Merkelig..

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Har kikket litt på noen profilerte "høyreorienterte" nettsider de siste dagene. Eller skal man like godt kalle en spade for en spade ? Høyreekstremister og neonazister er jo hva de i realiteten er. Jeg ville normalt ikke brukt mange millisekundene på disse raljerende fryktsprederne, men når alt de utrykker er til de grader paradoksalt må man jo lure litt på om de ikke selv ser ironien ?

Disse grupperingene har nøyaktig de samme grunnleggende holdningene de alltid har hatt, den eneste forskjellen er at de nå har glemt jødehatet for en stund. Nå fokuseres det kun på muslimer og andre "ekstremister" Det ser ut til at AKP (et parti som døde for over 25 år siden) og SOS-Rasisme er de store fiendene. SOS-Rasisme ? ikke mobb kameraten min bevegelsen ? Du verden... ;D

Faktisk så er disse grupperingene de første til å påpeke at media eller andre driver med jødehat. Merkelig.. Husker de ikke hva de drev med selv for noen år siden ? At de slett ikke har glemt, får man fort bekreftet når man tar en titt på de "historiske" artiklene, her har de fullstendig utelatt Nazismen, dessuten er raseteoriene tydeligvis like aktuelle når alt kommer til alt..

De snakker også uavbrutt om at de ikke støtter ekstremisme og totalitære regimer ?? Hva er det de tror de representerer i denne sammenhengen ? Det motsatte ? ;D
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
hva med en audiofil aften med dj tvedt? :p
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Jeg kjenner ikke til andre høyreekstreme nettsider enn Vigrid sin, og da jeg var inne på den for noen uker siden blomstret i hvert fall jødehatet der. Ikke så rart det, men det som forundret meg mer var at de faktisk så ut til å støtte palestinerne, det jeg leste der i hvert fall.

Når det gjelder SOS rasisme så er det litt feil å se på dem som en gjeng med kun politisk budskap “ikke mobb kameraten min”. De som står bak, her i Norge i alle fall, er faktisk venstreekstremister, etter noe som kom fram i Dagens Næringsliv tidligere i år ledes de av en gjeng som hyller Mao og Stalin og synes at Akp-ml er for høyrevridde. Antirasismen deres stikker ikke så dypt, den omfatter i alle fall ikke jøder.
Lurer på om de snart kommer til å arrangere en demonstrasjon til støtte for jødene etter det som nylig har skjedd, det hadde jo vært på sin plass, og hadde nok allerede vært gjennomført om det var andre grupper som hadde vært utsatt for noe lignende.

Jeg var innom diverse diskusjonsforum i helgen, som det til aftenposten og nettavisen (veggavisen) Det som forundret meg mest var at det store flertallet der var så skeptisk til innvandring, islam osv. mye mer enn det inntrykket man få gjennom politikere og det som ellers kommer frem i samfunnet.
Jeg tror neppe det kun er en type mennesker som opererer på disse avis-diskusjonsforumene, her er åpent for alle, og man kan komme frem med sin mening uten å måtte pakke den inn siden det er anonymt, så det er virkelig noe å tenke på for politikerne hvordan de ser ut til å være i utakt med mange av sine velgere her.
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Jeg kjenner ikke til andre høyreekstreme nettsider enn Vigrid sin, og da jeg var inne på den for noen uker siden blomstret i hvert fall jødehatet der. Ikke så rart det, men det som forundret meg mer var at de faktisk så ut til å støtte palestinerne, det jeg leste der i hvert fall.
Jeg hoppet glatt over Vigrid da de jo innrømmer å bedrive Nazisme eller ekstremnasjonalisme. Vi vet vel alle hva dette innebærer.. Derimot kikket jeg på de såkalte "uavhengige høyreorienterte" som de vel ynder å kalle seg.


Når det gjelder SOS rasisme så er det litt feil å se på dem som en gjeng med kun politisk budskap “ikke mobb kameraten min”. De som står bak, her i Norge i alle fall, er faktisk venstreekstremister, etter noe som kom fram i Dagens Næringsliv tidligere i år ledes de av en gjeng som hyller Mao og Stalin og synes at Akp-ml er for høyrevridde. Antirasismen deres stikker ikke så dypt, den omfatter i alle fall ikke jøder.
Lurer på om de snart kommer til å arrangere en demonstrasjon til støtte for jødene etter det som nylig har skjedd, det hadde jo vært på sin plass, og hadde nok allerede vært gjennomført om det var andre grupper som hadde vært utsatt for noe lignende.
Det hadde vært interessant med en kilde for disse påstandene dine om ekstremistene i SOS-rasisme.
Dette er ikke en organisasjon jeg har all verdens kjennskap til, men de menneskene jeg har møtt fra denne typen organisasjoner har i all hovedsak vært overraskende upolitiske (hva angår partipolitikk eller grunnretning) At de skal være så ekstremt kommunistiske har jeg i alle fall vanskelig for å fatte. Hvis jeg skal være ærlig "vasset" jeg i det såkalte "venstreorienterte ekstreme" miljøet i mange år (ikke grunnet egen politisk oppfatning) og jeg har ennå til gode å treffe en person som er villig til å erklære seg som kommunist, stalinist eller aktiv AKP'er. Derimot er Norge full av 68'ere som er ivrig opptatt av å forklare for verden hvor feil de tok den gangen den røde fane vaiet i studiesirklene på 60/70 tallet.
De mest ekstreme venstreorienterte menneskene jeg har møtt var vel Blitz'erne på slutten av 80 tallet og begynnelsen av 90 tallet. Disse folkene var langt i fra kommunister, derimot var mange Anarkister i større eller mindre grad. Det finnes nesten ikke kommunister i vår del av Europa lenger, hvor vanskelig kan det være å forstå ? Det bittelille antallet som fortsatt holder på den gamle ideologien blir allment sett på som gamle tullebukker som jo rimelig er.

Jeg var innom diverse diskusjonsforum i helgen, som det til aftenposten og nettavisen (veggavisen) Det som forundret meg mest var at det store flertallet der var så skeptisk til innvandring, islam osv. mye mer enn det inntrykket man få gjennom politikere og det som ellers kommer frem i samfunnet.
Jeg tror neppe det kun er en type mennesker som opererer på disse avis-diskusjonsforumene, her er åpent for alle, og man kan komme frem med sin mening uten å måtte pakke den inn siden det er anonymt, så det er virkelig noe å tenke på for politikerne hvordan de ser ut til å være i utakt med mange av sine velgere her.
Du vet i begynnelsen var politikk basert på noe vi kaller en ideoligi. Det er fortsatt slik at de fleste partier prøver å bevare en viss retning i sitt politiske arbeide, retningen eller kursen er det vi velgerne og de valgte representantene i partiet som avgjør. At spesielt et parti på ytterste høyre fløy skifter retning i takt med alt som får førsteside i tabloidene betyr ikke at alle andre parti bør gjøre det samme.

Og nei, jeg er verken venstre eller høyre ekstrem, jeg bærer svært lite hat og ekstremisme i meg. Jeg synes det politiske landskapet i Norge er såpass forvridd og unyansert at jeg slett ikke kan binde meg til et bestemt politisk parti lenger. Det blir vel mer en "sak til sak" holdning en noen egentlig politisk retning.

Poenget med innlegget mitt var egentlig bare å vise at de samme onde kreftene fortsatt nører opp til frykt og hat så fort de har sjansen. Taktikken er den samme, men retningen skifter tydeligvis fortere en før..

Maktsyke mennesker uten empatiske evner er ubehagelige uansett hvilken politisk retning de skjuler seg bak. Pr i dag er de på ytterste høyre som ser ut til å representere en trussel for allmennheten, venstresiden hadde sine ”festdager” på 60 og 70 tallet.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Vel det jeg leste angående dette var en omtale av noe som ble presentert i Dagens næringsliv 14./15. januar i år etter at avisen hadde gransket organisasjon grundig. Tror ikke det finnes på nettet, det jeg leste var noe som NIS skrev, men her inne er visst NIS på linje med Vigrid, så å legge en link til dem er som å vifte med en rød klut. Men om du likevel skulle være interessert kan du bla ned til side 61, de omtaler her det som var skrevet i DN.
http://www.norskisraelsenter.no/pdf/nis-info/2006_1.pdf

Jeg tror nok ikke de som er støttemedlemmer i organisasjonen er obs på dette eller deler ledelsens syn. Men det er synd om en så viktig sak som dette tross alt er, skal bli vannstyrt av noen med ekstreme politiske meninger uansett side. Og rasisme fra muslimske miljø, det ser de heller ikke, det at en norsk mann ikke kan gifte seg med en muslimsk kvinne, det er visst ikke rasisme.

Nå det gjelder det siste så er jeg enig i at man ikke skal nøre opp under frykt og hat. Men jeg tror grunnen til denne frykten og hatet til dels kommer av stor naivitet fra venstresiden. De vil ikke se det som er mye av grunnen til problemene. De er så opptatt av å respektere alle som krever respekt at de ikke ser ondskapen som mange prøver å dekke med fine ord og indignasjon.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Vel det jeg leste angående dette var en omtale av noe som ble presentert i Dagens næringsliv 14./15. januar i år etter at avisen hadde gransket organisasjon grundig. Tror ikke det finnes på nettet, det jeg leste var noe som NIS skrev, men her inne er visst NIS på linje med Vigrid, så å legge en link til dem er som å vifte med en rød klut. Men om du likevel skulle være interessert kan du bla ned til side 61, de omtaler her det som var skrevet i DN.
http://www.norskisraelsenter.no/pdf/nis-info/2006_1.pdf

Jeg tror nok ikke de som er støttemedlemmer i organisasjonen er obs på dette eller deler ledelsens syn. Men det er synd om en så viktig sak som dette tross alt er, skal bli  vannstyrt av noen med ekstreme politiske meninger uansett side. Og rasisme fra muslimske miljø, det ser de heller ikke, det at en norsk mann ikke kan gifte seg med en muslimsk kvinne, det er visst ikke rasisme.

Nå det gjelder det siste så er jeg enig i at man ikke skal nøre opp under frykt og  hat. Men jeg tror grunnen til denne frykten og hatet til dels kommer av stor naivitet fra venstresiden. De vil ikke se  det som er mye av  grunnen til problemene. De er så opptatt av å respektere alle som krever respekt at de ikke ser ondskapen som mange prøver å dekke med fine ord og indignasjon.
Leste det NIS hadde skrevet om SOS Rasisme, og sjekket kjapt det de kom med påstander om på SOS' internettside.
Dette var et rent oppgulp i typisk NIS-ånd; prøv å skriv "Antismittisme" på SOS Rasisme's søkemotor og se selv. Å krakteriser den organisasjonen på den måten NIS her gjør er mildest talt på trynet!

Honkey
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Leste det NIS hadde skrevet om SOS Rasisme, og sjekket kjapt det de kom med påstander om på SOS' internettside.
Dette var et rent oppgulp i typisk NIS-ånd; prøv å skriv "Antismittisme" på SOS Rasisme's søkemotor og se selv. Å krakteriser den organisasjonen på den måten NIS her gjør er mildest talt på trynet!

Honkey
"antismittisme" gir ikke resultater annet enn hos Sporveien. ;D
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
"antismittisme" gir ikke resultater annet enn hos Sporveien. ;D
Innser at kanskje bare bergensere forstår humoren i dette.
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Vel det jeg leste angående dette var en omtale av noe som ble presentert i Dagens næringsliv 14./15. januar i år etter at avisen hadde gransket organisasjon grundig. Tror ikke det finnes på nettet, det jeg leste var noe som NIS skrev, men her inne er visst NIS på linje med Vigrid, så å legge en link til dem er som å vifte med en rød klut. Men om du likevel skulle være interessert kan du bla ned til side 61, de omtaler her det som var skrevet i DN.
http://www.norskisraelsenter.no/pdf/nis-info/2006_1.pdf
Jeg skal prøve å finne den DN artikkelen. Når det gjelder NIS sitt skriv er dette noe av det verste smøreriet jeg har lest på lenge. De har som vanlig litt tungt for å forholde seg til fakta uten å male fanden på veggen basert på egne fortolkninger. Derfor er (som du sier) NIS publikasjoner ikke særlig god lektyre for folk som har hatt et noe mer nyansert syn på hele Midtøsten-konflikten de siste 20 årene. (like lite som propaganda fra fundamentalistiske palestinere)

Jeg tror nok ikke de som er støttemedlemmer i organisasjonen er obs på dette eller deler ledelsens syn. Men det er synd om en så viktig sak som dette tross alt er, skal bli vannstyrt av noen med ekstreme politiske meninger uansett side. Og rasisme fra muslimske miljø, det ser de heller ikke, det at en norsk mann ikke kan gifte seg med en muslimsk kvinne, det er visst ikke rasisme.
Kan ikke en mann gifte seg med en muslimsk kvinne ? Det du vel mener å si er at religion ofte blir et hinder for en vellykket integrering.
Du kan jo selv tenke deg hvor enkelt det vil være med et bryllup mellom en ultraortodoks jøde og en kristen protestant, en gresk gjeter og en norsk kvinnelig bonde, en FRP'er og en RV'er.. osv osv.. er det nødvendigvis rasisme ? Nei, men forskjeller fordrer tilpassing og integrering. Kompromissløsheten har ingen plass i et moderne samfunn.

Nå det gjelder det siste så er jeg enig i at man ikke skal nøre opp under frykt og hat. Men jeg tror grunnen til denne frykten og hatet til dels kommer av stor naivitet fra venstresiden. De vil ikke se det som er mye av grunnen til problemene. De er så opptatt av å respektere alle som krever respekt at de ikke ser ondskapen som mange prøver å dekke med fine ord og indignasjon.
Angående Midtøsten-konflikten. Hvem tror du har vært mest naive egentlig ? Venstresiden med sitt varierende og relativt nyanserte syn på konflikten (ved f.eks å anerkjente Palestinerne som et folk med ulike meninger og en egen historie) Eller høyresiden med sin nærmest kompromissløse støtte til Israel ?

Jeg beklager men å skylde på venstresiden blir bare litt for enkelt !
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Kan ikke en mann gifte seg med en muslimsk kvinne ? Det du vel mener å si er at religion ofte blir et hinder for en vellykket integrering.
Allaah says:

“They are not lawful (wives) for the disbelievers nor are the disbelievers lawful (husbands) for them” [al-Mumtahanah 60:10]

http://www.islam-qa.com/special/index.php?ref=3408&subsite=12&ln=eng
http://www.jamaat.org/qa/marriage.html
http://www.zawaj.com/articles/adviceali.html
http://www.zawaj.com/articles/homosexuality.html
http://www.islamqa.com/index.php?ref=21380&ln=eng
http://www.al-sunnah.com/convert/can_a_non.htm
http://www.al-sunnah.com/convert/wants_to_embrace.htm
http://answering-islam.org.uk/Sharia/break_law.html
http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?HD=1&ID=176&CATE=11
http://www.islamweb.net/ver2/Fatwa/ShowFatwa.php?lang=E&Id=7725&Option=FatwaId

Angående Midtøsten-konflikten. Hvem tror du har vært mest naive egentlig ? Venstresiden med sitt varierende og relativt nyanserte syn på konflikten...
;D ;D ;D
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Liten tvil om at jødehatet blomstrer i Norge. Gaarder og Willoch gjør en kjempeinnsats for å demonisere staten Israel og legitimere jødehat. Dette har alltid eksistert på ytterste høyre og venstre side, det nye nå er at det dukker opp også på den "pene" venstresiden.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Leste det NIS hadde skrevet om SOS Rasisme, og sjekket kjapt det de kom med påstander om på SOS' internettside.
Dette var et rent oppgulp i typisk NIS-ånd; prøv å skriv "Antismittisme" på SOS Rasisme's søkemotor og se selv. Å krakteriser den organisasjonen på den måten NIS her gjør er mildest talt på trynet!

Honkey


Ja der ser vi, rød klut ja...

Vel det var henvist til noe som DN hadde skrevet. Det er de som har sjekket opp i denne organisasjonen så da får du ta DN om det er noe feil her. Hva SOS rasisme skriver på sine sider er vel ikke nødvendigvis mer korrekt enn det NIS skriver på sine. Selvsagt må SOS r. gi utrykk for at de er imot all form for rasisme, men i praksis viser de noe annet. Krystallnatten for noen år tilbake f.eks, hvor jødene ble jaget hjem, mens man gikk i tog med palestinasjerf og “markerte” dagen.

(antismittisme går på jøder, antismautisme går på bergensere.. ;) )

http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3980294

Ikke lettkledde kvinner, ikke homofile, og ikke jøder.. Muslamene har sagt sitt.



Og når det gjelder dette om en muslimsk kvinne kan gifte seg med en ikke-muslimsk mann så sier vår gode venn imam Sakander noe om det her: ( sier såpass mye annet "kjekt" at alt er verdt å lese

http://www2.nrk.no/meldingsadmin/webmelding.aspx?prosjektid=743&type


Zulqarnain Sakandar Madni: Jeg håper at dere vil vise respekt for hverandres tro. Så lenge kvinnen er kristen så kan hun gifte seg med en muslimsk mann. Men en muslimsk kvinne kan ikke gifte seg med en ikkemuslimsk mann.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Innser at kanskje bare bergensere forstår humoren i dette.  

Tror nok det ja. Trodde at smite var et vanlig norsk verb, helt til jeg spilte scrabble med noen fra en annen kant av landet... ;)
Tenkte forøvrig først på smitt og smau i denne sammenhengen da..
 
P

Parelius

Gjest
Liten tvil om at jødehatet blomstrer i Norge. Gaarder og Willoch gjør en kjempeinnsats for å demonisere staten Israel og legitimere jødehat. Dette har alltid eksistert på ytterste høyre og venstre side, det nye nå er at det dukker opp også på den "pene" venstresiden.
Merkelig; hvor i all verden er dette jødehatet i det norske samfunn? Du kan da ikke bare dikte deg en virkelighet, selv om det er det enkleste.
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Liten tvil om at jødehatet blomstrer i Norge. Gaarder og Willoch gjør en kjempeinnsats for å demonisere staten Israel og legitimere jødehat. Dette har alltid eksistert på ytterste høyre og venstre side, det nye nå er at det dukker opp også på den "pene" venstresiden.
Så Jødehatet blomstrer på venstresiden da ja.. ja-ja ;D Hvem er disse fryktelige norske venstrefolkene som hater jødene da ?
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Jeg vet ikke hva bibelen sier om giftemål på tvers av trosretninger, du får dokumentere det for meg.

Uansett, hvor mange land styres ordrett etter det gamle testamantet? Hvilken politisk kraft har det gamle testamentet i forhold til koranen? Hvor mange gammeltestament-tilhengere går rundt og sprenger seg selv i luften? Hva med sammenhengen mellom muslimske land og krig? Det finnes knapt muslimske land som ikke er i krig, borgerkrig eller har voldelige interne stridigheter, hvorfor mon tro? Og hva med ytringsfrihet, trosfrihet og selvråderett i islamske kontra kristne land? Ingen forskjeller?
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Ja der ser vi, rød klut ja...

Vel det var henvist til noe som DN hadde skrevet. Det er de som har sjekket opp i denne organisasjonen så da får du ta DN om det er noe feil her. Hva SOS rasisme skriver på sine sider er vel ikke nødvendigvis mer korrekt enn det NIS skriver på sine.
Jeg tror du tar grundig feil hvis du har forstått det slik at DN bekrefter de fleste av påstandene i NIS artikkelen ! Her har de nok i fast stil flettet inn litt egne ideer :)
 
P

Parelius

Gjest
Og hva tror du gamletestamentet (og sikkert det nye) sier om giftemål mellom folk med ulike trosretninger ?

Hva er poenget ditt egentlig ? At fundamentalister/religiøse er nettopp det er vel neppe noen hemmelighet ?
Poenget er vel at det ikke bare kommer an på hva som står skrevet, men hvordan det leses. En ikke helt uvesentlig distinksjon.
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Jeg vet ikke hva bibelen sier om giftemål på tvers av trosretninger, du får dokumentere det for meg.
Det trenger jeg vel neppe, har du lest litt i det gamle testamentet skjønner du nok tegningen..

Uansett, hvor mange land styres ordrett etter det gamle testamantet? Hvilken politisk kraft har det gamle testamentet i forhold til koranen? Hvor mange gammeltestament-tilhengere går rundt og sprenger seg selv i luften?
Hva er nå dette for noe tøv ? Har du egentlig lest innleggene mine ?

Hva med sammenhengen mellom muslimske land og krig? Det finnes knapt muslimske land som ikke er i krig, borgerkrig eller har voldelige interne stridigheter. Og hva med ytringsfrihet, trosfrihet og selvråderett i islamske kontra kristne land? Ingen forskjeller?
Enda mer standard argumenter for en debatt som hverken jeg eller noen andre driver i denne tråden..

Men for morro skyld : Hva med sammenhengen mellom kristne land, krig og imperiebygging... Hva med USA's forhold til krig og konfliktløsning av ymse art de siste 50-60 år..

At vi i det moderne Europa har blitt "siviliserte" og rike betyr ikke at vi har noe fripass til å heve oss over alt og alle vet du
 
P

Parelius

Gjest
At vi i det moderne Europa har blitt "siviliserte" og rike betyr ikke at vi har noe fripass til å heve oss over alt og alle vet du
Enig; det var et blodig slit.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Enda mer standard argumenter for en debatt som hverken jeg eller noen andre driver i denne tråden..

Men for morro skyld : Hva med sammenhengen mellom kristne land, krig og imperiebygging... Hva med USA's forhold til krig og konfliktløsning av ymse art de siste 50-60 år..

At vi i det moderne Europa har blitt "siviliserte" og rike betyr ikke at vi har noe fripass til å heve oss over alt og alle vet du
Ser ikke problemet. Det er jo nettopp det som er poenget. Den sterkestes rett. En naturlig utvikling, og selvsagt skal vi heve oss over andre, eneste måten og overleve på. Slik har det alltid vært, og slik skal det alltid være. Sivilisert? Pøh!!
 
P

Parelius

Gjest
Ser ikke problemet. Det er jo nettopp det som er poenget. Den sterkestes rett. En naturlig utvikling, og selvsagt skal vi heve oss over andre, eneste måten og overleve på. Slik har det alltid vært, og slik skal det alltid være. Sivilisert? Pøh!!
Den sterkestes rett! Det er vel et analytisk utsagn? Nesten i det minste.

Gud hjelpe meg, greier vi ikke gjøre oss sterkere enn som så?
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Hva er nå dette for noe tøv ? Har du egentlig lest innleggene mine ?
Jada, men all den tid jeg ikke vet hvilke nettsteder du snakker om gir det liten mening å hengi seg til noen diskurs på det området. Jeg dokumenterte hvordan muslimer og imamer praktiserer ekteskap som et tilsvar på din kommentar om ekteskap (og sidene jeg har linket til er i all hovedsak islamske rådgivningssider), du begynte å bable om bibelen.

Men for morro skyld : Hva med sammenhengen mellom kristne land, krig og imperiebygging... Hva med USA's forhold til krig og konfliktløsning av ymse art de siste 50-60 år..
USA har ikke hatt krig på egen jord på 200 år, mer enn de fleste. Ad imperiebygging er det vel velkjent hvem som beskytter sine grenser og egeninteresser med tollbarrierer og subsidier, det er paradoksalt nok venstresiden som advokerer nasjonal proteksjonisme (nei til EU, ja til toll, ja til subsidier, ja til avgifter osv). Ingen forhindrer amerikanske selskaper i å flagge ut jobber og verdiskapning til lavkostland som Kina og Taiwan, det er dårlig imperialisme. Kapitalister driter i nasjonstilhørighet og imperier, de går dit pengene kan tjenes. Verden er en handelsplass og grunnen til at amerikanerne regjerer er enkelt og greit at de har gjort det best. Det er ikke noen mindre vilje til nasjonalt selvhevd i Europa, man mangler bare midlene og handlekraften. Du er passe naiv hvis du tror det ble bedre om noen andre "tok over". Europas storhetstid fostret korstog, kolonialisering og to verdenskriger. Sosialistene måtte skyte horder med avhoppere og fikk knapt til noe annet enn krig, fattigdom og matrasjoner der de regjerte. Denne påtatte moralismen og politiske korrektheten som preger norske politiske bedrevitere på "venstresiden" (som vet så mye bedre enn alle andre hvordan alle problemer de ikke har noe med skal løses), kan de rulle sammen og stappe langt opp i tykktarmen.

At vi i det moderne Europa har blitt "siviliserte" og rike betyr ikke at vi har noe fripass til å heve oss over alt og alle vet du
Enig. Spør du meg sier jeg; steng Suezkanalen, dropp handelen med midtøsten og la muslimene steke i sitt eget fett. Når de drar med seg alle problemene sine hit blir det imidlertid også våre problemer.
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Jada, men all den tid jeg ikke vet hvilke nettsteder du snakker om gir det liten mening å hengi seg til noen diskurs på det området. Jeg dokumenterte hvordan muslimer og imamer praktiserer ekteskap som et tilsvar på din kommentar om ekteskap (og sidene jeg har linket til er i all hovedsak islamske rådgivningssider), du begynte å bable om bibelen.
Nå må du se hva jeg faktisk quotet deg på vet du !

Angående bibelen - mitt poeng var at ekstremisme og/eller religion uansett fortegn vil danne barrierer. Det er ingen lov mot sunn fornuft og moderasjon. Se bare hva vi selv har gjort med vår egen tro..

USA har ikke hatt krig på egen jord på 200 år, mer enn de fleste. Ad imperiebygging er det vel velkjent hvem som beskytter sine grenser og egeninteresser med tollbarrierer og subsidier, det er paradoksalt nok venstresiden som advokerer nasjonal proteksjonisme (nei til EU, ja til toll, ja til subsidier, ja til avgifter osv). Ingen forhindrer amerikanske selskaper i å flagge ut jobber og verdiskapning til lavkostland som Kina og Taiwan, det er dårlig imperialisme. Kapitalister driter i nasjonstilhørighet og imperier, de går dit pengene kan tjenes. Verden er en handelsplass og grunnen til at amerikanerne regjerer er enkelt og greit at de har gjort det best. Det er ikke noen mindre vilje til nasjonalt selvhevd i Europa, man mangler bare midlene og handlekraften. Du er passe naiv hvis du tror det ble bedre om noen andre "tok over". Europas storhetstid fostret korstog, kolonialisering og to verdenskriger. Sosialistene måtte skyte horder med avhoppere og fikk knapt til noe annet enn krig, fattigdom og matrasjoner der de regjerte. Denne påtatte moralismen og politiske korrektheten som preger norske politiske bedrevitere på "venstresiden" (som vet så mye bedre enn alle andre hvordan alle problemer de ikke har noe med skal løses), kan de rulle sammen og stappe langt opp i tykktarmen.
Jeg er redd jeg ikke helt forstår hvor du vil her nå.. Og langt mindre de meningene du pådytter meg.

Mitt poeng er at Europa og USA på ingen måte har "rent mel i posen" historisk sett. Det er fort gjort å glemme eget barbari når verdiene allerede er cash'et inn..

At USA ikke har hatt en krig på egen jord på 200 år er ikke fullt så imponerende når man ser på hva de har drevet med på annen manns jord.
For å ta et klassisk eksempel : Hva tror du egentlig skjedde i Chile 911 '73 ? (artig med den datoen forøvrig) Var det slik at "USA" (CIA og ymse multinasjonale konsern) reddet folket fra kommunismen ? eller sørget de for folkemord og undertrykkelse ? Også USA da, som er så siviliserte og frihetselskende ?

Vel, jeg hadde ikke tenkt å starte noen ytterste venstre vs ytterste høyre debatt, ei heller noen Palestina/Israel debatt. Jeg er nok ikke riktig mann til å diskutere disse spørsmålene med deg, av den enkle grunn at jeg ikke velger side.

Jeg kjøper ikke dogmene i religioner, dessuten tror jeg alt annet enn et sekulært styresett er dømt til å mislykkes. Uavhengig om man snakker om Islamske land, Israel eller Norge.
Jeg har liten tro på ideen om Pax Americana, på samme måte som jeg ikke følte at Pax Britannica var lykken for all verdens folk og fe.

Det er mulig at dette gjør meg til en kommunist, antisemittist eller venstre-ekstremist i dine øyne, men da har du vel helt enkelt outet deg selv som rimelig ekstrem herremann, eller hva ?

Enig. Spør du meg sier jeg; steng Suezkanalen, dropp handelen med midtøsten og la muslimene steke i sitt eget fett. Når de drar med seg alle problemene sine hit blir det imidlertid også våre problemer.
Jeg har 2 ord til deg (å regne som klassikere i denne sammenheng)
Olje
USA
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Jeg tror du tar grundig feil hvis du har forstått det slik at DN bekrefter de fleste av påstandene i NIS artikkelen ! Her har de nok i fast stil flettet inn litt egne ideer :)
I fast stil, høres ut som du har stor kjennskap til NIS…
Det de refererer til er ille nok etter mitt syn, at de også sper på med sitt eget syn er vel ikke så merkelig i sitt eget blad. Og kan du komme med konkrete eksempler på noe som er feil informasjon, eller er det bare det at jøder ikke skal få legge fram sitt syn på saker og ting? Jeg tror mange burde lese mer om hvordan de oppfatter situasjonen, mulig deres virkelighetsoppfatning er langt fra din, men er du sikker på at din er så korrekt?
Typisk å dra frem gammeltestamentet når vi snakker om giftermål mellom muslimske kvinner og ikke-muslimske menn. Har du hørt en prest stå og si høyt og tydelig at “nei du kristne dame får ikke lov å gifte deg med en muslim for det stå i bibelen” ?
De kristne lever ikke etter gammeltestamentlige leveregler, det er meningsløst å i det hele tatt dra det inn her. I gamletestamentet står det for eksempel at man ikke skal spise svinekjøtt, har du hørt en eneste prest noensinne nevne et forbud mot dette? Du synser om ting du tydeligvis ikke har peiling på mens du prøver å ro deg bort fra saken.

Det som praktiseres i muslimske miljøer i Norge i dag er at muslimske kvinner ikke skal gifte seg med norske menn. I så fall må mannen bli muslim, og jeg tror ikke mange godtar denne vrien heller, men vet at f.eks Olav Thune måtte ( og det i betydningen MÅTTE) konvertere da han giftet seg med en muslimsk kvinne. Men dette godtar vi selvsagt i respekt for den fine godheten vi får på kjøpet av denne religionen. Ikke får de gifte seg med den de vil, men ennå verre, mange blir at på til tvunget til å gifte seg med en de ikke vil ha.
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Jeg beklager å måtte gjøre dette (all quotingen) men denne "tiraden" virker så merkelig at jeg bare må svare på den.

I fast stil, høres ut som du har stor kjennskap til NIS…
Det de refererer til er ille nok etter mitt syn, at de også sper på med sitt eget syn er vel ikke så merkelig i sitt eget blad.
Jeg sier ikke at de ikke skal kunne utrykke seg som de vil, jeg sier bare at dette ikke virker så fryktelig troverdig eller særlig balansert. Dermed er det for meg personlig ikke særlig god lesning.

Og kan du komme med konkrete eksempler på noe som er feil informasjon,
Problemet er ikke nødvendigvis rene faktafeil, det er derimot alle antagelsene og svartmalingen.

Noen relativt grove faktafeil vil være :
At SOS-rasisme er en politisk organisasjon
At SOS-rasisme "kuppet" og konverterte krystallnatt markeringen til en politisk markering. Det var det vel faktisk Demokratene som gjorde
At sos-rasisme bedriver antisemittisme.
osv osv osv..

Noen med lederverv i SOS-rasisme har sikkert RV eller AKP bakgrunn, men gjør dette deg automatisk uegnet til å ha et verv i en upolitisk organisasjon ? Burde vi la være å lese Dag Solstad fordi han var AKP'er ?

eller er det bare det at jøder ikke skal få legge fram sitt syn på saker og ting?
Når var det jeg eller noen andre nevnte noe som helst om at Jøder ikke skal få uttale seg om hva som helst ?

Jeg tror mange burde lese mer om hvordan de oppfatter situasjonen, mulig deres virkelighetsoppfatning er langt fra din, men er du sikker på at din er så korrekt?
Nei, jeg er ikke så bastant i disse spørsmålene, jeg endrer stadig oppfatning om så mangt. Men jeg føler det er nødvendig å sile litt når jeg tar til meg ny informasjon. Dessuten har de fleste konflikter to sider..

Typisk å dra frem gammeltestamentet når vi snakker om giftermål mellom muslimske kvinner og ikke-muslimske menn.
Det er mulig det er typisk (?) men skjønte du ikke den enkle sammenligningen ?

Har du hørt en prest stå og si høyt og tydelig at “nei du kristne dame får ikke lov å gifte deg med en muslim for det stå i bibelen” ?
Nei, men jeg har fått forkynnet at jeg skal brenne i helvete fordi jeg ikke ville konfirmere meg. Og menighetspastorer har forklart meg gang på gang at det bare er de som er rettroende og egentlig religiøse, vi andre er evige syndere.

De kristne lever ikke etter gammeltestamentlige leveregler, det er meningsløst å i det hele tatt dra det inn her. I gamletestamentet står det for eksempel at man ikke skal spise svinekjøtt, har du hørt en eneste prest noensinne nevne et forbud mot dette?
Nei, har ikke hørt noe om svinekjøtt, kvinnelige prester og homser derimot..

Poenget mitt er at de fleste religioner er rimelig ekstreme etter moderne standarder hvis man skal praktisere de "etter boka" derfor nevner jeg jo gang på gang at moderasjon og sunn fornuft er en god ting. Tror du alle muslimer er fundamentalister ?

Du synser om ting du tydeligvis ikke har peiling på mens du prøver å ro deg bort fra saken.
Jeg synser vel akkurat like mye som deg selv tenker jeg, det er stort sett det vi driver med på dette forumet.
Jeg prøver å ro meg bort fra den evinnelige Midtøsten og ytterste høyre vs ytterste venstre debatten. Dere har jo diskutert dette opp og ned i mente her nå i det siste året. Det var altså slett ikke den debatten jeg håpet å starte. Spesielt fordi jeg ikke representerer noen av ytterpunktene i disse debattene.

Det som praktiseres i muslimske miljøer i Norge i dag er at muslimske kvinner ikke skal gifte seg med norske menn. I så fall må mannen bli muslim, og jeg tror ikke mange godtar denne vrien heller,
Og hvordan er det når en troende/praktiserende jøde skal gifte seg med en av annen religion tror du ?

men vet at f.eks Olav Thune måtte ( og det i betydningen MÅTTE) konvertere da han giftet seg med en muslimsk kvinne.
Jeg vet ingenting om Ola Thune, sikkert riktig. huff og huff :)

Men dette godtar vi selvsagt i respekt for den fine godheten vi får på kjøpet av denne religionen. Ikke får de gifte seg med den de vil, men ennå verre, mange blir at på til tvunget til å gifte seg med en de ikke vil ha.
Og hvem i denne debatten var det som støttet tvangsekteskap ? Og blir alle muslimer tvangsgiftet tror du ?



Jeg registrerer at både du og Løkken stadig prøver å starte den samme debatten.. Hva er det egentlig dere vil ? Jeg ser at dere har en voldsom frykt/forrakt for blant annet muslimer, men hva er løsningen ? Skal denne religionen forbys ? Eller bør vi undertrykke og forfølge dette folket ? Hva er det dere egentlig vil frem til ?

Og nok en gang - hvem/hva tror du egentlig jeg representerer i denne debatten ? Har dere kjørt dere så fast i denne diskusjonen at dere bare fyrer av alle kanoner uten å ta en kikke på "fienden" Eller følte du/dere så truffet av mitt første innlegg ? Det sier jo jo i så fall litt..
 

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
Vi må nok melde oss inn i Ku Klux Klan for å bli akseptert av noen her! ;D ;D
Eller hos andre organisasjoner med rare kors i flagget!! ;D
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Hva tror du egentlig skjedde i Chile 911 '73 ? (artig med den datoen forøvrig) Var det slik at "USA" (CIA og ymse multinasjonale konsern) reddet folket fra kommunismen ? eller sørget de for folkemord og undertrykkelse ? Også USA da, som er så siviliserte og frihetselskende ?
For du mener alt var fryd og gammen i Chile under Allende? Der inflasjonen var 120% på én måned, 508% på ett år. Der eksporten falt med 24% og importen økte med 26% i 1972 alene. Der Allende stadig utvidet sine fullmakter mot et kommunistisk diktatur. Der butikkhyller ble tomme og svartemarked florerte. Der landeiere fikk frarøvet sin eiendom.

Allende var kanskje valgt demokratisk, men han var på full vei til å bli en kommunistdiktator. Han kastet Chile ut i økonomisk kaos og håpløshet. Å påstå at alt var bra før kuppet og alt ble ille etter er bare vås og propaganda. Allende var en despot og en forferdelig president. Det var opposisjonen som var pådrivere for kuppet. Og det var Pinochet som nektet å gi makten tilbake til de sivile da militære gjennomførte det. At "raddiser" kommer trekkende med Chile som et bevis på USA-imperialisme og undertrykkelse fremkaller bare oppgitt latter her i gården. Man fremstiller Allende som en engel som ble drept av den store satan, vås og pølsevev; Allende var en despot som hadde kastet Chile ut i kaos og blitt svært omstridt og hatet blant store lag av egen befolkning. Og han tok sitt eget liv.

Jeg har liten tro på ideen om Pax Americana, på samme måte som jeg ikke følte at Pax Britannica var lykken for all verdens folk og fe.
Da får du gå til krig mot USA da. Det er ingen som hindrer deg, lykke til.

Det er mulig at dette gjør meg til en kommunist, antisemittist eller venstre-ekstremist i dine øyne, men da har du vel helt enkelt outet deg selv som rimelig ekstrem herremann, eller hva ?
Det kommer helt an på hva du betrakter som normativt det. Jeg er langt unna norsk politisk "mainstream", men fra mitt ståsted er det den som er ytterliggående. Jeg har heller ikke fundamentale problemer med å akseptere noe politisk standpunkt, så lenge det ikke er totalitært og ikke lar statsmakten overstyre helt grunnleggende individuelle rettigheter. "Ekstrem" er et ord helt uten innhold så lenge det ikke ses i forhold til en eller annen referanse.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Jeg registrerer at både du og Løkken (...) har en voldsom frykt/forrakt for blant annet muslimer...
Tull og tøys. Jeg mener religionen islam slik den praktiseres er et stort onde, fordi den ikke har vært gjennom noen renessanse, fordi den også representerer et styresett og en samfunnsdoktrine. Ingen 1500 år gammel samfunnsdoktrine er holdbar valuta i dag, det burde være en selvfølgelighet. Å styre et land etter eldgamle skrifter gir ingen mening. At én milliard eller så har latt seg hjernevaske av denne doktrinen fra barnsben av er ikke deres feil, men det er likefullt deres ansvar å våkne og ta inn over seg at vi lever i 2006.

...men hva er løsningen ? Skal denne religionen forbys ? Eller bør vi undertrykke og forfølge dette folket ?
Islam er, som de fleste andre religioner, ekspansiv og erobrende av natur. Hvis man ikke vil at den skal overta styringen av våre samfunn så ja, da må den undertrykkes.
 
Topp Bunn