Bil, båt og motorsykkel Merkelige bilproblemer

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.979
Antall liker
11.386
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg finner ikke at vi har en tråd for bilproblemer uten merketilhørighet, - så derfor denne....
Jeg har en bil med varsling for dekktrykk... Bilen er en Outlander hybrid... Med sommerdekk fungerer varslingen som den skal, men ved skifte til vinterdekk blir jeg ikke kvitt varslingen... Jeg har selvsagt gått gjennom menyene med å skifte dekksett, reset av dekkvarsel osv osv... Innom verksted to ganger for å sjekke / "gjenopplive" hvert enkelt dekk... no dice! En del av problemet er at det er "bare" 230km til nærmeste merkeverksted....
Er det forskjellige systemer for dette, som ikke er kompatible?? Noen som vet??
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.309
Antall liker
2.513
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Har den bilen dekktrykk sensorer i hjula (?)
Hvis ja, er du heeelt sikker på at det sitter sensorer i vinterhjula (?)
Og ja, det er flere forskjellige varianter av dekktrykk sensorer. Som ikke er kompatible med hverandre.
De skal både sende på rett frekvens og sende dataene riktig til bilens mottagersystem.
Det burde stå noe i instruksjonsboken om type sensor osv...
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.309
Antall liker
2.513
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Du kan google Outlander phev tpms og se om du ser noe der som kan hjelpe deg.
Henger du på "sensor" i tillegg når du googler, så bør du finne informasjon om sensorer til din bil...
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.979
Antall liker
11.386
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er trykksensorer i vinterjula, og disse har blitt sjekket og gjenopplivet flere ganger... uten hell...
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.309
Antall liker
2.513
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Har sensorene blitt restartet / resatt eller har man forsøkt å resette kontakten med de uten å klare det (?). Prøver å forstå om en har kontakt med sensorene eller ei. Hvis en har kontakt med sensorene, så kan det fortsatt, muligens, kanskje være feil sensorer. Men jeg tviler litt på det.
Siden en ikke får kontakt med noen av de, så er enten alle 4 av feil type, eller så er det en felles feil i mottagersystem internt i bilen.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.979
Antall liker
11.386
Sted
Ytterst i havgapet...
Har en kjenning som driver et lokalt dekkverksted, og har fått restartet disse et par ganger...men googling-tipset ditt ga et resultat jeg skal teste i morgen...
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.027
Antall liker
288
Sted
Tranby
Har hatt den bilen. Man må inn i oppsett menyen mens bilen er av og brekket er på. Etter på må man endre fra sommerdekk sett til vinter dekk (det dekk settet som er på bilen). Feilmelding vil holde seg på til man har kjørt en stund. He googlet og fant en YouTube som viste fremgangsmåte.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.628
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Det er all denne elektronikken som lager problemer på nyere biler Alle disse feilkodene som må slettes/tilbakestilles. Det er ikke alltid disse verkstedene gjør det riktig heller.
En kamerat fikk en feillampe på dasjbordet for bremsene, men ikke på kodeleseren. Han byttet bremseklossene og da ble det borte :)
En måte å nullstille datahjernen på, er å koble fra batteripolene og sette en motstand mellom +- polene . Noe som Scotty Kilmer kunne fortelle og gjorde. Da trenger man ikke å bruke en kostbar kodeleser.
 
Topp Bunn