Mere rør med rør , å fli spagethien utløser alltid moro

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Antall liker
13
Det var en ganske høy gitterlekker du hadde... Kanskje verdt å prøve noe lavere i 10-50k området? Er ikke slike høy Gm rør litt følsomme for høye gitterlekker?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
vega65 skrev:
Det er vel ikke et dumt spørsmål .Det er jaggu ganske "to the point"
;D
Jeg vet ikke svaret enda.
Jeg har koplet opp den induktive volumkontrollen alene.Den klarer seg veldig bra.Spesielt på lave volum.Men ting endrer seg etter som en åpner opp.Denne effekten er fraværende med katodefølgerene innkoplet.Jeg vet neimen ikke enda hvilken konfigurasjon jeg ender ut med i preen.ingen ting låst bortsett fra at jeg ikke trenger gain i denne preen
Har samme erfaring med min pre der jeg kan kjøre både med TVC+aktivt rørtrinn eller kun TVC. Langt mer futt og fart med det aktive trinnet innkoblet, selv om TVC også spiller fint alene.

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.101
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Kanskje greit med et skjema som viser spetakkelet as is .Ulike verdier for kondensatorer er prøvet uten at det endret noe på lf oscillasjonene.Med 0,22µF ut fra siste katodefølger er det vanskelig å se LF osc i preen .Men utg på effektene svinger tydelig.Det eneste som har stoppet Lf osc sett på utg terminalene på effekttrinnet, er å kople ut siste katodefølger og ta signalet rett ut fra den induktive volum ktr

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.717
Det svinger altså uansett hva du har gjort med strømforsyningen og avkopling av denne?
Og det spiller ingen rolle om du har ccs eller motstand på katoden?

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.101
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Ja til alle spørsmål .men det betyr vel at det er en sammenheng mellom induktans og etter følgende katodefølger som jeg ikke har forstått

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.717
Kan det være noe slags resonans mellom trafoen og kondensatoren du har i serie?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Et tips:
Sett inn et potmeter på 47k eller 100k i stedet for tvc.
Du husker kanskje den boksen jeg har med 0-20-40 dB attenuator og et 47k ALPS potmeter? Kjekt å ha.

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.101
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Diagnostisk kan det være greit å kople inn et potmeter.Det skal jeg gjøre.
Da jeg koplet om til katodebias senket jeg verdiene på kondensatorene inn på katodefølgerene og gitterlekken.Men tenkte ikke på å sjekke resonansfrekvens volumktr L (150 H) mot de mindre kondensatorverdiene.Selv om det er en uheldig mix (f res 106 hz ) tror jeg ikke det er årsaken til den lavfrekvente oscillasjonen.
Den har nok ligget og ulmet hele tiden.

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.101
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Før jeg fikk somlet meg til å lodde ut den induktive volum kontrollen og sette inn to potmetere, kom jeg ved en ehh tilfeldighet (yes) til å prøve ulike kondensatorverdier inn på katodefølger nr 2(første kondensator etter volum kontrollen).
Jeg blir ikke klok på denne kretsen.Den er ikke egnet som terapi for schizofrene.

Om jeg øker verdien på denne kondensatoren til 3,3 µF som er samme verdi som jeg har inn på volum kontrollen Så blir det rimelig stille ved 10mv/div skjelver strålen (målt på utgangen til effekttrinnene) litt men den spretter ikke opp og ned .Med 1µF spretter den opp ned og også med 4,7µF .

Jeg må tilstå at jeg er på nippet til å trekke den konklusjon at en katodefølger på hver side av en variabel induktans er det samme som å be om bråk.

Det sterkeste argumentet imot den konklusjonen er at det faktisk låter bra.
Derfor skader det ikke å drive på litt til.

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Antall liker
13
Hva med å prøve å DC koble TVC'n til siste katodefølger? Kan du ikke bare fjerne den kondisen inn på siste følger, samt den 470K motstanden (vel, du trenger vel kanskje en negativ B- i tillegg da...)

Det er etter min mening for mange LF kutt. TVC's induktans vil vel lage en LF resonans med utg. kondisen på trinn 1, samt kanskje med trinn 2's inngangs kondis også. Har du simulert / beregnet disse LF resonans peakene?

EDIT: Audiomix sitt forslag vil jo egentlig påvise om slike resonanser er problemet. Prøv det :)

-Slarssen

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.101
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Jeg har vært inne på tanken om å fjerne kondensatoren inn på siste katodefølger.Men jeg er usikker på hva den induktive volumkontrollen tåler. gitteret på 5687 ligger rundt 120v.
Det er ikke oppgitt noe annen informasjon om hva kontrollen tåler en 6v rms som maks input, samt at dc motstanden er 33 ohm.
det er en forbindelse fra autoformeren til jord .om jeg ohmer litt og får bekreftet at det er chassiet til autoformeren som jordes, kan jeg da ta sjangsen på å klippe ut kondensatoren ?
Det er en eller annen sammenheng mellom kondensator ut fra 1 katodefølger,induktans og kondensator inn på 2 katodefølger og Lf oscillasjonene.
Det er ikke gjort noen simuleringer av kretsen.Jeg beregnet lf cut off for kondensatoren inn på autoformeren .

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Enhver form for DC vil ødelegge den trafoen. Litt DC ødelegger de magnetiske egenskapene. Om ikke permanent, så i hvert fall den tiden det går DC gjennom viklingene. Mye DC vil ødelegge den permanent. Det ser du av den relativt lave DC motstanden.
På tide med en work shop?
To hoder og noe mer måleutstyr?

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.101
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Ser at du skriver to hoder. ikke overvurdere mitt, i følge min kjære er mye av grunnen til at jeg trives så godt med rør at jeg både er rørete og har et medfødt vacuum i øverste etasje.

Men selvfølgelig takket jeg pent ja.Skal bli hyggelig og lærerikt.

Jeg har rigget om litt slik at det er rimelig enkelt å kople ting ut/inn.
En kanal har fått 3.3µF inn på den induktive volum kontrollen og ut fra kontroll og inn på siste katodefølger.LF oscillasjonene er nå borte i denne kanalen.Men jeg har litt brum i ht , og det skal bli fint og få ryddet vekk det.

Topp Bunn