke jatakk mer av det, men løser problemet ved å flytte bilen ut av dammen.

    Nå kan man selvsagt argumentere med at man betalte noen for å drenene litt vann ut av dammen, veldig fornøyd med den nye kabelen til 7.000,-. Nå går vannet bare over tærne... ...mulig er det mer å hente ved neste oppgradering av nettverkskabel .
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Veldig lite konkrete objektive analyser, og eller blindtester av nettverkskabler. Testes stort sett om det overholder spek.

    Beklager om det er blitt postet tidligere
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn