Merkelige ASIO-problemer

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
JRiver har fungert fint med ASIO4all på HRT-II frem til og med forgårds kveld, men i går koblet jeg til den nye asynkrone dacen Grace m903, og da fikk jeg kun lyd på "direct sound". Jeg ser nå at jeg har det samme problemet når jeg spiller rett på laptop-høyttalerne, men ikke når jeg kobler hodetelefoner til hodetelefonutgangen på laptopen. Jeg har prøvd både å velge de ulike "Volume devices" og å la dette gå automatisk, men jeg får ikke lyd med ASIO via laptophøyttalerne eller Grace-dacen uansett.

Noen tips?

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Har du vaert inne i ASIO menyen og valgt den nye DAC'en som "Default Output device"?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Endre Askeland skrev:
Har du vaert inne i ASIO menyen og valgt den nye DAC'en som "Default Output device"?
Jeg har gjort noe likende i JRivers ASIO-meny. Finnes det fler?

Uansett: At de innebygde høyttalerne ikke gir lyd fra seg mens hodetelefonutgangen gjør det stemmer ikke med at det er dac'en som ikke blir funnet.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Her er slik jeg gjør det.

Går til playback options. I output mode velger jeg ASIO.

Og så er det bare å velge riktig ASIO driver under output mode setting:

Dersom du velger en av de andre, f.eks directsound, i output mode så må du gå inn i output mode setting og velge riktig lydkort/utgang. Dersom den står på primær lyddriver, så blir den som valgt under audio panelet til Windows automatisk valgt.

Vedlegg

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg har gjort det på samme måte som deg (orso), og det har fungert tidligere. Som sagt så får jeg lyd i hodetelefonene, men ikke de innebygde høyttalerne når jeg bruker ASIO, men disse bruker jo samme lydkort. Høyttalerne gir fin TV-lyd når jeg ikke bruker ASIO, så de virker.

Skjønner ikke.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det fulgte vel med ASIO driver totte?
Dersom du velger Asio4All så må du deretter starte avspilling, åpne Asio4All panelet (ligger som ikon nede på høyre side) og velge riktig lydkort/utgang (eventuelt huke av en annen som er aktivert). Så stopper du avspillingen og trykker på play igjen.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
orso skrev:
Det fulgte vel med ASIO driver totte?
Dersom du velger Asio4All så må du deretter starte avspilling, åpne Asio4All panelet (ligger som ikon nede på høyre side) og velge riktig lydkort/utgang (eventuelt huke av en annen som er aktivert). Så stopper du avspillingen og trykker på play igjen.
.

Joda, det og. Også høyttalerne står som "active" (som hodetelefonutgangen, som virker)

Når jeg setter på NRK-lyd uten etter å ha startet JRiver med ASIO så får jeg NRK i høyttalerne og JRiver i hodetelefonene.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg deaktiverte hodetelefonutgangen i ASIO-kontrollpanelet og da kom det lyd i høyttalerne. Håpet er at det skal gå like fint med Graceen. Vi får se etterhvert.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Hvis intet ser ut til å fungere uansett hva man gjør kan det være en idè å fjerne alle drivere fra både JRiver og Asio4All, og legge dette inn på nytt. Fjern evt. andre programmer som kan konkurrere om utgangssignalene (f.eks. Spotify). Bruk gjerne Revo Uninstaller til formålet.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
atonal skrev:
Hvis intet ser ut til å fungere uansett hva man gjør kan det være en idè å fjerne alle drivere fra både JRiver og Asio4All, og legge dette inn på nytt. Fjern evt. andre programmer som kan konkurrere om utgangssignalene (f.eks. Spotify). Bruk gjerne Revo Uninstaller til formålet.
Med fare for å fortelle deg ting du allerede vet:

Det er ofte en god ide å avinstallere eller koble ut ("disable") noe før man putter inn noe nytt.

Har du restartet(/bootet) PCen innimellom? Det hjelper ofte generelt, og spesielt etter en del inn- og avinstallering.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Ja, det er flere ASIO-menyer.

Dette har egentlig ingenting med JRiver aa gjoere.

Gjoer dette.

Du gaar inn i ASIO meny'en nede i hoeyre hjoerne i Win7.
Foerst maa du starte JRiver
Start saa aa spille en sang
Aapne ASIO4ALL fra hoeyre hjoernet paa skjermen din.
Nede i hoeyre hjoernet av skjermen din skal du naa kunne finne et ASIO symbol.
Trykk paa dette symbolet.
Symbolet dukker kun opp naar du avspiller musikk.
Hvis du ikke umiddelbart ser symbolet saa betyr det at det ligger i en undermeny.
Trykk paa alle symboler som du finner nede i hoeyre hjoernet av skjermen din hvis du ikke ser ASIO symbolet med en gang til du finner symbolet der ASIO ligger skjult.
Gaa inn i ASIO menyen.
Slaa av de interne hoeyttalerene som naa er default.
Slaa paa ny DAC slik at den naa blir default(Trykk paa ON/Off symbolet/lampen ved siden av DAC).
Du skal see at det er et lys som skal lyse ved siden av DAC naar den er default unit.
Du velger device ved aa trykke paa on/off lampen/symbolet ved siden av DAC
Naar du har valgt DAC som default(On/Off lampen ved siden av DAC lyser), saa stenger du ned JRiver
Start JRiver paa nytt.
DAC skal naa vaere default device for output av lyd.
Dette kan du sjekke ved aa starte aa spille en sang, gaa saa inn igjen i ASIO4ALL meny, det skal naa kun lyse i ON/Off lampen ved siden av DAC.
Hvis dette er tilfellet er alt OK.
Hvis ikke maa du gjenta alt paa nytt slik at DAC blir default output device.

totte skrev:
Endre Askeland skrev:
Jeg har gjort noe likende i JRivers ASIO-meny. Finnes det fler?

Uansett: At de innebygde høyttalerne ikke gir lyd fra seg mens hodetelefonutgangen gjør det stemmer ikke med at det er dac'en som ikke blir funnet.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Tusen takk for utførlig beskrivelse. Det virket!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
totte skrev:
Det var det samme jeg beskrev lengre oppe i kortere ordlag....
Meget skuffet totte! Skal aldri hjelpe deg mer. :mad:

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
orso skrev:
totte skrev:
Det var det samme jeg beskrev lengre oppe i kortere ordlag....
haha, er du irritert?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
orso skrev:
Man beklager på det oppriktigste, og føler behov for å unnskylde meg (eller komme med bortforklaringer): Jeg ser jo nå i etterpåklokskapens lys at du foreslo mye av det samme, men det løsnet litt etter at jeg kom på å huke av ymse "interfaces" mens jeg kun brukte de innebygde greiene i laptopen, og da jeg nå igjen koblet på Graceen var Endres utførlige smørbrødliste det den tungnemme totte brukte for å få det til å virke. Man får håpe du ikke er langsint.

totte

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg sov det av meg. Hehe.

Men dette betyr vel at du bruker Asio4All og ikke Asio driveren som fulgte med lydkortet? Det er det vel ingen grunn til. Dersom du velger Asio under output mode og derette Asio Grace i output mode setting så skulle det funke umiddelbart. Eller hur?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Driveren til Grace er ikke ment å brukes med ASIO4ALL. (Som uansett er bare en wrapper for native WDM-driveren)

Topp Bunn