Merkelig liten hyssing inne i Ittok LVII

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
.. Det var det jeg oppdaga da jeg skulle justere litt på armlifthvileren/antiskatingsmekanismen. Denne var plassert litt for langt til høyre (i lydbildet holdt jeg på å si..) slik at arma ikke la seg ned i armresten med armliften oppe.

Etter å ha fikla litt så ordna det seg, men da så jeg at det tøt ut en liten tråd (ikke ledning) fra armhuset (om det er det det heter) Jeg stappa bare tråden inn og ned igjen. Arma fungerer som før, men synes det er et rart sted å ha en tråd. Den skal uansett ikke tyte ut mener jeg.

Hva kan denne mystiske trådens funksjon være?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Kan armen være på tur til å rakne ? ;) ;D ::)
Mvh Jan I

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
"Hyssingen" er en del av anti-scating mekanismen. Virker anti-scatingen på armen din?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
"Hyssingen" er en del av anti-scating mekanismen. Virker anti-scatingen på armen din?
Det TRODDE jeg at den gjorde. Men med tanke på at hyssingen tyter ut, blir jeg nu mer usikker. Har prata med Kontrapunkt ang. å snurre litt på den holderen som sitter fast rundt armbasen - for å få den delen av armliften som armen skal hvile på riktig. De mente (uofisiellt) at man kunne løsne to små skruer og snurre litt. De mente også at antiskatingmekanismen besto av en fjær - de sa ingenting om en hyssing.

En kjapp og grei måte å teste antiskating på ønskes velkommen.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
En kjapp og grei måte å teste antiskating på ønskes velkommen.
Legg en glassplate på tallerkenen. Sett ned armen ca 5cm fra spindelen. Armen skal da skli utover.

Det beste er likevel å skaffe seg en testplate. Da kan du høre om antiskatingen virker ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Uten å ha dissekert en Ittok tror jeg at det er en tråd (eller hyssing, om du vil) som er viklet rundt en aksling under hjulet som du stiller anti-scatingen med. Denne tråden er igjen festet i en fjær som som påfører armen anti-scating kraften. Jeg husker at jeg så denne hyssingen i en Ittok-arm en gang i forrige århundre når hjulet ble vridd helt ned til null på skalaen. Hvis du får sjekket at anti-scatingen virker ville jeg tatt det med ro. Hvis den ikke virker bør armen tenke på en tur til Skotland....
Du kan jo begynne med å gå inn på Linn's helpline. www.linn.co.uk. De svarer som regel i løpet av et døgn eller to.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Uten å ha dissekert en Ittok tror jeg at det er en tråd (eller hyssing, om du vil) som er viklet rundt en aksling under hjulet som du stiller anti-scatingen med. Denne tråden er igjen festet i en fjær som som påfører armen anti-scating kraften. Jeg husker at jeg så denne hyssingen i en Ittok-arm en gang i forrige århundre når hjulet ble vridd helt ned til null på skalaen. Hvis du får sjekket at anti-scatingen virker ville jeg tatt det med ro. Hvis den ikke virker bør armen tenke på en tur til Skotland....
Du kan jo begynne med å gå inn på Linn's helpline. www.linn.co.uk. De svarer som regel i løpet av et døgn eller to.
Aha! - Der har vi det (muligens) antiskatingen VAR nemmelig på null da hyssingen kom til syne. Nå er den borte. Forhåpentligvis for godt.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Det kan jo tenkes at grunnen til at du ser tråden når hjulet er dreid til null er at fjæra etterhvert har blitt slakkere enn opprinnelig eller av en eller annen grunn ikke går helt tilbake. Hadde selv en Ittok arm fra 1983 til jeg byttet til Ekos for en del år siden. På den Ittok'en kom IKKE denne tråden til syne selv om hjulet ble dreid helt ned til null. Tviler på at Linn laget armen slik at tråden skulle synes i det hele tatt. Jeg ville spurt Linn i Skotland om dette så du er sikker på at anti-scatingen blir riktig. Hvis det er slik at fjæra er for slakk eller henger seg opp er det sannsynlig at anti-scatingen blir mindre enn det som er avmerket på hjulet.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Det kan jo tenkes at grunnen til at du ser tråden når hjulet er dreid til null er at fjæra etterhvert har blitt slakkere enn opprinnelig eller av en eller annen grunn ikke går helt tilbake. Hadde selv en Ittok arm fra 1983 til jeg byttet til Ekos for en del år siden. På den Ittok'en kom IKKE denne tråden til syne selv om hjulet ble dreid helt ned til null. Tviler på at Linn laget armen slik at tråden skulle synes i det hele tatt. Jeg ville spurt Linn i Skotland om dette så du er sikker på at anti-scatingen blir riktig. Hvis det er slik at fjæra er for slakk eller henger seg opp er det sannsynlig at anti-scatingen blir mindre enn det som er avmerket på hjulet.
Ok, will do, t for tipset.

Topp Bunn