Metallica, Telenor Arena

N

nb

Gjest
Regner med det er flere som var der i går. Etter en noe skranglete start tok de seg bra opp utover i konserten - lyden var til å begynne med katastrofalt dårlig, men kom seg litt etter hvert uten at det ble helt orden i sakene. Ta med ørepropper, ikke at de spiller så fryktelig høyt (var MYE høyere i Spektrum sist), men det tar litt av den værste skrikingen i toppen.

Nuvel. De spillte et greit utvalg av nye og eldre saker og hadde bra sceneenergi. Temmelig tight og kontant, ganske imponerende egentlig siden de i store deler av konserten er såpass langt fra hverandre der de spretter rundt på alle sider av scenen.

<b>Relevant opplysning: Serveringen stenger litt før konserten starter, dvs rundt 21:30. I går var det ikke en gang mulig å få et glass vann med mindre man stillte seg i en laaaang kø utenfor døren til Røde Kors på stedet. Vaktene delte ut vann på flaske til små barn (som det var overraskende mange av) utover i konserten. </b>

Selvsagt skandale at det blir rock mot rus (og mineralvann), men jeg tipper det er bandet som krever det siden publikum er så nærme scenen og på alle sider av scenen, så de er vel redde for at det skal bli kastet mye på scenen.

De har fikset logistikken ut av området etterpå, jeg gikk ut rett etter siste ekstranummer, fulgte strømmen og fant en buss til sentrum uten noe ventetid. De har åpenbart lært noe siden AC/DC der i fjor, da var det totalt sammenbrudd i transporten.

N

nb

Gjest
Settliste fra setlist.fm
That was just your life
The end of the line
Creeping dath
Through the never
Fade to black
Broken, beat and scarred
Wherever I may roam
Sad but true
The Unforgiven
All nightmare long
One
Master of puppets
Blackened
Nothing else matters
Enter sandman

Ekstranummere:
Am I evil (Diamond Head cover)
Hit the lights
Seek & destroy

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
nb skrev:
Regner med det er flere som var der i går. Etter en noe skranglete start tok de seg bra opp utover i konserten - lyden var til å begynne med katastrofalt dårlig, men kom seg litt etter hvert uten at det ble helt orden i sakene. Ta med ørepropper, ikke at de spiller så fryktelig høyt (var MYE høyere i Spektrum sist), men det tar litt av den værste skrikingen i toppen.

Nuvel. De spillte et greit utvalg av nye og eldre saker og hadde bra sceneenergi. Temmelig tight og kontant, ganske imponerende egentlig siden de i store deler av konserten er såpass langt fra hverandre der de spretter rundt på alle sider av scenen.

<b>Relevant opplysning: Serveringen stenger litt før konserten starter, dvs rundt 21:30. I går var det ikke en gang mulig å få et glass vann med mindre man stillte seg i en laaaang kø utenfor døren til Røde Kors på stedet. Vaktene delte ut vann på flaske til små barn (som det var overraskende mange av) utover i konserten. </b>

Selvsagt skandale at det blir rock mot rus (og mineralvann), men jeg tipper det er bandet som krever det siden publikum er så nærme scenen og på alle sider av scenen, så de er vel redde for at det skal bli kastet mye på scenen.

De har fikset logistikken ut av området etterpå, jeg gikk ut rett etter siste ekstranummer, fulgte strømmen og fant en buss til sentrum uten noe ventetid. De har åpenbart lært noe siden AC/DC der i fjor, da var det totalt sammenbrudd i transporten.
Det var bare serveringen nede på plattingen som stengte, etter krav fra bandet som ville ha all oppmerksomheten mot scenen. Men både røde kors og politiet klagde på det da folk ble dehydrerte av så lang tid uten drikke. De skulle ha evalueringsmøte etter konserten så det blir kanskje endret noe på prosedyren i dag.

Ellers så kunne de gjerne stengt ølserveringen i resten av hallen også, for makan til flying fram og tilbake på benkeradene har jeg aldri opplevdt noen gang. Greit bra med dritings personer også. Ikke alle som fikk med seg konserten der.

Musikken hadde sine høydepunkter, men det var mer for sønnen min enn meg selv.

N

nb

Gjest
topline skrev:
Det var bare serveringen nede på plattingen som stengte, etter krav fra bandet som ville ha all oppmerksomheten mot scenen. Men både røde kors og politiet klagde på det da folk ble dehydrerte av så lang tid uten drikke. De skulle ha evalueringsmøte etter konserten så det blir kanskje endret noe på prosedyren i dag.

Ellers så kunne de gjerne stengt ølserveringen i resten av hallen også, for makan til flying fram og tilbake på benkeradene har jeg aldri opplevdt noen gang. Greit bra med dritings personer også. Ikke alle som fikk med seg konserten der.

Musikken hadde sine høydepunkter, men det var mer for sønnen min enn meg selv.
Ok, som jeg trodde da. Håper de endrer praksisen til i kveld, jeg skal ha meg en tur til i kveld og det hadde vært greit å kunne fått seg vann i alle fall, om ikke annet.

Jeg synest det var betydelig bedre i Spektrum sist på samme turne, ble mer intenst der. Telenor Arena egner seg ikke til slike konserter etter min mening, og det var altfor lite folk på gulvet til at det ble ordentlig konsertstemning der. Vi kunne helt uten stress stå bare noen få meter fra scenen på ene siden, og slik skal det jo ikke være på en rockekonsert.

Det er tydelig at det er brannforeskrifter eller lignende som setter begrensningene, det kunne sikkert vært 5000 personer til på gulvet uten at det hadde blitt for fullt.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.913
Torget vurderinger
1
... litt surt oppgulp ... Det er mulig det bare er meg men jeg synes de spilte ganske uryddig, det virket som om Ulrich og han derre nye bassisten ikke helt var i takt. Det kan også være den buldrete arenalyden som rotet det til. Jeg synes heller ikke sceneløsningen midt på gulvet fungerte noe særlig -> dårlig kontakt mellom bandet og publikum.

mvh
KJ

Rizzo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2006
Antall liker
49
Torget vurderinger
11
nb skrev:
Får man øl i ølholdere, slik at man kan bære mer enn to øl (eller vann)?

N

nb

Gjest
Rizzo skrev:
Får man øl i ølholdere, slik at man kan bære mer enn to øl (eller vann)?
Ja, jeg fikk i alle fall det når jeg kjøpte 4 stk.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Jeg hadde ørepropper og hadde ikke problemer med lyden fra sitteplass, men den ble klart bedre etter 2-3 låter. Med utsikten fra der jeg satt forstår jeg ikke at det kunne være plass til 5000 til på gulvet!?
Synes forøvrig konserten var helt grei (eller litt bedre) men ikke noen "høydare".
Oppvarmingsbandene hadde jeg personlig klart meg fint uten, men mulig andre liker det selvf........
Logistikken og arrangementet var vel gjennomført.

Var der for å gi sønnen på 14 en Live opplevelse, og for han var det full klaff virket det som ;D

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Kul konsert, jævlig lyd generelt, fett lysshow, fantastisk oppvarmingsband, godt øl, fine damer ;D

N

nb

Gjest
Var der på ny i går med ny taktikk: Gå i krigen. Det funket mye bedre, rett foran scenen forsvant følelsen av å være i en diger hall med litt for lite folk foran scenen og lyden ble faktisk en del bedre også. Stod så nærme at jeg mer eller mindre stod under høyttalerene og det hjalp en del. Pluss at stemningen selvsagt var mye bedre der fremme blant de dedikerte. Trangt og varmt, men folk oppførte seg veldig fint akkurat der jeg stod i alle fall.

Gårsdagens settliste i følge setlist.fm

That was just your life
Cyanide
Fuel
The shortest straw
The day that never comes
Of wolf and man
The judas kiss
Sad but true
The unforgiven III
...and justice for all
One
Master of puppets
Battery
Nothing else matters
Enter sandman

Ekstra:
Helpless
Phantom lord
Seek & destroy

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Vermin skrev:
Kul konsert, jævlig lyd generelt, fett lysshow, fantastisk oppvarmingsband, godt øl, fine damer ;D
Var det ølen som gjorde både oppvarmingsband og damene fine? ;D

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.743
Sted
Hus
Sønnen min og jeg var der på tirsdag. Flott show og mye bra låter, men lyden var ræva :mad:

Topp Bunn