Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Testet du ikke med fiber også? Hvordan ble resultatet da?
    Jo jeg gjør det :) det høres bra ut, men jeg ser jeg har kjøpt feil fiberkabel til SFP+ modulene mine, vet ikke om det har noe å si men lyd har jeg,
    jeg sjekket ikke godt nok før jeg bestilte. Kjøpe denne, som er til SFP 1g, Fiber Om3 LC-LC 50/125 Duplex MM 15.0M LC/UPC LC/UPC OM3.
    Det står SFP+ 10g bør bruke, Fiber Os1 LC-LC 9/125 Duplex SM 2.0m LC/UPC LC/UPC OS1
    Må vente til jeg har fått den også før jeg utaler meg, har også bestilt en modul fra fiber til RJ45 slik at jeg kan prøve rett i dac,en ute switch,en. :)





     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.291
    Antall liker
    3.637
    Torget vurderinger
    1
    Jo jeg gjør det :) det høres bra ut, men jeg ser jeg har kjøpt feil fiberkabel til SFP+ modulene mine, vet ikke om det har noe å si men lyd har jeg,
    jeg sjekket ikke godt nok før jeg bestilte. Kjøpe denne, som er til SFP 1g, Fiber Om3 LC-LC 50/125 Duplex MM 15.0M LC/UPC LC/UPC OM3.
    Det står SFP+ 10g bør bruke, Fiber Os1 LC-LC 9/125 Duplex SM 2.0m LC/UPC LC/UPC OS1
    Må vente til jeg har fått den også før jeg utaler meg, har også bestilt en modul fra fiber til RJ45 slik at jeg kan prøve rett i dac,en ute switch,en. :)





    SFP+ er 10Gbit. Om det er multimodus eller singlemodus spiller ingen rolle rent fysisk og hastighet og kan fint kjøre 100Gbit på begge typer, men på SFPn du har så står det om det er multimodus eller singlemodus og man må ha fiber tiltenkt SFP som brukes. Bare man har over OM2 på multimodus så har det ingenting å si, OM4 finnes også men det er 20 meter forskjell på distanse, OM1 har større kjerne som gir mer refleksjoner og er betydelig dårligere enn OM2. Multimodus har en distanse på max ca.200 meter. Singlemodus så kommer det an på SFP på distanse, og kan rekke frem veldig mange mil.. Det anbefales ikke for sterk SFP og for korte distanser på fiber, da transceiver kan svi receiver pga. For sterkt signal. Man bør ha minimum 1.5 meter fiber på multimodus.

    Den modulen du snakker om er en mediakonverter?
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    SFP+ er 10Gbit. Om det er multimodus eller singlemodus spiller ingen rolle rent fysisk og hastighet og kan fint kjøre 100Gbit på begge typer, men på SFPn du har så står det om det er multimodus eller singlemodus og man må ha fiber tiltenkt SFP som brukes. Bare man har over OM2 på multimodus så har det ingenting å si, OM4 finnes også men det er 20 meter forskjell på distanse, OM1 har større kjerne som gir mer refleksjoner og er betydelig dårligere enn OM2. Multimodus har en distanse på max ca.200 meter. Singlemodus så kommer det an på SFP på distanse, og kan rekke frem veldig mange mil.. Det anbefales ikke for sterk SFP og for korte distanser på fiber, da transceiver kan svi receiver pga. For sterkt signal. Man bør ha minimum 1.5 meter fiber på multimodus.

    Den modulen du snakker om er en mediakonverter?
    Jeg har TP-Link TL-SM311LS som jeg fant ut er singelmod. derfor måtte jeg kjøpe ny fiberkabel.
    Jeg bestilteTP-Link TL-SM311LM som er multimod. Da kan jeg prøve begge deler på sikt.
    Ja jeg har bestilt Sonore opticalModule Deluxe 100/1000Base med TP-Link TL-SM311LM.
    Jeg tenkte også og bestille en mediakonverter, men er ikke sikker på hvem av dei som er best til formålet. Bare for å teste en slik opp mot sonoren.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.291
    Antall liker
    3.637
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har TP-Link TL-SM311LS som jeg fant ut er singelmod. derfor måtte jeg kjøpe ny fiberkabel.
    Jeg bestilteTP-Link TL-SM311LM som er multimod. Da kan jeg prøve begge deler på sikt.
    Ja jeg har bestilt Sonore opticalModule Deluxe 100/1000Base med TP-Link TL-SM311LM.
    Jeg tenkte også og bestille en mediakonverter, men er ikke sikker på hvem av dei som er best til formålet. Bare for å teste en slik opp mot sonoren.
    Det er en mediakonverter, denne gjør akkurat det samme: https://www.dustinhome.no/product/5...sWUj7r-guidU1HDVV7TQc5maQMosSW5xoCvY8QAvD_BwE
    Konverterer signal fra fiber til TP-kabel.

    Det finnes også mediakonvertere for HDMI, om man skal 100 meter unna så kan man bruke HDMI på en halvmeter til hver sin konverter og fiber imellom.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Det er en mediakonverter, denne gjør akkurat det samme: https://www.dustinhome.no/product/5010968225/mc220l?ssel=true&LGWCODE=5010968225;91289;5443&gclid=CjwKCAiA6aSABhApEiwA6Cbm_0PeYj5gwG7AGEJVjo11KrsWUj7r-
    guidU1HDVV7TQc5maQMosSW5xoCvY8QAvD_BwE

    Konverterer signal fra fiber til TP-kabel.

    Det finnes også mediakonvertere for HDMI, om man skal 100 meter unna så kan man bruke HDMI på en halvmeter til hver sin konverter og fiber imellom.
    Faktisk akkuratt den jeg har sett på(y)

    51969A9F-DB00-45C5-94E4-FE4F39D18B5A.jpeg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.291
    Antall liker
    3.637
    Torget vurderinger
    1
    Tro det eller ei, men TP-link støyer mindre enn Planet sine mediakonvertere. Og det inkludert strømvorte også..
    Hørbart? Neppe. Målbart? Ja..

    Mediakonverter som er nevnt for mange sider siden bare legger til enda en feilkilde og et ledd til med problem. Har man utstyr slik at man kan bruke SFP istedet, så er det anbefalt. Mediakonverter er noe man bruker når man høyst trenger å bruke det og ingen andre alternativer, ikke ellers.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Tro det eller ei, men TP-link støyer mindre enn Planet sine mediakonvertere. Og det inkludert strømvorte også..
    Hørbart? Neppe. Målbart? Ja..

    Mediakonverter som er nevnt for mange sider siden bare legger til enda en feilkilde og et ledd til med problem. Har man utstyr slik at man kan bruke SFP istedet, så er det anbefalt. Mediakonverter er noe man bruker når man høyst trenger å bruke det og ingen andre alternativer, ikke ellers.
    Da får jeg kjøpe enTP link også da:). Skulle hatt SFP inngang på dac,en, men men får nå prøve og høre om det gjør noe utslag lydmessigt. Det er ikke langt til EE dunken vis det går helt åt skogen.:)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.905
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tror trygt du kan regne med at støy på fiber er en ikke-sak. Multimode har større demping enn singel mode, da bølgefronten oppfører seg på en annen måte i den svært tynne glasskjerna ( 9um på SM), så det dreier seg først og fremst om lengde på kabel. For de som bruker "mørk fiber" ( utenom IP) var tidligere det meste av utstyr basert på MM, mens det nå kommer stadig mer tilsvarende utstyr for SM. Vi begynte å legge MM internt på jobb allerede i -92, - da var MM billigere og mye enklere å håndtere, med plugger og det hele, enn i dag. Nå er MM kabel faktisk en god del dyrere enn SM, mest fordi den brukes mye mindre. For 20 år siden kostet en skjøtemaskin 200.000 +++, mens man i dag får en helt grei automatmaskin for rundt 30.000.....
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg kan innenfor standarden kjøre 100 gbit/s over én OM4 multimodus fiberkabel. Hvis du har støyproblemer som påvirker det analoge domenet så er det ikke multimodus sin skyld, men mest sannsynlig mediaconverteren og veggvorta denne kommer med. I jobbsammenheng skyr vi mediaconvertere som pesten, men av og til må man. Som oftest er det power supplyet som dør. SFP i utstyret er alltid å foretrekke.

    Etter min mening er du på vei inn i et skikkelig blindspor her, men det er jo selvsagt lov å gjøre seg sine egne erfaringer og forhåpentligvis lære litt underveis.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg gjentar spørsmålet til Geiren: Hvorfor vil du koble inn en fiberlink? Skal du overføre X antall tusen kanaler audio samtidig eller har du kabelstrekk på mer enn 100 km? Hva er galt med "vanlig" gigabit wifi?
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Ford gt vs Tesslan din Asbjørn...de er vel ikke langt unna målinger. Jeg hadde valgt gt 40 sorry
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spørs hva du skal bruke den til. Forsøk å kjøre til Barcelona for å hente datterens flyttelass i en GT40.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Altså, kabler; Du må tro, du må tro som en Smittejanerarbeidskollega sa til meg i sin tid da jeg arresterte han i alt han dro frem fra eventyrboken. Etter lengre tirader tok jeg solide kunstpauser og sa, "jaså, var du der...?"

    Hentelass i Europa, her gjør dere alt feil.... man kjører nedover med hva man måtte foretrekke og kjøper et autonom dieselfartøy med passende størrelse og teknisk kapabel til å komme seg hjem, altså.

    Eslet selger man i Sverige eller parkerer på tunet som i Asbjørns tilfelle og tar siste stuntet over til norvegia med hva man nå måtte foretrekke.

    Her er et forslag: Rekkevidde- og forlenger for elbil mfl.

     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ramlet over denne linken her tidligere (veldig knyttet til topic).


    Her snakker vi flere 100.000 for noe som kan kjøres fra en Intel NUC. Jeg er helt fascinert over at markedet faktisk eksisterer :oops:
    Jeg har t.o.m. hørt om folk som setter opp en slik i flere rom (1 for hvert system).
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Heh, dual inte xeon 10 core, 48gig ecc ram og optane. Snakk om overkill for å streame noen audiofiler. Mac pro pris på den greia der.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Den var jo veldig fin da!
    Joda, den er nok ekstremt godt skrudd sammen - men den målretter seg mot å løse et problem som ikke eksisterer. Så det heller mot svindel. Kjøp en Intel NUC, installer Roon ROCK på den og push inn en SSD disk for musikk. Den gjør samme jobben til 5% av prisen. Sett den langt unna lytterommet, så kan den bråke som bare det også - har ingen betydning :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Heh, dual inte xeon 10 core, 48gig ecc ram og optane. Snakk om overkill for å streame noen audiofiler. Mac pro pris på den greia der.
    Mac Pro er jo billig i forhold.

    Også litt mystisk at de kjører Windows 10 på den (om jeg leste rett?). Skal man trekke dette til det ekstreme så er det jo meningsløst å ha et ekstremt tungt OS. Alle andre løsninger bruker jo en strippa utgave av Linux for å oppnå det optimale.

    På den positive siden, passiv kjøling på 10-20 kjernes Xeon er imponerende.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn