Mesh til "trådløs ---> fast nettverk" ?

Kikkerten

Medlem
Ble medlem
24.11.2020
Innlegg
10
Antall liker
11
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
1
Har leid meg en leilighet med Altibox internet/tv inkludert. Dessverre er alt koblet opp i gangen og altibox-tv-boks mottar signal trådløst, alt går via WiFi. Å trekke en lang ledning fra gang til stue blir ikke så pent.

Har ikke hatt bruk for og derfor ikke noe peiling på mesh nettverk, men kan jeg eksempel koble en mesh boks til Altibox-internet i gangen og en ved siden av stereoanlegget? Er det noe "ethernet out" på disse boksene?

Har en streamer som ikke vil fungere med Wifi og trenger derfor internett via kabel. Finnes det eventuelt noe annet jeg kan gjøre, eller må jeg bytte streamer?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.729
Antall liker
4.240
Torget vurderinger
1
Har en streamer som ikke vil fungere med Wifi og trenger derfor internett via kabel. Finnes det eventuelt noe annet jeg kan gjøre, eller må jeg bytte streamer?
På endel MESH bokser så har man nettverks kabler på de også om de støtter kabler, jeg kjører 3 bokser kablet sammen og en 4. Som går trådløst ut til garasjen, der man kan koble til kablet eller wifi etter behov til hva som helst.
Jeg kjører med Asus, med 3 forskjellige bokser. Altibox kjører i bridge til den ene MESH boksen som fordeler nettverket ut til de andre.
 

Kikkerten

Medlem
Ble medlem
24.11.2020
Innlegg
10
Antall liker
11
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
1
Takk for svar👍. Om jeg ser rett tror jeg "TP-Link Deco X50-PoE 2-pack Mesh"skal ha denne muligheten.
1000000713.jpg 1000000712.jpg
 
Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.779
Antall liker
1.749
Sted
Horten
Yepp. Det er mange som har en eller to ethernet-porter ut fra en satelitt ja.
Eks Google Wifi (som Altibox leverer/støtter offisielt), Netgear,TP-link++.

Om du ikke er godt inne i nett/mesh++, så vil jeg anbefale å kjøpe et ferdig sett av base og satelitt(er), fremfor å bygge ditt eget av ulike enheter. :cool:
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.456
Antall liker
7.364
Sted
Under stjernene
Bruker Tp Link Deco x75
Den finnes både som 2 og 3 pack.

Enhetene er likeverdige det er det samme hvilke du setter hvor.
Valgte X75 fordi den har 3 porter, bruker allerede 2 i dag.
Den har også innebygd modem. Har koblet direkte fra fiberavslutning til en av enhetene.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.131
Antall liker
6.698
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Asus har gode tilkoblinger og man kan enkelt bygge ut ved behov. Og skulle man senere få lyst på økt hastighet på hovedenheten så bytter man bare den til raskere og bruker de resterende til satellitter.
Uansett hva man velger så tror jeg om de har ønsket tilkoblingsmulighet er mer en gode nok for de aller fleste.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.656
Antall liker
39.226
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har Tp-link her og D-link på Kreta, begge virker godt og er dønn stabile.
 

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2007
Innlegg
1.524
Antall liker
2.540
Sted
Nordland
Har Tp-link her og D-link på Kreta, begge virker godt og er dønn stabile.
Hei og @HoJ 🤗

har fått meg enda en Deco AX5400.
Planen er å ha den i utleieleilighet i kjelleren tilkoblet kabel fra en av utgangene på Altibox. Jeg vil helst ikke ha den koblet via min tp-link

spørsmål;
Hvordan ville du ha koblet den? Som modem?

Eller koble den som add-on unit?

Fungerer den via kabel bare ved å tilkoble kabel, og trådløs via nærmeste ved frakobling av kabel?

Hvis beboer i kjeller kobler fra kabel, hva skjer da? Kobler den seg automatisk trådløst til min?

ønsker å ha «kontroll» i utleiedelen, hvis du skjønner hva eg mener. Slik at de kan bruke en «gjestelink» så har jeg kontroll på at ikke alle naboene plutselig kobler seg opp hos oss😅
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.656
Antall liker
39.226
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Regner med du har koblet ut wifi på altiboxen?
Du kan sette opp eget nettverk til bare kjelleren, da må første mesh være tilkoblet med kabel, så kan du sende trådløst til neste. Jeg har ikke to forskjellige nettverk i huset, men har ett gjestenettverk.
 

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2007
Innlegg
1.524
Antall liker
2.540
Sted
Nordland
Regner med du har koblet ut wifi på altiboxen?
Du kan sette opp eget nettverk til bare kjelleren, da må første mesh være tilkoblet med kabel, så kan du sende trådløst til neste. Jeg har ikke to forskjellige nettverk i huset, men har ett gjestenettverk.
Ja, wifi utkoblet på abox👍🏻
Har kablet stikk både i leilighet og til den vi bruker i resten av huset. Ønsker ikke trådløs til noen av boksene😅
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.656
Antall liker
39.226
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har også kablet alle seks boksene jeg har i huset her i Stavanger. På Kreta har jeg bare første koblet så sender den trådløst til de tre andre i huset. Fungerer meget godt det også.
 
Topp Bunn