Bil, båt og motorsykkel Merkelige biler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Ikke mobb Bentley, sier jeg. Britene er tøffe og kan sin design , de. På tross av tysk eierskap på tre av de store merkene, og INDISK på det fjerde har både Rolls, Bentley,Jag, Landie og Mini fortsatt mye av den særegne "britishnessen" sin intakt- og godt er det. GBR har tross alt revolusjonert industrien en gang, men også vært offer for streiker, oljekriser og nå sist finanskrisen- Alt har påvirket dem , dog på en annen måte enn feks Tyskland, hvis bilindustri står for 60% av eksporten. Tyskerne på sin side sørga for å ødelegge Rover av EN grunn: De ville unngå konkurranse med deres egen BMW. Hvordan gjorde de det? Oppdeling, unnasalg og tvang. Rover 75 er eksempelet der: Den 1,8-literen som ble brukt der var -allerede FØR bruksordren . en utdatert BMWer. På den måten "ble bilen holdt igjen" ift de dyrere tyske dyra med propellmerket. SYND OG SKAM!! For en 75 V6 er beviset på at de faktisk KUNNE være på linje med BMW- og det skremte nye eiere til å gjøre noe med det for å unngå industripolitisk reaksjon fra fru Merkel(ig)- Pluss et solid tap av markedsandel. Får bare håpe Tata veit hva de sitter på, og vil ta bedre vare på Jaguar. Som franskmennene tør UK fortsatt å gå egne veier..det er IKKE merkelig:rolleyes: Veit hvilken bil jeg ville valgt hvis det sto på tysker eller britisk..Før en Mini enn en 118..sistnevnte ser imo ikke ut i måneskinn..Mini er en klassiker- både i original Issigonisdrakt og som nyere One/Cooper Works/Cab/Clubman. Jeg tror ikke BMW gjør feilen å kvitte seg med Mini-merket..det tjener de for mye penger på.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.255
    Antall liker
    24.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Maserati Boomerang: Speedometer? Pøh.

    Sivilversjonen av Mercedes 300 SL hører ikke til i denne tråden synes jeg, men 170 H gjør det:

    i432488.jpg

    H for Hinten, altså motoren bak. På ei Merce!
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.793
    Antall liker
    38.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke mobb Bentley, sier jeg. Britene er tøffe og kan sin design , de. På tross av tysk eierskap på tre av de store merkene, og INDISK på det fjerde har både Rolls, Bentley,Jag, Landie og Mini fortsatt mye av den særegne "britishnessen" sin intakt- og godt er det. GBR har tross alt revolusjonert industrien en gang, men også vært offer for streiker, oljekriser og nå sist finanskrisen- Alt har påvirket dem , dog på en annen måte enn feks Tyskland, hvis bilindustri står for 60% av eksporten. Tyskerne på sin side sørga for å ødelegge Rover av EN grunn: De ville unngå konkurranse med deres egen BMW. Hvordan gjorde de det? Oppdeling, unnasalg og tvang. Rover 75 er eksempelet der: Den 1,8-literen som ble brukt der var -allerede FØR bruksordren . en utdatert BMWer. På den måten "ble bilen holdt igjen" ift de dyrere tyske dyra med propellmerket. SYND OG SKAM!! For en 75 V6 er beviset på at de faktisk KUNNE være på linje med BMW. Får bare håpe Tata veit hva de sitter på, og vil ta bedre vare på Jaguar. Som franskmennene tør UK fortsatt å gå egne veier..det er IKKE merkelig:rolleyes:
    Alt tyder på at inderne forstår Britishness, kanskje like godt som britene selv. Se bare på Royal Enfield. Riktignok ikke en bil, men en erkebritisk motorsykkel made in Chennai.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jo, Asbjørn. Det er det jeg håper på også. Royal Enfield har britiske forhandlere- og med god grunn en stor fanklubb worldwide. Faktisk er de visst holdbare og..så noe gjør inderne riktig. Men designen og grunnkonstruksjonen er like erkebritisk som Margaret Thatcher, Big Ben og Winston. Det fine med India er at de- til motsats av Kina- faktisk tar de egenproduserte bilene sine alvorlig. I Kina blir du pressa til å kjøre kinesisk (de har også sin del i å ha ødelagt et britisk merke- MG-) mens indere og koreanere VELGER å kjøre egenprodusert. Fordi de er stolte av egen produksjon, og klarer å holde internasjonalt mål. Indiske fabrikker har ofte et japansk moderselskap - som Maruti Suzuki, og kvaliteten er da tilsynelatende under bedre kontroll enn det Kina greier aleine (som også innen Hi-Fi) . Men BAIC har som kjent kjøpt Volvo..så de kommer garantert etter , de og. Tidligere har for eksempel Audi hatt kinesisk produksjon- hos First Auto Works (FAW):rolleyes:

    Spørs bare om Tata Nano kommer til Norge..hehe. Det verste da er nok at den kommer med norske priser.

    Dog har jo Romania nå fått Dacia inn her, og 99% av de vognene er Renaultdeler. 200 000 for Dacia Duster i strippa versjon betyr - som jeg ser det- at de dobbbelt så dyre Skodaene KAN ha fått reell priskonkurranse i Norge, forutsatt at salget ikke kommer opp på et nivå som får fru Jensen til å justere prisen, slik finansfolket våres har gjort både med Skoda, Kia og Hyundai..KANSKJE er det håp for at en større del av oss kan få smak på brukbart stor nybil uten totalkonkurs. Hva tror du?
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.846
    Antall liker
    10.312
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dog har jo Romania nå fått Dacia inn her, og 99% av de vognene er Renaultdeler. 200 000 for Dacia Duster i strippa versjon betyr - som jeg ser det- at de dobbbelt så dyre Skodaene KAN ha fått reell priskonkurranse i Norge, forutsatt at salget ikke kommer opp på et nivå som får fru Jensen til å justere prisen, slik finansfolket våres har gjort både med Skoda, Kia og Hyundai..KANSKJE er det håp for at en større del av oss kan få smak på brukbart stor nybil uten totalkonkurs. Hva tror du?
    Navnet da mann, navnet! Jeg tror at den dagen du ser meg i en DUSTER kan du kalle meg DUST. Kanskje fanklubben kan hete DUSTENE? Eller DUSTERNE (ikke mye, men ørlite, bedre).
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Det er det indre av bilen som teller, Erato. Tapetsering av norske veier har garantert mye med norsk trausthet og merkevare å gjøre. Klart også driftssikkerhet, teknisk kvalitet , design og servicenett, men enkelte er altså livredde for å skille seg ut fra Normann Nabo..Den dagen Dacia får bevist hva de står for i Norge- noe Korea har brukt uforholdsmessig lang tid på (1993--2016) - blir saken en annen. Det er som sagt snakk om en Renault med rumensk merke- og Renault er veletablert her. Tenker du tilbake til seint 90-tall kom Ssang Yong med firtrekkeren Musso. Den hadde motor fra Mercedes, men langt fra Mercepriser. Eierne har sett forbi merket i grillen, og heller gått for motoren- som er et av MBs arbeidsjern. Så de fleste av de solgte Mussoene er fortsatt langs veien..det er noen hundre av dem..
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.255
    Antall liker
    24.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En bil ved navn støvkost.

    Sånn på et sidespor. Wikipedia, om dobbeldekkerstoresøsteren til Flirt-togsettene:
    In June 2015 MÄLAB, the transit authority for the counties around Stockholm, Sweden, decided to order 33 four-car KISS units.[12] In Sweden, the trains are again called "DOSTO", due to the word "kiss" means pee in Swedish.
    Honda Jazz heter Honda Fitta i mange markeder.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.846
    Antall liker
    10.312
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er det indre av bilen som teller, Erato. Tapetsering av norske veier har garantert mye med norsk trausthet og merkevare å gjøre. Klart også driftssikkerhet, teknisk kvalitet , design og servicenett, men enkelte er altså livredde for å skille seg ut fra Normann Nabo..Den dagen Dacia får bevist hva de står for i Norge- noe Korea har brukt uforholdsmessig lang tid på (1993--2016) - blir saken en annen. Det er som sagt snakk om en Renault med rumensk merke- og Renault er veletablert her. Tenker du tilbake til seint 90-tall kom Ssang Yong med firtrekkeren Musso. Den hadde motor fra Mercedes, men langt fra Mercepriser. Eierne har sett forbi merket i grillen, og heller gått for motoren- som er et av MBs arbeidsjern.
    Helt enig. Likevel er navnet for ille dessverre. Fire hektoliter på mussa (eller Musso) kan jeg leve med, men Dacia Duster eller for den saks skyld Honda F...a blir rett og slett for lattervekkende navn i norsk kontekst. Jeg anser både Hyundai og Skada for særs kurante (skjønt av og til litt kjedelige) og kompetente biler.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    @ Valentino: Og de aller fleste svensker jeg har møtt sliter med engelsken..fast annars inget negativt om vårat broderfolk. Jag trivs i Sverige:rolleyes:

    @Erato: Våre slike Hondaer heter Jazz, og ble inntil finanskrisen- eller er fortsatt- bygget i Swindon, UK. Den tsjekkiske produsentens navn - på tsjekkisk- betyr "Uff" eller "Uffda". Og de hadde i sin tid norsk toppsjef. Slå DEN. Kurante og kompetente er de, alle som en, men hvis man ikke klarer å se alvoret i produktet, er det kun tid, tester, raffinering og markedsføring som hjelper. Samt en norsk bilfører som tør å være annerledes. "Musso" er forresten italiensk for neshorn, om jeg husker riktig..
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.846
    Antall liker
    10.312
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda. Audi TT bygges i Ungarn, Volkswagen Beetle i Mexico, Toyota i England, enkelte Porscher ble bygget på en traktorfabrikk i Finland, mens min beskjedne Ford Focus er ekte tysk (bygget i Saarbrucken). Alle som tror at landet betyr noe tar sørgelig feil. Men jeg har fortsatt ikke tenkt å kjøre rundt i en DUSTER.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Hos Valmet, ja. Boxster- som as per Auditor er en kulere bil enn 911. Bestill prøvekjøring , Erato. Eller lei deg en rumensk terrenger ei uke. Så kan det hende du blir overrasket Det er morsomt å prøve nye ting..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Schnuppa di har huet på rett plass, Syncro. Den der er stilig ift Jimny, og nye S-Cross/Swift er direkte fin! Ikke si at du heller vil se henne kjøre erkekonservativ Toyota, vel? Den Suzukien tar deg dit du skal i relativ komfort, er stor nok for en liten familie, langt billigere enn en tilsvarende japansk bil og utprøvd i rally..med et holdbart 4WD. Det som ER kjipt - i tillegg til nevnte tapetsering og trausthet- er at den mest populære norske bilfarge er SØLV. En farge jeg mener kun to biler i verden skal ha:

    Aston Martin DB5, mod 1964
    Jaguar XJ220
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    --så hva vil DU helst at hu kjører?
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    765
    Antall liker
    389
    Må si meg enig med Syncrolux her, Ignis må være designet av en sadist.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.232
    Antall liker
    10.233
    Sted
    Trondheim
    Škoda betyr "synd" - "To je škoda" betyr "Det er synd" som f.eks. "Det er synd at du ikke kan være med".

    Jeg har forøvrig leid en Dacia i Praha en gang (et par år siden), og hvis det er Renaultdeler i den så synes jeg synd på Renault. Det var det verste jeg har vært med på (med unntak av en tur med en 10 år gammel Škoda 1100 MB i 1981, og en tur med en Trabant i 1979). Den Daciaen tror jeg ikke jeg ville hatt om noen hadde gitt den til meg en gang. En tur på motorveien i 120 km/t var direkte skremmende. Jeg tror det var en Dacia Logan, og det var ikke mye å skryte av.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    @otare: Min feil. Må ha litt minnefeil her. Det er lenge siden jeg hørte den ovennevnte oversettelse. Det er notert. Takk! Sålenge du ikke har en 1,4 i den, er både Octavia og ikke minst Superb biler jeg kunne tenkt meg å vurdere hvis jeg ikke var så glad i Chrysleren min, og prisene hadde kommet solid ned. Ang Renault: De kjøpte Dacia for noen få år siden, men bilene fra Ceaucescus tid og dagens er forskjellige verdener. Åpner du panseret på en Dacia Lodgy (ny) står det visstnok Renault på motoren. Jeg skulle gitt mye for en tur i en strøken Trabi..hehe..og opplevd litt Ostalgie i samme slengen. Sånn bare for å ha vært med på det før man dør..

    Ang Elton: Fyren liker litt crazy sammensetninger, ja..

    Syncrolux, Drammen Lyd: Busser er kjedelige, og mht sadistisk design kan dere se på BMW I3. Hekken ser ut til å være limt på av en sukkerrusa femåring..den har et design jeg langtfra liker. Dog forstår jeg evt eiere av bilen, da den teknisk sett er et mesterstykke i vektsparing. Særpreget er der. Og det å gå en BMW ned i den prisen er jo heller ikke verst. Men ja, den er litt merkelig:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.954
    Antall liker
    29.593
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skulle gitt mye for en tur i en strøken Trabi..hehe..og opplevd litt Ostalgie i samme slengen. Sånn bare for å ha vært med på det før man dør..
    .
    Mens man dør mener du.
    Jeg har kjørt original Trabbi på originale DDR-veier tidlig på åttitallet.
    1) Du har gått glipp av noe, det er helt sikkert.
    2) Om det er en opplevelse du bør savne, er på langt nær så sikkert.

    mvh
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ikke akkurat en merkelig bil, men kanskje et ødelagt design?

    fab_slr_desire.jpg

    Den Stern nicht verdient


    Schon der Serien-SLR ist eine automobile Provokation. Aggressive Optik, Flügeltüren, grollender Motorklang, ein Auto mit Angeberfaktor 10. Die Firma FAB Design aus dem Schweizer Mellingen hat dem Sport-Mercedes nun die Proll-Krone aufgesetzt.


    Dass der SLR "Desire" 124 PS und 300 Newtonmeter mehr als das ohnehin üppig motorisierte Serienmodell hat, kann man ja noch unter "Alphatier-Gehabe" abhaken. Motto: Ich hab den Längsten.


    Aber das, was der Breitbau-Guru dort angerichtet hat, ist einfach nur geschmacklos. Es kommt einer Vergewaltigung gleich. Das um satte 15 Zentimeter verbreiterte Auto besteht eigentlich nur noch aus peinlichen Anabolika-Anbauten.


    Und anscheinend gibt es auch noch Männer, die dafür knapp 700.000 Euro bezahlen. Den Stern darf der Desire selbstverständlich nicht mehr tragen.
     

    Mindnight

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    4
    Er denne raringen nevnt så langt?
    Men....det er jo framtida.
    Eller kanskje ikke.
    Toyota-Mirai-Fuel-Cell-Vehicle-3-537x387.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    The 1959 Cadillac Cyclone could drive itself using a sensor that guided it along a wire embedded in the road

    1959-Cadillac-Cyclone-front-3-4crop-.jpg

    The 1934 Voisin C-25 Aerodyne was a French saloon than ran on a 3.0-liter inline-6 engine that produced just over 100 horsepower

    1934-Voisin-C-25-Aerodyne-f3q-restored.jpg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.848
    Antall liker
    4.156
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Den C-25'en kunne jeg faktisk ha tenkt meg. Så pervers at den er kul.

    B
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    443
    Antall liker
    118
    2016-toyota-rav4-hybrid-first-drive-review-car-and-driver-photo-662991-s-original.jpg


    Dette synes jeg er årets rareste bil. Rav4 Hybrid. Hva som er rart med den? Hva tenker de på når de presenterer en hybrid bil UTEN mulighet for å lade fra strømnettet vårt?? De har visstnok ordre reserver på 500 biler. Kanskje disse menneskene burde tatt seg en reality sjekk før de bestilte?
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    826
    Sted
    Bergen
    Vis vedlegget 363668


    Dette synes jeg er årets rareste bil. Rav4 Hybrid. Hva som er rart med den? Hva tenker de på når de presenterer en hybrid bil UTEN mulighet for å lade fra strømnettet vårt?? De har visstnok ordre reserver på 500 biler. Kanskje disse menneskene burde tatt seg en reality sjekk før de bestilte?
    Ser rett å slett potte sur ut denne bilen. :(
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    2.367
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Jeg skulle gitt mye for en tur i en strøken Trabi..hehe..og opplevd litt Ostalgie i samme slengen. Sånn bare for å ha vært med på det før man dør..
    .
    Mens man dør mener du.
    Jeg har kjørt original Trabbi på originale DDR-veier tidlig på åttitallet.
    1) Du har gått glipp av noe, det er helt sikkert.
    2) Om det er en opplevelse du bør savne, er på langt nær så sikkert.

    mvh
    Jeg opplevde det tidlig på syttitallet og jeg kan nok savne damene, men bilene......8)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.372
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vis vedlegget 363668


    Dette synes jeg er årets rareste bil. Rav4 Hybrid. Hva som er rart med den? Hva tenker de på når de presenterer en hybrid bil UTEN mulighet for å lade fra strømnettet vårt?? De har visstnok ordre reserver på 500 biler. Kanskje disse menneskene burde tatt seg en reality sjekk før de bestilte?
    Mna, nå virker tilsynelatende ladbare hybrider dårlig i norsk klima, så tror det er et villspor ....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn